LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tandarts praktijkjes

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: tandarts praktijkjes

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ vroem en vogels, de mzzl.....ik schrijf jullie wetent helemaal niet hoe het is gegaan!
dit is het laatste wa ik daar over schrijf.
vogels leuk dat je altijd alleen maar komt als er wat te zeuren valt...de mzzl voor mij is dit gesloten wat ik al zei....
jullie blijven toch door gaan op iets wat eigenlijk anders is gelopen,maar er niet in wil....
even voor de duidelijkheid...ik ben de laatste die haast wat claimt nog nooit bij een reisverzekering,helaas vorig jaar na 20 jaar 2x inboedel voor lekkage..dus?mag dat ook niet....autoverzekering ook niet ...dus beticht ff lekker iemand anders...
als je meestal iemand beschuldigd.....dan ben je zelf het ergst,zeggen wij hier in rdam slot gaat er voor mij op...

mirjam veel succes....

Risje
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2010 15:05

Re: tandarts praktijkjes

Ongelezen bericht door Risje »

vroem schreef:eerste actie moet zijn de tandarts die met de vork geschreven heeft schriftelijk aan te spreken op de conclusie van de andere tandarts. Dat een deel van de nota onterecht is, en geef hem 2 weken voor een inhoudelijke reactie. Vraag gelijk bij welke instantie de klachtenregeling loopt die hij verplicht moet hebben, meestal is dit de NMT of de ANT.

Indien er geen reactie komt word het waarschijnlijk dus het indienen van een officiele klacht. het is wel zaak dat de nieuwe tandarts goed in het dossier noteert wat er geconstateerd is, en wat de discrepantie is met het dossier van de oude tandarts. Overigens moet men (al was het alleen maar uit tactische overweging) de tandarts wel de gelegenheid geven zaken te corrigeren, dus de sealingen alsnog (goed) aan te brengen. Als het al gedaan is, is het slecht werk geweest waardoor de sealingen los gelaten hebben, moet hij dan kostenloos herstellen.

Ik heb zo`n pesthekel aan dit soort tandartsen, die het telkenmale weer verzieken voor de goed werkende en netjes "'schrijvende"" meerderheid van de beroepsgroep....Als de NZA straks gaat ingrijpen op dezelfde manier die zij bij de orthodontisten willen toepassen kan je dit soort figuren ervoor bedanken dat het vinden van een goede tandarts nagenoeg onmogelijk zal gaan worden, die geven er namelijk de brui aan...
Zoals te verwachten was, heb ik dus nog geen reactie gehad van de tandarts. Gelijk even met de rechtsbijstand gebeld, en NMT FenCS, die de betaling regelt. Volgens de rechtsbijstand moet ik ook nog een brief sturen naar NMT FenCS, en dat is ook wat ze zelf aanraden.
Dus die brief gaat morgen aangetekend de bus op.
Ook nog een brief naar de tandarts geschreven, dat we de rechtsbijstand gaan inschakelen als er geen verandering van de nota komt binnen een week (ik vind dat ik nu al lang genoeg gewacht heb op een reactie). Ook deze brief gaat ditmaal aangetekend.
Ik word er echt helemaal simpel van. :roll: :evil: Ik ben bang, dat als ik straks de rekening betaal, ik het geld nooit meer terug zie. Ik heb nu nog uitstel van betaling tot 14 oktober, maar ik denk niet dat de kwestie opgelost is voor die tijd..

iris83
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2010 15:33

Re: tandarts praktijkjes

Ongelezen bericht door iris83 »

Goh.... herkenbaar dit zeg!
Ik zit toevallig op google te zoeken naar soortgelijke 'gevallen' .
Ik zal mijn verhaal even toelichten.

Ik kwam enkele weken geleden bij de tandarts voor mijn halfjaarlijkse controle ( ja ik ga 2x per jaar netjes naar de tandarts) en toen bleek dat ik twee oppervlakkige beginnende gaatjes had.
Ik had hier geen last van, geen pijn, helemaal niks!
Ik werd na 5min de behandelkamer uitgestuurd met drie vervolgafspraken.
1 voor een algemene behandeling bij de mondhygienist(tandsteen verwijderen enzo) en 2x voor het vullen van een gaatje.(waarom dit niet allemaal in 1 behandeling kan????)
Ik ben voor het vullen van de gaatjes in 1 x geweest. weiger dubbel consult te betalen.
Nu waren er al foto's gemaakt, en aan de hand van die foto begon de mondhygieniste te boren.
Ze boorde te diep! Zonder verdoving door een zenuw heen!
Deze heeft ze toen met een speciale sealing gedicht.
met daarbij de vermelding dat het 50/50 kans is dat het gaat ontsteken!
Ik snap niet hoe het kan dat ze te diep boort! Ze ziet toch op de foto's hoe of wat???

