LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geldigheidsduur eenmalige incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door kiz »

Een ondernemer die pas 1,5 jaar na levering incasseert heeft, op z'n zachtst gezegd, z'n administratie niet helemaal op orde.
Anderhalf jaar na afgifte van een eenmalige incassomachtiging zou ik me ook gaan afvragen of dit nu echt niet al 's eerder geïncasseerd is.

PietZ
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2010 11:20

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door PietZ »

Guardian72 schreef:
PietZ schreef:Ik wil gewoon weten wat de gebruikelijke regel is in dit soort gevallen. Maar niemand lijkt dat hier te weten.
Ik niet - maar daarom wil ik het best weten.
Maar, ik blijf erbij - puur zwart-wit gezien heb je als koper wel meer profijt gehad, omdat je nu extra rente hebt kunnen ontvangen (okay, zal 5 cent of zo zijn, maar toch).
Rentevoordeel? Nonsens, zo lang de rente op een betaalrekening 0 procent is, die op een spaarrekening ongeveer 2 procent is, en de belastinginspecteur 4 procent van je banksaldo bij je inkomen optelt!

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door snepke »

bayer113 schreef:
Via internetbankieren kan je bij de ABN maar 1 jaar, maar 4 jaar lijkt mij best een lange tijd!
Welke bank, moet dat zijn?
Bij de rabobank kan je tot 2 jaar terugkijken,wil je verder terug moet je kopiétjes vragen.Tegen betaling krijg je die toegezonden.
Laatst gewijzigd door snepke op 26 jun 2010 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door gerland »

PietZ schreef: Beste gerland, eenmalige machtigingen kun je niet achteraf intrekken.
Ik zeg ook nergens dat dat "achteraf" kan.
Maar een eenmalige machtiging kun je na afgifte wel degelijk intrekken. Na de daadwerkelijke uitvoering van de incasso (zo u wilt "achteraf") heeft intrekken (herroepen) natuurlijk geen betekenis meer.
PietZ schreef: Je vraagt steeds wat mijn doel is van deze posting.

Ik vraag me gewoon af of het redelijk is, een machtiging voor zo'n klein bedragje na anderhalf jaar nog te gaan gebruiken. Of hij niet op een gegeven moment vervalt.
........
Ik wil gewoon weten wat de gebruikelijke regel is in dit soort gevallen. Maar niemand lijkt dat hier te weten.
Ik weet het antwoord op uw vraag. Let goed op:
De vraag was of u eigener beweging een beperkende voorwaarde er aan verbonden had. Dat heeft u niet, geeft u aan.
Daarnaast heeft U de machtiging ook niet herroepen vóór de uitvoering van de betaling.
Er is daarnaast geen wet- of regelgeving die stelt dat een machtiging voor een eenmalige incasso een beperkte geldigheid heeft.
Op grond van het bovenstaande is het antwoord duidelijk: de machtiging kan gewoon gebruikt worden, want nog steeds geldig (niet herroepen, geen beperkende voorwaarde, geen wetgeving die het verbiedt).

Het doet mij goed u te hebben kunnen helpen met dit antwoord. Geen dank!

Of het redelijk is, dat een bedrijf de machtiging nog gebruikt? Dat is geen kwestie van wet- of regelgeving, maar mij lijkt het uitermate redelijk, en wel, omdat u nog steeds niet betaald had. De hoogte van het bedrag (heel klein) lijkt mij daarbij volledig irrelevant.
De door u gewenste oplossing was kennelijk geweest dat het bedrijf met u contact opgenomen had en had gezegd: "Beste Piet, wij hebben hier nog een machtiging voor eenmalige incasso, maar wij vinden het niet fatsoenlijk om die na zo lange tijd nog te gebruiken voor de betaling die u ons verschuldigd bent. Wij zullen 'm dan ook niet gebruiken, maar willen u vragen of u zelf alsnog het bedrag over wilt maken op onze rekening. En u zou dan hebben geantwoord, in uw nopjes met zo veel fatsoen van dit bedrijf: "Best bedrijf, fijn dat u mij gebeld hebt. Heel goed dat u de machtiging niet gebruikt. Ik zal vanmiddag met internetbankieren direct het bedrag naar uw rekening overmaken".

Een man van principes, dat bent u. Daarvoor hulde.

Overigens, dat u er voor kiest bewijsstukken niet te bewaren en de zaak als afgesloten te beschouwen zonder dat u betaald hebt, is vanzelfsprekend geheel uw verantwoordelijkheid.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Wat is er mis om gewoon via Ideal te betalen?
Je besteld iets en gewoon betalen, wel via de beveiligde websites, natuurlijk en anders aan de deur.

Waar Ts, lijkt mij blij moet zijn, ipv van klagen dat hij geen incasso bureau aan zijn kont heeft hangen!

Als je iets besteld, gewoon betalen, punt klaar uit en al die rot smoesjes, ik hou het niet in de gaten, ik weet het niet, ik bewaar dat allemaal niet!

Ik ga dan toch een beetje denken, hoe dom zijn mensen, of hoe dom willen ze zijn?

