LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heeft iemand ooit wel eens voorschot terug gekregen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Shine

Re: Heeft iemand ooit wel eens voorschot terug gekregen?

Ongelezen bericht door Shine »

Ik begrijp je opmerking Polder....
Dat bedoel ik met 'dat de overheid ook niet bepaald motiverend werkt'.

Schone energie, wel te verstaan de consument afname !! moet zeker niet in prijs duurder worden. Dit heeft tot gevolg dat de consument gaat afhaken en niet meer dergelijke contracten zal gaan afsluiten. Het grote merendeel kijkt naar zijn beurs en de prijs die hij moet betalen voor de energie. Men vergelijkt en kiest veelal voor de goedkoopste leverprijs. Als dit eventuele 'schone' energie is, dan is dat meegenomen, maar voor het gros is dit zeker niet de 1ste prio in haar overweging en keuzemoment m.b.t het contract afsluiten.

Wel vind ik dat als iemand kiest voor schone energie, welteverstaan in de situatie waarin jij zit, inderdaad lagere vastrechtkosten (lees netbeheerkosten) zou moeten gaan betalen en de belasting ook wel wat lager mag zijn.
Droevig genoeg denkt de overheid hier anders over. De prikkel om zelf schone energie op te wekken en zelfs terug te leveren ontbreekt in nederland volledig.

Ik deel je mening niet om de leverprijzen zo hoog mogelijk te gaan maken om daarmee de prikkel te gaan geven dat iedere consument gemotiveerd wordt zelf energie op te gaan wekken. Hiermee ga je er van uit dat iedereen in staat is om panelen te plaatsen terwijl dat lang niet het geval is.
Je hebt als burger te maken met gemeentelijke verordeningen, zoals het straatbeeld, straataangezicht. Zo kan ik zonnepanelen vergeten omdat de gemeente vindt dat dit het straatbeeld/-aangezicht verstoord.
Dit zal voor menig consument het probleem zijn/worden, zeker als het oude(re) woningen betreft in oude wijken.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ja, ik heb wel eens een voorschot terug gekregen!
dat was toen ik jaren geleden klant was bij Essent.
Wij betalen altijd op elke 28e van iedere maand en dat bleek op een gegeven moment problemen te geven. Afboeken op de eerstkomende periode kon Essent niet omdat er nog geen nota openstond de lopende maand was de afrekenmaand dus kregen wij het voorschot retour.

Vaststellen van het voorschotbedrag.
Ik lees hierboven verschillende commentaren over de wijze waarop het voorschotbedrag wordt vastgesteld. Er bestaan meerdere optie dit te doen.
Het voorschot wordt niet bepaald door de leverancier maar door de netbeheerder. De gegevens waarop de netbeheerder het voorschot bepaalt zijn verschillend. Betreft het een nieuwbouwwoning waarvan nog geen historie bestaat dan wordt het voorschot bepaald aan de hand van de cubice meters welke de woning heeft alsmede de tot de vaste installatie behorende verbruiksapparaten vermeerder met het gemiddelde verbruik per gezin waarbij uitgegaan wordt van uw gezinssamenstelling. Kortom is dit redelijk zuiver en herleidtbaar.

Shine

Chanmaster schreef: Vaststellen van het voorschotbedrag.
Ik lees hierboven verschillende commentaren over de wijze waarop het voorschotbedrag wordt vastgesteld. Er bestaan meerdere optie dit te doen.
Het voorschot wordt niet bepaald door de leverancier maar door de netbeheerder. De gegevens waarop de netbeheerder het voorschot bepaalt zijn verschillend. Betreft het een nieuwbouwwoning waarvan nog geen historie bestaat dan wordt het voorschot bepaald aan de hand van de cubice meters welke de woning heeft alsmede de tot de vaste installatie behorende verbruiksapparaten vermeerder met het gemiddelde verbruik per gezin waarbij uitgegaan wordt van uw gezinssamenstelling. Kortom is dit redelijk zuiver en herleidtbaar.
Om nog preciezer te zijn:
Nieuwbouw: De netbeheerder communiceert naar de leverancier een gemiddeld verbruik van algemene aard. Dus gebaseerd op een landelijk verbruik. Eventueel en indien van toepassing, kunnen ze het nog afleiden van gelijksoortige woningen in diezelfde straat. Maar dan houdt het ook echt vlot op.
De netbeheerder kijkt helemaal niet naar de al dan niet aanwezige vaste installatie(s) laat staan de gezinssamenstelling die de woning gaat betrekken in haar communicatie van een gemiddeld verbruik op een nieuw adres. Laatstgenoemde weet de netbeheerder ook helemaal niet en interesseert ze helemaal niet.
Daarop stelt de leverancier het termijnbedrag vast. Wat daarom dan ook een voorsteltermijnbedrag is.
Ik snap dus ook niet hoe je hierbij komt chanmaster.
Soms is het mogelijk om, wanneer je je aanmeldt bij een leverancier voor levering aan een adres (dus géén switch!), direct het termijnbedrag af te stemmen naar uw eigen wens. (ik weet dat Nuon dit kan)
De klant hoeft dan niet meer te wachten op zijn bevestiging waarna hij het voorgestelde termijnbedrag kan aanpassen.
Indien het een bestaande woning betreft dan communiceert de netbeheerder het gemiddeld verbruik van de betreffende woning (verbruikshistorie) waarna de leverancier er het bijbehorende termijnbedrag plakkertje op plakt.
De netbeheerkosten (zonder leveringskosten), daarop heeft Polder het antwoord al gegeven.

