LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gloeilamp nog steeds te koop!

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door FerryG »

scheh02 schreef:Onlangs sprak ik iemand die ontzettend aan het gloeilampen hamsteren was bij de Gamma.
Ik vroeg: "geen spaarlampen voor u"?
"Nee", snauwde ze een beetje. 'Goed voor het milieu maar slecht voor mijn reptielen."
Gloeilampen geven precies het licht en warmte wat de beestjes nodig hebben.
Kijk en daar staan we natuurlijk niet bij stil in onze milieu-rage.
Dus omdat gloeilampen voor één ding goed zijn, zijn alle andere lampen opeens slecht?
Omdat spaarlampen met elektronische ontsteking heel kort meegaan, zijn alle spaarlampen slecht (ook die met mechanische ontsteking)?

Nee, je moet elke soort apart bekijken. Als je licht wilt maar geen warmte en wel een lange levensduur, dan zijn LED-lampen ideaal.
Als je warmte wilt, zijn gloeilampen een goede keus, maar het is maar een héél kleine groep mensen die daarom een lamp koopt!

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door scheh02 »

Nee nee, begrijp me goed. Zelf ben ik op een queeste om alles inhuis LED en Spaar te maken maar ik wil even aangeven dat er eigenlijk met het "kleine leed" geen rekening wordt gehouden.
Ik heb er geld genoeg voor maar ik ken nog een heleboel mensen (ook uitkeringsgerechtigden)die het echt te duur vinden allemaal en nog niet overtuigd zijn van het nut ism hoge aanschafprijs.
Bovendien weet ik uit betrouwbare energiemaatschappij-bron dat al die moderne elektronisch geregelde LED en Spaarlampen de pest zijn voor de stabiliteit van het electriciteitsnetwerk.
Er valt nog veel te verbeteren dus.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door FerryG »

scheh02 schreef:Nee nee, begrijp me goed. Zelf ben ik op een queeste om alles inhuis LED en Spaar te maken maar ik wil even aangeven dat er eigenlijk met het "kleine leed" geen rekening wordt gehouden.
Ik heb er geld genoeg voor maar ik ken nog een heleboel mensen (ook uitkeringsgerechtigden)die het echt te duur vinden allemaal en nog niet overtuigd zijn van het nut ism hoge aanschafprijs.
Bovendien weet ik uit betrouwbare energiemaatschappij-bron dat al die moderne elektronisch geregelde LED en Spaarlampen de pest zijn voor de stabiliteit van het electriciteitsnetwerk.
Er valt nog veel te verbeteren dus.
Van die spaarlamp, dat snap ik. Als een elektronisch gestuurde spaarlamp kapot gaat, springt vaak de zekering ook nog.
Maar LED's zitten toch op een simpel transformatortje? Daar komt geen electrinica bij kijken, dacht ik.

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door scheh02 »

Oh nee? :mrgreen:
check maar even dit filmpje.....
http://www.dailymotion.com/video/xamiso ... -lamp_tech

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door FerryG »

scheh02 schreef:Oh nee? :mrgreen:
check maar even dit filmpje.....
http://www.dailymotion.com/video/xamiso ... -lamp_tech
Een transformatortje, een paar diodes (om wisselspanning om te zetten naar één richting), een paar weerstanden en een condensator (om de spanning gelijk te trekken). Dat noem ik geen electronica. En dat kan zeker geen zekering doen springen of storingen op het lichtnet veroorzaken.

Hieruit blijkt maar weer, dat veel mensen er een beetje vanaf weten, en dat is gevaarlijker dan er helemaal niets van weten, want die laatste mensen trekken tenminste geen foute conclusies. Dat is nu weer gebleken.

oinkoink12
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 mar 2009 03:15

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door oinkoink12 »

Ik gebruik 6 LED lampen van Philips (a 35 € per stuk)
Deze geven prachtig licht. STUKKEN beter dan de (ik ga na een kwartier aan) spaarlamp en de (ik verbruik meer energie aan warmte dan aan licht) gloeilamp.

