LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Netverlies

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
16again

Re: Netverlies

Ongelezen bericht door 16again »

Indien er in een geleider stroom vloeid is de kern ervan altijd nul.
Zoals ik wikipedia begrijp: http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect
-Bij gelijkstroom verdeelt de stroom zich over gehele dwarsdoorsnede
-Bij wisselstroom neemt de stroom vanaf buitenkant naar binnen toe exponentieel af (maar wordt dus niet nul binnenin).
-De "skin" is bij 50 Hz circa 9mm dik
Derhalve is de kern der hoogspanningslijnen ook altijd staal om als drager te dienen.
Kan dit ook met treksterkte te maken hebben?

siem1951

Ongelezen bericht door siem1951 »

@chanmaster
Hou eens op met betweterigheid, lees dit stuk even door en als je het snapt mag je terugkomen.
http://doks.khk.be/eindwerk/do/files/Fi ... sionid=7D6
Je haalt de kwaliteit van dit forum, e.v.a., omlaag met je amateuristisch gepraat. Ik snap niet dat de forum-administator nog nooit heeft ingegrepen. Maar ja, die kent ook niet alles, maar doet zijn best.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Jij bent hier de betweter niet ik. Ik weet niet waar ik dit voor doe maar goed.

http://www.dieselserviceandsupply.com/P ... lator.aspx

kilovolt-ampere [′kil·ə‚vōlt ′am‚pir]
(electricity)

A unit of apparent power in an alternating-current circuit, equal to 1000 volt-amperes. Abbreviated kVA.

Ik heb de moeite genomen om de door u aangedragen site te bekijken maar dat betreft hoofdzakelijk elektrotechniek van lage wal. Kortsluitstromen zijn afhankelijk van de factoren EMK der energiebron waar het gaat om generatoren dan wel accumulatoren en/of de zekeringen en eigenschappen daar in de soortelijke weerstand in de geleider en de oppervlakte van het contactpunt alwaar de sluiting plaatsvindt.
Inductie, Emissie, Corrosie, Expansie, Impedantie, Ohmse weerstand, Soortelijke weerstand, etc. zijn aan mij gewaagde factoren waar u van mag dromen.

Ik hoop dat u hierdoor voldoende geïnformeerd benT.
Ik ben er in ieder geval klaar mee.

Vr. groet.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Door te besparen op een (goed) filter in een voorschakelapparaat kunnen producten goedkoper op de markt gebracht worden. Nadeel hiervan is dat er vervuiling van het elektriciteitsnet optreedt. Deze vervuiling zorgt, bij grootschalige toepassing, voor extra netverliezen maar kan ook zorgen voor problemen met andere apparatuur aangesloten op diezelfde vervuilde netspanning.
@ Siem:
Vraag, zou je me dit dan een beetje beter in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen? Want zoals ik het nu lees maar vooral begrijp heeft het wel invloed op en veroorzaakt het extra netverliezen. Of wordt hiermee een ander soort verlies bedoeld?
Ik ben het spoor nu even bijster......

16again

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_factor
...al denk ik niet dat je met jip en janneke taal Engels bedoel

Op de uitzending terugkomend:
Is het niet gewoon eerlijker om gefactureerde transportverliezen simpelweg evenredig te maken met het verbruikte aantal kilowatt uur? Dus simpel opslag bovenop kwh tarief. Eventueel kan die toeslag afhankelijk zijn per regio.

siem1951

Ongelezen bericht door siem1951 »

@chanmaster, of toch liever troubleshooter, het is maar hoe je wilt heten.

Ik heb spijt als haren op mijn hoofd, dat ik op die onzin van je gereageerd heb, en snap nu ook waarom niemand anders dat meer doet.
Een korte zoektocht elders op dit forum leverde het onderstaande resultaat op, hetgeen mij op het idee bracht om je aan te raden het woord schizofrenie toe te voegen aan je lijstje van aan jou gewaagde factoren (Inductie, Emissie, Corrosie,
Expansie, Impedantie, Ohmse weerstand, Soortelijke weerstand).
Ik maar vanaf nu geen woord meer aan je vuil en hoop met alle andere (verstandige en betrouwbare) forumleden nog een prettige discussie te kunnen voeren.
Ik hoop dat vogels zijn melding aan de moderator al gedaan heeft.
Discussie gesloten!

<---Quote--->
Forum energie. @Tis weer bijzonder
Re: Verhuizing door Eneco nooit ontvangen incassoburau op je - 12 nov 2010 22:06
Ik vraag mij af hoeveel van de 2281 inzendingen van Chanmaster er werkelijk nuttige informatie bevat.
TrosRadar zou er goed aan doen op dit forum een waarderings-systeem te introduceren waarbij de lezers of hulpzoekenden een cijfer kunnen geven aan de kwaliteit van de antwoorden (Ook van webcare :wink: ).

Forum aktueel. @Ad_Viseur
Re: Hypotheekrente veel te hoog - 08 nov 2010 16:03
Citaat:

Ad_Viseur schreef:
Compliment voor Dubbeltje! Je leert snel. Misschien mag ik je toch nog een advies geven: neem niet alles al te serieus!

