LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontrecht incasso videotheek...pffff

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Guusje61
Contacteer:

Re: Ontrecht incasso videotheek...pffff

Ongelezen bericht door Guusje61 »

in deze staffel staan de maximumbedragen voor de betreffende vorderingen. En ja, bijna iedereen hanteert dit maximumbedrag.

Er zijn ook kantoren die 15% hanteren met een minimumbedrag van bijvoorbeeld € 25,00.

jantje1978

Ongelezen bericht door jantje1978 »

Uit de tekst maak ik op dat die 15% geldt, tenzij het voor de kantonrechter komt, dan geldt de staffel. (Rente buiten beschouwing gelaten.)

Dus in de aanmaning max. 15% en als je die niet betaalt en het komt voor de rechter max. E 44,03.

Maar goed, het wordt nog "aanbeveling" genoemd in de tekst, is het ook daadwerkelijk overgenomen zo? En klopt mijn interpretatie?

Dit soort zaken zou dus helder uitgelegd moeten worden vind ik, en dan niet alleen op een Radar forum.
17.1
AANBEVELING I: Een vordering ter zake van bedongen buitengerechtelijke kosten,waaromtrent onweersproken wordt gesteld dan wel na betwisting is bewezen dat kosten zijn gemaakt, wordt – zonodig met toepassing van art. 57ab Rv - forfaitair gematigd tot twee punten van het toepasselijke liquidatietarief in eerste aanleg met een maximum van 15% van de hoofdsom, te vermeerderen met de tot aan de dagvaarding vervallen rente voor zover deze in een bedrag is uitgedrukt, met dien verstande dat in kantonprocedures het tarief geldt als hierna in de bijlage is opgenomen, een en ander tenzij de schuldeiser gemotiveerd stelt en zonodig bewijst dat de werkelijk gemaakte kosten hoger zijn dan het forfaitaire bedrag als hiervoor bedoeld en deze redelijk zijn.

Guusje61
Contacteer:

er is zelfs geen vaststaand percentage, alleen als het in de onderlinge overeenkomst zo is overeengekomen, of als het in de algemene voorwaarden (AV) zo is bepaald.
er zijn zelfs bedrijven (al dan niet incassobureaus) die hogere percentages hanteren, of een door hen vastgesteld bedrag ongeacht de hoogte van de vordering.

het rapport is inderdaad nog steeds een aanbeveling en de rechters hanteren dit ook als zodanig.
Veel (voornoemde) bedrijven vorderen ook in de dagvaarding hun hogere tarieven. En alleen als de afwijkende tarieven zijn opgenomen in de AV en deze AV ook van toepassing zijn verklaard zal de rechter ze niet zo snel afwijzen.
Ook kijkt de rechter dan nog wel naar de redelijkheid.

Maar een hoger bedrag dan dat wat in het rapport als maximum is gesteld gewoon omdat het bedrijf dat zo vindt dat wordt al snel gematigd naar de tarieven van het rapport.

Er ligt op dit moment wel een wetsvoorstel incassokosten. Alleen wordt hier nog vol op over gediscussieerd.
http://www.vvcm.nl/nl/nieuws/Vereniging ... -der-steur

Wouter Rdam

Ongelezen bericht door Wouter Rdam »

Bedankt voor de reacties. Gisteren kreeg ik als tip om met Van Hoek & Partners te bellen en te zeggen dat ze je meteen moeten gaan dagvaarden. Je stelt geen prijs op verdere brieven, wil niet dat ze nog verdere kosten maken, maar dat ze meteen overgaan tot dagvaarden. Ter bevestiging nog even een brief er achteraan.

Ik denk dat ik voor deze optie ga. Laat ze mij maar lekker dagvaarden voor die schuld van 0,50 cent. Benieuwd of ik verdere dreigbrieven daarmee kan afstoppen.

Wouter Rdam

Ongelezen bericht door Wouter Rdam »

Hahaha... dat ging makkelijker dan gedacht! De dame van Van Hoek & Partners die mij te woord stond aarzelde geen moment toen ik aangaf dat ik hun verzocht;
- mij direct te gaan dagvaarden
- af te zien van verdere pogingen tot incasso
- geen verdere incassokosten te maken.
Er werd nog iets gemompeld dat ze voor een schuld van 50 cent niet gingen dagvaarden en er was nog enige gespeelde verontwaardiging waarom er voor 50 cent een incassobrief was verstuurd.
Er werd toegezegd het dossier direct te zullen sluiten. Ter bevestiging zal nog een email gestuurd worden.

