Webwinkel wil retourzending defect product niet

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
KevinZ
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2023 14:17

Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door KevinZ »

Goeiemiddag,

ik ben nieuw, maar val meteen met de deur in huis, want er is wat haast bij.

Mijn vriendin heeft iets gekocht bij een webwinkel (Middo). Nu werkt het geleverde artikel niet naar behoren, is dus defect geleverd. We willen het retourneren. De webshop is echter een dropsipper en wil niet zijn retour adres geven. Ook op de webwinkel staat het adres niet vermeld. (dat zou eigenlijk al alarmbellen moeten doen rinkelen, maar daar heeft mijn vriendin helaas overheen gekeken). Ik heb wel via de KVK het bedrijfs adres gevonden.

De webwinkelier wil dat ik het op onze kosten naar zijn leverancier in China terugstuur. Ik heb hem netjes gemeld dat dat niet de manier is waarop dit hoort te gaan. Echter hij houdt vol dat ik het defecte apparaat op mijn eigen kosten naar zijn leverancier moet terugsturen en dat we anders niets terugbetaald krijgen.

Nu weet ik dat ik in mijn recht sta als ik het naar het bedrijf waar ik het gekocht heb terugstuur. (we zitten ook nog eens binnen de 2 weken herroepingstijd). Hoe kan ik dit aanpakken?
Hij wil het pakket niet ontvangen op het adres waarop hij ingeschreven staat bij de KVK en als ik het terugstuur naar zijn bedrijfsadres gaat hij niet terugbetalen. (waartoe hij wel verplicht is, ook de verzendkosten).
Is dit op een makkelijke manier op te lossen zonder een jurist of incasso bureau erop te zetten?

Alvast bedankt!

PGros
Berichten: 1178
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door PGros »

Bij defect hoort het bedrijf de verzendkosten te betalen. Maar geld terug hoeft niet. Hij mag het ook reparen of een nieuw artikel sturen.
Wil je het helemaal niet meer dan moet je het op eigen kosten terug sturen (naar China als dat in de voorwaarden staat)

Lady1234
Berichten: 27349
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als u het naar China stuurt is het nog maar de vraag os het aankomt, en daarna de vraag of u uw geld terugkrijgt. Beschouw het maar als leergeld.

NeoDutchio
Berichten: 12422
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij een malafide dropshipper gaat het maar om 1 ding: geld verdienen. Alles wat geld of tijd kost willen ze niet.
Het KVK nummer van hun bestaat niet en op het genoemde adres staat geen bedrijf ingeschreven. Geen idee wat u wel gevonden hebt, maar de kans is groot dat dat een KVK nummer is van een ander bedrijf die hier niets mee te maken heeft.

Recht hebben en recht krijgen, bij dergelijke bedrijven een combinatie die niet bestaat.

Kokka1
Berichten: 424
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door Kokka1 »

KevinZ schreef:
17 apr 2023 14:25

Is dit op een makkelijke manier op te lossen zonder een jurist of incasso bureau erop te zetten?

Alvast bedankt!
Als je een adres hebt, met het pakketje onder je arm naar de dropshipper. Kijken of hij volhoudt om niet terug te betalen.

Bram Bonnewel
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

@NeoDutchio
KvK klopt wel en is actief.. waarschijnlijk heb je niet goed gezocht.
Maar het blijft een dropshipper....

Knijn E-commerce | Middo
KVK 87413000
Vestigingsnr. 000051633019
Bogertje 20
1693KH Wervershoof

Lowieze
Berichten: 6738
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dit is het retouradres:
Retouradres:
Bedrijfsnaam: Liu Changxing
Straat adres: No. 2 freight elevator on the west side of the 3rd floor, upstairs, Yuantong Express, No. 409, , Suxi Yiwu Town
Postcode: 310000
Provincie: Zhejiang
Staat: Zhejiang
Land: China

Kosten van retourzending zijn voor rekening van de koper.

Succes ermee!

Seinhuis
Berichten: 2391
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Uw vriendin kan contact opnemen met haar rechtsbijstandverzekering.

Op www.consuwijzer.nl/online-winkelen/drop ... je-bestelt inclusief de links staan de regels uitgelegd.

Echter, als de webshop niet aan de regels houdt en bemiddelen lukt niet dan is een rechtzaak starten de enige mogelijkheid. Eigenaren van dropshipping websites weten dat weinig mensen dat doen.

NeoDutchio
Berichten: 12422
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bram Bonnewel schreef:
17 apr 2023 15:38
@NeoDutchio
KvK klopt wel en is actief.. waarschijnlijk heb je niet goed gezocht.
Maar het blijft een dropshipper....

Knijn E-commerce | Middo
KVK 87413000
Vestigingsnr. 000051633019
Bogertje 20
1693KH Wervershoof
Ik keek bij de Algemene Voorwaarden, daar staat 8741300, daar mist dus een cijfer.