U raad het al, ik lag de week terug in de stoel met enorme kiespijn.
Een ontsteking was de oorzaak.Er werd meteen een wortelkanaalbehandeling gestart, de druk werd minder, tijdelijke vulling erin en afspraak voor over anderhalve maand, dan werd de definitieve behandeling geplant.
De volgende dag echter zat ik weer terug in de stoel. enorme pijn weer.
Weer de kies open gemaakt om te spoelen en uit te boren.
Hierbij brak het boortje af, gekeken met de microscoop, toch maar opnieuw vullen(tijdelijk) en afdichten.

Tijdens de definitieve behandeling werd er tijdens het boren nog een kanaal ' gevonden' ... deze werd uiteraard zonder verdoving gevonden...erg pijnlijk dus.
Terwijl er ondertussen bij vorige behandelingen al meerdere foto's gemaakt zijn (stuk of 8 totaal) dus lijkt me dat hij had kunnen zien waar en hoeveel kanalen er zouden zitten?!
Doordat hij dit kanaal dus ook moest uitboren behandelen en weet ik wat nog meer, had hij 'geen tijd' voor een vaste vulling...dus ik moet nogmaals terugkomen voor een definitieve vulling.

Nu komt het....
Ik ben verzekerd voor de tandarts... 2*polis...dus voor 450euro word er gedekt.
Ik heb ondertussen al diverse rekeningen gehad( gemiddeld 150euro) en ik kreeg vandaag dus weer een rekening.
Of ik in totaal nog even 395.55 wilde overmaken!
DFA-service verstuurd de rekeningen voor achmea.

Nu ben ik van mening dat ik die rekening niet hoef te voldoen.
Door een fout van de tandarts/mondhygieniste heeft die kies intotaal bijna 1000euro gekost!
Beetje extreem voor ' een oppervlakkig' gaatje nietwaar???
Ik gaf aan dat ik nog 1x terug moet komen voor het vullen, maar ik er gewoon weg geen geld meer voor heb.(ben bijstandmoeder).
Nu wilde ze de behandeling dan boeken in januari. dat was het enige wat ze konden doen voor me :s

Ik moet mijn klacht sturen naar zilveren kruis achmea... en ik ga morgen even bellen met das-rechtsbijstand.

Maar vroeg me af of er nog meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben, en weten wat ik kan en moet doen???

De tandarts geeft aan dat het gewoon een ' risico' is van de behandeling.
beetje soort van, eigenschuld dikke bult verhaal...

Nou ...voor dit geld had hij beter meteen een kroon kunnen plaatsen :s

ik ben benieuwd naar reacties!

mvg

Iris

frits0123
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2010 22:52

Re: tandarts praktijkjes

Ongelezen bericht door frits0123 »

Zes vullingen in 1 keer of zes vullingen in zes keer kost het zelfde.
Alleen wanneer er een controle bij gedaan wordt mag er een "consult" gerekend worden.
Dit zou dus bij de eerste zitting kunnen gebeuren en als het meer dan zes maanden duurt voordat het klaar is kan het nogmaals gedaan worden.

Degene die de vullingen zal gaan maken, vragen om meer vullingen dan geplanned te maken in één afspraak zal dus geen kostendrukkend effect hebben maar alleen tijdsdruk op de behandelaar leggen.

Daarbij: 1000e voor 1 kies lijkt me idd wel wat veel. Wellicht sluipt er ergens een denkfoutje in?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: tandarts praktijkjes

Ongelezen bericht door vroem »

persoonlijk denk ik dat het wel wat genuanceerder ligt dat omschreven. Gaatjes die alleen bovenin d ekies begonnen zijn, zijn op een foto wel zichtbaar. Maar vanwege de beperkingen van de rontgenfoto zal nooit exact zichtbaar zijn hoe diep het gaatje zit. Het kan dus na openmaken blijken dat de aantasting dieper zat dan verwacht. Kan best zijn dat men daarom , dus vanwege die verwachting, 2 afspraken gemaakt had in eerste instantie. Dat het toch in 1x gedaan is zou kunnen komen omdat er meer tijd was bv door annuleren van de afspraak erna door iemand anders.