Kan ik al gaan juichen of is het daarvoor nog te vroeg?

loesje01

Ongelezen bericht door loesje01 »

Wat een verhalen allemaal....

Nu ongeveer een maand geleden begon exacte hetzelfde riedeltje bij mij. Kreeg een telefoontje van van Hoek en Partners of ik even 87 euro wilde betalen voor een niet geretourneerde dvd van de Movie Max. Hierop gezegd dat ik niet betaal en meteen even dit incassobureau ingetoetst op Google. En wat schetst mijn verbazing...nog meer mensen met een soortgelijk verhaal als dat van mij.
Dus ik heb een vriend ingeschakeld die jurist is en hij heeft voor mij een aantal brieven opgesteld. En zelfs nadat ik vriendelijk heb verzocht geen contact meer met mij op te nemen, maar een gerechtelijke procedure op te starten, krijg ik alsnog mail en brieven. Met inderdaad allerlei dreigende woorden en onbegrijpelijke zinnen (althans voor een leek als ik).
Het steunt/steunde mij om te zien dat ik niet de enige ben die belazerd wordt. Notabene: de betreffende vestiging van deze Movie Max bestaat niet eens meer.

Het is toch te belachelijk voor woorden dat er zoveel mensen met een soortgelijk probleem kampen.
Vooralsnog heb ik als laatst een brief gekregen met daarin een kennisgeving tot voorgenomen beslaglegging, maar ik krijg voor de zoveelste keer de gelegenheid om binnen 3 dagen te betalen. Never de nooit niet dus!
Ik ben benieuwd of ik alsnog een deurwaarder aan de deur krijg. En zo ja, dan denk ik dat ik sterker in mijn schoenen sta dan zij.

Succes iedereen met dit onwijs irritante gebeuren!!

slashd

Ongelezen bericht door slashd »

loesje01 schreef:Wat een verhalen allemaal....
Ik ben benieuwd of ik alsnog een deurwaarder aan de deur krijg.
Waarom zou je een deurwaarder aan de deur krijgen? Wat zou hij moeten doen bij jou? Hooguit een brief overhandigen met datum van rechtbank zitting (maar zelfs dat gebeurd niet).

Het proces is: herinneringen van bedrijf > incassobureau dreigenbrieven > brief met datum rechtbank zitting > jij verliest en weigert te betalen > deurwaarder die met de politie je deur open breekt en inbeslagname doet.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Berichtje uit de krant:

Moviemax heeft faillisement aangevraagd:
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... tml?p=25,2

Mischien dat ze daarom zo aan het jagen zijn?

(ook bij het andere moviemax topic geplaatst)

loesje01

slashd schreef:
loesje01 schreef:Wat een verhalen allemaal....
Ik ben benieuwd of ik alsnog een deurwaarder aan de deur krijg.
Waarom zou je een deurwaarder aan de deur krijgen? Wat zou hij moeten doen bij jou? Hooguit een brief overhandigen met datum van rechtbank zitting (maar zelfs dat gebeurd niet).

Het proces is: herinneringen van bedrijf > incassobureau dreigenbrieven > brief met datum rechtbank zitting > jij verliest en weigert te betalen > deurwaarder die met de politie je deur open breekt en inbeslagname doet.
Ik heb nu van de week een brief gekregen met een datum voor een rechtbankzitting op 27 december. Mijn juridisch adviseur (een kameraad van me) gaf aan dat dit gewoon 1 van hun standaardbrieven is die ze gebruiken om angst in te boezemen.
Nou ik moet zeggen dat dit laatste op zich wel een beetje gelukt is.... Maar hij gaf aan dat er heus geen deurwaarder komt en als die wel komt, dat ik wel sterk sta in mijn verhaal.
Twijfel of ik een klacht zal indienen over de manier van doen. Maar weet niet of ik daar zin in heb...
Wat adviseren jullie?

Guardian72
Contacteer:

loesje01 schreef: Ik heb nu van de week een brief gekregen met een datum voor een rechtbankzitting op 27 december. Mijn juridisch adviseur (een kameraad van me) gaf aan dat dit gewoon 1 van hun standaardbrieven is die ze gebruiken om angst in te boezemen.
Nou ik moet zeggen dat dit laatste op zich wel een beetje gelukt is.... Maar hij gaf aan dat er heus geen deurwaarder komt en als die wel komt, dat ik wel sterk sta in mijn verhaal.
Twijfel of ik een klacht zal indienen over de manier van doen. Maar weet niet of ik daar zin in heb...
Wat adviseren jullie?
Een brief, of een oproep?
Ik zou eerst eens controleren bij de rechtbank of er voor die dag daadwerkelijk een zitting is ...