Heinrich.Hannover
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 mei 2010 00:32

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door Heinrich.Hannover »

We maken allemaal fouten soms :oops:

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door kiz »

kaarsje69 schreef:Wat is er mis om gewoon via Ideal te betalen?
Je besteld iets en gewoon betalen, wel via de beveiligde websites, natuurlijk en anders aan de deur.

Waar Ts, lijkt mij blij moet zijn, ipv van klagen dat hij geen incasso bureau aan zijn kont heeft hangen!

Als je iets besteld, gewoon betalen, punt klaar uit en al die rot smoesjes, ik hou het niet in de gaten, ik weet het niet, ik bewaar dat allemaal niet!

Ik ga dan toch een beetje denken, hoe dom zijn mensen, of hoe dom willen ze zijn?
Misschien is 't toch handig om de openingspost nog 's te lezen.
TS heeft iets besteld en een machtiging afgegeven voor een éénmalige incasso.
Dat de leverancier pas na anderhalf jaar gebruik maakt van die afgegeven machtiging kun je TS toch niet verwijten?

Martin van Emmerik
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 dec 2009 14:40

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door Martin van Emmerik »

Zo veel reacties voor een simpele vraag.

het is wel weer het haantjes gedrag van sommige die weer even moeten laten zien dat ze superieur zijn aan een andere gezien de reacties erg triest dat een moderater er nog steeds niets aan doet.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door tennis »

Martin van Emmerik schreef:Zo veel reacties voor een simpele vraag.

het is wel weer het haantjes gedrag van sommige die weer even moeten laten zien dat ze superieur zijn aan een andere gezien de reacties erg triest dat een moderater er nog steeds niets aan doet.
HaHa, er zijn toch nog forumleden, welke zich aan dit gedrag ook storen.
Je neemt mij de worden uit de mond!
Een normale manier van discussie, is hier niet meer mogelijk!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door Guardian72 »

kaarsje69 schreef:Wat is er mis om gewoon via Ideal te betalen?
Je besteld iets en gewoon betalen, wel via de beveiligde websites, natuurlijk en anders aan de deur.

Waar Ts, lijkt mij blij moet zijn, ipv van klagen dat hij geen incasso bureau aan zijn kont heeft hangen!

Als je iets besteld, gewoon betalen, punt klaar uit en al die rot smoesjes, ik hou het niet in de gaten, ik weet het niet, ik bewaar dat allemaal niet!

Ik ga dan toch een beetje denken, hoe dom zijn mensen, of hoe dom willen ze zijn?

Kaarsje,

als bedrijf in dit geval een incasso buro had gezonden, had TS echt reden gehad om te klagen. Als men dan een machtiging heeft, maar verzuimd deze te gebruiken, kan dat de besteller niet aangerekend worden.

De vraag blijft staan of dus een machtiging een al dan niet beperkte levensduur heeft - en indien dit zo is - hoe lang deze 'ongebruikt' mag blijven voordat deze vervalt.

In feite, op het moment dat een besteller een machtiging afgeeft - zou je als consument kunnen zeggen "ik heb betaald". Anders krijgen we pas echt gezeur in de rechtszalen over peanuts.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door gerland »

Martin van Emmerik schreef:Zo veel reacties voor een simpele vraag.

het is wel weer het haantjes gedrag van sommige die weer even moeten laten zien dat ze superieur zijn aan een andere gezien de reacties erg triest dat een moderater er nog steeds niets aan doet.
Zo het niet zo kunnen zijn dat uw reactie (mening), zonder enige onderbouwing, de meest superieure is?
Hoewel, die van tennis doet ook een aardige poging.

Martin van Emmerik
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 dec 2009 14:40

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door Martin van Emmerik »

Ik geloof daar niet in ik geef een mening over hoe andere reageren als je jezelf daardoor aangesproken voelt zegt dat meer over jezelf. ik val niemand aan ik beledig niemand en ik dring niemand mijn visie op dus wat is je probleem!!!

Feit blijft dat de enige vraag was hoelang zo een machtiging geldig is de reacties daarop zijn irrelevant en totaal offtopic.

Maar ja zal wel aan mij liggen.....

dit is de originele vraag :

Kan dit eigenlijk wel; is er niet een bepaalde geldigheidsduur voor een eenmalige incasso? Volgens mij is het op zijn minst onfatsoenlijk en ongebruikelijk om zoiets zo laat nog te incasseren zonder eerst contact op te nemen.

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan dit eigenlijk wel; is er niet een bepaalde geldigheidsduur voor een eenmalige incasso? Volgens mij is het op zijn minst onfatsoenlijk en ongebruikelijk om zoiets zo laat nog te incasseren zonder eerst contact op te nemen.
Het antwoord moet luiden: ja dit kan, omdat er nu eenmaal wettelijk niets geregeld is. Om de doodeenvoudige reden (je noemt wat hier gebeurd is zelf al ongebruikelijk) dat bedrijven over het algemeen bovenop hun geld zitten. Hoe eerder hoe liever. Daarom is wetgeving op dit punt totaal overbodig.

