LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] problemen vloerverwarming met weersafhankelijke cv installat

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
tennis

Re: problemen vloerverwarming met weersafhankelijke cv installat

Ongelezen bericht door tennis »

j van de Ven schreef:Antwoord op jou vraag:

de groepen zijn al eens geheel afgesloten op 1 groep na en dan wordt de retour lauw/koud.

Inderdaad zit ik ook niet aan de installatie.

Maar als je telkens van het kastje naar de muur wordt gestuurd ga je naar andere manieren kijken om aan informatie te komen.

Dan denk ik toch aan het ontbreken van een circulatiepomp!

Heatnet
Contacteer:

Ongelezen bericht door Heatnet »

Nog geen 300 meter verwarmingsbuizen op 70M2 oppervlak: dit is onbegonnen werk om hier hoofdverwarming van te verwachten. De beuizen liggen op een (gemiddelde) afstand van meer dan 20 cm van elkaar: wordt nooit gelijkmatig warm.
Als de aanvoerbuis wel warm wordt en de retour niet, iser (zoals al eerder vermeld) geen doorstroming. Maar ook al zou er een andere verdeler op komen, met pomp, zou dat nog niet voldoende zijn om 70 M2 van een deugdelijke verwarming te voorzien. Zeker met zo'n gasverslindende weersafhankelijke regeling blijf je hier op hoge kosten zitten en bereik je nooit het gewenste comfort van die vloerverwarming (hetgeen m.i. eigenlijk niet door kan gaan voor "echte" vloerverwarming en geen reclame is voor een, in principe, energiezuige manier van verwarmen!)
Helaas komen we dit soort gevallen wel meer tegen: vloerverwarming tegelijk met de bouw door de bouwer laten installeren blijkt altijd (veel!!!) te duur en levert vaak problemen op.

Je zult hiervoor ook wel het nodige hebben betaald (even ter vergelijking: een dergelijke oppervlakte kan van vloerverwarming, hart-op-hart 10 cm worden voorzien voor nog geen 2000,00 euro, incl. BTW, incusief een pompschakelaar, eventueel digitale klokthermostaat en een verdeler met een deugdelijke pomp en ca 650-700 meter kunststof verwarmingsbuis)
Voor een dergelijke oppervlakte zal er altijd een circulatiepomp (met pompschakelaar!) nodig zijn, tenzij je een joekel van een pomp op de CV-ketel hebt zitten. Maar, gezien merk en type CV-ketel, is dat niet zo.

Beste Jochem,
Oplossing zou zijn om op benedenverdieping extra radiatoren te plaatsen of als dat geen optie is, de vloerverwarming er rigoreus uit te slopen en een nieuwe laten leggen.

Installateur aansprakelijk stellen, want er is hier verkeerd bezuinigd, waardoor je teveel geld uit geeft voor te weinig comfort. (die zal ter verdediging wel komen met mooie rekensommetjes, maar in de praktijk blijkt het toch even anders te zijn)

Geen geld meer uitgeven aan mogelijke oplossingen want uiteindelijk is met nog geen 300 meter verwarmingsbuis geen goed resultaat voor de verwarming van 70M2 te verwachten.

j van de Ven

Ongelezen bericht door j van de Ven »

Beste Heatnet,

Dit is duidelijke taal!!
Ben jij zelf een installateur of enkel een kenner op het gebied van cv installaties?

Juridisch gezien zullen wij bij de betreffende project ontwikkelaar moeten zijn. de Installateur heeft geleverd volgens de vraag van de ontwikkelaar.

Ik zal kijken of ik een second opnion kan aanvragen, tevens ga ik mijn rechtbijstand verzekering inschakelen. Dit zal nog wel een verhaal met een lang staartje gaan worden.

Nogmaals bedankt voor je informatie.
Mocht je nog meer info omtrent de installatie willen hebben zoals tekeningen en foto's om eventueel je conclusies meer kracht bij te zetten, dan kan ik die aanleveren.

Groet Jochem

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Of meteen de hele vloerverwarming vervangen moet worden vraag ik me af. Juist bij een direct in het beton meegestorte en dieper liggende verwarming kan de warmte beter verdeeld worden dan bij later aangebrachte gefreesde verwarming. Maar er moet zeker een pomp bij de installatie. Eigenlijk zou dat standaard moeten, behalve bij een klein vloertje zoals bv. in een badkamer.

