LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ikea matrassen / traagschuim

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
f.weele
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jun 2010 17:58

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door f.weele »

er is ooit eens een programma geweest op de tv, ik dacht keuringsdienst van waarde, waar de reporter naar een onderzoeksinstituut in duitsland ging om te vernemen of dure matrassen nu zoveel beter waren dan goedkopere. Dit bleek dus
helemaal niet het geval te zijn. Ik weet niet of je het programma nog terug kunt vinden via google of zo, maar ik zou het eventjes proberen om een indruk te krijgen
van wat er uit deze test bevonden is.
m.vr.gr.

Fred W
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:17

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Fred W »

Ik heb enkele weken geleden de sultan Flokenes gekocht. Geprobeerd in Ikea waar ie iets zachter lag dan thuis uit de verpakking. Hoewel het (net als ieder ander matras) wel even wennen was slaapt het na enkele dagen heelijk, matras zakt niet teveel door en is stevig daar waar nodig maar ook goed ondersteunend. Matras neemt juiste vorm aan en zakt in nadat je een minuutje ligt. Ik heb rugklachten maar ben wel tevreden over de matras, heb er 2 gekocht. Overigens, bij Ikea kun je 3 maanden proefslapen en eenmalig omruilen. Ik ben er van uitgegaan dat je de verpakking dan wel mag loshalen :)

westerhof59
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:22

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door westerhof59 »

In een vakblad heb ik gelezen dat je als rugpatient niet een te zachte matras moet nemen.
Bij Jysk mag je trouwens matrassen uit proberen thuis.(want proef liggen in de winkel is nog niet een nacht slapen).
Je krijgy bij Jysk de matras mee in plastic. Als je dit er thuis om laat kun je dus mooi testen of de matras bevalt. Bevalt het niet dan kun je de matras omruilen.(of je krijgt een tegoed bon)

morcos
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jan 2010 22:14

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door morcos »

heb onderin mijn rug ook een aantal vastgezette wervels en ik heb dit jaar tweemaal Ikea matrassen gehad. Eerst de duurste 100% natuurlatex en daarna de tweede duurste, beiden waren niet tot volle tevredenheid.
Nu is het natuurlijk zo dat je gewicht en lichaamsbouw ook een rol kunnen spelen en je kan kiezen uit hard en zacht. Bij Ikea Belgie mochten wij de matrassen 90 dagen proberen.
Ik heb 10 jaar lang naar volle tevredenheid op dure natuurlatex geslapen.
Nu hebben we bij een speciaalzaak een dure boxspring van 3500 euro gekocht en ik kom s`morgens met een zere heup en schouders uit bed, een boxspring voor mij dus nooit meer, pure geldklopperij. Al die slaapstory`s en speciaalzaken hebben wij vroeger niet gekend, je koopt gewoon een goede lattenbodem en een goede matras. Ik ga nu een aantal grote zaken bezoeken waar men veel keus heeft en het moet gewoon zijn als met een paar schoenen het moet gelijk goed liggen.

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

Fred W schreef:Ik heb enkele weken geleden de sultan Flokenes gekocht. Geprobeerd in Ikea waar ie iets zachter lag dan thuis uit de verpakking. Hoewel het (net als ieder ander matras) wel even wennen was slaapt het na enkele dagen heelijk, matras zakt niet teveel door en is stevig daar waar nodig maar ook goed ondersteunend. Matras neemt juiste vorm aan en zakt in nadat je een minuutje ligt. Ik heb rugklachten maar ben wel tevreden over de matras, heb er 2 gekocht. Overigens, bij Ikea kun je 3 maanden proefslapen en eenmalig omruilen. Ik ben er van uitgegaan dat je de verpakking dan wel mag loshalen :)
uiteindelijk hebben ook wij de beslissing voor deze matrassen te kopen, en idd in de winkel ligt hij iets zachter als thuis, maar ik ben er dan vanuit gegaan dat deze daar al een tijd liggen en vaker belegen zijn als die ik nu net uit de verpakking heb gehaald (dit wel netjes gedaan zodat ik ze er terug in kan doen om eventueel te ruilen) nu hebben we er twee nachten op geslapen en moet zeggen dat ik aanzienlijk stiller blijf liggen en met minder (niet zonder, operatie nog maar 1 maand geleden) pijn uit bed kom en goed uitgerust ben. :mrgreen:

ik hoop dat dit zo blijft, maar op het eerste gevoel ben ik super tevreden over deze matrassen, wij hebben er 2 gekocht van 90x200 + een "hemkes" bed van ikea welke lekker hoog ligt dus makkelijk in en uit stappen, verstelbare lattenbodems hadden we al dus heb ik er niet bij moeten kopen, totale prijs.... 1005,-- eurie... aanzienlijk minder dan zelfs maar 1 matras van een duurder merk zoals bv tempur..... :shock:

ook een mening
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2010 17:57

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door ook een mening »