En als men dit zo doet voorkomen, is dit m.i. klachtwaardig.
Maar ja, incassoburo`s en waarheid wil nog wel eens spanning opleveren.

Guusje61
Contacteer:

@loesje01
als de brief is opgebouwd als
... heden, de .... tweeduizendtien
... op verzoek van XX videotheek, ...
... heb ik, NAW van de deurwaarder
... gedagvaard Loesje01
etc
dan heb je echt met een dagvaarding te maken en is er een zitting.

als het een 'gewone' brief is waarin ze vermelden dat er een zitting is dan spelen ze gewoon blufpoker

loesje01

Guusje61 schreef:@loesje01
als de brief is opgebouwd als
... heden, de .... tweeduizendtien
... op verzoek van XX videotheek, ...
... heb ik, NAW van de deurwaarder
... gedagvaard Loesje01
etc
dan heb je echt met een dagvaarding te maken en is er een zitting.

als het een 'gewone' brief is waarin ze vermelden dat er een zitting is dan spelen ze gewoon blufpoker

Nee, ik heb alleen een brief gekregen waarin de datum stond 27-12-2010 en verder niets erbij. Die kameraad van mij wist mij te vertellen dat er in Zutphen echter op maandagen nooit een rolzitting (?) is, dus waarschijnlijk een staaltje blufpoker..... Maar wel vervelend vind ik....

Thanx voor je reactie!

loesje01

Guardian72 schreef:
loesje01 schreef: Ik heb nu van de week een brief gekregen met een datum voor een rechtbankzitting op 27 december. Mijn juridisch adviseur (een kameraad van me) gaf aan dat dit gewoon 1 van hun standaardbrieven is die ze gebruiken om angst in te boezemen.
Wat adviseren jullie?
Ik zou eerst eens controleren bij de rechtbank of er voor die dag daadwerkelijk een zitting is ...

Ja, het is alleen een brief van het incassobureau, verder nog niets. Geen officiele oproep.
Voel wel erg de behoefte om een klacht in te dienen, wellicht dat ik het wel serieus overweeg...
Hebben incassobureaus uberhaupt wel een waarheid?;-)
En zoals ik eerder al schreef, volgens mijn kameraad zijn er op maandagen nooit rolzittingen in de rechtbank Zutphen (woon in Voorst), dus waarschijnlijk bluf, maar wel irritant...

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

loesje01 schreef:
Guardian72 schreef:
Wat adviseren jullie?

Ja, het is alleen een brief van het incassobureau, verder nog niets. Geen officiele oproep.
Voel wel erg de behoefte om een klacht in te dienen, wellicht dat ik het wel serieus overweeg...
Hebben incassobureaus uberhaupt wel een waarheid?;-)
En zoals ik eerder al schreef, volgens mijn kameraad zijn er op maandagen nooit rolzittingen in de rechtbank Zutphen (woon in Voorst), dus waarschijnlijk bluf, maar wel irritant...
Een dagvaarding herkent u echt wel als zodanig.
Niet om het laatst omdat het er op vermeld staat.
En uw kameraad heeft gelijk.
Maandag gaat hem niet worden...

U heeft vanaf het begin aangegeven de vordering te bestrijden, en niet te gaan betalen.
Hier kunt u het bij laten.

carolineros

Ongelezen bericht door carolineros »

Wat ben ik blij te lezen dat meer mensen een brief hebben ontvangen van Hoek & Partners voor te laat ingeleverde dvd's bij Videoland Leidschendam op de Damlaan 34a.
Ik kreeg een brief gedateerd 13 december 2010 en ik had 10 dagen de tijd om de verschuldigde 15,50 te betalen.
En daar had ik nou net overheen gelezen. Ik heb het verschuldigde bedrag binnen twee weken betaald, 27 december 2010 is het van mijn rekening afgeschreven! En toen moest ik de incassokosten betalen! En dat heb ik gedaan. € 62.48,-- Ik ontving de brief net voor het weekend 8 en 9 januari en had drie dagen de tijd anders zouden er rechtelijke maatregelen volgen. En toen geluisterd naar de verkeerde personen die mij het advies gaven te betalen omdat ik anders voor steeds hogere kosten zou komen te staan.
Dom dom dom.
Van Hoek en Partners een brief geschreven dat ik dit bedrag terugvorder omdat het niet terecht is zoveel geld te vragen voor zo'n klein bedrag.
Je leest het goed: totaal geen ervaring met incassobureau's!
Door schade en schande wordt je gelukkig wijs.
Geen enkel incassobureau zal door mij nog serieus worden genomen.
Ik laat me voortaan wel voor € 15.50 voor de rechter slepen en ga desnoods in de de gevangenis zitten. (Zover zal het natuurlijk nooit komen)
Videoland Leidschendam en Hoek & Partners: "Veel geluk nog met jullie gestolen geld" want dit is pure diefstal en ik kan er niets tegen doen!
Wat dat betreft vind ik dat er erg veel gaten in de wet zitten in Nederland.

