LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vlekken door wasmachine

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door hharteman »

In een 2maanden oude machine al roestvlekken lijkt me niet normaal.
Er zijn in dit topic een paar opties genoemd wat dat betreft.
BH beugel of iets van metaal wat ligt te roesten onderin, of wat ik ook gehoord heb onlangs, haargel in kleding wat een chemische reactie aangaat met het wasmiddel.
Anders lijkt het me iets met de machine.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door plumber »

Metaal kan rustig onderin roesten als de kleding er maar
geen kontakt mee maakt.Kan dus ook metaaldelen in
kleding zijn (knopen etc) of zoals hharteman zegt chemische
reactie.Kijk ook de zakken van de kleding eens na.Doet mijn
vrouw ook altijd zegt ze maar zolang mijn rijbewijs nog wordt
gewassen geloof ik het niet. :wink:

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
------
maar zolang mijn rijbewijs nog wordt
gewassen geloof ik het niet.
-----------------------------------

lol :D

Ik heb ook de schoonste creditcard van nederland.

ths
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2008 14:27

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door ths »

Ik check altijd de zakken van alle kleding aangezien vriendlief de gewoonte heeft daar allerlei papieren etc in te doen die van die fijne pluizen geven dus dat is het niet. Ik heb wel laatst ergens gelezen dat als je veel op lage temperatuur wast er vet en vuil resten achterblijven en dat je dan een keer op een hele hoge temperatuur moet wassen. Kan je een lege machine gewoon een wasprogramma draaien?

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door plumber »

Kan geen kwaad om zonder wasgoed te draaien.
Maar er is toch wel was wat tegen een hoge temp.kan.
Zelf vind ik het niet nodig bij de nieuwste machines
het wasmiddel en de mach.zijn gebouwd voor lage temp.
Die hoge temp.zit er nog op voor extreem vuile was zoals
werkkleding etc.
Zijn ook mensen die het niet met mij eens zijn.
Denk toch eerder dat hharteman gelijk heeft met zijn chemi.

Chima
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 jun 2005 11:11

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door Chima »

Hallo,

Wij hebben ook geregeld last van vuil in onze Lavamat wasmachine (bovenlader). Hier een tweetal foto's die genomen zijn nadat we de wasmachine een keer op 90 graden met soda leeg hebben laten draaien:

http://img187.imageshack.us/my.php?imag ... 208hg2.jpg
http://img175.imageshack.us/my.php?imag ... 209en2.jpg

We wassen met vloeibaar wasmiddel maar wel via het zeepbakje. Deze wordt geregeld schoongemaakt.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door Ulbe »

Het lijken wel papier resten die onder in de machine zitten!, :shock:

In uw situatie zou ik de machine weer eens extra leeg laten draaien met soda op 95 graden, het vuil weekt los en hopende dat het probleem dan uit de wereld is, dit is echt vervelend en onhygiënisch,

Doe eventueel wat extra water met een emmer of tuinslang in de machine, evt. prut dat boven de waterlijn zit weekt dan ook los,

Goed Soda gebruiken, want dit is wel erg veel vuil dat in deze machine loskomt,

Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

Francis48
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2009 10:18

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door Francis48 »

Ik had ook geregeld vlekken in mijn was door de wasmachine.
En vooral in de buurt van de manchetten van de overhemden.
Achteraf kwam dat door waspoeder ipv vloeibaar wasmiddel te gebruiken. En vooral vaak bij 40graden te wassen. Die mouwen slaan in de wasmachine vaak richting deur en daar zitten vaak de resten waspoeder, ben ik achter.
Inmiddels gebruik ik vloeibaar bij lage temperaturen en was ik regelmatig op 90 graden. ook om te machine schoon te spoelen!
Verder heb ik een middel ontdekt om de vlekken te verwijderen.
Die kleine flesjes van HG en dan nr. 1. Ze hebben nl allemaal een nummer. Ik maak dan een sterke oplossing van een eetlepel van dat poeder en doe er een kopje kokend water op. Hierin doe ik direkt het deel stof met de vlek en laat het zo een half uurtje weken.
Behandeling eventueel herhalen als vlek nog niet helemaal weg is.
Daarna kledingstuk wassen of spoelen.
Ik zweer hierbij. Ook voor andere lastige vlekken. Succes!

Bossajr
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2010 10:25

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door Bossajr »

Ik had afgelopen week voor het eerst grote grijs/zwarte vlekken in mijn wasgoed. Ik woon in een studentenhuis/jongwerkendenhuis en we delen met 7 personen een wasmachine van het merk Candy.

