LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afriqiyah Airlines

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
CindyBB72

Re: Afriqiyah Airlines

Ongelezen bericht door CindyBB72 »

Wij vliegen pas in juli maar ik begin nu toch wel een beetje naar gevoel te krijgen over de vluchten. Ziet het er naar uit dat we ons geld kwijt zijn ( 6 tickets)? Wij hebben geboekt via supersaver maar daar krijg ik niet echt antwoord van en dan moet ik ook nog eens in het engels communiceren. Waar kan ik het best terecht voor antwoorden of is het inderdaad gewoon een kwestie van afwachten :( :?:

En ik kan de site van hun gewoon openen en vluchten boeken?
http://www.afriqiyah.aero/destinations.html

Heb contact gehad met min reisverzekering en die hebben mij verteld dat ik gebruik kan maken van de annuleringsverzekering mits er sprake is van annuleren vanwege oorlog, dus nu maar hopen dat ik die reden dan maar kan doorvoeren mocht het niet doorgaan.

AGGB

Ongelezen bericht door AGGB »

Ik heb supergoede ervaringen met Supersaver. Bij een cancelling van BA vanwege het weer had ik het geld al na 11 dagen terug op mijn rekening. Ook andere correspondentie verliep vlot en goed. Het is toch niet zo vreemd om in het engels te moeten communiceren als je een intercontinentale reis boekt. Vraag anders iemand om hulp daarbij.

Als Supersaver het geld al heeft afgedragen en die luchtvaartmaatschappij zou niet meer bestaan, of niet meer kunnen vliegen, is het een zaak van de verzekering. Kennelijk wordt het dan vergoed, want je hebt al contact opgenomen daarover.

mhse0400

Ongelezen bericht door mhse0400 »

Wij hebben besloten om nog even af te wachten. Gaan wel binnenkort verder informeren bij creditcard maatschappij en reisverzekering. Wel gek dat je nog gewoon vluchten kunt boeken. De mails krijgen we steeds terug omdat de mailbox vol is? Op dit moment ga ik er van uit dat we niet met Afriqiyan kunnen gaan.

CindyBB72

Ik heb ook wel vertrouwen in Supersaver, maar ja als Afriqiyah Airlines geen tegoeden heeft om uit te keren zullen zij ook niets kunnen doen, vermoed ik :(

Ik heb in de tussentijd een beetje gezocht naar alternatieve voor de vlucht maar voor niet al te veel meer heb je al een nieuwe vlucht. Dus als we niet met Afriqiyah Airlines kunnen vliegen dat de reden de oorlog is is niet vanwege een faillissement want dan zijn we de centen kwijt en wordt het wel een hele dure reis. :roll:

FerryK

Ongelezen bericht door FerryK »

Mijn vriend en ik vliegen in juli naar Ghana via Tripoli met Afriqiyah. Tickets online geboekt met hen en online betaalt met creditcard. Buza en Afriqiyah gebeld, nul op rekest. Bevroren tegoeden etc. Ik vroeg mij af of ik mijn creditcardbetaling kan storneren. Heeft iemand hier ervaring mee?

CindyBB72

Daar had ik nog niet aan gedacht, Ik heb ook met creditcard betaald maar de tickets al geboekt in januari .
Heb even gekeken en deze clausule gevonden.

Artikel 7 Begrenzing en uitsluitingen van dekking

7.1 Schade door een verzekerde
Gebeurtenis die op enigerlei wijze verband houdt met één van de volgende oorzaken zal niet worden uitgekeerd: a. oorlog, invasie, vijandelijkheden, opstand*, oproer,
radioactieve besmetting, verbeurdverklaring en inbeslagname door enig overheidslichaam, smokkel of illegale activiteiten of handelingen, overstroming, aardbeving en vulkanische uitbarsting;
b. normale slijtage;
c. schade die voortvloeit uit eigen gebrek van een zaak;

Dus helaas dit is ook geen optie.

CindyBB72

serv schreef:Een hele dag bellen:

* Air afriqiyah zegt dat vliegwinkel het moet oplossen.
* Annuleringsverzekering betaald niet uit in oorlogssituaties. Vreemd, mijn reisverzekering betaald wel uit bij oorlog!
* Reisverzekering gaat pas in als je onderweg bent.
* ANVR is een branchorganisatie en doen niets voor particulier.
* SGR is niet voor lijnvluchten
* Creditcardverzekering is niet van toepassing ivm overboeking.
* Consuwijzer: kunnen niets voor u doen meneer.
* Vliegticketgarantie : keren alleen bij faillisement uit.
* Rechtsbijstandsverzekering: betalen alleen mijn ticket uit omdat ik geen gezinsdekking heb (ipv 4)