yolande3

Ongelezen bericht door yolande3 »

He! nog iemand die daarover nadenkt! Ons voorschot ging dit jaar met 50
euro omhoog bij ESSENT. Terwijl we bij de eindafrekening geld terug hebben
gekregen.

Ik lees net dat dit door de berekening van de netbeheerder komt en mede op basis kan zijn van de oude bewoners.

Maar ik heb van het voorjaar mijn contract overgesloten bij Essent. (wat trouwens erg lang heeft geduurd)
Uiteindelijk is dit gelukt, dus dacht ik nu minder voorschot te gaan
betalen, omdat de kosten met het nieuwe contract aanzienlijk naar beneden gaan.
Maar nee het blijft maar liefst 220 euro.

Dus ja ik heb ook het idee dat dit voor Essent een aardig zakcentje oplevert.
Af en toe heb ik bij Essent meer het idee van "aardige oplichters" dan van een betrouwbare energiemaatschappij. Gelukkig heb ik nu maar een contract voor een jaar! Weet iemand een energiemaatschappij die hier geen slaatje uit probeert te slaan? Want ik wil graag een duidelijk beeld van mijn daadwerkelijke kosten per maand en graag zelf de rente trekken van mijn eigen geld.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

@ yolande, @ shine,

Laat ik nou toevallig voor een vriend, die eigenaar is van enkele appartementen, onlangs iemand op een van deze adressen hebben aangemeld. Omdat eind vorige week, toen ik belde, het systeem bij Essent (levering) eruit lag ben ik afgelopen maandag zoals beloofd terug gebeld. Na de nodige gegevens te hebben verstrekt werd mij ivm het bepalen van het voorschot gevraagd of de klant alleen in het pand woont en zoniet of er overdag iemand aanwezig is. Verder werd mij gevraagd welk pand het was: vrij staand huis, tussenwoning etc. Op mijn antwoord dat het hier om een appartement handelt en dat de klant alleen woont en er overdag niemand aanwezig is werd mij een voorschot doorgegeven van € 129,00 per maand.
Het lijkt mij dat de medewerkster van de klantenservice ook gekeken heeft naar de vorige verbruiker ( kan natuurlijk makkelijk in het systeem ) die er gewoond heeft en mede hiermee tot het maandelijkse voorschot is gekomen.
Natuurlijk zijn de netwerkkosten (Enexis) zoals al eerder vermeld per maand te bepalen en vervolgens in het maandelijkse voorschot te verwerken. Mijns inziens kan er gebruik gemaakt worden van tabellen waarin bedragen afhankelijk van de nog lopende tijd tot de jaarafrekening kunnen worden afgelezen. Ook zullen er waarschijnlijk voor de diverse capaciteiten tabellen zijn mbt de maandelijkse netwerkkosten. Desondanks is het geen enkele garantie dat met het voorschot een juiste deelbetaling tov de komende jaarafrekening wordt betaald en kan het een bijbetaling c.q. teruggave tot gevolg hebben. :)

Shine

@H@rm@n:

