LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bwieren
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 dec 2008 21:11

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door bwieren »

Sinds kort heeft de Consuwijzer een meldpunt voor huis-aan-huis verkoop (http://www.consuwijzer.nl/Consumentenni ... ebedrijven).

Hhhmmm
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2010 21:40

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door Hhhmmm »

Bij ons was er dus eind vorig jaar dus al een verkoopster langs de deur geweest voor Nuon.
Nu hoor ik van mijn man dat er daarnet ook al weer zo'n Nuon verkoper langs de deur is geweest.
Dan vraag je toch af, wanneer komen ze weer langs...

---

Heeft er nog iemand van jullie negatieve ervaring met de opzegging van hun contract.
Want ik ben telefonisch benaderd door een Nuon medewerkster, want we hebben een ketel genomen via hun leverancier ipv bij Eneco.
Waarom, omdat het bij hun goedkoper was/is.
Nu staat onze naam dan bij hun bekend.
Afgelopen maandag dus het telefoontje gehad en gevraagd of ze ons schrifetelijk wat willen opsturen met hun voorwaarden.
En dat ik daarna pas zou beslissen ja of nee.
Dus ik hoorde ook van die opzegtermijn van 7 werkdagen.

Nu ben ik wel geschrokken, dat er mensen hier negatieve ervaringen over hebben.
Dus je krijgt niet die 5% korting of lager dan Eneco en Nuon standaard tarief.
Dat is wat ze aan mij vertelt heeft.

Ik vroeg me af of er ook positieve ervaringen zijn.
Want nu wil ik de brief wanneer die binnen komt, tegelijk terug sturen.
Eerlijk is eerlijk, heb geen zin in ellende.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door Shine »

Een ketel neem je niet via de telefoon. Wel maak je teelfonisch een afspraak dat er een adviseur langs komt.
Nuon stuurt een adviseur langs die vervolgens een vrijblijvende offerte maakt inzake de installatie van een nieuwe HR-ketel. A.d.h van die vrijblijvende offerte kunt u beslissen of u er wel of geen gebruik van wilt maken.
U zit er dus niet aan vast.

Schriftelijke informatie mbt leveringscontracten bestaat niet. U ontvangt dan een voorlopig contract. Als u dat voorlopige contract hebt ontvangen hebt u 7 werkdagen de tijd om alsnog van het voorlopige contract af te zien. Na die 7 dagen wordt het ontvangen contract automatisch omgezet naar een definitief contract.
Dit is bij iedere leverancier de gang van zaken.

Als u de topics bekijkt is er over iedere leverancier wel iets negatiefs te zeggen. Ook de leverancier waarbij u bent aangesloten (en ik 'MAIN').
Helaas zoals gebruikelijk uit de mens vooral haar negatieve klanken en zelden de positieve klanken.
Verder moet je goed kijken waaruit die negatieve klanken bestaan. Met regelmaat vind ik de klanken die ik lees onterecht (los van de leverancier) omdat de consument zelf nalatig is geweest. Daarnaast is niet iedere geuitte klacht een altijd leveranciers klacht, omdat de 2e speler, de netbeheerder, ook een grote rol in dit spel speelt. Als een netbeheerder foute (of helemaal geen) informatie naar een leverancier doorgeeft laat zich raden dat er een probleem ontstaat. Zo ook als een netbeheerder haar poot stijf houdt. De consument ziet echter altijd de leverancier als rotzak in dit spel.
Er zijn een paar leveranciers die helaas wel notoire probleemveroorzakers zijn, (NLenergie/Oxxio) maar daar schaar ik leveranciers zoals Essent, Nuon, Eneco (de grotere marktpartijen en welke vroeger PEB bedrijven waren) niet onder.
Dus je krijgt niet die 5% korting of lager dan Eneco en Nuon standaard tarief. Dat is wat ze aan mij vertelt heeft.
Wat voor leveringscontract betreft dit? En, als u twijfelt of het niet meer weet, neem dan opnieuw contact op met Nuon en laat u hierover opnieuw en beter voorlichten/informeren.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door Henri42 »

Dit lijntje over deurslijters is aan het verwateren, het is inderdaad juist dat bedrijven oa Essent adviseurs op pad hebben om na afspraak een cc ketel vrijblijvend te adviseren, dit gesprekje van een half uur doen als je een nieuwe ketel zoekt met het advies kun je ook de markt op :)

Hhhmmm
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2010 21:40

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door Hhhmmm »

@ shine

Bedankt voor je uitleg en reactie.

