LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RET zet controleurs in burger bovenaan de lift

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ad Verkaad

Re: RET zet controleurs in burger bovenaan de lift

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Julius Seizure schreef:Zet ik m'n vriendin op de metro op Maashaven, krijg ik een boete van €38,50. Vervelende Rotterdamse RET mannetjes IN BURGER beboeten nietsvermoedende burgers als ze uit de lift stappen op weg naar de metro. Op weg naar het perron via de zijlift staat nergens aangegeven dat ik mij niet zonder "geldig" vervoersbewijs mag begeven op het perron. Dit staat ook niet in de RET huisregels: http://www.ret.nl/service-en-verkoop/kl ... egels.aspx

Vervolgens weigeren ze zich te legitimeren als ik daar naar vraag, in strijd met artikel 2 punt b, laat staan a van de ambtsinstructie, deze mensen zijn namelijk in BURGER:
De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:
a. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
b. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe.

Een man aan de overkant van het perron dacht dat we werden overvallen en begon vanaf de andere kant te vragen te stellen of alles in orde was. En natuurlijk de belangrijkste vraag: krijg ik nu m'n geld terug?
Artikel 11 lid 2 van de Algemene voorwaarden openbaar stads- en streekvervoer bepaalt:
Het is de reiziger verboden zich, zonder in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs, te bevinden op stations en wachtgelegenheden, indien uitdrukkelijk is aangegeven dat toegang zonder een geldig vervoerbewijs niet is toegestaan.
Kortom, ga nog even kijken bij het betreffende metrostation of er al dan niet een bordje hangt dat je een geldig vervoersbewijs moet hebben om op het perron te komen; zo niet, dan heb je een reden om de boete verder aan te vechten.

Ik weet bijvoorbeeld dat bij (de metrohalte van) station Blaak bij de lift staat, dat 'ie pas komt als je hebt ingecheckt.

aaten

Ongelezen bericht door aaten »

trudy81 schreef:Hai,

is inmiddels veranderd, maar dat geldt dus alleen voor het ov. In zijn algemeenheid is het dus wel zo dat je alleen een boete kunt uitschrijven als ambtenaar. Voor het ov is dit aangepast, en hoef je dus geen ambtenaar te zijn en ook niet (tijdelijk) aangesteld of beedigd te zijn. De wettekst: R0011470 van BWB, hoofdstuk II (ik heb even geen link, ik heb het heel ouderwets in het boek opgezocht)

Trudy

met BWB wordt neem ik aan BurgerlijkWetBoek bedoeld? Dan zou je een artikel en een boek voor me moeten hebben. R0011470 lijkt eerder een wetsvoorstel (niet te vinden) maar is geen artikel.
In welk boek heb je dit gevonden?

Julius Seizure

Ongelezen bericht door Julius Seizure »

Kortom, ga nog even kijken bij het betreffende metrostation of er al dan niet een bordje hangt dat je een geldig vervoersbewijs moet hebben om op het perron te komen; zo niet, dan heb je een reden om de boete verder aan te vechten.

Ik weet bijvoorbeeld dat bij (de metrohalte van) station Blaak bij de lift staat, dat 'ie pas komt als je hebt ingecheckt.
De lift komt gewoon als je op het knopje drukt, verder staat nergens aangegeven dat ik het perron of lift niet mag betreden conform artikel 71, Wet Personenvervoer.

Nogmaals, deze mannen hebben een boete uitgeschreven terwijl ze zagen dat mijn vriendin mij een kus op de wang gaf en instapte.

Deze heren maakte een grapje dat ik een "dure" vriendin had op deze manier.

Omdat ik dit te absurd voor woorden vond (het uitschrijven van een boete) en zoiezo een klacht in ging dienen aan de hand van hun gedrag heb ik om zijn identificatie gevraagd, dit weigerde hij te geven.

Ze stonden 2 en een halve meter van de laatste incheckmogelijkheid (naast de lift staat nog zuil), anderhalve meter van de lift vandaan.

Verder, waarom krijg ik een boete op het perron in de algemene voorwaarden staat dat je je vervoersbewijs moet tonen op verzoek op het moment dat je in de metro zit. Dit vind ik ook nogal dubbel.

Ik neem vanmiddag contact op met de RET afdeling procesverbaal om te controleren of ze eigenlijk van plan waren me te beroven van mijn geld door me contant te laten betalen.

