LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door fouten van sociale dienst geen wajong

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
MARTYMAN
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:57

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door MARTYMAN »

dus zit ze in de verkeerde uitkering wat de soos zelf ook heeft aangegeven en wat doe je dan dan ga je naar de UWV en die zegt dat ze niet ziek is ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? nee UWV is bang dat ze enorm bedrag moeten uitkeren daarom wijzen ze de uitkering af en dat is wat er aan de hand is deze aanvraag dateert van VOOR DE LAATSTE WETS WIJZIGING is aan gevraagd in eind 2009 !!!!!

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door witte angora »

Martyman, het is heel simpel.

Een eventueel recht op een uitkering ontstaat pas vanaf de datum van aanvraag. Aangezien je vriendin op haar 18e blijkbaar geen aanvraag heeft ingediend, is er vanaf die datum ook geen recht op een uitkering.

De eerste datum van aanvraag voor een uitkering, volgens de gegevens die je verstrekt, dateert uit 1997. Als er al sprake is van een invaliditeitsuitkering, is dat dus hooguit vanaf 1997. Dat kan dus nooit of te nimmer de Wajong zijn, die is immers voor jonggehandicapten. In 1997 was je vriendin niet jong te noemen in de zin van de betekenis voor de Wajong.

Voor WAO/Wia komt ze ook niet in aanmerking, aangezien er geen arbeidsverleden is. Dat is nu eenmaal een harde eis.

Het enige wat inderdaad resteert is bijstand, met de clausule dat er geen sollicitatieplicht is. Het is niet anders.

Overigens begrijp ik eerlijk gezegd niet, als je vriendin al vanaf haar 5e niet in staat is om te werken, waarom ze zelf niet eerder aan de bel heeft getrokken via de huisarts of iets dergelijks. Of waarom ze zelf niet in 1997 bij de soos om een onderzoek vroeg. Een onderzoek naar arbeidsgeschiktheid duurt in ieder geval geen 13 jaar. Kun je daar nog iets over zeggen?

Edit:

Overigens geld ook bij de UWV dat er pas een uitkering verstrekt wordt vanaf de datum van aanvraag. Niet met terugwerkende kracht vóór die datum van aanvraag. Dus de UWV hoeft helemaal geen vermogen uit te betalen, zoals je stelt.

Ik heb inderdaad het idee dat het om het wegvallen van een deel of de gehele bijstand gaat in geval van samenwonen. Dat dáár de pijn zit.

kozika
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2010 23:58

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door kozika »

Prima verwoord witte angora. Mijn partner heeft ook nooit gewerkt en kreeg
een paar jaar geleden darmkanker die krijgt dus ook geen uitkering :lol:
Wel als we gaan scheiden het zou wat moois zijn in een tijd van bezuinigen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door ronald g »

Martyman wil er maar niet aan dat de wajong geen optie is. Zoals ik al eerder opperde en vele met mij ligt de pijn bij een eventuele intrekking van de wwb, de tijd dat de wao/wajong een dumpsysteem was om arbeidsongeschikten en vroeggehandicapten te lozen is met de komst van de wia van de baan. In die nieuwe regeling wordt bepaald wat iemand nog wel kan en niet wat hij/zij niet kan, de boel is dus omgedraaid. Martyman heeft wellicht ergens gelezen dat de wajong bestaat maar niet hoe deze wajong wordt toegepast. Leg je dat uit is hij op zijn minst geagiteerd want hij vindt geen medestanders. Hij wil liever iets lezen in de trand van "je hebt volkomen gelijk want die vriendin is al jaren ziek en hoort in de wajong, bestel die vakantie maar al vast want je gaat geheid winnen"

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door witte angora »

En toen was het stil van de kant van Martyman...