Vliegwinkel:
1) Aangezien de tegoeden van Afriqiah bevroren zijn, is het (nu) niet mogelijk het bedrag terug te storten.
2) Vandaag is er een brief verstuurd is naar al onze klanten die een reservering met Afriqiah hebben.
3) De huidige situatie is uitzonderlijk en ligt erg ingewikkeld. IATA (International Airline Transportation Association) heeft besloten de tegoeden (voorzover die er zijn) van Air Afriqiah te bevriezen. Wij kunnen hier, als intermediair, geen aanspraak meer op maken.
4) De situatie rond Air Afriqiyah is momenteel onduidelijk. Normaliter dekt de Vliegticketgarantie (mits afgesloten ten tijde van boeking) de schade bij een officieel faillissement (uitgesproken door een rechtbank). Dit is nu nog niet het geval.
5) De stap van IATA is zeer ongebruikelijk. Het ANVR (Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen) is betrokken in deze situatie. Samen met hen zullen wij uw belangen behartigen en proberen met de middelen die wij hebben om vooruitbetaalde reissommen terug te vorderen. Wij melden op voorhand vast dat dit een langdurige kwestie kan gaan worden.

Met groetjes
Serv

Marion64

Ongelezen bericht door Marion64 »

Wij zijn verzekerd bij ANWB en ik heb te horen gekregen dat de annuleringsverzekering niet uitkeert, omdat oorlog /onlusten een uitsluiting is.

Er is een groot verschil tussen annulering en reisverzekering. De reisverzekering keert alleen uit als je al op reis bent. Het lijkt mij sterk dat je op deze verzekering een vergoeding gaat krijgen.

Verder zou ik, als jullie een nieuw ticket willen boeken, goed kijken met welke maatschappij je gaat vliegen. De prijsvechters komen vaak uit landen waar de situatie op dit moment niet stabiel is. En dan zit je voor de 2e keer in het zelfde schuitje. Dus wees gewaarschuwd!
Ik heb veilig voor de KLM gekozen.

Ik denk dat we met z'n allen alleen maar kunnen gaan duimen dat de situatie in Libië snel weer beter wordt......

CindyBB72

Wij zijn verzekerd bij Aegon en zij keren wel de annulering uit in geval van oorlog (heb de voorwaarden erbij gepakt maar daar staat inderdaad niets in over oorlog) maar heb zojuist gebeld met de ANWB ( waar mijn ouders verzekerd zijn en die gaan ook mee) en die keren weer niet uit in geval van oorlog. Dus er is inderdaad verschil. Ik heb nog niet geclaimd en ga vandaag mailen met de vraag hoelang van te voren je zou kunnen annuleren gezien de huidige omstandigheden.

mhse0400

Ongelezen bericht door mhse0400 »

Serv, wat bedoel je precies met:
* Creditcardverzekering is niet van toepassing ivm overboeking.

CindyBB72

Ik heb zojuist een mail gekregen van Supersaver dat alle vluchten van Afriqiyah zijn gecancelled. En dat geld terug geen optie is omdat ze geen beschikking hebben tot hun geld.

serv

Ongelezen bericht door serv »

test
Laatst gewijzigd door serv op 21 apr 2011 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.

CindyBB72

Fijn te weten dat ze er mee bezig zijn maar dit betekent eigenlijk dat we geen van allen zullen gaan vliegen met Afriqiyah en dat het maar de vraag is of we het geld terug zullen zien. Het is ook wel duidelijk dat dit buiten de schuld van Afriqiyah is en dat zij wel willen terugbetalen maar dat gewoon niet kunnen omdat het westen de financiën heeft bevroren. Ik ga de annulering in werken zetten hopen dat ik mijn geld op deze wijze terug kan vorderen.

CindyBB72

Dat zou betekenen dat wij ons geld terugkrijgen aangezien wij al in januari (2 extra tickets in februari) hebben geboekt?? Lees ik dat goed?
Ik weet ook wel dat we dan niet direct nu ons geld hebben maar het zou in de pipeline moeten zitten, toch

Denniz

Ongelezen bericht door Denniz »

t
Laatst gewijzigd door Denniz op 23 jun 2011 08:48, 2 keer totaal gewijzigd.

CindyBB72

Ik heb gisteren mijn reis/annuleringsverzekering gebeld en zij vertelde mij dat ik op basis van oorlog.onrust de vluchten kan annuleren en dat ik mijn geld zal terugkrijgen. Ik heb gisteren de papieren ingevuld en opgestuurd dus ben benieuwd of ze ook doen wat ze zeggen. Ik ben er overigens wel achter gekomen dat Aegon een van de weinige verzekeringsmaatschappijen is die wel uitkeert bij oorlog en onrust. Bijna alle andere maatschappijen hebben een speciale clausule ingebouwd waarin dit wordt uitgesloten.

