LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
dvs-weg_159

Re: UITKERING OP JE 21E VERJAARDAG

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Mijn grootste bezwaar is dat je wel onderhoudsplichtig ben, maar volgens de wet alleen maar mag geven terwijl je over wat nu bij het kind terechtkom volgens de wet niets over te zeggen hebt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

dvs-weg_159 schreef:Mijn grootste bezwaar is dat je wel onderhoudsplichtig ben, maar volgens de wet alleen maar mag geven terwijl je over wat nu bij het kind terechtkom volgens de wet niets over te zeggen hebt.
Ik blijf moeite met je motivatie houden, deze post draagt daar zeker toe bij. Maar goed, hoe jij en je kinderen met elkaar omgaan, dat is tussen jullie, daar heeft een ander niks over te zeggen.

Wettelijk zijn nu eenmaal een aantal zaken geregeld, je kunt hoog en laag springen, daar doe je niks aan. En misschien, en dan denk ik even aan mijn eigen jeugd, is het in jullie geval helemaal niet zo'n verkeerde keuze geweest van de wetgever. :wink:

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

dvs-weg_159 schreef:Mijn grootste bezwaar is dat je wel onderhoudsplichtig ben, maar volgens de wet alleen maar mag geven terwijl je over wat nu bij het kind terechtkom volgens de wet niets over te zeggen hebt.
Dus zet je in verkapte vorm je topics over meerderjarigheid optrekken naar 21 weer voort.
Waarom niet lekker in een van je andere topics verder praten?
En dan is de openingsstelling nog eens verkeerd ook.
Het gaat je om de leeftijd waarop je volwassen en dus meerderjarig wordt en niet om een extra uitkering voor studenten.

witte angora

VioletPrue schreef:
Dus zet je in verkapte vorm je topics over meerderjarigheid optrekken naar 21 weer voort.
Waarom niet lekker in een van je andere topics verder praten?
En dan is de openingsstelling nog eens verkeerd ook.
Het gaat je om de leeftijd waarop je volwassen en dus meerderjarig wordt en niet om een extra uitkering voor studenten.
Nee, het gaat dvs-weg om de centen en het recht het leven van de kinderen tot op de komma te beheersen. Tenminste, zo voel ik dat, want dat ging bij ons thuis precies zo. En nog, ook al ben ik 47, woon ik al 25 jaar niet meer thuis, ben ik getrouwd geweest, en noem maar op. Alleen, wat bij één van mijn broers lukt (tot aan de bedtijd toe) lukt bij mij dus al lang niet meer. Tot groot verdriet van mijn ouders. :mrgreen:

Sommige ouders kunnen/willen hun kinderen gewoon niet loslaten, en ik krijg de indruk dat dat hier tot op zekere hoogte ook het geval is. De redenen daarvoor kunnen divers zijn.

dvs-weg_159

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Het gaat om niet alles te willen regelen! Het gaat me om de inconseqentie ... Het is net als bij de drugs. De coffeeshop mag de drugs wel verkopen, maar ze mogen het niet inkopen. Waarom wel de beslissingsbevoegdheid bij het kind leggen en de financiele onderhoudsplicht bij de ouders?

witte angora

dvs-weg_159 schreef:Het gaat om niet alles te willen regelen! Het gaat me om de inconseqentie ... Het is net als bij de drugs. De coffeeshop mag de drugs wel verkopen, maar ze mogen het niet inkopen. Waarom wel de beslissingsbevoegdheid bij het kind leggen en de financiele onderhoudsplicht bij de ouders?
Niet te hoog van de toren blazen... naarmate kinderen ouder worden, hebben ze meer verantwoordelijkheidsbesef, en daar wordt simpelweg rekening mee gehouden door de overheid. Denk aan de vele bijbaantjes die jongeren al vanaf hun 14/15e mogen hebben. Sommigen verdienen daar honderden euris per maand mee, en daar is niks mis mee. En de meesten mogen dat van hun ouders naar eigen inzicht besteden.

Dat u uw kinderen zo klein houdt dat ze blijkbaar alleen met een beetje zakgeld overweg moeten kunnen is te triest voor woorden. Zelfs jongeren van 16 kunnen zich al inschrijven om op kamers te gaan, en velen van 18 zitten al op kamers. Dan moeten ze toch ook de mogelijkheden hebben om hun huishoudentje op poten te kunnen zetten en draaiende te houden? Of wilt u dat ook allemaal zelf regelen, om hen dan verder af te schepen met een zakcentje voor een glaasje cola en een minizakje chips?

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

misschien is het grootste probleem bij u dat het kind ....volwassen is en u het niet ken accepteren? :wink:

witte angora

tiptoo schreef:misschien is het grootste probleem bij u dat het kind ....volwassen is en u het niet ken accepteren? :wink:
Klopt, dat schreef ik in iets bedektere termen ook al:
Sommige ouders kunnen/willen hun kinderen gewoon niet loslaten, en ik krijg de indruk dat dat hier tot op zekere hoogte ook het geval is. De redenen daarvoor kunnen divers zijn.

tiptoo

lijkt mij heel benauwend voor dit kind :D

witte angora

tiptoo schreef:lijkt mij heel benauwend voor dit kind :D
Nou... Ik heb zelf in die situatie gezeten, dat wil je niet weten. Maar niet alleen benauwend zolang je thuis woont, je groeit ook niet gezond op, en dat kan nog jarenlang nawerken.