Ik vind wel dat gezien het verhaal wellicht een aantal zaken misgegaan zijn.
Met name de uitleg is zwaar tekort geschoten.
En een mondhygieniste is niet gekwalificeerd om zo diep te gaan. Die had toen dat bleek meoten stoppen, en overdragen aan de tandarts.
Dat zij toch doorgegaan is wel verwijtbaar m.i., de rest van het verhaal zitten toch dingen in die mi niet verwijtbaar zijn, of slecht werk.
Een gebroken vijl (geen boor, maar vijl) in een kanaal kan gebeuren, bij kromme kanalen. Is niet de schuld van de tandarts dat dat kanaal zo krom is. dat er een microscoop gebruikt wordt betekent dat ie wel weet waar ie mee bezig is m.i. (wat niet betekent dat een tandarts die het niet gebruikt een prutser is...)

jfm
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2010 20:04

Re: tandarts praktijkjes

Ongelezen bericht door jfm »

ik kreeg een factuur voor de controle bij de tandarts met de AGB code van de tandarts.
vervolgens kreeg ik een factuur van de mondhygieniste die daar werkt, maar die declareerd onder dezelfde AGB CODE. KLOPT DIT OF IS DIT FRAUDE?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: tandarts praktijkjes

Ongelezen bericht door vroem »

ervan uitgaande dat u daadwerkelijk behandeld bent , dus dat de factuur op zich correct is, is dit geen fraude. MH zal in loondienst werken en kan dan niet zelfstandig declareren. Dat doet de praktijkhouder, en dan idd onder zijn eigen gegevens. Nergens is ook voorgeschreven dat de factuur op naam moet staan van degeen die behandeld heeft. Dat hoeft alleen in het behandeldossier opgenomen te worden.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: tandarts praktijkjes

Ongelezen bericht door vroem »

graag gedaan....

Risje
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2010 15:05

Re: tandarts praktijkjes

Ongelezen bericht door Risje »

Ik zal nog even een update geven van mijn situatie.
Na verschillende brieven gestuurd te hebben, hebben wij nu de boel overgedragen aan de rechtsbijstandsverzekering. Wij hebben tot op heden nog geen reactie mogen ontvangen van de tandarts zelf, en ook niet van NMT FenCS, die de incasso regelt.
Wij hebben nu verschillende malen uitstel van betaling aangevraagd bij NMT FenCS, en de uiterste betaaldatum was 17 oktober.
We hebben, op aanraden van de rechtsbijstandsverzekering, alleen de behandeling betaald, aangezien tandsteenverwijdering bij de second opinion 3x zo grondig is gedaan. Tot op heden hebben wij ook nog geen herinnering van betaling oid ontvangen van NMT FenCS.
De rechtsbijstand heeft ook nog brieven verstuurd, en ook zij hebben een termijn van 2 weken gezegd voor een reactie.

(overigens vond ik de brief van de rechtsbijstand minder goed dan mijn eigen brieven. We kregen een conceptbrief, met veel schrijf & taalfouten, en data & bedragen die niet klopten, maar dat ter zijde)

Tis dus nog langer afwachten, ben benieuwd of we de zaak voor het einde van het jaar kunnen afronden..

Risje
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2010 15:05

Re: tandarts praktijkjes

Ongelezen bericht door Risje »

Gisteren heb ik een mail gehad van de rechtsbijstandsverzekering. Zij hebben een mail doorgestuurd die de tandarts naar hen hadden verstuurd:
Wij hebben de brieven betreffende Dhr *** en Mevr *** ontvangen
en de nota's inmiddels gecorrigeerd.
Wel mooi dat ze wel reageren op de rechtsbijstand, maar niet op ons. Nu nog afwachten wanneer wij de aangepaste nota's ontvangen. De rechtsbijstandsverzekering heeft ons gevraagd om te laten weten of de nota's binnen een week zijn gearriveerd.

Tot nu toe voelt het al als een overwinning, aangezien we nu maar 40 euro hebben betaald (alleen controle) ipv 400 die de tandarts bedacht had :)

So far: eind goed, al goed

Gesloten