Surprise surprise! Niets opgelost! Het oogziekenhuis heeft de nota met de foute datum electronisch gecrediteerd ofwel teniet gedaan en die vervangen door een nota met de juiste datum van de operatie in 2010. Tot mijn grote verbazing ontving ik vandaag van Turien wederom een nota voor ruim 80 euro Eigen Risico voor deze nieuwe nota!van der Wardt schreef:Mathilde D. schreef:De verkeerde datum van de oogoperatie was een fout van het oogziekenhuis en dat was dus geen vergissing van Turien&Co. Ik heb het Oogziekenhuis verzocht dit te corrigeren.De datum op een rekening van een ziekenhuis is meestal niet de datum van de operatie, maar de datum van het eerste consult , waarbij de aandoening is vastgesteld, die aanleiding geeft tot die operatie. Dit heet een 'dbc-code'. dbc= diagnose-behandel-combinatie. Dit is de enige officiele wettelijke manier die ziekenhuizen mogen gebruiken om hun declaratie in te dienen.
Bijvoorbeeld:
Stel ik kom voor een consult bij de oogarts. Ik krijg na dit consult een maand later een onderzoek van de ogen en daarna kom ik weer bij de oogarts terug, die het onderzoek beoordeelt en met mij overlegt. Als daarna mijn ogen moeten worden geopereerd, en ik daarvoor bijvoorbeeld nog 5 maanden moet wachten, dan wordt voor alle consulten, onderzoeken en de operatie een "all-in" tarief berekend dat gedateerd wordt op de datum van mijn eerste bezoek aan de oogarts. Dit "all-in" tarief heet het dbc-tarief.
Dbc-tarieven geven voor al in samenhang met eigen risico's vaak reden tot onduidelijkheid en conflicten. De oorzaak is vooral dat de patienten hierover niets weten.Het eerste consult was in februari 2010 ! De operatie op 6 april 2010.
Het Oogziekenhuis heeft inmiddels toegegeven een vergissing te hebben gemaakt en zal Turien&Co een nieuwe nota doen toekomen waarop de juiste datum vermeld is.
Hiermede hoop ik dat de problemen zijn opgelost.
Mvg,
Dat zou juist zijn ware het niet dat ik voor de foute nota al 145 euro Eigen Risico had betaald die nog steeds niet aan mij is gecrediteerd.
Ik had Turien verzocht om de jaren 2008 en 2009 JUIST te berekenen en die foute nota erbuiten te laten. Dan kan 2010 worden afgehandeld mét die oogoperatie waarvoor ik reeds 145 euro eigen risico had betaald.
Ik ben boos Turien gaan bellen waar ik van de medewerkster vaak geen tijd kreeg om uit te spreken. Zij zei dat het Oogziekenhuis wel een nieuwe nota had gestuurd met de juiste datum , de andere had geannuleerd, maar dat Turien nog geen geld had ontvangen van het Oogziekenhuis dat Turien eerder had betaald voor die operatie. Bij Turien beschouwt men deze 2 nota's dus afzonderlijke operaties waarover afzonderlijk Eigen Risico wordt geheven ! Je zou dus zeggen dat Turien dit met het Oogziekenhuis behoort af te handelen en niet over de rug van een verzekerde cq patient. Als het Oogziekenhuis het geld niet crediteert, wel , dan zou Turien zo bijdehand moeten zijn om die nieuwe nota ook niet te voldoen. Het werd een bijzonder onaangenaam gesprek dat door de Turien dame werd beëindigd zeggende dat zij onvoldoende betaald werd om mijn keiharde klachten aan te horen. Toen ik zei dat ik die laatste nota niet zou betalen voordat de vorige werd gecrediteerd kreeg ik als antwoord dat men dan wel naar een overkoepelend orgaan van zorgverzekeraars zou gaan om beslag te leggen op mijn inkomen! Ik antwoordde dat ze dat vooral moeten doen omdat dit een prachtige case wordt voor RADAR ! Ze vervolgde dat Turien niet bang was voor RADAR of KASSA omdat ze in hun recht zouden staan!
Ik heb het Oogziekenhuis ( debiteuren Afd.) ook gesproken die mij vertelden dat Turien onjuiste inlichtingen heeft verstrekt omtrent het crediteren van dat bedrag voor de operatie. Volgende week neemt de verantwoordelijke persoon van het Oogziekenhuis deze zaak op met Turien. Wordt vervolgd........