Ik zou dus eerst een circulatiepomp laten plaatsen (op kosten van de aannemer) en kijken in hoeverre dat de grootste problemen oplost. Als blijkt dat dat nog niet genoeg is, dan kunnen alsnog rigoureuzere maatregelen worden genomen.

tennis

Natuurlijk grijpt een ondernemer(Heatnet) meteen naar een ingrijpende oplossing, maar zoals ik ook heb geadviseerd, en kweenie heeft opgemerkt, is voor mij ook als eerste oplossing een verdeel unit met pomp te plaatsen.
Dit alles natuurlijk op kosten van de projectontwikkelaar, want deze toestand is een onprofessionele planning!

Heatnet
Contacteer:

Ongelezen bericht door Heatnet »

Natuurlijk grijpt een ondernemer(Heatnet) meteen naar een ingrijpende oplossing
Dit is de laatste oplossing die je zou kunnen kiezen, want het betekent nogal wat.
Maar na wat ik nu allemaal heb gelezen, is aan deze situatie niet veel te redden (wil je de vloerverwarming als enige verwarmingsbron gaan toepassen).
Het zal overigens in een project niet de enige woning zijn waar dezelfde vloerverwarming is gelegd: hebben anderen daarmee geen problemen??
Ben daar eigenlijk ook wel benieuwd naar: als je medestanders zou kunnen krijgen sta je natuurlijk wel sterker als je iets wilt ondernemen tegen de installateur of projectontwikkelaar.

Een verdeler met een circulatiepomp erop is natuurlijk wel aan te bevelen. (ik zou kiezen voor een nieuwe verdeler, want je kunt niet zomaar een losse pomp op zo'n bestaande verdeler zetten)

tennis

Heatnet schreef: Een verdeler met een circulatiepomp erop is natuurlijk wel aan te bevelen. (ik zou kiezen voor een nieuwe verdeler,
tennis schreef: is voor mij ook als eerste oplossing een verdeel unit met pomp te plaatsen.

j van de Ven

Beste Heatnet & Tennis,

Uit alles blijkt zoals jullie aandragen eerst een nieuwe groepverdeler met pomp.

Om antwoord te geven op de vraag of wij de enige zijn kan ik kort zijn.
Nee! buren van ons hebben het zelfde probleem. Wat ik namelijk wel ga doen is in de wijk inventariseren wie er nog meer problemen hebben.

Wat ik wel weet is dat wij met nog een paar woningen een uitbouw hebben en een erker waardoor de hoeveelheid aan m2 aanmerkelijk hoger is dan de andere woningen die hier niet mee zijn voorzien.

mvgr Jochem

tennis

j van de Ven schreef: Uit alles blijkt zoals jullie aandragen eerst een nieuwe groepverdeler met pomp.

Om antwoord te geven op de vraag of wij de enige zijn kan ik kort zijn.
Nee! buren van ons hebben het zelfde probleem. Wat ik namelijk wel ga doen is in de wijk inventariseren wie er nog meer problemen hebben.

Wat ik wel weet is dat wij met nog een paar woningen een uitbouw hebben en een erker waardoor de hoeveelheid aan m2 aanmerkelijk hoger is dan de andere woningen die hier niet mee zijn voorzien.

mvgr Jochem
Natuurlijk, alle bewoners vragen, of zij ook dit probleem hebben, en dan de krachten bundelen, om de project ontwerper, op de vingers te tikken.
Was heel mooi, als je nog zou laten weten, wat er werkelijk mis is/was!
suc6

j van de Ven

Wordt vervolgd en natuurlijk laat ik wat weten als en nieuwe ontwikkelingen zijn.

CasperSouer

Ongelezen bericht door CasperSouer »

Hallo Jochem,

Is het uiteindelijk bij jouw opgelost?

Mijn situatie is precies het zelfde als die door jouw omschreven.
Ook de inrichting van het huis komt helemaal overeen. Enige afwijking is dat ik een cenvax 5000 heb ipv een 4000. Woon je toevallig ook in de banger-oosterpolder, inlaagdijk?

Begin dit jaar kreeg ik ook een "aangename" verrassing, een gasrekening van een kleine 800 euro omdat de ketel continue had aangestaan.

Na een kleine speurtocht naar de oorzaak, heb ik moeten concluderen dat er een vreselijk systeem is aangelegd. Een die de bedoeling heeft tot het besparen van energie, maar uiteindelijk alleen maar gas verstookt zonder resultaat.

