LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ventilator / CPU fan breekt af, Paradigit weigert reparatie
-
Re: ventilator / CPU fan breekt af, Paradigit weigert reparatie
"Lijkt" is het juiste woord.
Heb dit in de praktijk al 2 keer meegemaakt. De temperatuur hoeft niet hoger uit te komen dan 100 graden hoor.
Het is allemaal maar plastic (een 775 koeler zit met plastic en koper vast, plastic kan broos worden/breken).
Echter dan moet er dus wel veel stofvorming (stof, net als vulkaanas, heel microscopisch klein en zit ook veel gruis is) en warmte zijn.
Ik zeg niet dat het de oorzaak is, maar het is zeker niet onmogelijk, aangezien ik het al 2 keer heb meegemaakt. Een heel klein beetje racht is dan nodig om iets te breken.
Heb dit in de praktijk al 2 keer meegemaakt. De temperatuur hoeft niet hoger uit te komen dan 100 graden hoor.
Het is allemaal maar plastic (een 775 koeler zit met plastic en koper vast, plastic kan broos worden/breken).
Echter dan moet er dus wel veel stofvorming (stof, net als vulkaanas, heel microscopisch klein en zit ook veel gruis is) en warmte zijn.
Ik zeg niet dat het de oorzaak is, maar het is zeker niet onmogelijk, aangezien ik het al 2 keer heb meegemaakt. Een heel klein beetje racht is dan nodig om iets te breken.
Grappig, het komt niet vaak voor maar tussen 21 en 23 april is er dus toevallig 1 keer bijgekomen? Nogmaals, voordat plastic smelt zullen er hogere temperaturen aan te pas moeten komen. Plastic word niet zomaar broos en breekt ook niet zomaar af.RicardoMusch schreef:"Lijkt" is het juiste woord.
Trouwens koper? Maak er maar aluminium van bij een standaard koeler. Heatpipes worden dan wel weer gemaakt van koper.
-
Ik snap je reactie niet zo...
Wat is er tussen 21 en 23 april? Die "ikweetniethoeikdenaammoetuitsprekenenschrijven" vulkaan?
En ja... ik bedoelde ook aluminium... alhoewel ik ook best vaak koper tegenkom...
feit is dat een 775 koelblok vast zit met een mixed plugjes systeem waarbij de plugjes van plastic zijn en de pin van ijzer/aluminium/koper...
het kan breken...
heb een jaar geleden nog een internetcafe verbouwd waarbij heel veel pc's vol met stof zaten er lekker warm hadden gedraaid met die stof en bouwstof/gruis erin...
Je houdt het niet voor mogelijk maar al het plastic was broos en zacht en smerig en brak zo af...
Wat is er tussen 21 en 23 april? Die "ikweetniethoeikdenaammoetuitsprekenenschrijven" vulkaan?
En ja... ik bedoelde ook aluminium... alhoewel ik ook best vaak koper tegenkom...
feit is dat een 775 koelblok vast zit met een mixed plugjes systeem waarbij de plugjes van plastic zijn en de pin van ijzer/aluminium/koper...
het kan breken...
heb een jaar geleden nog een internetcafe verbouwd waarbij heel veel pc's vol met stof zaten er lekker warm hadden gedraaid met die stof en bouwstof/gruis erin...
Je houdt het niet voor mogelijk maar al het plastic was broos en zacht en smerig en brak zo af...
Dat valt zeker nooit onder garantie.RicardoMusch schreef:Ik snap je reactie niet zo...
het kan breken...
Twee jaar niet meer hier op het forum geweest en zie dat BBCS nog steeds hele dagen hier doorbrengt, wat een leven
-
De laatste keer was: 14 dec 2008 20:24 dus geen 2 jaar
Wat een opmerking van hoogstaand niveau!aussienl schreef:Twee jaar niet meer hier op het forum geweest en zie dat BBCS nog steeds hele dagen hier doorbrengt, wat een leven
Ik zou zeggen: welkom terug!
