LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelfs opzeggen T-|Mobile verloopt rot!

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Carl

Re: Zelfs opzeggen T-|Mobile verloopt rot!

Ongelezen bericht door Carl »

Ik ben ben werkzaam in de verzekeringswereld waar men de zogenaamde "en bloc" bepaling kent. Dat wil zeggen dat een verzekeringsmaatschappij voor al haar klanten tegelijk de voorwaarden mag wijzigen. Dit moet duidelijk schriftelijk van te voren worden aangekondigd. Als een klant niet akkoord gaat met die nieuwe voorwaarden, dan heeft die het recht per de invoeringsdatum van deze nieuwe voorwaarden per direct het kontrakt op te zeggen. Temeer als de voorwaarden verslechteren voor de klant.

De situatie die nu bij T-mobile speelt vertoont op alle vlakken gelijkenissen met de regel die geldt bij verzekeringen. Ik vraag mij alleen af in hoeverre deze regel ook op een telecomaanbieder van toepassing zouden kunnen zijn. Met andere woorden in hoeverre is deze "en bloc" bepaling wettelijk vastgelegd en voor wie geldt die?

Ik heb in ieder geval op grond van deze regel toch een schrijven naar T-mobile gestuurd om het kontract op te zeggen. Ofschoon zij telefonisch mij geen mededeling wilden doen over een emailadres of faxnummer heb ik mijn opzegging verstuurd naar een faxnummer en emailadres dat in hun correspondentie wordt gebruikt. Uiteraard heb ik het ook nog per post nagezonden. Ik wacht nu hun reactie af.

TammyFaye

Ongelezen bericht door TammyFaye »

Even goed lezen:

Je mag niet ontbinden. Je krijgt de mogelijkheid aangeboden om de oude voorwaarden te behouden, waardoor er dus niks wijzigt, waardoor er dus totaal geen grond voor ontbinding is. Zelfs ALS je verplicht de nieuwe voorwaarden zou moeten accepteren zou het juridisch nog wat ingewikkelder liggen dan de verschillende consumenten organisaties u willen doen geloven (zie de verdere posts over dit onderwerp), maar dat doet er dus niet eens toe.

Ten tweede: Opzeggen kan alleen schriftelijk, met de post. Dus niet per fax, email, postduif, twee blikjes met een touwtje ertussen of 'singing telegram'. Dit staat ook al in de oude voorwaarden. Maar die heb je dus blijkbaar niet eens gelezen. En toch is de wijziging in die voorwaarden, die je dus niet eens gelezen hebt, van dien aard dat je op wilt zeggen. Dit leidt bij mij maar tot één conclussie. U bent een pauper die goedkoop een nieuw mobieltje wilt scoren. Want de voorwaarden zouden je aan uw reet roesten (anders had je ze wel gelezen), maar dit leek je de uitgelezen kans lekker weer wat extra subsidie op een telefoon in de zak te steken. Dat gaat dus mooi niet door.

Ik zou zeggen, wacht gewoon tot 3 maanden voorj e contract verloopt en verleng gewoon. Krijg je ook een mooi nieuw toestel. Want wees nou eerlijk, wat maakt die ene maand nu uit ? Helemaal omdat ALLE andere providers ook 3 maanden opzegtermijn hanteren. Je schiet er dus niks mee op.

sverrips

Ongelezen bericht door sverrips »

Valt me wel op hoe onvriendelijk mensen op dit forum zijn. De ene klaagt nog harder dan de andere. Ik heb ook T-Mobile en ben zeer te spreken. Ik lees hier vaker en merk dat over haast elke provider geklaagd wordt. De een vindt dit niks, de andere weer het andere. Zodra de voorwaarden veranderen, merk je gelijk dat men onder het contract uit wil. Er wordt gepraat over de AV, terwijl deze helemaal niet belangrijk zijn. De vraag is... hoe kan ik onder het contract uit en gebruik daar de AV voor die per 22 december 2003 veranderen. Eigenlijk zijn de meesten beter af met prepay, want dan zit je niet aan een contract vast. Maar ja... dan krijgt je geen mobiele telefoon kado.

Wekkel

Ongelezen bericht door Wekkel »

Zie hier een bericht van de Consumentenbond

Hier

Consument kan overeenkomst T-Mobile opzeggen
19 december 2003
T-Mobile wil nieuwe voorwaarden die de opzegtermijn met een maand verlengen opleggen aan alle bestaande klanten. Alleen klanten die klagen én op grond van de aangekondigde wijziging hun abonnement willen opzeggen worden alsnog aan de oude opzegtermijn van twee maanden gehouden. Volgens ons is dit op basis van Europees recht niet mogelijk.

Consumenten hebben volgens een Europese regel, die al sinds 25 juli geldt, het recht om een wijziging van de algemene voorwaarden niet te accepteren door het abonnement per direct op te zeggen. Dit recht staat expliciet vermeld in Europese wetgeving. Verder heeft T-Mobile zich in de communicatie naar de consument niet gehouden aan de verplichting uit Europese regels om consumenten op dit recht te wijzen.

Hoewel de Europese regel nog niet in de Nederlandse wet verankerd is, kunnen consumenten zich er wel op beroepen. Dat komt doordat de regel duidelijk is en nauwelijks voor nadere uitleg vatbaar. Alle Europese burgers hebben de rechten die voortvloeien uit de Europese regels op 25 juli. Bovendien mag het feit dat de Nederlandse overheid te laat is met het invoeren van de regels de consument niet beperken in zijn rechten. Het enige nadeel is dat het niet mogelijk is om telecomtoezichthouder OPTA te vragen toe te zien op naleving van deze regel.