Ik hoop dat dat standaard procedure is anders weet ik niet wat ik dan moet doen.

flits75

Ongelezen bericht door flits75 »

ik denk dat je naar je geld kan flluiten. mannen in burger die zich niet willen legitimeren. (wat elk legaal bevoegd persoon geen enkel probleem zou vinden) en cash betalen!!! das ook niet meer echt van deze tijd he. :wink: succes

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Guardian72 schreef:Deze voorwaarden staan bij de OV chip - ik weet niet of het verplicht is op perrons/stations te hebben.
Een aantal opmerkingen.

1. Personen zonder een OV chip hebben de AV nooit aanvaard en dus zijn de voorwaarden niet op hun van toepassing.

2. Het lijkt mij onredelijk dat een derde partij beslist wat een eigenaar tegenover een ander mag besluiten.

3. Bij het verstrekken van de algemene voorwaarden wordt niet voldaan aan de informatieplicht. Ik heb mijn OV chip kaart gekocht in een sigarenwinkel en ik ben nimmer gewezen op het van toepassing zijn van deze voorwaarden.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Alfa,

word dan een interessante case - want GVB en RET naaien de reizigers graag - omdat zij volledige over zijn op OV chipkaart.

Zowiezo is in Amsterdam het lastig - daar de automaten voor het kopen van zo`n kaart OP de perrons staan in sommige gevallen.

Bij de NS OV jaarkaart, die tevens OV chipkaart is, krijg je wel de OVchip AV (die erop neerkomt dat je je moet laten naaien en geen rechten hebt).

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens mij staat het ding vol met onredelijk bezwarende voorwaarden. In de OV Chip AV staat o.a. dat de chip eigendom blijft van het bedrijf. Terwijl in Titel 7.1 BW daar toch echt iets anders over staat en dat is dwingend recht.

jolanda77

Ongelezen bericht door jolanda77 »

Voor de Fast Ferry gelden specifieke huisregels.

Geldig vervoerbewijs
U dient in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs. Zonder geldig vervoerbewijs krijgt u een boete van € 35,- plus de ritprijs. U heeft geen toegang in de bus, tram en metro zonder geldige incheck van uw OV-chipkaart. Artikel 73, Wet Personenvervoer.

Toegangspoortjes
Het is verboden om misbruik te maken van de toegangspoortjes en de in- en uitcheckapparatuur en de SOS-zuilen. Bij misbruik krijgt u een boete van tenminste € 50,=. De veroorzaakte schade zal volledig op de dader(s) worden verhaald.

Verboden te roken
In alle voertuigen en op alle stations geldt een rookverbod. Ook in de stationshallen en perrons is een rookverbod van kracht. Bij overtreding krijgt u een boete van tenminste € 50.

De fiets (niet) mee
Het is reizigerstoegestaan de fiets buiten de spits mee te nemen in de metro. In deze folder zijn per metrolijn (lijn A, B, C, D en E) de exacte tijden aangegeven wanneer de fiets wel en niet mag worden meegenomen.
In ieder metrorijtuig zijn speciale fietsvoorzieningen aangebracht, bestemd voor het meenemen van de fiets. Een sticker op de toegangsdeuren geeft aan waar het plaatsen van fietsen is toegestaan. Het maximaal aantal fietsen per metrorijtuig is twee
Houd de berichtgeving via de radio en in de metrostations vlak voor een evenement in de gaten. Bij evenementen, zoals Marathon, Tour de France, Zomer Carnaval en Bavaria City Racing is het in elk geval niet toegestaan om de fiets mee te nemen in de metro.

Honden
Honden mogen uitsluitend aangelijnd in de rijtuigen en op de stations worden meegenomen.
Het vervoer van honden is gratis en de hond mag geen zitplaats bezet houden.

Kinderwagen
Het meenemen van buggy´s in bus, tram en metro is toegestaan. Hiervoor gelden de voorwaarden zoals aangegeven op de stickers in de voertuigen. Kijk hier voor de regels voor het meenemen van kinderwagens.

Skates en boards
Het is niet toegestaan om rolschaatsen, skateboards en dergelijke te gebruiken, omdat dit ernstig gevaar kan opleveren voor u en andere passagiers.

