LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
j.z.100
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:24

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door j.z.100 »

Logisch... Ik ben nog student (Rechten) en kan er dus wel naartoe. Denk namelijk dat ik wel kan winnen. Overigens kan je de datum wel aanpassen als het je niet goed uitkomt. Het kost trouwens maar vijf tientjes, dus ook als je verliest ben je niet meer kwijt dan 50 euro. (maar je moet dan natuurlijk nog wel je rekening betalen, maar ja, dat geld is toch eigenlijk al weg) Ik heb het trouwens ook gewoon betaald, geen zin in incassobureaus en nog meer kosten.
Bij Hi krijgen ze van mij één kans, ik heb geen zin in brieven schrijven over-en-weer. Dit heb ik trouwens ook in mijn brief aan ze geschreven, dus ze zijn op de hoogte. Ik hoor wel hoe het bij jou is afgelopen, deze praktijken moeten stoppen!

Winster
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mei 2010 22:32

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door Winster »

Ik zal jullie hier van het e.e.a. op de hoogte houden, mijn laatste brief was 9 mei de deur uitgegaan (een toelichting op een onzinnige reactie van ze).

Per september ga ik zelf ook weer studeren (geen rechten), wellicht dat ik dan meer tijd heb om het evt. voor te laten komen. Wanneer er door jou echter een uitspraak bij de Geschillencommissie komt, kan ik mij daar ook direct op beroepen. Dus als je mij (ons) ook op de hoogte zou willen houden, zeer graag.

areyouben
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 feb 2008 20:11

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door areyouben »

Ik heb 2 jaar geleden precies hetzelfde gehad en verbaas me eigenlijk dat dit soort praktijken nog steeds van toepassing zijn. Je sluit immers een overeenkomst om d.m.v. periodieke betalingen een bepaald aantal belminuten / smsberichten te mogen verbruiken. Dit wordt aangegaan voor de minimumduur van 1 of 2 jaar, en automatisch verlengd voor onbepaalde tijd.

Deze berekening kan m.i. slechts voortkomen uit
1. een onvermogen e.e.a. administratief flexibeler te maken
2. de instelling (v.h. management) om het maximale rendement uit de klant te trekken wanneer deze toch al vertrekt

Als ik dan, ook nu nog, op de site kijk (maar wat Hi al jaren zo communiceert) geeft een Hi abonnement mij:

"Voor een vast maandbedrag krijg je elke maand een bundel met belminuten, sms'jes of mms'jes."

Een dag of een halve maand is net zo goed onderdeel van een maand of periode om gerechtigd te zijn dat ook op slechts een gedeelte van een maand de overeenkomst -in de vorm van periodieke betaling in ruil voor netwerkgebruik- door Hi nagekomen wordt.

Ik zou Hi dan ook willen aanraden, naar gelang de 2 mogelijke insteken van dit soort klantjespesterij die ik hierboven al gaf, om:
1. De administratie flexibeler te maken, zie andere telco's die wel naar rato belminuten kunnen toekennen, dan wel
2. De algemene voorwaarden aan te passen zodat dit soort uitzuigerij in de toekomst ook een rechtelijke basis heeft en de klant deze rekening niet succesvol kan bestrijden.

Mijn rekening is destijds "onder coulance" kwijtgescholden, maar we weten allemaal natuurlijk dat Hi ongelijk had en heeft.

areyouben
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 feb 2008 20:11

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door areyouben »

quantas01 schreef:
Mijn 1-jarige Hi abonnement was in september 2008 in gegaan en in september 2009
Kortom je hebt geluk dat ze je niet verder laten betalen je was immers te laat minimaal 2 maanden van te voren opzeggen en daar voldeed je dus al niet aan.

Ga dus maar uit van een erg goede coulance vanuit de provider.
Elke telecomprovider hanteert nu wettelijk verplicht een opzegtermijn van 1 maand en een verlenging van de minimumduur voor onbepaalde tijd. Er is dus niet zoiets als 'te laat' zijn met opzeggen of na de minimumduur nog verplicht zijn tot het betalen van periodieke vergoedingen voor een bepaalde duur langer dan de opzegtermijn van 1 maand.
In een voorbeeld: als je contract loopt tot en met 24 juni en ik zeg vandaag, 25 mei op, ben ik 'gedwongen' te betalen tot en met 25 juni vanwege de 1 maand opzegtermijn, maar geen dag of maand langer.

a.b.c
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2010 17:36

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door a.b.c »

Ja, zelfde vandaag ook hier. Kreeg rekening gepresenteerd over de laatste maand. Mijn abonnement verliep op 1 mei, en kennelijk had ik dan helderziende moeten zijn (dit is natuurlijk niet verteld) dat mijn bundel dan al stopt op 1 april.