Probleem
Ongeveer driekwart jaar geleden heb ik een typische Ikea-bank gekocht. Het model wat ik heb heeft een afritsbare bekleding (Blekinge Wit) en dus leek het me een goed idee om deze voor het eerst eens in de wasmachine te doen. Ik begon met het bankomhulsel, maar die kwam tot mijn schrik er viezer uit dan ik hem er in had gedaan. Er waren enkele grote donkergrijze patronen op verschenen en het leek wel alsof deze ontstaan waren door vies water.. Mijn grote fout was om terwijl ik de bekleding liet drogen, meteen alle kussenslopen van de bank in de machine deed, en jawel; de volgende ochtend trof ik vier totaal grijsgekleurde kussenslopen aan in de wasmachine.

Oorzaak
Geen idee. Ik heb dit topic gelezen en enkele andere sites, maar een echte oorzaak is mijn onduidelijk. Het enige wat typisch is, is dat ik bij de bankbekleding (die ik er meteen na het wassen uithaalde) nog het vuil kon uitsmeren, terwijl bij de kussenslopen (die ik er 7 uur na afloop van de wasbeurt er uithaalde) het al helemaal ingetrokken was. Mijn vermoeden: viezigheid uit de wasmachine kwam in de trommel terecht. Mogelijke oorzaak: ik heb 6 huisgenoten, maar naar nu blijkt doet geen van allen de aanbevolen kookwas op 90 graden. Ik deed mijn was op 60 graden, daar waar de rest van het huis eigenlijk altijd alleen maar op 30 of 40 graden wast. Omdat ik voor het eerst in lange tijd 60 graden waste, kwam er mogelijk vuil los en op mijn bankbekleding.

Oplossing
Nog voor het topic te hebben gelezen, dacht ik; laat ik het nog maar eens opnieuw proberen, maar nu met 1 kussensloop per wasbeurt. Vier wasbeurten (op 60graden) later concludeerde ik dat er geen nieuwe vlekken bij kwamen, maar dat de vlekken er ook niet bepaald uitgingen. Ze werden iets lichter. Ik heb nog met één kussen een derde wasbeurt geprobeerd, maar de kleur bleef hetzelfde. Daarna, maar eens een vlekkenverwijderaar geprobeerd waarbij hier wordt gezweerd. Nou niet dus; het zal vast alle vlekken kunnen verwijderen, maar ingeweekte wasmachineresten gaan er niet uit. Op de wasbeschrijving dat het verboden is bij het wassen van mijn Blekinge Wit het verboden is bleekmiddel te gebruiken. En dus leek het er op alsof er geen oplossing meer te vinden was.

Toen bedacht ik dat als ik dan toch de bekleding zou weggooien, dat er ook geen reden meer is om je aan wasvoorschriften te houden. Dus heb ik 6 uur lang de bekleding in (bijna onverdund :lol:) bleekmiddel gezet. Mijn huisgenoten hebben nu allemaal een chloorvergiftiging opgelopen, maar het resultaat mocht er zijn: ik heb stralend witte bankbekleding, witter dan dat het was toen ik het kocht! Daarna nog een keer in de was om de chloorlucht er enigszins uit te krijgen en voila: ik heb weer een prima bekleding om mijn bank en ik noem het Blekinge Bleekwit.

Ter voorkoming van toekomstige vlekken, ga ik in ieder geval voordat ik nog eens een 60 graden was draai, eerst een lege kookwas op 90 graden draaien. Hopelijk hoef ik met deze maatregel nooit meer naar dit topic terug te keren.

yogibear
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2008 19:29

Re: vlekken door wasmachine

Ongelezen bericht door yogibear »