Ik heb nog niet de leveringscontract ontvangen van Nuon.
De telefoniste zei dat de extra kosten voor het opzeggen van het contract bij Eneco voor hun kosten komt te staan.
Heb bij Eneco namelijk 1,5 week geleden onze contract overgezet in Groene Stroom. Nu heb ik van hun dus al de nieuwe gegevens ontvangen van Eneco.
Dus dan heb ik een goede vergelijking met de leveringscontract van Nuon.
Ik ben benieuwd.

Ja, ze hadden het over een aanbieding voor het hele jaar.

We zitten al erg lang bij Eneco en gezien de economie, wie wilt er niet bezuinigen of minder betalen.
Maar afwachten en kijken en bellen om te vergelijken.
Want als ze goedkoper zijn en ik moet alsnog een gedeelte betalen voor Eneco...
Tja, goed lezen en rekenen

misti
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2009 11:59

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door misti »

je vaste kosten, meterhuur en netbeheer blijf je altijd betalen aan je netwerkbeheerder. Allleen de variable kosten. Leveringsprijs gas en stroom, vastrecht en leveringstoeslag betaal je aan je energieleverancier.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door pbarendse »

En weer bedankt voor deze volledig onzinnige spam!

CarolinaH
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2010 10:35

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door CarolinaH »

1. Bespaar je alleen geld!

2. Bedankt!

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door Athoz »

CarolinaH schreef:1. Bespaar je alleen geld!

2. Bedankt!
Geen probleem, maar 1x posten is genoeg, en niet 6x zoals je gedaan hebt :P

anitakolk
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2010 10:14

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door anitakolk »

Een collega van mij is met z'n vrouw een website tegen deze praktijken begonnen, en ze hebben 4 mooie stickers om bij de deur of de bel te plakken latehn maken. In twee weken al meer dan 10.000 van die dingen verstuurd!!!!

Kijk op http://www.wijkopennietaandedeur.nl

ruudhuisman
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2010 12:19

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door ruudhuisman »

Omdat de politiek voorlopig niet van plan lijkt om iets te doen aan de praktijken van colporteurs aan de deur, ben ik een burgerinitiatief gestart om de Tweede Kamer te dwingen om een standpunt in te nemen. Het doel: colportage moet volledig verboden worden want het is uit de tijd, agressief, een inbreuk op de privacy en (te) vaak misleidend. Het kan nooit de bedoeling zijn dat door het succes van het bel-me-niet-register, de mensen nu massaal lastiggevallen worden aan de voordeur. Dat is namelijk nog veel erger dan aan de telefoon.

Zet je handtekening voor het burgerinitiatief op http://www.geencolportage.nl we hebben 40.000 handtekeningen nodig!

klaasvaakje
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2010 09:59

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door klaasvaakje »

@ Ruud,

Ik wil graag tekenen. Kun je me vertellen wat er met de adresgegevens gebeurd?
Ik ben namelijk altijd een beetje huiverig voor het verstrekken van mijn gegevens op het net.

WK2010
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 apr 2010 19:05

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door WK2010 »

Ruud ik zag jouw burgerinitiatief tegen colportage wel vijf keer voorbij komen. Éen keer is ook duidelijk hoor :?

ruudhuisman
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2010 12:19

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door ruudhuisman »

klaasvaakje schreef:@ Ruud,

Ik wil graag tekenen. Kun je me vertellen wat er met de adresgegevens gebeurd?
Ik ben namelijk altijd een beetje huiverig voor het verstrekken van mijn gegevens op het net.
Natuurlijk, het is een goede vraag.

