Vorige maand, 7 maart 2010, heb ik RMA aangevraagd bij de webshop waar ik mijn iPhone aangeschaft heb. Bij deze aanvraag kreeg ik een formulier, waar het volgende op stond:
Aangezien ze het zelf hebben over een garantietermijn van 2 jaar, ben ik daar van uit gegaan. Omdat ik nog geen vervangend toestel had, heb ik even gewacht met het opsturen. Deze week heb ik een vervangend toestel geregeld en heb ik hem verstuurd. Hij is 31 maart aangekomen bij de webshop in kwestie, dit is 1 jaar en 6 dagen na aankoop.Wat kunnen deze kosten zijn?
A. onderzoekskosten € 45,00. In dit geval krijgt u het toestel ongerepareerd retour.
B. reparatie van het defect tegen een bepaald bedrag. (per opgave verschillend; wordt per brief aan u
voorgelegd)
C. onderzoekskosten indien toestel niet meer binnen de garantietermijn valt van 2 jaar.
Nu kreeg ik vandaag tot mij verbazing de volgende mededeling:
Ik heb naar aanleiding hiervan telefonisch contact opgenomen, hier is mij verteld dat de fabrieksgarantie van Apple 1 jaar bedraagt, en ik hierdoor geen aanspraak op kosteloze reparatie kan maken.Uw toestel is buiten zijn garantietermijn van 1 jaar bij ons binnengekomen, dit houd in dat de reparatie niet onder de garantie valt. De factuur datum is 25-03-2009, de garantie is dus per 25-03-2010 verlopen. Wij hebben bij het reparatiecentrum opgevraagd wat een nieuwe backcover kost (incl. het plaatsen hiervan) en de kosten bedragen € 160,- incl. BTW.
Wat zijn mijn rechten, heb ik pech en moet ik de 160 euro betalen om mijn iPhone gerepareerd te hebben, of heb ik recht op kosteloze reparatie? Mocht dit laatste het geval zijn, welke stappen zal ik moeten nemen om dit ook te krijgen?
De webshop in kwestie is trouwens lid van Thuiswinkel.org, ik weet niet of ik daar nog wat mee kan, maar ik dacht laat ik het even vermelden. Alvast bedankt!