De maand opzegtermijn betekent dus dat je die maand niet meer moet bellen!

De helpdeskmedewerker was in het geheel niet behulpzaam, vond dit niet vreemd, sterker nog: die vond het vreemd dat ik dat niet begreep. Het sprak immers toch allemaal voor zich dat dat zo loopt? Het was haar helemaal duidelijk, en daarnaast, het stond toch ook op hi.nl! Ik heb nog even gezocht net, Ik kan dat niet vinden in ieder geval.

Onze behulpzame Hi helpdesk medewerkster kon vanuit klantvriendelijkheidsoverwegingen ook in het geheel niets doen voor me en wilde toch vooral graag weer snel het gesprek afronden en ophangen.

Het vreemde - en nu begint het echt op bedrog en oplichting te lijken - is dat ik halverwege de maand nog via 1244 het "beltegoed" heb opgevraagd, en kreeg toen te lezen dat de bundel pas 50% op was. Volgens 1244 was er dus bundel over. Dit feit werd door de telefoniste afgedaan als "ja het systeem is hiervan niet op de hoogte, maar dat neemt niet weg dat... blah blah"

En nu hoop ik maar dat er verder geen andere verrassingen meer komen na deze maand afrekening van mei, want je staat goed machteloos - en wie weet wat Hi verder nog in petto heeft voor me. Zo heeft een verder prettig contact met Hi, een vervelende (en dure) nasmaak gekregen.

Het voelt als een gevalletje: ex-klant nog even flink pakken en na-schoppen.

Mijn tip: Hi? Beter niet. Met de behulpzaamheid aan de telefoon (na dik 10 min wachten werd duidelijk geïmpliceerd dat ik dom was dat ik dat niet wist en begreep) in combinatie, moet ik dit toch afraden aan vrienden en familie. Ik zal in ieder geval duidelijk communiceren naar vrienden met Hi dat ze worden opgelicht in hun laatste maand.

Aan Hi, en de Lotte van Hi Webcare die hier kennelijk meeleest: Heel kwalijke zaak hoor, waardoor je ex-klanten definitief niet meer terug gaat krijgen. Willen jullie echt op deze manier profiteren van je klanten? Willen jullie op deze manier zaken doen?

Jupeljupp
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:38

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door Jupeljupp »

Hier precies hetzelfde verhaal. De verbruikers kosten van de maand mei zijn verrekend met de bundel van juni. Aangezien het abonnement op 4 juni afliep had ik maar bundel voor 4 dagen. De totale kosten van mei en juni zijn verrekend met dit bundel tegoed. Resultaat, nagenoeg alle bel en sms kosten vallen buiten de bundel en ik krijg € 53,56 voorgerekend.

Ik ben dus duidelijk niet de enigste die dit opvalt en ook dat de algemene voorwaarden hier niets over vertellen. Niet over het feit dat je 1 maand vooruit bundel tegoed ontvangt, niet dat je de laatste maand geen bundel meer hebt en niets dat je in de eerste maand een "dubbele" bundel hebt. Die je overigens na de 2e maand weer kwijt bent.

Ik ben juridisch niet goed onderlegd maar valt dit niet gewoon onder oplichting?

Zijn er hier mensen die succesvol hun geld terug gekregen hebben, en zo ja, hoe heb je dat gedaan.

Is dit niet een punt voor Radar?

Ik ga in ieder geval een brief sturen naar de klantenservice en hoop dat ik daar een serieus antwoord krijg en mijn kosten terug gestort worden.

Groeten

Winster
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mei 2010 22:32

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door Winster »

Ik heb afgelopen week een schriftelijke reactie van KPN gehad. Hierin staat doodleuk dat de eerste maand naar rato is berekend en wordt er verwezen naar de data die bij de periodieke kosten staan vermeld.

Dat is leuk, maar niet juist, doordat KPN deze data niet hanteert. Zij verrekenen het met de periode daaronder, waar de bedragen mee overeenkomen. Laat dat nou weer 8 feb - 7 mrt 2009 zijn, terwijl het contract 25 feb 2009 is ingegaan.