Wat je schrijft klopt.
Sommige leveranciers, zoals Essent en Nuon (anderen weet ik niet), kunnen wel zelf en samen met de klant bij aanmelding nieuw adres, het termijnbedrag vaststellen voor het nieuwe adres. Een feature die nu ongeveer 1 jaar mogelijk is bij deze 2 leveranciers. (nogmaals bij de anderen weet ik het niet!)
Hiervoor beschikken ze over een klein eenvoudig programmaatje wat (indien het gebied binnen de vroegere gekoppelde netbeheergebied valt) aan de verbruikshistorie van betreffend pand is gekoppeld aangevuld met wat standaard vragen.
Het eerste wat de werknemer dan te zien krijgt is een bedrag gebaseerd op het gemiddeld verbruik van de vorige bewoner. Als dit hoog uitvalt, dan kan gebruik gemaakt worden van ondervermeld simpel vraagscriptje, waarna er een herberekening plaatsvindt.
Zodra het echter een niet 'gekoppelde' netbeheerder betreft en er daardoor meestal geen verbruikshistorie bekend is bij de leverancier, wordt het al aanzienlijk moeilijker. Dan is het meer natte vingerwerk. Meer dan gegevens invoeren van: soort woning, aantal m2, leeftijd woning, aantal personen huishouden, waarna het programma met wat geluk berekend is er dan niet meer.
Hoewel dit een redelijke indicatie kan zijn, is en blijft het natuurlijk giswerk al was het maar omdat verbruik altijd gekoppeld is aan hoe de persoon zelf met energie om gaat, wat voor apparatuur etc.
En oja,..... indien het een niet 'gekoppelde' netbeheerder betreft, dus een Netbeheerder factuur model, dan betreft de voorgeschotelde termijn altijd alleen en slechts het leveringsgedeelte.
De leverancier beschikt niet over de prijzen die netbeheerder berekenen, omdat die nogal van elkaar kunnen afwijken. Denk hierbij aan het E capaciteitstarief. (heb dit alhier al eens eerder aan de orde gesteld in een topic)

Webbie

Ongelezen bericht door Webbie »

Wat grappig essent, nuon en al die oude overheids energie firma's zijn nog steeds in bezit van inderdaad de overheden. ( ook al hebben ze zichzelf zogenaamd verkocht, de overheden zijn en blijven de groot aandeelhouders)
De enige reden van deze constructies is dat u niet meer Den Haag er op aan kan vallen, want ze zijn zogenaamd onafhankelijk.

Maar dat jij gelooft dat deze monopolisten failliet gaan vind nog veel grappiger wij betalen met zijn allen een vermogen aan zogenaamde belastingen die deze bedrijven zogenaamd nodig hebben om nieuwe technieken voor energie te bedenken.
Dus u betaald al jaren dubbel voor hetzelfde product, van deze woeker winsten kan men dan weer leuk sponsor spelen bij diverse zaken waar ik mij ook dood aan erger.
Nog zo'n mooie mythe keuze vrijheid ik kan niet kiezen om essent weg te trappen als netbeheerder u wel ?, dus het zijn en blijven monopolisten welke letterlijk goud verdienen.
Terug op het onderwerp voorschot een voorwaarde van het wijzigen van het voorschot bedrag is tevens dat u dan ook mocht het een enorm bedrag zijn wat u moet betalen alles in een keer moet betalen.
En ja ze komen eerder innen dan dat men u uitbetaald hoor, als ik geld terug krijg duurt het altijd veel langer voor ik welke afrekening dan ook te zien krijg.
Als men kan innen heb je kort na opgave van de standen al een rekening liggen.

aquino

Ongelezen bericht door aquino »

U slaat de spijker op de kop alleen hebben we er niets aan betalen en betalen...moet je toch...anders zit je straks op de tocht :wink:

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Nog zo'n mooie mythe keuze vrijheid ik kan niet kiezen om essent weg te trappen als netbeheerder u wel ?, dus het zijn en blijven monopolisten welke letterlijk goud verdienen.
Ook hier wordt weer in de fout gegaan: Essent is een leveringsbedrijf en géén netwerkbedrijf Webbie.
En ja ze komen eerder innen dan dat men u uitbetaald hoor, als ik geld terug krijg duurt het altijd veel langer voor ik welke afrekening dan ook te zien krijg.
Als men kan innen heb je kort na opgave van de standen al een rekening liggen.
Tegenwoordig is het zo bij Essent dat men met de doorgegeven, of opgenomen standen (bij mij augustus), de jaarafrekening maakt. Bij het begin van de 1e maand van het nieuwe verbruikersjaar de jaarafrekening stuurt. Hier staat dan op wat je moet bijbetalen of wat je terug krijgt. In mijn situatie kreeg ik begin september de jaarafrekening thuis gestuurd en had ik binnen de termijn van 14 dagen het bedrag netjes op mijn betaalrekening staan. Vervolgens werd in mijn situatie aan 't eind van de maand september normaal mijn 1e voorschot van het nieuwe jaar afgeschreven. Voorheen werd in de jaarafrekening alles verrekend. Dus nu heb je eerder geld terug dan voorheen, maar betaal je ook eerder wat je moet bijbetalen. Dit lijkt mij juist eerlijker dan voorheen. Ik ga ervan uit dat deze methodiek voor iedere klant van het leveringsbedrijf Essent geldt.

Gesloten