Artikel 11 lid 2 van de Algemene voorwaarden openbaar stads- en streekvervoer bepaalt:Julius Seizure schreef:Zet ik m'n vriendin op de metro op Maashaven, krijg ik een boete van €38,50. Vervelende Rotterdamse RET mannetjes IN BURGER beboeten nietsvermoedende burgers als ze uit de lift stappen op weg naar de metro. Op weg naar het perron via de zijlift staat nergens aangegeven dat ik mij niet zonder "geldig" vervoersbewijs mag begeven op het perron. Dit staat ook niet in de RET huisregels: http://www.ret.nl/service-en-verkoop/kl ... egels.aspx
Vervolgens weigeren ze zich te legitimeren als ik daar naar vraag, in strijd met artikel 2 punt b, laat staan a van de ambtsinstructie, deze mensen zijn namelijk in BURGER:
De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:
a. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
b. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe.
Een man aan de overkant van het perron dacht dat we werden overvallen en begon vanaf de andere kant te vragen te stellen of alles in orde was. En natuurlijk de belangrijkste vraag: krijg ik nu m'n geld terug?
Kortom, ga nog even kijken bij het betreffende metrostation of er al dan niet een bordje hangt dat je een geldig vervoersbewijs moet hebben om op het perron te komen; zo niet, dan heb je een reden om de boete verder aan te vechten.Het is de reiziger verboden zich, zonder in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs, te bevinden op stations en wachtgelegenheden, indien uitdrukkelijk is aangegeven dat toegang zonder een geldig vervoerbewijs niet is toegestaan.
Ik weet bijvoorbeeld dat bij (de metrohalte van) station Blaak bij de lift staat, dat 'ie pas komt als je hebt ingecheckt.