antonh schreef:
En die controleurs hebben bepaald regels die door het UWV/ regering bepaald zijn.
Dus gewoon gaan werken, en je weer ziek melden en naar de huisarts gaan.
De ellende UWV heeft de macht en jij niets
controleurs hebben enkel de regels welke door het bedrijf/de arbo dienst bepaald zijn..daar heeft zowel het UWV als de regering niets mee te maken..
Controleurs en bedrijfsartsen proberen mensen idd zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen is ook mijn ervaring toen ik zwaar-depressief was.
Noot: het zo snel mogelijk weer aan het werk krijgen is ook de reden dat ze bedrijfs-arts zijn. Op zich niets mis mee, maar moet wel verantwoord gebeuren.
Bij mij ging het om een bedrijfs-arts die na 5 minuten mij vroeg of ik me niet aanstelde... Ben er maar niet op in gegaan, omdat mijn werkgever(!) al had gewaarschuwd hem niet te serieus te nemen, maar ik moest er langs ivm de ziektekosten-verzekeringen... En toen was het gesprek afgelopen met het verzoek me over een week nog maar eens te meldden.
Zo gezegd zo gedaan. Bij dit bezoek besloot de man eventjes een lijstje van wel 10(!!!!) punten te checken om zo te zien of ik echt wel zwaar-depressief was. Hij schrok, want 9 van de 10 waren raak. Zijn reactie: goh dat kon ik niet aan je gezicht aflezen. (duh, ik ben introvert, dus ik toon mijn emoties niet zo snel naar buiten toe).
En vervolgens besloot hij dat ik me niet aansteldde en rust nodig had.
Gelukkig is dit inmiddels 4 jaar geleden en is de depressie inmiddels over (ook volgens die 10 punten). Maar het geeft wel aan dat er vaak alleen naar de buitenkant wordt gekeken, vanwege de druk om zo snel mogelijk mensen weer aan het werk te krijgen (niet werken kost de verzekering geld)
Al met al, als een werkgever al niet positief is over een bedrijfsarts, geeft mij geen goed gevoel bij dit soort artsen.
Gelukkig is er inmiddels een andere bedrijfsarts die wel serieus luisterd naar de klachten en er naar handeld ipv het verzekerings-belang voorop te stellen.
wat hierbij belangrijk is is het verschil tussen de controleur en de bedrijfarts te kennen.
Een controleur is iemand die naar je huis komt om te kijken of je wel ziek bent (en dus niet je ziek hebt gemeld met een hernia en je tuin zit om te spitten)
In de meeste gevallen is een controleur wel iemand van de arbo dienst en geen arts. De controleur mag dus niet concluderen dat je 'ziek genoeg' bent om thuis te blijven, hij controleert alleen of je het zaakje niet zit te flessen. Als een controleur dus zegt dat je best kunt werken heeft dat dus weinig waarde.
Een bedrijfsarts is wel degene die dit soort dingen bekijkt, hij kijkt of je te ziek bent om te werken of niet. (even in het midden latend of deze dat ook correct doet)
Moet je overgeven, diaree? even aan je werkgever én collega's duidelijk laten merken dat je ziek bent, je wordt vanzelf naar huis gestuurd, ze willen niet dat je collega's besmet via overgeven of met diaree op de wc een uur zit.
GloriusWorld schreef:Moet je overgeven, diaree? even aan je werkgever én collega's duidelijk laten merken dat je ziek bent, je wordt vanzelf naar huis gestuurd, ze willen niet dat je collega's besmet via overgeven of met diaree op de wc een uur zit.
Dan zit het halve bedrijf binnen de korst mogelijke tijd ook in de ziektewet. Zo stom zullen ze toch wel niet zijn.