Het is dus aantoonbaar onjuist wat zij zeggen, anders zou de bundel die in rekening wordt gebracht op factuur jan 2010 (waar het tegoed van "feb 2010" wordt betaald) ook moeten worden toegewezen aan die periode, hetgeen niet het geval is.

Het fenomeen begint zich nu ook voor te doen bij een nieuw abonnement (was overgestapt). Dat kan ik, met de kennis van nu(!), nu al constateren.

Ik heroverweeg momenteel om deze zaak alsnog aan de geschillencomissie voor te leggen als zij op een nieuwe reactie van mij binnen die gestelde 30 dagen geen adequaat antwoord geven.

IndoTjerewet
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2010 14:57

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door IndoTjerewet »

Ik heb precies hetzelfde probleem, mijn abbonnement netjes op tijd opgezegd. 8 juni zou hij aflopen, ik heb de hele maand mei nog gebeld en gesmst alsof ik mijn bundel had. Meerdere malen de status van mijn bundel opgevraagd, had telkens nog aantal procenten over!

Rekening van 83 euro..... Ik bellen vandaag naar de klantenservice, en ze vond dat zij gelijk had en ik zei dat ik wel vaker was overgestapt van een andere provider naar een andere provider en dit nog nooit had meegemaakt. Zegt de klantenservice vrouw: "Oh je houdt wel van wisselen" Ik weer: "Wel als sommige providers klanten oplichten"

Ik kan hier dus gewoon niks tegen doen? Ik heb gewoon 4x zoveel betaald als normaal....

Tassadar
Berichten: 105
Lid geworden op: 23 dec 2009 14:42

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door Tassadar »

Volgens mij kun je hier wel wat aan doen: je kunt een zaak aanspannen bij de Geschillencommissie. Geef KPN 30 dagen de tijd om een rekening te maken waarin wel genoeg bundeltegoed was toegekend en anders ga je naar de geschillencommissie.

Als KPN nooit verteld heeft bij de welkomstbrief of algemene voorwaarden dat ze de belbundel op zo'n vreemde manier verdelen over de maanden, dan valt KPN dit zeker te verwijten. Een klant had dan redelijkerwijs niet kunnen weten dat KPN voor de laatste maand geen of weinig bundeltegoed toekent. Het is m.i. dan niet redelijk om de klant met een hoge rekening op te zadelen. Ik denk dan dat je goede kans hebt om de zaak te winnen.

Een zaak bij de geschillencommissie voorleggen kost 50 euro, maar dat krijg je terug als je gelijk krijgt. En misschien wil KPN wel schikken als je met de geschillencommissie gaat dreigen.

bussiness
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 jun 2010 18:26

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door bussiness »

Hoe je het keert of draait de berekening klopt wel.
Dat jij na je abbo nog een rekening krijgt klopt ook, je betaald immers je abbo vooraf en je kosten achteraf.

dus als jij in januari afsluit krijg jij de factuur in febr met kosten van het abbo jan en feb + de kosten van jan.

De kosten van feb betaal je in maart.

Met opzeggen betekend dat dan ook erg duidelijk bv opzeggen op 1 mei is stoppen op 1 juni.
De kosten van het abbo zijn berekend in april je betaald die immers vooraf en je eindafrekening krijg jij in JUNI dat zijn alleen je kosten + evt wat dagen abbo wat verrekend wordt maar dat hangt van de aansluitdatum af.

Tassadar
Berichten: 105
Lid geworden op: 23 dec 2009 14:42

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door Tassadar »

Ik denk dat de berekeningswijze wel duidelijk is inmiddels. Het bezwaar is echter dat dit niet van tevoren door KPN wordt verteld. Mensen komen hier pas achter als ze een hoge rekening hebben gehad. Die hadden ze kunnen voorkomen als KPN dit wel verteld had.

bussiness
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 jun 2010 18:26

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door bussiness »

Nee dat had men kunnen voorkomen door gewoonweg logisch na te denken en te lezen.

Op elke factuur staat duidelijk over welke termijn de factuur gaat en als je dan leest zie je de kosten altijd achteraf en de abbo kosten vooraf.

Dat de consument dat gewoonweg zelf niet kan lezen is niet het probleem van een provider.
Miljoenen mensen kunnen het wel dus daar ligt het niet aan.