-
Het is inderdaad zo dat winkels eerst gaan onderzoeken of het niet "user abuse" is. Ik heb bij MyCom gewerkt en had daar 3 gevallen van "user abuse" bij een tweetal desktops en 1 laptop. Het is logisch dat ze niet gelijk alles repareren, er zijn gewoon te veel die daar misbruik van maken.
Affijn, mijn persoonlijke ervaring met een socket 775 cpu en de stock koeler is niet een positief, en dat kwam idd omdat er 2 mixed plugjes waren afgebroken ongeveer 1 jaar na montage. Ik merkte dat er iets was omdat bij te veel hitte mijn pc uitsloeg. In 1ste instantie dacht ik dat ik mijn grafische kaart en/of te ver had overklokt. Maar bij standaard clockspeeds was het nog steeds. Na de kast open te hebben gemaakt zag ik dat de cpu koeler met 2 plugjes vast zat. Had deze vervangen door een nieuwe betere koeler. Werkt nu prima, pc slaat niet meer uit en kon uiteindelijk mijn cpu heel ver overklokken.
Mocht het nou zijn door montage bij de fabriek, of door TNT medewerker of dat TS de kast zelf had open gemaakt. In sommige gevallen is dat moeilijk te achterhalen en een winkel zegt dan gewoon, wat niet te bewijzen valt wordt naast hun neergelegd. Vandaar hun voorstellen wat ik in hun geval wel kan begrjipen
Affijn, mijn persoonlijke ervaring met een socket 775 cpu en de stock koeler is niet een positief, en dat kwam idd omdat er 2 mixed plugjes waren afgebroken ongeveer 1 jaar na montage. Ik merkte dat er iets was omdat bij te veel hitte mijn pc uitsloeg. In 1ste instantie dacht ik dat ik mijn grafische kaart en/of te ver had overklokt. Maar bij standaard clockspeeds was het nog steeds. Na de kast open te hebben gemaakt zag ik dat de cpu koeler met 2 plugjes vast zat. Had deze vervangen door een nieuwe betere koeler. Werkt nu prima, pc slaat niet meer uit en kon uiteindelijk mijn cpu heel ver overklokken.
Mocht het nou zijn door montage bij de fabriek, of door TNT medewerker of dat TS de kast zelf had open gemaakt. In sommige gevallen is dat moeilijk te achterhalen en een winkel zegt dan gewoon, wat niet te bewijzen valt wordt naast hun neergelegd. Vandaar hun voorstellen wat ik in hun geval wel kan begrjipen
-
Tja.... alleen ben je in Nederland onschuldig tot het tegendeel bewezen is... dus de winkel zal het wel moeten repareren, totdat ze kunnen bewijzen dat het echt opzet was.
Toch niet.RicardoMusch schreef:Tja.... alleen ben je in Nederland onschuldig tot het tegendeel bewezen is... dus de winkel zal het wel moeten repareren, totdat ze kunnen bewijzen dat het echt opzet was.
Na 6 maanden dient de consument met het bewijs te komen, niet de verkopende partij.
Als iets "afgebroken" is, wijst dat (99%) op een gebruikersfout. Daar is je bewijs. Iets breekt bijna niet spontaan af.BBCS schreef:Toch niet.RicardoMusch schreef:Tja.... alleen ben je in Nederland onschuldig tot het tegendeel bewezen is... dus de winkel zal het wel moeten repareren, totdat ze kunnen bewijzen dat het echt opzet was.
Na 6 maanden dient de consument met het bewijs te komen, niet de verkopende partij.
En ga er aub geen eeuwige discussie van maken met je nietszeggende argumenten.
-
Ah oke... dat wist ik niet.BBCS schreef:Toch niet.RicardoMusch schreef:Tja.... alleen ben je in Nederland onschuldig tot het tegendeel bewezen is... dus de winkel zal het wel moeten repareren, totdat ze kunnen bewijzen dat het echt opzet was.
Mooi om te weten.