Het systeem is bij mij zo ingericht:

Zolder:
Intergas ketel,
de cenvax 5000 thermostaat + bij behorende verdeelkast
1 radiator (kleintje)

1ste verdieping:
4 radiatoren

begaande grond:
LTE vloerverwarming zonder pomp
honeywell thermostaat

Buiten:
Buiten sensor voor de temperatuur.

Zoals je leest zijn er nu twee thermostaten in huis aanwezig.
De cenvax boven bepaald of de ketel aan gaat en het stook programma.
De honeywell beneden bepaald alleen maar of de vloerverwarming open gaat of niet.

Wat gebeurt er in de praktijk.
Je komt binnen en je wilt dat de cv aan gaat. Dan draai je niets vermoedend aan de honeywell. Dan gaat alleen maar de klep van de vloerverwarming open, meer niet. Op zolder zit de cenvax en daar moet je aangeven dat de temperatuur om hoog moet. Aangezien de temperatuur op zolder altijd hoger is dan benenden komt het geregeld voor dat je daar de temperatuur op 23 graden of hoger moet zetten voordat de cv aanslaat.

Ik lees net dat de stooklijn bij de cenvax goed gekozen moet worden om het systeem optimaal te laten functioneren. Maar eerlijk gezegd heb ik hier een hard hoofd in. Leuk bedacht, maar mijn oude huis wat minder goed geïsoleerd was met een normale thermostaat heeft me nog nooit zo'n hoge rekening opgeleverd en daarbij was het beter verwarmd dan nu.

Wat de oplossing gaat worden voor dit probleem weet ik nog niet.
Sowieso ga ik beneden een extra radiator plaatsen en ben ik op zoek naar een andere thermostaat om het hele weersafhankelijk stoken de deur uit te doen. Wellicht een pomp plaatsen bij de vloer verwarming om voor continue doorstroom te zorgen, zodat er geen schade ontstaat in de zomermaanden als alles stil staat.

CasperSouer

Ongelezen bericht door CasperSouer »

ik lees net dat dit een vaker voorkomend systeem is:
http://www.nefit.nl/SiteCollectionDocum ... kelijk.pdf

Maar dan vraag ik me nog steeds af waarom je voor dit systeem zou kiezen.

j van de Ven

Beste Casper,

Ja wij wonen inderdaad ook in de Bangert, aan de inlaagdijk.
Bij ons is het probleem nog steeds niet opgelost.

Wij hebben het een en ander gedeeltelijk kunnen temperen om het gasverbruik te temperen. Helaas is dit wel ten koste gegaan van het comfort.

De vloer wordt nog steeds niet geheel warm en idd de klep slaat dicht op het moment dat beneden de kamer temp. is gehaald.

Een buurman heeft inmiddels een andere thermostaat en een pomp laten monteren. zoals ik nu van hem heb begrepen is dit al wel een verbetering. Qua gas verbruik kan ik daar nog niks over zeggen.

tolgasan

Ongelezen bericht door tolgasan »

Hallo,

Wij hebben het zelfde probleem project beeldtalen in renkum. Breman is al verschillende malen geweest maar weinig vooruitgang. Project van 68 woningen waarbij merendeel problemen heeft met de vloer. Het lijkt een juridische kwestie te gaan worden mogen we vragen hoe het bij u is opgelost. Breman de installateur zegt geen mogelijke oplossing meer te hebben. Wij hebben aangedragen om een verdeler met pomp te plaatsen. Dit zou een dure oplossing zijn dus hier beginnen ze bij voorbaat niet aan.

Intergas ketel HR 36/60

1e verdieping:
4 radiatoren + vloerverwarming badkamer

2 verdieping:
2 radiatoren

Beneden verdieping:

WTH vloervervarming

1 regelunit LT-N4 ( zonder pomp) 4 groepen voor 70 m²

Met vriendelijke groet,

Tolga

boerk

Ongelezen bericht door boerk »

Circulatie pomp is noodzakelijk, anders pomp je het warme water alleen door de hoofd rail van de verdeler. Om dit water in de vloer te krijgen heb je de circulatiepomp toch echt nodig, er is geen druk verschil over de vloerleiding, deze zijn beide op dezelfde hoofdrail aangesloten!

Gesloten