BL2
Berichten: 4886
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door BL2 »

Helemaal perongeluk een cijfertje vergeten....
Hoop dat het product niet te duur was, je krijgt je geld echt niet terug. Gauw vergeten dit foutje en door met jullie leven.

rwolters
Berichten: 1690
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door rwolters »

Het is niet verboden om een retouradres in een ander land te hebben.

alfatrion
Berichten: 21966
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

KevinZ schreef:
17 apr 2023 14:25
Nu weet ik dat ik in mijn recht sta als ik het naar het bedrijf waar ik het gekocht heb terugstuur. (we zitten ook nog eens binnen de 2 weken herroepingstijd). Hoe kan ik dit aanpakken?
Hij wil het pakket niet ontvangen op het adres waarop hij ingeschreven staat bij de KVK en als ik het terugstuur naar zijn bedrijfsadres gaat hij niet terugbetalen. (waartoe hij wel verplicht is, ook de verzendkosten).
Is dit op een makkelijke manier op te lossen zonder een jurist of incasso bureau erop te zetten?
Ja kan naar de rechtbank zonder jurist. Ik weet alleen niet of je dat wil.
PGros schreef:
17 apr 2023 14:57
Bij defect hoort het bedrijf de verzendkosten te betalen. Maar geld terug hoeft niet.
Als er gebruik wordt gemaakt van het herroepingsrecht, dan moet de verkoper het geld terugbetalen, ook als het product defect is.
rwolters schreef:
17 apr 2023 17:27
Het is niet verboden om een retouradres in een ander land te hebben.
Het is niet verboden om het product terug te sturen naar een adres in dit land. De koper, die een product herroept moet het product terugsturen of aan de verkoper overhandigen. Wanneer de koper het product terugstuurt naar een adres in dit land waar de verkoper op te bereiken is en de verkoper weigert het product, bijvoorbeeld omdat hij graag ziet dat het product retour wordt gezonden naar een adres in het buitenland, dan is dat een rechtvaardiging om de gevolgen daarvan bij de verkoper neer te leggen.

PGros
Berichten: 1178
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door PGros »

alfatrion schreef:
17 apr 2023 18:52
PGros schreef:
17 apr 2023 14:57
Bij defect hoort het bedrijf de verzendkosten te betalen. Maar geld terug hoeft niet.
Als er gebruik wordt gemaakt van het herroepingsrecht, dan moet de verkoper het geld terugbetalen, ook als het product defect is.
Wel alles lezen. Ik heb het over de verzendkosten bij een defect en ik schreef ook dat als hij wel gewoon terugstuurt (en geld terug wil) dat hij dan wel de verzendkosten voor terugsturen moet betalen naar China.

alfatrion
Berichten: 21966
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

De casus is: het product defect is én de koper wilt een beroep doen op het herroepingsrecht doen. In deze casus is het onjuist om te stellen dat de verkoper bij een defect het geen geld hoeft terug te betalen. Dat wordt niet anders door wat je nog meer hebt geschreven.

Het-Rechte-Eind
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2023 21:31

Re: Webwinkel wil retourzending defect product niet

Ongelezen bericht door Het-Rechte-Eind »

@PGros: Dat is zoals alfatrion reeds aangaf, niet juist. Klager doet een beroep op zijn herroepingsrecht. Daarnaast heeft alfatrion ook aangegeven dat:
Wanneer de koper het product terugstuurt naar een adres in dit land waar de verkoper op te bereiken is en de verkoper weigert het product, bijvoorbeeld omdat hij graag ziet dat het product retour wordt gezonden naar een adres in het buitenland, dan is dat een rechtvaardiging om de gevolgen daarvan bij de verkoper neer te leggen.
Met andere woorden, de verkoper kan niet zomaar eisen dat je het product terugstuurt naar een adres in het buitenland als het product binnen hetzelfde land kan worden geretourneerd. Als de verkoper weigert het product in ontvangst te nemen, dan is dat zijn eigen verantwoordelijkheid en kan hij niet van klager verwachten dat hij extra kosten maakt om het product naar het buitenland te sturen.

Verder bestaat er voor de wet géén juridisch verschil tussen een gewone webwinkelier en een 'dropshipper'. Beide hebben dezelfde verplichtingen en moeten zich houden aan dezelfde wettelijke voorschriften en regels voor de verkoop van producten aan consumenten.

Voor TS:

Er is weinig toe te voegen aan de reactie van alfatrion. Je gelijk ligt bij de rechter aangezien de leverancier "niet thuis" geeft. Je kunt daarnaast je klacht bij de ACM neerleggen, maar buiten een gang naar de rechter rest inderdaad het antwoord van lady1234 en hoop ik dat het bewuste artikel niet te duur was.

Plaats reactie