Chanmaster schreef:
Goedzo Tennis je leert snel :-)
Even naar TS, je kan natuurlijk denken over alternatieve energiebronnen
zoals zonne-energie en windkracht! Maar een idee hoor!

Denk je nu echt dat ik de enige ben die hier complimentjes kan geven? Als je dus denkt dat ik meerdere namen gebruik kan ik je verzekeren dat dit niet zo is. Ik begrijp trouwens niet waar je je druk om maak. Behalve misschien dat je heel graag vervelende opmerkingen op het forum plaatst.

Forum energie. @vogels
Re: Nuon gaat zijn leven beteren ! - 22 okt 2010 17:34
Chanmaster schreef:
:arrow: Alweer? Hoe vaak nog :?:

Dat jij nog durft te reageren, zou me doodschamen als ik jou was met je dubbele (of nog meer???) accounts. Troubleshooter weg, chanmaster terug.

Forum energie. @vogels
Re: afsluiting gas, wat te doen? - 22 okt 2010 16:45
Chanmaster schreef:
Welnu Tennis, je bent niet op de hoogte over de gang van zaken.
Ik ben niet throubleshooter en troubleshooter is niet chanmaster.
Wel heb ik hen er op attent gemaakt dit niet via deze server te doen.
Zelf heb ik nauwelijks tijd om op de computer te zitten dus ook niet al teveel hier. Ik heb vandaag een vrije dag vandaar, anders was ik hier niet geweest.
Maar je hebt je aardig achter de kaart laten kijken Tennis, het siert je!

Natuurlijk ben/was jij troubleshooter! Je hebt jezelf gewoon verraden in het andere topic (zie link tennis), ha ha ha.

Chanmaster had een probleem, troubleshooter antwoordt later dat het probleem is opgelost????

Zit je ook met een dubbele account te werken op de site van de rijdende rechter en dan je zelf lekker groene duimen geven???? Ik zal er eens gaan kijken en zonodig ook daar een melding richting moderator geven.

Forum energie. @tennis; @aquino
Re: Welkomsbrief van OXXIO zonder ons te hebben aangemeld! - 01 okt 2010 19:48
troubleshooter schreef:
Kijk, en daar zat ik dus op de computer in het kantoor van chanmaster Tennis, zoals je ziet meldt die zich automatisch aan op dit forum, we hadden daaraan vooraf een vergadering. Zo dicht zitten we bij elkaar. Ik zal jouw blokkade opheffen.

Heb je een slookje op? :twisted:

aquino
Bericht Re: Welkomsbrief van OXXIO zonder ons te hebben aangemeld! - 01 okt 2010 20:22
dat is 1 persoon tennis maken dezelfde taalfouten, troubleshooter en chanmaster.
<---Unquote--->

pa0fmy

Ongelezen bericht door pa0fmy »

Verliezen worden onderverdeeld in koper en ijzerverliezen. Het verlies in een leiding is Stroom in het kwadraat maal weerstand. Of wel I2 x R. I in Ampere, R in Ohm. Bij 2 x zo grote stroom zijn de verliezen dus 4 x zo groot. Maak ik de spanning 2 x zo groot en de stroom de helft dan is het vermogen het zelfde maar de verliezen slechts een kwart. Daarom loont het de moeite om met hoge spanningen te werken en lage stroom voor transport over grote afstanden. IJzerverliezen ontstaan in de transformatoren. Het wisselend magnetisch veld wekt in de ijzeren kern van de transformator ook inductiestromen op waar we niks aan hebben, (behalve warmte) Daarom is een transformatorkern gemaakt van dunne ijzeren plaatjes i.p.v. een massief blok ijzer. Zijn de frequenties erg hoog dan gebruikt men gemalen ijzer met een soort bindmiddel. Bij de adapters voor b.v. laptop, telefoon, halogeenlampen, spaarlampen, e.d. gaat men de netspanning eerst gelijkrichten en daarmee een condensator opladen. Op deze spanning werkt dan weer een soort omvormer met een hoge frequentie. Je kan dan met een kleinere transformator volstaan en het proces is goed elektronisch in de hand te houden. Het nadeel is dat ze geen sinusvormige belasting geven op het net. Immers de condensator wordt telkens een beetje bijgeladen en dat gebeurt op de top van de sinus. Ook de hoge frequentie van het omvormproces veroorzaakt een enorme radiostoring. De buren hebben ergens zo’n ding en alles tussen lange golf en VHF zit gewoon dicht bij mij. De draden van het elektriciteitsnet werken in dit geval als een zendantenne. Modernere zware netvoedingen hebben een powerfactorcorrector. Dit kan je zien als een omvormer voor de voeding geschakeld. Dit ding benut een groter gedeelte van de sinus en zwiept de spanning op tot ruim 350 volt. Op die 350 volt werkt dan het voedingsapparaat. Inderdaad is een goed netfilter een oplossing om de powerfactor iets te corrigeren maar iets wat op 50 Hz goed filtert wordt toch weer groot en zwaar en kan je net zo goed afzien van een elektronisch voorschakelapparaat. Radiostoring is met een goed filter en afscherming wel goed weg te werken. Ook lichtdimmers veroorzaken netvervuiling en radiostoring. Ook hier gebruik je een gedeelte van de sinus als de lamp gedimd is. De lamp wordt tekens a.h.w. ingeschakeld op de top van de sinus en gaat weer uit op de nuldoorgang. Dat inschakelen veroorzaakt steeds een stroompiekje in het net dat op de radio een zeer hinderlijke 100 Hz ratel geeft. Vooral goedkope dimmers, voorschakelapparaten en netvoedingen missen het netfilter en niet altijd is een powerfactorcorrector aanwezig. Ook internet via het stopcontact is een zeer hinderlijke storingsbron omdat deze noodzakelijkerwijs gebruikt maakt van een breed radiospectrum.

