3 december heb ik gemaild. Ze zijn bijzonder snel met antwoorden, want 20 januari had ik al antwoord: de specificatie en dat ik wel moest betalen.
Ik heb wederom aangegeven dat ik dat niet ga doen vanwege het volgende:
http://www.consumentenbond.nl/test/geld ... /zorgnota/
Nu had ik ineens wel direct weer antwoord. Ze verwijzen naar artikel 19 lid 5 van de zorgverzekeringswet en artikel 2.17 van het besluit zorgverzekering. Ik zou wel moeten betalen.Hoe lang kan een verzekeraar nog geld terugvragen voor zaken die niet worden vergoed?
Een huisarts, tandarts of andere zorgverlener mag tot 5 jaar na een behandeling een rekening sturen. Ook een zorgverzekeraar heeft 5 jaar de tijd om de kosten voor een behandeling die niet onder de dekking valt, aan de verzekerde terug te vragen. In de praktijk zullen verzekeraars en zorgverleners daar zelden zo lang mee wachten.
Gaat het om een bedrag dat onder het eigen risico valt, dan is de termijn korter. De verzekeraar mag zo'n bedrag uiterlijk een jaar na afloop van het verzekeringsjaar nog terugvragen.
Ga ik deze artikelen erbij zoeken, dan word ik er niet echt wijs uit:
artikel 19 lid 4 en 5 van de zorgverzekeringswet:
4. Rekeningen voor kosten van zorg of overige diensten worden slechts op het verplicht eigen risico in mindering gebracht indien deze door de zorgverzekeraar zijn ontvangen voor een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen dag van het kalenderjaar volgend op het kalenderjaar waarop het verplicht eigen risico betrekking heeft.
-5. Bij algemene maatregel van bestuur wordt bepaald op welke wijze het verplicht eigen risico in mindering wordt gebracht.
In artikel 2.17 staat dan 31 december van het verzekeringsjaar. In dit geval gaat het dan om 31 december 2009
Er staat dus iets van tot 31 december 2009 mag een rekening gedeclareerd worden. Maar niet over terugbetalen van het eigen risico.
Mijn huisarts heeft ruim op tijd (gewoon in 2008) de medicijnen gedeclareerd.
HOe zit dit, moet er nu betaald worden of niet?