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door morundo »

ik denk niet dat je recht heb met terug werkende kracht vanuit je 18.Ik zal en simpel voorbeeld geven.
Mijn broer heeft taaislijmziekte,reuma en diabetisch.Taaislijm ziekte is vanuit je geborte ontstaan,dus zou je denken je heb recht op wajong.Toen mijn broer 18 was,heeft de aanvraag gedaan,die is afgewezen omdat hij GEEN BEPERKINGEN had vanuit zijn ziekte,gelukkig voor hem,ongelukkig voor de rest,want daardoor heeft hij de normale weg moeten bewandelen en normaal gaan leren en werken.10 jaar later is gewoon arbeisdongeschikt verklaart, wel recht op en uitkering maar geen wajong,ook niet met terug werkende kracht.Ze gaan vanuit je beperking op dat moment en NIET de ontstaan van de ziekte.Je kan wel vinden dat je vriendin recht op hebt,maar zo werkt het niet.Ik hoop dat met deze simpel voorbeld kan begrijpen dat je vriendin geen kans maakt op terug werkende kracht,heeft niets te maken dat ze dan zo veel moeten betalen.

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Reken je niet al te rijk, als mevr het wel ooit krijgt, haalt de sociale dienst de uitkering die mevr heeft ontvangen van de afgelopen jaren gewoon terug.
Daarkomt nog bij dat binnenkort de Wajong helemaal gaat veranderen, als mevr een partner heeft die goed inkomen heeft, dan vervalt de recht op Wajong, doordat de Wajong op korte termijn onder de sociale dienst gaat vallen.
Laatst gewijzigd door GloriusWorld op 03 okt 2010 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

marnix
Berichten: 823
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door marnix »

Het UWV is inderdaad nogal strikt wat betreft de regels die gelden bij een Wajong-aanvraag, als je veel te laat aanvraagt, kunnen ze de aanvraag inderdaad weigeren. En als je al een Wajong kreeg dan was dat meestal met maar 1 jaar terugwerkende kracht.
Het is jammer dat op de site van het UWV de "oude" regels niet meer te vinden zijn sinds begin 2010 de nieuwe wajong is ingegaan.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door ronald g »

@Glorius world en Marnix, uw bijdragen zijn al menigmaal voorbij gekomen. Ts is afgehaakt en laat ons met de vraag zitten waarom die wajong zo belangrijk voor die/zijn vriendin is. Vraag je daar op door wordt ts grof en wil stampvoetend zijn gelijk halen. Sinds het vermoeden rees dat er meer speelt dan alleen het beste voor die vriendin is hij afgehaakt.

buurman1970
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2010 18:49

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door buurman1970 »

het probleem hebben we hier ook ,de aanvraag die we gedaan hebben is afgewezen waar nergens op slaat.
had het gevoel al toen mijn vrouw bij de arts kwam wat een kerel zeg dan heb je echt zin om eens goed van leer te trekken.
ga hier ook meer werk van maken en zorgen dat hij nooit meer mensen mag keuren .
als je nederlander bent heb je nergens geen recht meer op zelfs de arts zegt je hebt er recht op .

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door morundo »

Vergeet niet dat je niet allen rechten heb ,maar ook plichten.
Als de keuringarts niet mee eens is,dan vraag je een second opinion.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door witte angora »

zelfs de arts zegt je hebt er recht op
Werkt deze arts bij de UWV? Nee? Dan is hij niet degene die bepaald of iemand er wel of geen recht op heeft.

LekkerDan
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2011 08:34

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door LekkerDan »

Ik snap helemaal niks van deze hele topic niet...

Sorry maar huisartsen en therapeuten adviseren bijna altijd tegen het laten zien van persoonlijke medische documenten aan de UWV.
De UWV moet zelf een afspraak maken met de client om zelf een diagnose te stellen vanuit hun eigen UWV arts of therapeute. Zo ver ik weet doet de GGD dit in meeste gevallen .
Dus het klinkt alsof uw vriendin al verkeerd is begonnen.
Ga nog een keer bellen met de UWV en vraag een Wajong aan en een diagnose stelling door de UWV zelf. U vriendin zou ook even moeten praten met haar huisarts ect. over wat hun adviseren.