Met het argument dat dergelijke gebreken wel vaker door de koper verzaakt worden sta je m.i. niet zo sterk. Er zou op z'n minst een deskundige naar de breuk moeten hebben gekeken en geoordeeld hebben dat er geen sprake was van een productiefout.D2Freak31 schreef:Als iets "afgebroken" is, wijst dat (99%) op een gebruikersfout. Daar is je bewijs. Iets breekt bijna niet spontaan af.
Het hangt een beetje af van de voorwaarden. Fabrieksgarantie omvatten vaak ook een omgekeerde bewijslast (normaal moet de consument bewijzen dat het product ondeugdelijk is) en bij een garantie van de winkel is dit zelfs noodzakelijk omdat ze zich anders snel schuldig maakt aan een oneerlijke handelspraktijken.RicardoMusch schreef:Ah oke... dat wist ik niet.
Mooi om te weten.
Echter wil ik hierbij wel opmerken dat het dan niet om een productiefout gaat, en dat de oorzaak van de loszittende koelingen vaak te wijten is aan onzorgvuldig transport van de computerkasten.alfatrion schreef:Met het argument dat dergelijke gebreken wel vaker door de koper verzaakt worden sta je m.i. niet zo sterk. Er zou op z'n minst een deskundige naar de breuk moeten hebben gekeken en geoordeeld hebben dat er geen sprake was van een productiefout.D2Freak31 schreef:Als iets "afgebroken" is, wijst dat (99%) op een gebruikersfout. Daar is je bewijs. Iets breekt bijna niet spontaan af.
Met die kasten wordt vaak door de transporteurs gesmeten of hard neergezet.
Dat valt dan onder transportschade en niet onder fabricagefouten.
Voor de koper maakt het in principe niet uit, maar toch even goed te weten dat er verschil is.
En over de hoge temperaturen.
Bij normaal gebruik en bij normaal onderhoud kan de boel in principe niet kapot gaan door warmte.
Ik maak nog wel eens mee dat een processor onvoldoende gekoeld wordt door stof in de koelblokken, waardoor de lucht niet meer door de koelribben kan stromen en daardoor de warmte niet kan worden afgevoerd.
En als de koeling onvoldoende is, zal de processor (en ook de grafische processor) door de thermische beveiliging worden uitgeschakeld.
De temperaturen bij het plastic is niet dermate hoog dat het plastic kan gaan smelten of verpulveren.
Dergelijke schades ontstaat pas bij overklokken, en wel waarbij de koeling niet is aangepast aan de hogere temperaturen van het overklokken.
-
En toch blijf ik zeggen dat ik het probleem al 3 keer heb meegemaakt bij computers die niet zijn overgeklokt of watdanook. Wel zijn deze warm geweest en hebben veel stof en haren aangetrokken...
Plastic zet zelf bij een temperatuur van 60 graden ook uit en koelt daarna ook weer af...
Het kan gebeuren... het is niet de regel dat het gebeurt, maar als het plastic vanaf het begin al zwak was dan kan het op een dag een keer gebeuren...
Plastic zet zelf bij een temperatuur van 60 graden ook uit en koelt daarna ook weer af...
Het kan gebeuren... het is niet de regel dat het gebeurt, maar als het plastic vanaf het begin al zwak was dan kan het op een dag een keer gebeuren...
Dus onvoldoende onderhoud.RicardoMusch schreef:En toch blijf ik zeggen dat ik het probleem al 3 keer heb meegemaakt bij computers die niet zijn overgeklokt of watdanook. Wel zijn deze warm geweest en hebben veel stof en haren aangetrokken...
Tja, dergelijke schades valt niet onder de garantie.
Dit betekent dan dat alle kosten voor de koper komen.
Als de koper regelmatig onderhoud had gepleegd of had laten plegen, was het niet gebeurd.
Het is dus niet zo dat een computer 6 jaar onder het bureau wordt gezet en niet naar omgekeken en dan nog verwachten dat die dan niet door stof uit zou vallen.
Eigenlijk moet hierbij de voorlichting veel beter worden en kunnen.