Ik ben helaas niet degene die de spelregels
verzint. Dat ik al die volledige NAW en geboortedatum nodig heb, kan je
nalezen op
http://www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het ... /index.jsp

Hier staat letterlijk:

40.000 steunbetuigingen mét naam, adres en geboortedatum van personen
ouder dan 18 jaar en met de Nederlandse nationaliteit. Deze gegevens
worden steekproefsgewijs schriftelijk gecontroleerd; na de steekproef
worden ze vernietigd.

Je ziet dat ze het hebben over handtekeningen. Maar dat werkt natuurlijk
niet in deze tijd, dat moet digitaal. Dat vindt de Tweede Kamer zèlf ook, maar die
hebben daaraan de eis gekoppeld dat het alleen mag via authenticatie via email. Vandaar dat we email adres vragen.

Waarschijnlijk ook vanwege de mogelijkheid tot controle. Je merkt aan
alles dat ze willen voorkomen dat iemand met een spreadsheetje met 40.000
regels aankomt, wat knip en plak werk uit één of ander adressenbestand
bijvoorbeeld.

Ik zelf doe verder niets met de gegevens. Het enige wat ik doe, is dat ik iedereen één keer een email stuur om ze te bedanken en te vragen om het vooral door te vertellen.

Hoop dat dit het duidelijk maakt. Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het
graag!

Groeten,

Ruud Huisman

ruudhuisman
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2010 12:19

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door ruudhuisman »

WK2010 schreef:Ruud ik zag jouw burgerinitiatief tegen colportage wel vijf keer voorbij komen. Éen keer is ook duidelijk hoor :?
Sorry, ik dacht dat ik het in verschillende fora geplaatst had. Kennelijk iets verkeerds gedaan.

Ik wil aandacht hebben voor mijn initiatief, wil zo snel mogelijk naar die 40.000 handtekeningen toe. Aandacht is alles! Direct na het interview op Radio Kassa afgelopen dinsdag http://kassa.vara.nl/radio/afspeelpagin ... e/speel/1/ hadden we 500 handtekeningen binnen een uur.

Eigenlijk wilde ik een nieuw onderwerp starten op dit forum over het burgerinitiatief, maar ik snap niet hoe ik dat moet doen. Vandaar dat ik het bij wat relevante discussies geplaatst heb.

Ruud

klaasvaakje
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2010 09:59

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door klaasvaakje »

Bedankt voor de informatie Ruud :D
Het is me duidelijk :wink:

anitakolk
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2010 10:14

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door anitakolk »

klaasvaakje schreef:Bedankt voor de informatie Ruud :D
Het is me duidelijk :wink:
Graag gedaan!

Maaaarrrrrrr heb je nou al getekend op http://www.geencolportage.nl :wink:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door Shine »

Een collega van mij is met z'n vrouw een website tegen deze praktijken begonnen, en ze hebben 4 mooie stickers om bij de deur of de bel te plakken latehn maken. In twee weken al meer dan 10.000 van die dingen verstuurd!!!!
Bijzonder leuk en vooral lucratief opgezet handeltje! Even rekenen... de gemiddelde prijs van zo'n sticker: 2,20. Binnen 2 weken 10.000 verkocht. Totaal 22.000,=
Wel opvallend: 10.000 verkopen, slechts 4500 handtekeningen!

Luitjes, bij Kassa is zo'n sticker gratis te verkrijgen. Kost je alleen een postzegel !!
En ben je handig, download hem dan GRATIS en plak achter je raam. Eventueel lamineer je hem en ophangen maar.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... n/speel/1/

misti
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 dec 2009 11:59

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door misti »

dat mensen de moeite nemen daarvoor zeg.. je opent dan toch gewoon niet de deur of zegt nee bedankt en doet de deur weer dicht..

klaasvaakje
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2010 09:59

Re: Nuon: misleidende deur-aan-deur verkopers

Ongelezen bericht door klaasvaakje »

Dat kan jij, dat kan ik. Maar veel oudere mensen, allochtone mensen en minder begaafde mensen kunnen dat niet. En deze verkopers komen ook bij die mensen aan de deur. Als ik nu de mogelijkheid krijg om voor deze mensen iets te doen, is dat toch alleen maar mooi?

Gesloten