Telecomaanbieder T-Mobile wijzigt vanaf maandag de voorwaarden. De opzegtermijn verandert. In plaats van 2 maanden, wordt de opzegtermijn 3 maanden. Consumenten die het hier niet mee eens zijn, kunnen de overeenkomst ontbinden. T-Mobile zegt hier niet mee akkoord te gaan. Consumenten kunnen zich bij hun verzet wel beroepen op de Europese richtlijn die deze rechten regelt (Universele diensten –richtlijn artikel 20 vierde lid) en daardoor toch van het contract af. Consumenten die problemen met T-Mobile ondervinden, kunnen na een negatief besluit van T-mobile op het verzoek om het abonnement te beëindigen, neerleggen bij de Geschillencommissie Telecommunicatie en verwijzen naar de Europese richtlijn.
De nieuwe Telecommunicatiewet dus, die haar schaduw vooruit werpt. Af en toe zorgt de EU beter voor ons dan onze eigen regering ;) Met precies dezelfde redenering kan je overigens ook de Debitel zaak kraken, afgezien van andere, AV inhoudelijke verweren.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

HannyB ik weet niet wat je zit te ouwehoeren, was jij diegene van PUBLIC RELATIONS die ik gesproken had dan? NEE wat dat was een gozer en geen zeikwijf zoals jij.
Als trouwe klant verwachte ik meer maar blijkbaar vonden hun dat niet en das hun goed recht alleen ga ik verder kijken.
Service daar draait het om tegenwoordig, het gaat mij om een principe kwestie, dat ik nu bij KPN wat meer betaald dat neem ik op de koop toe, heb nu tenminste wel overal bereik, maar goed binnenkort komt er een nieuwe provider op de markt die wel van service heeft gehoord en dan stap ik gewoon daarop over.

bas

MTT

Ongelezen bericht door MTT »

TammyFaye> Je zult niet alleen de AV goed moeten lezen maar dit ook nog eens goed tot je laten doordringen wat er staat.

10.2 De Klant kan de Overeenkomst tegen en na het verstrijken van de minimale contractperiode schriftelijk opzeggen via T-Mobile Klantenservice (Postbus 16272, 2500 BG Den Haag) onder vermelding van zijn/haar naam, adres, postcode, woonplaats, mobiel telefoonnummer en de gewenste datum van opzegging, dit met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden.

Dit betekent dus dat je schriftelijk je opzegging kan richten aan de Klantenservice. Of dit nu per email, fax of post is is de keus aan jou. Als je dit per post wil doen staat tussen haakjes het adres.
Tja goed lezen en begrijpen is ook heel moeilijk voor sommigen.

TammyFaye

Ongelezen bericht door TammyFaye »

@MTT

Ben je nu echt zo dom of doe je maar alsof ? Er staat dus LETTERLIJK: SCHRIFTELIJK (!) Met het adres erachter. Dit is dus geen suggestie en staat ook niet open voor jouw nogal rare en brede interpretatie van het woord 'schriftelijk'. Schriftelijk betekend 'op schrift gesteld'. Op schrift. PAPIER. Ken je vast wel, van die vermalen bomen. Dus niet per e-mail. Dat is namelijk geen papier. Over de fax zouden we dan nog kunnen twisten, ware het niet dat er GEEN FAX NUMMER IS bij T-mobile voor opzeggingen en deze dus ook niet geaccepteerd worden. Dan kan je wel naar een andere afdeling faxen, maar die doen er niks mee. Er kan namelijk alleen opgezegd worden volgens de regels van T-Mobile. En dus niet op een manier waar je een keer over gedroomd heb in een dronken bui.

Wekkel

Ongelezen bericht door Wekkel »

Je hebt wel een erg beperkte uitleg van het woord schriftelijk. Dat er een adres achter staat, is fraai, maar er staat nergens dat onder schriftelijk alleen een fysieke brief moet worden verstaan. In het dagelijks verkeer wordt een fax en zelfs een email gewoon als schriftelijk gezien. Dit beding is blijkbaar onduidelijk opgesteld als T-Mobile daarmee een brief als vereiste wil stellen voor opzegging. Voor deze onduidelijkheid hoeft de klant niet te bloeden, zie art. 6:238 lid 2 BW.

Soedesh

Ongelezen bericht door Soedesh »

Na alle artikelen in de 2 threads over dit onderwerp gelezen te hebben wil ik Wekkel bedanken voor de verwijzing naar het artikel van de Consumentenbond.

Ik zal nu (nogmaals) een opzegging versturen met verwijzing naar de Europese richtlijn (Universele diensten –richtlijn artikel 20 vierde lid).

Ik ben het ook helemaal eens met de opmerking dat Europa beter voor zijn burgers zorgt dan in de Nederlandse wetgeving is geregeld.

Overigens loopt Nederland qua wetgeving niet alleen achter op dit gebied. Zelfs in menige "bananenrepubliek" zijn zaken beter geregeld!

Enne: Ja ik ben inderdaad iemand die goedkoop mobieltjes wil scoren!

Maar zoals al in de andere thread gemeld: de morele kwestie van de zaak gaat niemand wat aan.

Soedesh

Ongelezen bericht door Soedesh »

Oh ja, behalve naar de Europese richtlijn zal ik ook nog in mijn opzeggingsbrief verwijzen naar de 'en bloc' bepaling uit de verzekeringswereld. Dank dus ook aan Carl!

Gesloten