Ook als de rust weer terugkeert in het land ( wat ik nog niet zo snel zie gebeuren) geloof ik niet dat er in juli weer gevlogen gaat worden door Afriqiyah ook al zouden ze dat graag willen :roll: :(

Denniz

Vandaag heb ik contact opgenomen met IATA. Wat blijkt is dat IATA de vergunning van Afriqiyah heeft ingetrokken op 7 maart. Ze hebben daar niet op gereageerd. De kans dat ze de vergunning terugkrijgen is zeer klein.

Waarschijnlijk is er ook geen geld meer.

Kort gezegd: stel dat de situatie in Libie zo is dat het normale leven weer op gang komt dan zal Afriquiyah nog niet vliegen...

De vrouw van IATA durfde amper iets te zeggen, maar ze gaf aan dat de kans dat wij in juli gaan vliegen 0 is. :shock:

Ik heb Go volo gemaild en kreeg de volgende reactie:

From: [email protected] [mailto:[email protected]] On Behalf Of [email protected]
Sent: Friday, April 01, 2011 12:57 PM
Subject: RE: E-TICKET

Geachte mevrouw/meneer,

Betreft : dossier M436

Bij deze bevestigen wij u de ontvangst van uw bericht. Wij zullen de nodige stappen ondernemen want wij weten inderdaad nog van niets.

Met vriendelijke groet,
Afdeling Internet
GO VOLO
Laatst gewijzigd door Denniz op 05 apr 2011 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

serv

Ongelezen bericht door serv »

test
Laatst gewijzigd door serv op 14 apr 2011 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Denniz

Dag Serv,

Ik vernam van de vertegenwoordiger van Afriqiyah in Amsterdam dat het zo werkte. Er werd steeds een periode geannuleerd en mensen konden tot de genoemde datum hun geld terugkrijgen. Ik meldde dat we 8 juli als vertrekdatum hadden. Ik kreeg te horen dat ik dan in de eerste week van juli moest bellen. Eerder konden ze toch niet beslissen.

Ik legde toen uit dat omboeken dan kansloos zou zijn. Ik werd toen verwezen naar de klantenservice in Tripoli.

Ik heb daar zelfs mij e-ticket heen gemaild (meerdere malen) Ik heb 1 x een reactie gehad. Wellicht is de situatie in augustus anders...

Wat nu speelt is dat IATA de vergunning van Afriqiyah heeft ingetrokken. Dat doen ze niet voor niets. Op de site van IATA staat helemaal niets hierover. Ze hebben dit doorgevoerd op 7 maart 2011. Er is geen reactie gekomen van Afriqiyah. De dame van IATA meldde dat de kans dat Afriqiyah ooit weer vliegt heel klein is. Ik moest het er echt uit trekken. Ze was doodsbang iets verkeerds te zeggen.

Stel dat het regime morgen valt dan gaat Afriqiyah voorlopig niet de lucht in.

Ik vraag me ook af waar de gelden zijn. Ik vroeg aan de dame van IATA waar de gelden waren van Afriqiyah. Ze wist iets maar kon niets zeggen. Ik heb het idee dat het geld al lang op is. Ze hebben een periode geld teruggeven. Afriqiyah had net geinvesteerd in de aankoop van nieuwe vliegtuigen. Ik vrees dat ze failliet zijn. De vraag is wanneer zoiets officieel bekend wordt gemaakt. Ik ben beneuwd hoe verzekeraars hier mee omgaan.

Als ik meer weet dan zal ik weer reageren. Ben ook benieuwd wat Govolo nog gaat doen. Ik lees dat jouw reisorganisatie al wat doet. I

CindyBB72

Dit artikel heb ik gevonden via http://www.etnw.co.za/NewsDetails.aspx?newsId=58577

Take note: Iata - Suspension of Afriqiyah and Libyan Airways
24 Thu, Mar 2011

Print Send to a friend

AS a result of governmental sanctions directly affecting Iata, that prevents them from having financial dealings with Libya, the body has suspended all settlement services with Libyan Airlines and Afriqiyah Airways, effective immediately and not due to non-payment as previously stated.

BSP Travel Agents should stop all ticketing immediately and refund transactions through the GDSs and BSPlink and continue to remit funds to the BSP.

As soon as more information is available it will be communicated.

Any further queries , please do not hesitate to contact Customer Services on [email protected] .

The Editor
[[/i]

Gesloten