Chanmaster

16again schreef:
Indien er in een geleider stroom vloeid is de kern ervan altijd nul.
Zoals ik wikipedia begrijp: http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect
-Bij gelijkstroom verdeelt de stroom zich over gehele dwarsdoorsnede
-Bij wisselstroom neemt de stroom vanaf buitenkant naar binnen toe exponentieel af (maar wordt dus niet nul binnenin).
-De "skin" is bij 50 Hz circa 9mm dik
Derhalve is de kern der hoogspanningslijnen ook altijd staal om als drager te dienen.
Kan dit ook met treksterkte te maken hebben?
Fout! Niet waar dus en ik hoop dit zonder tegen commentaar beantwoord te zien. Het is namelijk zo dat ook bij gelijkspanning de energietransport in de buitenste laag der geleider verplaatst omdat ze jegens elkaar gelijkpolig zijn en elkaar afstoten. Hoe hoger de stroom hoe grote de wijking.
Kijk mensen ik wil hier met iedereen over in discussie maar laat elkaar in de waarde.

@Treksterkte.
Ja dat zeker de buiten zijde is meestal aluminium met een staalkabel kern.
De buitenste laag transporteert met name de stroom, daar vindt transport plaats.
Laatst gewijzigd door Chanmaster op 16 nov 2010 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

titusvh

Ongelezen bericht door titusvh »

Als je de bedrijven laat betalen komt het uiteindelijk óók op het bordje van de consument terecht.

Wel eerlijker is omslaan per kWh, in plaats van een vast bedrag.

Chanmaster

Correcte opmerking. De producten worden gewoon duurder. Klopt. Dus lood om oud ijzer.

JopieE

Ongelezen bericht door JopieE »

Het voorkomen van net verliezen is veel effectiever om verspilling tegen te gaan.

Zoveel mogelijk decentraal opwekken (bv. door zonnepanelen) is een grote en vooral makkelijk te nemen stap.

16again

Als je de bedrijven laat betalen komt het uiteindelijk óók op het bordje van de consument terecht.
....maar pas als je producten van dat bedrijf afneemt! Is juist wel zo eerlijk, omdat de consument naar eigen (indirect) verbruik betaalt.
Is tevens een extra prikkel naar bedrijf toe om energie zuiniger te produceren

Chanmaster

Ook dat is correct. Zo zijn er meer stelsel die niet kloppen. Oppervlaktewaterverontreinigingsheffing bijvoorbeeld, wordt geheven naarmate de oppervlakt van de woning terwijl daardoor geen oppervlaktewater vervuild wordt. Wie vraagt of dit rieel is krijgt als antwoord: "Nee maar het is wet!"
En zo hangen onze gammele stelsels in en aan elkaar met maar één gemeenschappelijk doel te weten, hoe plunderen wij ons volk. Zouden de boeren, die de echte vervuilers zijn, deze kosten moeten dragen op basis van hun grondoppervlakte dan zou er geen boer kunnen bestaan.
Kortom, Nederland is gewoon veel en veel te duur.
Wie de heren politicie vraagt wie daaraan schuldig is dan krijgt deze als simpel antwoord: "Het volk". Ja het volk daar deze beter had moeten kiezen maar dan ook in geen enkel ander opzicht.

berend12

Ongelezen bericht door berend12 »

Uit de uitzending blijkt dat wij per jaar 127.50 per aansluiting teveel betalen, na 10 jaar is dat dus 1275 euro! Ik hoop dat ze er nog eens op terugkomen.
Ik heb alleen niet gehoord wie deze verdeling (de consument 80% laten betalen terwijl wij 20% van de capaciteit gebruiken) bedacht heeft.

Viejo

Ongelezen bericht door Viejo »

Om de elektriciteit van een windturbine-park efficiënt te kunnen transformeren moeten al die onafhankelijke generatoren ook synchroon worden geschakeld. Dit levert ongetwijfeld verlies op en dat is dan weer een argument om het vastrecht-bedrag van de (klein)verbruiker te verhogen. :idea:
De vliegticket verkopers maken school.

Gesloten