In mijn geval was ik echt niet in staat mijn eigen boontjes te doppen. Sterker nog, ik was niet eens in staat na de Mavo de opleiding te doen die het beste zou zijn, in Wageningen, omdat ik er nog lang niet aan toe was op kamers te gaan, ook al was ik 18. Ben toen naar de Meao gegaan, maar jaren later, toen ik omgeschoold werd tot hovenier, bleek dat een kader opleiding in het groen mij inderdaad het meest gepast had. Iets van landschapsarchitect of zoiets. Dan had ik ook een heel ander soort collega's gehad als degenen die mij uiteindelijk de WAO in hebben getreiterd.

Oftewel: mijn complete leven is verknald, zit nu in de WAO. Dank zij mijn ouders, die mij zo nodig klein moesten houden.

En dat zie ik dus bij het kind van deze meneer/mevrouw ook gebeuren. Helaas.

tiptoo

ik ken dit soort situaties mijn ouders konden mij ook niet echt los laten maar ik ben gewoon op mijzelf gaan wonen.

lijkt mij heel akelig dat wat jij hebt meegemaakt witte angora , om dan te merken dat het bij dit kind waarschijnlijk ook zo ken gaan.

ouders zouden eens moeten inzien dat kinderen nu eenmaal beter op eigen benen moeten staan en het liefst zo gauw mogelijk zonder bemoeizucht van ma of pa :D

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Mijn grootste bezwaar is dat je wel onderhoudsplichtig ben, maar volgens de wet alleen maar mag geven terwijl je over wat nu bij het kind terechtkom volgens de wet niets over te zeggen hebt.
Al die discussies over onderhoudsplicht etc. irriteren me bijzonder, en eigenlijk met name de achterliggende gedachte van dws.
Zover ik het begrijp is er een MBO´er met recht op stufi in zijn gezin van boven de 18 en daar krijgt meneer/mevrouw dws dus geen geld meer voor op zijn rekening.
Mag ik meneer/mevrouw dws er fijntjes op wijzen dat er voor 16- en 17-jarige MBO´ers helemáál geen stufi bestaat?
En dat als je 17-jarige MBO' er de BBL variant volgt (en dus een leerlingsalaris geniet) je nog een dikke kans loopt het recht op kinderbijslag én kindgebonden budget te verliezen, als dat leerlingsalaris meer dan 1240 euro netto per kwartaal bedraagt?
Ter vergelijking: naast je stufi mag je tot 13.000 per jaar bijverdienen zonder dat dit consequenties voor je tegemoetkoming heeft.

witte angora

lijkt mij heel akelig dat wat jij hebt meegemaakt witte angora , om dan te merken dat het bij dit kind waarschijnlijk ook zo ken gaan.
Die tijd is voorbij, tiptoo, gelukkig wel. Ik ben nu verantwoordelijk voor mezelf, en het lijkt erop dat mijn ouders dat nu eindelijk eens gaan inzien.
Laatst gewijzigd door witte angora op 09 mei 2010 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

S.

Ongelezen bericht door S. »

Die kinderbijslag is bedoeld vòòr het kind en niet als extraatje voor de ouders.
Wanneer je zo redeneert kun je beter niet aan kinderen beginnen, want ze kosten altijd meer geld dan wat een overheid ervoor wil geven, ook wanneer de overheid royaal zou zijn met hun gulle gaven.

Kan het lieve kind beter niet gewoon gaan werken?
Ik weet nog wel iets voor hem/haar.

tiptoo

@ S, goed idee werken zou beter voor dat kind zijn :D

@ Witte Angora ben blij voor je dat je je draai hebt gevonden :D

S.

En dat als je 17-jarige MBO' er de BBL variant volgt (en dus een leerlingsalaris geniet) je nog een dikke kans loopt het recht op kinderbijslag én kindgebonden budget te verliezen, als dat leerlingsalaris meer dan 1240 euro netto per kwartaal bedraagt?
Ter vergelijking: naast je stufi mag je tot 13.000 per jaar bijverdienen zonder dat dit consequenties voor je tegemoetkoming heeft.
Schandalig.

Zeg eens even dat dit niet waar kan zijn. :twisted:

WK2010

Ongelezen bericht door WK2010 »

Ik zie het verband niet tussen een autobiografie en een consumentenforum.

S.

WK2010 schreef:Ik zie het verband niet tussen een autobiografie en een consumentenforum.
Ik ook niet.
Waar is die 'autobiografie' te lezen?

Hou wel van een goed boek. :wink:

WK2010

Ongelezen bericht door WK2010 »

Is net verwijderd zag ik :)

tiptoo

WK2010 schreef:Is net verwijderd zag ik :)

als mensen een tip geven hoe het ken gaan dan zie ik dat niet als autobiografie

Gesloten