Winster
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mei 2010 22:32

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door Winster »

@bussiness

Aan het begin, en dat staat niet duidelijk vermeld, wordt er een bundel toegekend aan de periode 7 feb 09 t/m 8 mrt 09.

Van te voren, niets mis mee. Maar de ingangsdatum van het contract is 28 feb 09, waardoor ik van 7 t/m 27 feb 09 een bundel kreeg toegewezen terwijl er geen overeenkomst was over die gestelde periode. Dit kom je later weer "tekort".

365 bundeldagen minus 365 verbruiksdagen is immers altijd 0, ook al zou je de bundeldagen al tijdens de paasdagen van 1983 toekennen, het moet altijd evenredig 1 op 1 lopen.

Vergelijk het met 2 linialen van elk 12 cm. Elke cm stelt een maand voor. De bovenste is bundel, onderste verbruik. KPN heeft de bovenste een halve cm naar links verschoven. Hierdoor valt een halve cm op een periode waarop geen overeenkomst was aan de linkerkant en aan de rechterkant een periode verbruik waar geen bundel is, die zit namelijk aan de linkerkant. Dat is niet logisch, maar onzinnig en bovendien niet overeengekomen.

Overigens heeft KPN bij mij wederom gereageerd;
Ze zijn van mening dat de eerste periode naar evenredigheid is berekend.

Dit is ogenschijnlijk niet onjuist, maar dit is over een periode (7 feb 09 t/m 27 feb 09) waarover er geen overeenkomst bestond.

bussiness
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 jun 2010 18:26

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door bussiness »

Als je dan eens goed op je rekening zou gaan kijken zie je dat de bundel en abbo nooit synchroon lopen.

Ook kun je op die rekening wel die datum zien staan maar het bedrag komt in het geheel niet overeen wat je normaal zou moeten betalen het is immers veel lager of het wordt lager op de factuur in mindering gebracht.

Alleen dan kom je weer op het verhaal LEZEN uit en dan ziet men het niet.

Providers werken allemaal op deze wijze en de rekening klopt gewoon, uiteraard kan men een fout maken en die word dan ook gecorrigeerd.

Of denk je dat ze bij die providers zitten och die persoon mogen we niet dus paar passen wij het systeem ff voor aan qua facturatie vergeet dat man, dit is allemaal computerwerk daar komt geen mens aan te pas.

Medewerker geeft startdatum in en soort abbo toestel etc en het systeem berekend alles.

Winster
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mei 2010 22:32

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door Winster »

@bussiness

Wil je nu beweren dat het toekennen van een bundel over een periode waarover geen overeenkomst bestond (en dus ook niet de technische mogelijkheid om daadwerkelijk te bellen) juist en correct is?

En dat het derhalve, om die reden, correct is dat KPN dit correct vindt en dus niet corrigeert?

Het is overigens ook niet duidelijk op de factuur vermeld.

Ten eerste staat er bij de bundeltoewijzing een andere datum dan bij het vebruik, terwijl KPN nu zegt dat je de datum bij de bundeltoewijzing niet als uitgangspunt moet nemen.

Bij het vebruik wordt bundel X toegekend, maar deze is vele malen hoger (evenals de kosten) doordat ten eerste de sim only korting niet daarin wordt meegenomen en ten tweede de studentenkorting niet. Dat dit zo is, staat niet vermeld, maar herleid ik uit dit conflict en de facturen na die periode en de kosten die ik "heb herberekend".

bobjakobs
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2010 22:32

Re: HI abonnement stop zetten.. geen bundeltegoed?

Ongelezen bericht door bobjakobs »

Ik vraag me af of er inmiddels vorderingen zijn met mensen die naar de geschillencommissie zijn gestapt. Ik zit zelf inmiddels met hetzelfde probleem. Mijn rekening wordt op de 8ste van de maand opgemaakt, en ik ben ooit op de 4de van de maand abonnee geworden. Al met al moet ik dus de periode van 9 september tot 4 oktober betalen met mijn tegoed van 1 oktober tot 4 oktober, oftewel ernstig over mijn tegoed heen
Echt een belachelijke werkwijze vind ik het (had dus twee jaar terug in 4 dagen tijd een maand tegoed erdoor moeten bellen).

Dus zijn er mensen die inmiddels iets opgeschoten zijn met ditzelfde gebeuren?

Gesloten