Is het onfatsoenlijk van het bedrijf om niet eerst contact op te nemen? Denk het niet. De machtiging is afgegeven. Betaald moet er worden. TS betwist dat niet. Als het bedrijf in dit geval even had moeten bellen dat er afgeschreven zou worden, waar ga je de grens dan leggen? Als er na een jaar afgeschreven gaat worden? Na 6 maanden? Na 2 maanden?

Echter, ts meende dat het bedrijf in kwestie het geld allang vergeten was, immers, hij had het voor zichzelf afgesloten, en wordt nu ineens alsnog geconfronteerd met die automatische incasso.

Blijkbaar hoopte hij toch op een voordeeltje, liep het voordeeltje mis, begrijpt heus wel dat het bedrijf in zijn recht staat, maar vanuit zijn teleurstelling gaat hij toch op zoek naar spijkers op laag water om zijn teleurstelling te kunnen uiten.

Niks meer, niks minder.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door gerland »

Martin van Emmerik schreef:Ik geloof daar niet in ik geef een mening over hoe andere reageren als je jezelf daardoor aangesproken voelt zegt dat meer over jezelf. ik val niemand aan ik beledig niemand en ik dring niemand mijn visie op dus wat is je probleem!!!

Feit blijft dat de enige vraag was hoelang zo een machtiging geldig is de reacties daarop zijn irrelevant en totaal offtopic.

Maar ja zal wel aan mij liggen.....

dit is de originele vraag :

Kan dit eigenlijk wel; is er niet een bepaalde geldigheidsduur voor een eenmalige incasso? Volgens mij is het op zijn minst onfatsoenlijk en ongebruikelijk om zoiets zo laat nog te incasseren zonder eerst contact op te nemen.
Dat ligt inderdaad aan u.
De door u nog eens herhaalde vraag van topicstarter is eerder door mij (volledig on-topic) al uitgebreid beantwoord. Dat had u over het hoofd gezien?

Ook PietZ heeft mijn antwoord nog niet op waarde weten te schatten (misschien omdat het niet in de kraam te pas komt?)
Laatst gewijzigd door gerland op 25 jun 2010 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

PietZ schreef:Kan dit eigenlijk wel; is er niet een bepaalde geldigheidsduur voor een eenmalige incasso? Volgens mij is het op zijn minst onfatsoenlijk en ongebruikelijk om zoiets zo laat nog te incasseren zonder eerst contact op te nemen.
Ik vermoed van wel. Je had natuurlijk schriftelijk kunnen aangeven dat de machtiging introk. De verjaringstermijn voor dergelijke overeenkomsten is twee jaar, dus betalen had je toch wel gemoeten.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik heb het vermoeden dat Piet niet dubbel betaald heeft. Dus daar zit geen probleem.

Hij kan wel een eenmalige incasso via internetmachtiging middels een schriftelijk verzoek bij de bank storneren. Een internetmachtiging is namelijk per defintie niet voldoende bewijslast.

Maar aangezien de factuur nog niet verjaard is heeft dit totaal geen zin. Want je moet dan alsnog zelf het bedrag nog overmaken.

Piet zoekt een manier om op juridische gronden onder deze betaling uit te komen. Die zijn er helaas niet.
Laatst gewijzigd door Mendoza op 27 jun 2010 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.

janneman22
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mei 2010 20:20

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door janneman22 »

Simpele vraag en erg veel vreemde conclusies :shock: vind de felheid van sommige mensen behoorlijk stuitend. Het is toch niet geenstijl hier??

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door gerland »

janneman22 schreef:Simpele vraag en erg veel vreemde conclusies :shock: vind de felheid van sommige mensen behoorlijk stuitend. Het is toch niet geenstijl hier??
Heerlijk dat mensen hun bijdragen gevat en scherp formuleren. Ga zo door!

Wat is er mis met geenstijl?

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

Janneman heeft gelijk. Dit punt maakte ik ook al eerder
En ja hoor, als hyena's vallen ze weer over de topicstarter heen bij dit onderwerp.

Nergens staat dat TS onwillig was om te betalen.
Maar een aantal zuurpruimen hier meent weer de man tot op de knieen af te moeten breken.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Geldigheidsduur eenmalige incasso

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik ga niemand afbranden, maar nogmaals, wat is er mis met betalen via ideal?

Je moet toch ergens wel door hebben dat het product nog niet betaald is? Is dat dan in de hoop, dat ze het gaan vergeten?

Ik kan daar met mijn hoofd niet bij, als ik iets bestel, betaal ik via ideal, of onder rembours, als ik nog niet met de zaak bekend ben! Ik persoonlijk geef geen machtigingen meer af, waarom zou ik ook?
Is een stukje veiligheid voor mij en de verkoper, beetje zelf verantwoording misschien?

Je eigen rekening nakijken, heb ik dat wel betaald? Oh, is nog niet betaald, heb je de keuze, zelf even overmaken of je kop dicht houden en wachten op wat komt!

Gesloten