Sophia 1964

Ongelezen bericht door Sophia 1964 »

Hallo allemaal.
Ook ik kreeg een brief van H&P met de mededeling 200 euro te betalen voor het niet terug brengen van een DVD.
De DVD is netjes terug gebracht.(het gaat over een dvd uit 2008)
Nooit een herinnering of iets gehad van Videoland.
Gebeld,brief (aangetekend verstuurd, maar die hebben ze niet gehad,zeggen ze)
Dit alles was in juli 2010.
Nu inmiddels na nog 3 brieven weer een brief gehad.
Zeer dreigende taal dat ik binnen 3 dagen moet betalen anders komen ze langs en als ik er dan niet ben komen ze met geweld naar binnen!!
Ik weet dat dat absoluut dreigtaal is en als zij dit zouden doen, een heel groot probleem krijgen!!
Hen inmiddels een juridisch adviseur in de arm genomen en helpt mij er prima mee.
Hr Kees van Belle werkt zelf ook op een incasso bureau en weet dus als geen ander hoe alles in elkaar steekt.
Wat H&P doet is, tegen alles in dat werkelijk mag!!
Ben benieuwd waneer zij mij gaan dagvaarden, dan maak ik er een gezellige dag van!!
NIET BETALEN is wat ik tegen iedereen zeg!!
Het is echt bluffen!!
Mvg Sopia

Guardian72
Contacteer:

Sophia 1964 schreef:Zeer dreigende taal dat ik binnen 3 dagen moet betalen anders komen ze langs en als ik er dan niet ben komen ze met geweld naar binnen!!
Als men dit in een brief zet - dat niet meer wachten, maar NU naar de politie gaan.
Dit is ronduit bedreiging en afpersing - en in feite bewijs dat dit bedrijf niet zuiver op de graat is.

Echt, doe aangifte - dit soort (piep) moeten gestopt worden.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

Zeer dreigende taal dat ik binnen 3 dagen moet betalen anders komen ze langs en als ik er dan niet ben komen ze met geweld naar binnen!!
hier kun je aangifte van bedreiging tegen doen. zou ik ook zeker doen als ik jou was.

ik wou dat ze tegen mij eens zoiets zeiden, :lol: :lol:
kunnen ze nog eens lachen, of niet. :lol: :lol:

wiseger

Ongelezen bericht door wiseger »

Sophia 1964 schreef:Hallo allemaal.
Ook ik kreeg een brief van H&P met de mededeling 200 euro te betalen voor het niet terug brengen van een DVD.
De DVD is netjes terug gebracht.(het gaat over een dvd uit 2008)
Nooit een herinnering of iets gehad van Videoland.
Gebeld,brief (aangetekend verstuurd, maar die hebben ze niet gehad,zeggen ze)
Dit alles was in juli 2010.
Nu inmiddels na nog 3 brieven weer een brief gehad.
Zeer dreigende taal dat ik binnen 3 dagen moet betalen anders komen ze langs en als ik er dan niet ben komen ze met geweld naar binnen!!Ik weet dat dat absoluut dreigtaal is en als zij dit zouden doen, een heel groot probleem krijgen!!
Hen inmiddels een juridisch adviseur in de arm genomen en helpt mij er prima mee.
Hr Kees van Belle werkt zelf ook op een incasso bureau en weet dus als geen ander hoe alles in elkaar steekt.
Wat H&P doet is, tegen alles in dat werkelijk mag!!
Ben benieuwd waneer zij mij gaan dagvaarden, dan maak ik er een gezellige dag van!!
NIET BETALEN is wat ik tegen iedereen zeg!!
Het is echt bluffen!!
Mvg Sopia
Als bovenstaande waar is heb je niet te maken met een incasso buro maar met een criminele organisatie. Dreigen met geweld is strafbaar dus ik raad je aan aangifte te doen.

De enige die beslaglegging in je huis mag doen is een gerechtsdeurwaarder in het gezelschap van een hulp officier van justitie.

Sophia 1964

Ongelezen bericht door Sophia 1964 »

Volgens mijn juridisch adviseur is dat idd zo.
Mensen die bang worden gaan betalen!!
ik wacht in spanning af op de volgende brief van H&P!!
Groetjes Sophia

Gesloten