-
Wat het afbreken van de koeling betreft is al enig tijd bij Intel bekend dat de stock-coolers die bij hun Core 2 Duo serie cpu's geleverd wordt het gebrek vertoont dat de mixed plugs niet goed functioneren, dus bij plaatsing gaat er wel eens wat mis.
Plus de stelling dat het alleen gebeurd bij overklokking zegt niets. Waarom doet een andere cpu cooler in mijn geval wel goed zijn werk bij standaard clockspeeds en overgeklokte clockspeeds? De cpu had ik trouwens niet overgeklokt, juist vanwege de standaardkoeling (die ook veel herrie maakte maar da's offtopic).
De stelling dat plastic niet zomaar kan afbreken kan maar in somimge gevallen kan er te veel kracht gebruikt zijn bij de montage om die mixed plugjes er 1 voor 1 in te krijgen. In mijn geval constateerde ik een scheurtje in het onderste gedeelte van het plugje die de plug op zijn plaats houdt na ingedrukt te hebben door de mount holes van het moederbord.
Het kan inderdaad zijn door montage of door vervoer na aankoop van computer/cpu + koeler. Als je je pc wel eens meeneemt kan een onderdeel beschadigd raken, wat moeiljk achteraf te zien kan zijn door een winkel.
Plus de stelling dat het alleen gebeurd bij overklokking zegt niets. Waarom doet een andere cpu cooler in mijn geval wel goed zijn werk bij standaard clockspeeds en overgeklokte clockspeeds? De cpu had ik trouwens niet overgeklokt, juist vanwege de standaardkoeling (die ook veel herrie maakte maar da's offtopic).
De stelling dat plastic niet zomaar kan afbreken kan maar in somimge gevallen kan er te veel kracht gebruikt zijn bij de montage om die mixed plugjes er 1 voor 1 in te krijgen. In mijn geval constateerde ik een scheurtje in het onderste gedeelte van het plugje die de plug op zijn plaats houdt na ingedrukt te hebben door de mount holes van het moederbord.
Het kan inderdaad zijn door montage of door vervoer na aankoop van computer/cpu + koeler. Als je je pc wel eens meeneemt kan een onderdeel beschadigd raken, wat moeiljk achteraf te zien kan zijn door een winkel.
RicardoMusch schreef:21 apr 2010 23:47
uiteindelijk raakt het plastic door de warmte vervormd en kan de koeler losraken en zelfs afbreken. Dit is alleen wel in het uiterste geval. Ik heb het pas 1 keer meegemaakt, computer zat vol stof en werd heel heet (onderdelen van plastic of dun tin/koper raken dan broos)...
RicardoMusch schreef:23 apr 2010 17:01
Juist..... het word dus niet geloofwaardiger... Gokje, volgende post 4 keer meegemaakt?RicardoMusch schreef:06 mei 2010 21:48
En toch blijf ik zeggen dat ik het probleem al 3 keer heb meegemaakt bij computers die niet zijn overgeklokt of watdanook. Wel zijn deze warm geweest en hebben veel stof en haren aangetrokken...
Iedereen valt over elkaar heen over "user abuse" of niet maar we weten
helemaal niet of de kast verzegelt is geweest. Dat meld hij niet.
helemaal niet of de kast verzegelt is geweest. Dat meld hij niet.
Als ik het zo lees, dan komt dat voornamelijk voor bij computers die via een webshop gekocht zijn.
Nu geef ik niet die webshops de schuld, maar wat dacht je van de transporteurs?
Het valt gewoon op.
Het is geen fabricagefout, ook is het niet de winkelier de schuld.
Waarschijnlijk ook geen gebruikersfout.
Het probleem wordt gewoon veroorzaakt doordat diverse transporteurs met de pakketten gooien en hard neerzetten.
Nu geef ik niet die webshops de schuld, maar wat dacht je van de transporteurs?
Het valt gewoon op.
Het is geen fabricagefout, ook is het niet de winkelier de schuld.
Waarschijnlijk ook geen gebruikersfout.
Het probleem wordt gewoon veroorzaakt doordat diverse transporteurs met de pakketten gooien en hard neerzetten.