Alleen de halogeentjes geven nog niet echt mooi licht, maar dit zal binnekort veranderen.

Plus dat je er 10 jaar garantie op hebt en een economische levensduur van 25 jaar.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door FerryG »

oinkoink12 schreef:Ik gebruik 6 LED lampen van Philips (a 35 € per stuk)
Deze geven prachtig licht. STUKKEN beter dan de (ik ga na een kwartier aan) spaarlamp en de (ik verbruik meer energie aan warmte dan aan licht) gloeilamp.

Alleen de halogeentjes geven nog niet echt mooi licht, maar dit zal binnekort veranderen.

Plus dat je er 10 jaar garantie op hebt en een economische levensduur van 25 jaar.
35 euro per stuk??? Man, bij welke afzetter heb je die gekocht? Je kunt die dingen stukken goedkoper vinden!

oinkoink12
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 mar 2009 03:15

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door oinkoink12 »

Een half jaar geleden waren deze modellen net nieuw.
Even opgezocht, 4 waren 27,50 en 2 waren 39,99
En bij deze keten heb ik er 10 jaar garantie op.

Nu heb ik voor dat bedrag 10 jaar nooit meer lampjes kopen, en maar 5% van het verbruik. Reken uit je winst :)

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door FerryG »

Ik weet die lampen te koop voor €15. Tel uit je verlies!

oinkoink12
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 mar 2009 03:15

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door oinkoink12 »

Prima, doe mij maar 4 van deze ECONIC LED R63 7WE27 (eventuele link: http://www.hollandlamp.nl/a-9747120/e27 ... -3053-3056 )

Voor 15 euro. Ik koop deze namelijk zelf in bij philips waarbij de inkoopprijs +btw 31 euro is.

Wil je er zelfs nog wel 17,50 per stuk voor geven

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door FerryG »

Het verschil is vooral, dat de lampen die ik heb gezien, niet van Philips waren. Trouwens, als je de reis hierheen moet maken om ze op te halen, ben je al een heleboel centjes méér kwijt. Maar als je in het zuiden van het land woont, kan ik je verwijzen naar de Belgische winkel Colruyt. Daar heb ik ze namelijk voor die prijs gezien.

oinkoink12
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 mar 2009 03:15

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door oinkoink12 »

Ahh klopt.
We hebben van meerdere typen die al vanaf 10 euro beginnen. Deze geven alleen (zoals boven ook staat) een kwalitatief ondermaats licht, niet te vergelijken met gloeilampen.

Dan vind ik het geen goeie vervanger.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door tiptoo »

:mrgreen: ik blijf zolang het ken ook aan de gloeilamp dus hier ook inzamelen zijn nog zat te koop.

visliefhebber
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2010 19:55

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door visliefhebber »

Een olielamp geeft nog meer sfeer.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door tiptoo »

visliefhebber schreef:Een olielamp geeft nog meer sfeer.
:mrgreen: stinkt zo :mrgreen:

visliefhebber
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2010 19:55

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door visliefhebber »

Duurdere varianten van lampolie zijn op basis van paraffine vervaardigd en zijn bij verbranding reukloos. Wanneer voorheen gewone lampolie in de lamp is gebruikt, zullen resten daarvan toch een typische petroleumlucht verspreiden zodra de lamp brandt. De lamp zal dan eerst gereinigd en van een nieuwe lont moeten worden voorzien, voordat de reukloze lampolie de belofte van reukloos licht zal waarmaken.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door tiptoo »

:mrgreen: blijf toch maar bij de gloeilamp :mrgreen:

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door scheh02 »

Lampen op visolie misschien??? :mrgreen:

visliefhebber
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2010 19:55

Re: Gloeilamp nog steeds te koop!

Ongelezen bericht door visliefhebber »

@schele02

Gevoel voor humor :?:

Gesloten