CSluiter schreef:Het is onzin om te zeggen dat traagschuim slecht ventileert. Het is alleen belangrijk om een goede bij een traagschuim matras passende bedbodem te hebben. Warmte betekent alleen wat het moet doen, namelijk zorgen voor een goede bloedsomloop. Warmte los je heel gemakkelijk op met het juiste dekbed, kijkend naar de isolatiewaarde. 85% van de klimaatsbeleving ligt namelijk aan het dekbed :wink:
Ik wil niemand tegenspreken maar heb zelf de ervaring met Tempur dat het wel degelijk erg warm kan worden. Ik kan heel slecht tegen de warmte en heb naast een Tempur oplegmatras ook al jaren een hoofdkussen van Tempur. Helaas kan ik die niet op een goede luchtdoorlatende bedbodem leggen. Dat ligt zo vreemd :wink: maar ik moet zeggen dat ik soms een vreselijk warme nek heb en dat het kussen dan ook erg warm (zacht uitgedrukt) aanvoelt. Ik gebruik gewoon katoenen kussenslopen dus daar kan het niet aan liggen, lijkt mij. :?:
O ja, ik heb zelfs 's winters een erg dun dekbed maar dan nog kan het matras erg warm aanvoelen. Ook al staan de ramen dan wagenwijd open.
Nogmaals, ik wil niemand tegenspreken maar heb wel andere ervaringen. :!:

chippy69
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2010 11:55

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door chippy69 »

Ik ben blij met alle reacties die ik las. ik moet zelf ook op zoek naar een goed niet te duur matras en wist niet waar te zoeken.
groet.

Yvon Mertens
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jun 2005 14:16

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Yvon Mertens »

Ik heb een hele goede ervaring met een Ikea matras.
Ik had een nieuwe matras nodig omdat ik veel rugpijn had, bij Ikea op heel veel matrassen gelegen en uiteindelijk een keuze gemaakt.
Maar de rugpijn ging niet weg, dus ik weer terug naar Ikea en kon voor hetzelfde bedrag een andere matras uitzoeken en deze lag meteen heerlijk.
Je hebt bij Ikea ook de service van 90 dagen proberen, niet goed dan kan je weer een andere uitzoeken.
Succes!!!!

D. Hanekamp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 aug 2010 20:31

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door D. Hanekamp »

Je hebt bij Ikea ook de service van 90 dagen proberen, niet goed dan kan je weer een andere uitzoeken.
Succes!!!!
Kun je nagaan hoeveel 2e hands matrassen ze verkopen :idea:

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

vogels schreef:@buurman: matrassen mag je alleen retourneren als zij nog in de verpakking zitten. Je had het plastic er dus om heen moeten laten. Zie art. 9.4 van de AV: http://www.ikea.com/ms/nl_NL/customer_s ... aarden.pdf
vreemd dat ik dat nergens heb gelezen :shock:
heb de plastiek wel zodanig los gemaakt dat ze perfect er weer in zouden kunnen en afgesloten worden :wink:

en als ze zo blijven liggen als ze nu liggen gaan ze niet meer terug, dus ja....
vreemd dat ze daar eigenlijk niet even op wijzen bij de matrassen info of aan de kassa, heb bij de matrassen info persoonlijk gevraagd over de 90 dagen, die man daar zei enkel das geen probleem... :?

moest het zijn dat ik ze nog terug breng weet ik wat voor discussie mij staat te wachten :?:

bedankt voor ons daar even op te wijzen, toch vrij belangrijk :!:

[edit]

ben even verder gaan kijken en dit is wat ik terug vond op hun site ikea.be (ik woon in belgie)
Ruilrecht
9. Kan ik een artikel met geopende verpakking terugbrengen?
Als je artikel nog in goede staat is, is dit mogelijk met het kassaticket, binnen de 90 dagen. De medewerker van de klantendienst kijkt samen met jou na of het artikel nog in goede staat is. Je krijgt dan een tegoedbon voor de waarde van het artikel.

10. Kan ik een beslapen matras terugbrengen?
Ja, voor de matrassen gelden dezelfde voorwaarden als voor andere artikelen.
Bron
http://www.ikea.com/be/nl/customerservi ... nswers4-19

mischien voor sommige mensen die dicht bij de grens van belgie wonen een reden om een matras bij ikea belgie te halen. :idea:

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

vogels schreef:Vreemd dat de voorwaarden per land verschillen. Maar voor jou in dit geval wel handig.
daar stond ik inderdaad ook van te kijken :wink:

stofzuigertje

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als de matras sporen en/of vlekken heeft moeten ze een nieuwe tijk/hoes monteren en dat kost geld dus als je probeer, een matrasbeschermer erop en hij blijft ook langer nieuw.
Dan houd je de volle garantie en zal de matras nog langer mee gaan ook.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door crazyme »

Mr.Buurman schreef:
vogels schreef:Vreemd dat de voorwaarden per land verschillen. Maar voor jou in dit geval wel handig.
daar stond ik inderdaad ook van te kijken :wink:
De wetgeving verschilt ook per land....

peerhem
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2010 12:40

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door peerhem »

Mensen, ik heb zojuist ff gebeld naar Ikea en dat lost een hoop vragen op...