Ik denk dat u even rustig moet adem halen en kijken en terug lezen naar wat u typt.
Vaker op een nieuwe regel beginnen en minder !!!!!!!!!!!!!!!!
Dit komt namelijk nogal.. slecht over.

Wees blij dat ze een uitkering heeft,
andere mensen hebben het veel slechter getroffen dan zij.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door trebelski »

LekkerDan schreef:Ik snap helemaal niks van deze hele topic niet...

Ik denk dat u even rustig moet adem halen en kijken en terug lezen naar wat u typt.
Vaker op een nieuwe regel beginnen en minder !!!!!!!!!!!!!!!!
Dit komt namelijk nogal.. slecht over.
Misschien kun je beter zelf je eigen raad opvolgen gezien de eerste zin.

LekkerDan
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2011 08:34

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door LekkerDan »

trebelski schreef:
LekkerDan schreef:Ik snap helemaal niks van deze hele topic niet...

Ik denk dat u even rustig moet adem halen en kijken en terug lezen naar wat u typt.
Vaker op een nieuwe regel beginnen en minder !!!!!!!!!!!!!!!!
Dit komt namelijk nogal.. slecht over.
Misschien kun je beter zelf je eigen raad opvolgen gezien de eerste zin.
Ik geef meer aan dat ik MARTYMAN nogal verward vind overkomen,
vanaf de eerste post. Ik geloof dat er al meerdere keren een goed advies is gegeven.
Maar het blijft maar door gaan.

Soms moet je accepteren dat dingen nou eenmaal niet zo gaan als je zou willen.
Even rustig vanaf een afstandje kijken naar hoe de situatie nu is, opschrijven wat mensen hebben geadviseerd en met deze adviezen even gaan rond bellen?

Maar aangezien ik zo'n opmerking krijg op mijn 2e post op dit forum,
zie ik al dat de sfeer op dit forum erg vijandig is?

alfatrion
Berichten: 22058
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Een eventueel recht op een uitkering ontstaat pas vanaf de datum van aanvraag. Aangezien je vriendin op haar 18e blijkbaar geen aanvraag heeft ingediend, is er vanaf die datum ook geen recht op een uitkering.
Als je de wajong voor 1 jan 2010 hebt aangevraagd kun je deze in sommige gevallen met terugwerkende kracht krijgen.

Eef1967
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jan 2011 19:02

Re: Door fouten van sociale dienst geen wajong

Ongelezen bericht door Eef1967 »

Helaas maken gemeenten zich er vaak zo vanaf. Heb hetzelfde geval meegemaakt. Mensen die in een opname terechtkwamen en daar een actieve maatschappelijk werker kregen, kregen massaal behoorlijke bedragen terug.
Tijdens een opname in een therapeutische kliniek is duidelijk dat mensen 52 weken niet kunnen werken, dit betrof langdurige opnamen.
Het is dus niet dat het niets uitmaakt! Ook al is de Wajong geen vetput, het leverde destijds aan mensen vele duizenden guldens op, 8000 was vrij normaal.
Bovendien geeft Wajong meer zekerheden zoals je mag eigen vermogen hebben en er wordt niet allerlei druk op je uitgeoefend,je hebt een vangnet etc. Al ligt de Wajong onder vuur.

Dus dit is weer een staaltje triest. Ik heb mensen gezien die lange tijd hebben gezegd bij de gemeente dat bijstand niet klopte omdat ze ziek waren, kregen geen reactie. Na een klacht zei de directeur dat de consulenten niet altijd goed op de hoogte zijn. Een rechtszaak kun je winnen tegen de gemeente maar levert geen geld op.
Als je kunt aantonen dat je vanaf je studietijd ziek bent, je hebt dit op schrift dan zou het toch moeten kunnen lukken. Maar UWV is een log apparaat...

Gesloten