Een gemiddelde computer gaat zo'n zes jaar mee.Rickyman schreef:3 jaar is voor een Acer een gebruikelijke levensduur dus staat MM in deze volledig in zijn /haar recht.
http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015p.shtml
Nee, het artikel is niet van toepassing omdat het criteria voor ongerechtvaardigde verrijking is dat er voor de verrijking geen contractuele of wettelijke grond bestaat voor de verrijking. Gezien artikel 7:21 lid 2 BW en de uitleg die hieraan gegeven is door het Europees Hof bestaat er wel een wettelijke grond en daarmee vind er dus hooguit gerechtvaardigde verrijking plaats.WillemV schreef:Echter worden er vaak discussies gevoerd dat wanneer de levensduur van een product door de reparatie verlengd wordt, het redelijk is dat de consument dan een evenredig deel van de kosten zou moeten betalen. Men refereert dan aan art. 6:212 BW. Lid 1 van dit artikel:Maar dat is hier niet van toepassing omdat een nieuw moederbord de levensduur van de laptop als geheel niet verlengd.1. Hij die ongerechtvaardigd is verrijkt ten koste van een ander, is verplicht, voor zover dit redelijk is, diens schade te vergoeden tot het bedrag van zijn verrijking.
http://www.st-ab.nl/wetten/0058_Boek_6_ ... oek_BW.htm
Ik vind dat helemaal niet zo duidelijk. Volgens mij gaat het hier gewoon om leken en is er geen juridische informatie ingewonnen.WillemV schreef:Het is volkomen duidelijk dat het hier om een wettelijke garantie afwikkeling gaat en niet over coulance.
Dat laatste gaat niet op. De Nederlandse wet moet op zijn Europees worden uitgelegd omdat deze regels gebaseerd zijn op Europese richtlijnen. De verjaringstermijn van twee jaar is niet overgenomen dus die is niet van toepassing. Met andere woorden na die 2 jaar moet je het begrip kosteloos uit art. 7:21 lid 2 BW nog steeds op dezelfde manier uitleggen.immetjes schreef:Ik zou als koper dus wijzen naar het Quelle Arrest en zeggen dat ik niets bij betaal. Als verkoper zou ik wijzen naar de EU regel en zeggen: 2 jaar ok, daarna een deel vd reparatiekosten voor de koper.
Daar maken er zich hier wel meer schuldig aan. Daarbij denk ik dan aan voornamelijk aan Rickyman.Ouwe aap schreef:Reden van mijn ietwat felle reactie is dat Michelle en iedereen die meeleest niets aan verkeerde adviezen heeft.