Matrassen (beslapen) vallen onder de 60 dagen omruilgarantie (90 voor de Ikea family). Je hoeft vanzelfsprekend de verpakking er niet om te laten zitten en je hoeft de verpakking ook niet te bewaren om om te mogen ruilen. De omruilgarantie betekent dat je de matras mag omruilen voor een andere matras.
Je krijgt dan eventueel een tegoedbon indien de nieuwe goedkoper is.
Het enige verschil met de gewone omruil mogelijkheid is dat je daar (wel mits in originele verpakking) je geld terug krijgt en bij matras omruil een eventuele tegoedbon krijgt. Overigens vallen de dekmatrasjes ook onder die garantie.
En... uhhh... ik werk niet bij Ikea of zo hoor, ik citeer gewoon de klantenservice die ik net aan de lijn had. :wink:

paro
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 nov 2006 17:50

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door paro »

Hallo hr Buurman, hoe bevalt je nieuwe matras van Ikea? Ik zit zelf te denken ook over een traagschuim.

Groet.

madelief1966
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:16

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door madelief1966 »

het belangrijkste is dat je als je rugklachten hebt, dat je geen schuim matras moet nemen. je kunt dan het beste een matras nemen met pocketvering, geen bonelveren. verder las ik dat je bij de jysk je matras mag proberen. heb info gevraagd. geld alleen voor de matrassen uit de gold serie. en als je gaat kijken voor een nieuwe matras ga altijd 's morgens kijken. ben je namelijk goed uitgerust :lol:

Fred W
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:17

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Fred W »

Ik ben het niet helemaal eens met Madelief, heb zelf rugklachten maar vind een traagschuimmatras beter slapen dan veren, veel rustiger met draaien en een betere ondersteuning. Was wel even een maandje wennen maar dan voel je wel het verschil, ik althans wel.

Jolen
Berichten: 157
Lid geworden op: 31 aug 2010 14:13

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Jolen »

Csluiter,

Het is zeker geen ONZIN dat dergelijke matrassen warmer zijn dan bijvoorbeeld pocketveer. Is ook logisch. Pocketveer bestaat voornamelijk uit lucht en ventileert dus beter. En het zweet dat je 's nachts produceert trekt echt niet in het dekbed maar in het matras. Zwaartekracht-kwestie. De bodem moet natuurlijk goed zijn maar heeft er niet zoveel mee te maken. Als je matras niet ventileert dan helpt een goede bodem daar ook niet mee. Er zijn heel veel mensen enthousiast over traagschuim en dat is mooi. Maar je hoort ook veel mensen zeggen dat het inderdaad warm is. En dat zit echt niet tussen hun oren. Je kan het er niet mee eens zijn maar melden dat het ONZIN is vind ik pas ONZIN

deboer1958
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2011 17:33

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door deboer1958 »

Beste mensen koop toch geen traagschuim matras bij Ikea, dat je lage kwaliteit meubels koopt tot daar toe maar een matras bepaald ook je gezondheid.
De kwaliteit van Ikea traagschuim matrassen is echt waardeloos en zal je op den duur echt klachten gaan opleveren.
De meeste mensen vinden het best fijn liggen, lekker zacht maar de ondersteuning is gewoon niet goed bij deze matrassen en krijgen last hiervan.
Ik ben helaas zelf 3 jaar terug ook voor een Ikea matras gegaan en heb deze na 1 jaar weer snel de deur uit gedaan vanwege diversen klachten waaronder rugpijn.
Ga voor kwaliteit als het om matrassen gaat en kies voor een goed traagschuimmatras van een beter merk .

Suc6 als je toch voor Ikea kwaliteit gaat.

twingo17
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2011 18:57

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door twingo17 »

Hallo

Er is niets mis met een ikea matras ze hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding en prima garantie voorwaarden. Een matras met een traagschuimkern kan ook in combinatie met pocketvering ( dus een beter ventilerend matras ) het is wel zo dat traagschuim warmer ligt dan koudschuim . Er zijn verschillende matrassen met een combinatie van traagschuim en koudschuim , traagschuim en pocketveren en traagschuim en cilinderveren van koudschuim.

mvg linda

Gesloten