Ook ik ontdekte een tijdje terug dat mijn witte was er vuiler uit kwam dan dat ik het in de wasmachine deed!
Het was soms zelfs zo erg dat het leek alsof de kleding een oliebad had ondergaan. Vieze grijze vlekken....vooral in de kleding van mijn dochter.
In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn waspoeder lag, en heb toen diverse poeders voor de witte was gekocht.
Geen enkele poeder hielp!
Ik baalde bij het idee alleen al dat het aan de wasmachine kon liggen omdat ik mijn machine vorig jaar in september heb gekocht.
Zoeken op internet leverde niks op.
Ik heb toen een mailtje gestuurd naar de leverancier van mijn machine en kreeg als antwoord dat mijn machine waarschijnlijk last had van vetluis!!!
Nog nóóóóit van gehoord, en had werkelijk de gedachte dat ik in de maling werd genomen.
En ik niet alleen.....
Mijn vriendin die ik belde voor een vaatwastablet vond dat een dieet wel zou helpen, en mijn vader begon helemaal paranoïde het huis door de zoeken naar een verborgen camera.....!!
Ik bedoel....je hebt allerlei soorten luis, maar vetluis???? :?
Toch op onderzoek uit gegaan.
En tot mijn verbazing bleek het écht te bestaan!
Ik ben toen wat meer onderzoek gaan doen naar het onstaan en de remedie.
Wat blijkt??:
Tegenwoordig hebben we bijna allemaal een energie/ waterzuinige wasmachine in huis.
Ook zijn we massaal aan de vloeibare wasmiddel gegaan, omdat één of andere idioot met aandelen in de wasbolletjes ons wijs heeft gemaakt dat je beter met een vloeibaar wasmiddel kunt wassen. :twisted:
Daarnaast worden we ook enorm gestimuleerd ( lees: gedwongen....bijna met een pistool tegen je hoofd..:) om de was op 40 graden te draaien.
Al deze factoren zorgen dus voor vetluis!!
Voor de goede orde.......: vetluis is geen diertje zoals bv de hoofdluis!!
Vetluis is een bacterie!

Door ons energiezuinig wassen op 40 of 60 graden wordt deze bacterie niet gedood! In het begin merk je niets, maar uiteindelijk gaat je machine stinken ( inclusief de net gewassen was..) en verschijnen er vieze vlekken op je "schoongewassen" kleding. Het kan er een beetje olieachtig uitzien. Grijzig.
De machines van nu wast met minder water. Hierdoor wordt de machine niet meer goed schoongespoeld.
Neem daarbij het vloeibare wasmiddel: het zal zéker érgens goed voor zijn, maar een vloeibaar middel koekt vast als het niet genoeg water krijgt om weg te spoelen. Het lost moeilijker op. Dat doet poeder wel. Poeder laat zich makkelijker wegspoelen!!
Overigens....als je altijd met poeder wast en veel te veel poeder gebruikt onstaat er ook vetluis. Dit even voor de duidelijkheid!
Ook hier onstaat dat dan doordat de machine te weinig water gebruikt!
Ik zal hier verder niet op ingaan, belangrijker is de remedie!! Toch??!
Het is heel simpel hoor:
Als eerste: Draai een lege machine op 95 graden, met een vaatwastablet. Gewoon in de machine leggen en een volledige "was" draaien.
De samenstelling van dit tablet + het hete water zorgt er voor dat de machine ( inclusief de slangen) worden schoongemaakt en de vetluis wordt gedood! :mrgreen:
Er zijn mensen die adviseren soda te gebruiken.
Niet doen!!
Soda is best een agressief schoonmaakmiddel. En niet elk onderdeel van de wasmachine kan hier tegen, waardoor je later met de brokken komt te zitten.
En weet jij waar de onderdelen van jouw machine uit bestaan??? Ik niet!
Je machine is nu dus weer klaar voor schoongewassen gebruik!
Nu wil je natuurlijk ook dat dit zo blijft!
2 mogelijkheden:
Óf je herhaalt het vaatwastablettafereeltjel elke 2 á 3 maanden......."
Óf je draait elke maand een was op 95 graden.
( gewoon de witte handdoeken of wit beddegoed opsparen......)
Ik doe het laatste en heb helemaal geen last meer van vetluis!
Simpel toch?
Een kind kan de was doen!! :D

Over vetluis nog het volgende:
Ik kwam tijdens mijn zoektocht er ook achter dat dit euvel bekend is bij de fabrikanten.
Het schijnt dat de fabrikanten tegenwoordig worden overspoeld met vetluisklachten, ( de consument weet dan uiteraard nog niet dat ze vetluis hebben!) en dat dit gevolg van ons energiezuinig produceren en wassen bewust niet naar buiten wordt gebracht!!
Bang voor de gevolgen van de verkoop??
Ik stuitte ook nog op een verhaal van Unilever. Deze wisten te vermelden dat de vetluis ( de grijze vlekken in de kleding) onstaat door resten van haar en gezichtscosmetica aan de handen.
Deze zouden niet goed uit de kleding worden gewassen.
Ik geloof dat niet zo!!!
Ik werk al 25 jaar mét en ín de haarcosmetica, en iedere dag word er flink gewaxt, gesprayd en gesmeerd.
De dag moet nog komen dat ik hier vlekken in mijn kleding aan overhoud!

Ik hoop in elk geval dat het voor de mensen op het vetluisforum nu wat duidelijker is en wat je er tegen kunt doen.
Misschien dat radar hier eens een uitzending aan wil besteden??!

Gesloten