Voeten van de bank
Het is niet toegestaan om met de voeten op de banken te zitten.

Geluidoverlast
Het is niet toegestaan om geluidsoverlast te veroorzaken. Muziek op de metrostations is niet toegestaan, tenzij hiervoor door de RET toestemming is verleend.

Eten en drinken
Het is niet toegestaan in de rijtuigen etenswaar of dranken te nuttigen aangezien dit overlast kan geven voor andere reizigers.

Cameratoezicht
Stations en een aantal voertuigen zijn voorzien van cameratoezicht en videobewaking. Dit is aangemeld bij de registratiekamer Wet Bescherming Persoonsgegevens. De bestuurders hebben geen toegang tot de opnameapparatuur.

zo dat is dan ook weer duidelijk

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

jolanda77 schreef:
Toegangspoortjes
Het is verboden om misbruik te maken van de toegangspoortjes en de in- en uitcheckapparatuur en de SOS-zuilen. Bij misbruik krijgt u een boete van tenminste € 50,=. De veroorzaakte schade zal volledig op de dader(s) worden verhaald.

zo dat is dan ook weer duidelijk
Tja - maar geld dit ook naar hun toe?
Want met name het GVB heeft 'de poortjes' erg slecht afgesteld.
Vaak worden geldige kaarten een of twee keer eerst als ongeldig gemeld, om daarna pas uitgecheckt te kunnen worden. Leuk als er 150 man aan komt.
Ook zijn uitcheckpalen de laatste tijd regelmatig 'buiten dienst' (Staat dan ook op display : buiten dienst 0/12 of 0/28). Dus, wel kunnen inchecken, niet kunnen uitchecken - gebeurt dit vaker (12 keer per jaar) word (door het GVB) de volledige chipkaart geblokkeerd - en dat terwijl ik een ov-jaarkaart heb.

Zo`n gemeentebedrijfje zou even die kaart voor alle andere vervoerders ook blokkeren omdat HUN apparatuur niet (goed) werkt?
Is dat niet OOK misbruik van 'de poortjes' ?

Feit blijft - als een RET, een HTM, een GVB controleurs inzet - zouden deze in bedrijfskleding aanwezig moeten zijn. Wij, als gewone reizigers kunnen niet bepalen of een gekleurd pasje met foto en logo echt is, of leuke huisvlijt.

UrbanSolitude

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Chanmaster schreef:U hebt zich nog nooit zonder plaatsbewijs op welk perron dan ook mogen begeven. Die huisregels zijn al vanouds bekend.

Nou voor mij zijn ze nieuw.
Waar staat dat dan?

Ik breng ook wel eens mensen wel of haal ze op bij de trein (al is dat zelden)
Ik heb nog NOOIT een bord of wat dan ook met die melding gezien.

Moet iemand dat kunnen 'ruiken' of zo?

Julius Seizure

Ongelezen bericht door Julius Seizure »

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=bc4199

Wat betreft het begrip "reiziger". Niet alleen ik, ook de rechter hekelt die definitie. Ik heb daar het een en ander over opgezocht op de rechtspraak site. Lastig is wel dat de NS uitsluitend controles doet in de trein of voor een perron dat maar op een manier te benaderen is. Tevens beboet de NS uitzwaaiers niet. Ik heb met eigen ogen gezien dat mensen slecht ter been tijdens controles geholpen mogen worden.

Dat de RET stelt dat ik de wens toon mij te vervoeren door mijn aanwezigheid op het perron is in mijn ogen absurd.

Daarnaast is er naar aanleiding van alle problematiek omtrend de OV-chipkaart te kenne gegeven dat je met een abonnement gewoon beboet wordt voor het niet inchecken. Als dit geconstateerd wordt door een poortje kost dit 4 euro opstarttarief... (er zomaar vanuitgaand dat deze altijd correct functioneren). Als dit geconstateerd wordt door een RET, Connexxion of Qbuzz-controleur dan kost je dit EUR38,50. Omdat je niet in het bezit zou zijn van een geldig vervoersbewijs. De NS daarintegen vindt het niet erg dat je niet incheckt met je abonnement. Immers ben je in het bezit van een geldig vervoersbewijs. 8)

Nogmaals: Als dit geconstateerd wordt door een RET, Connexxion of Qbuzz-controleur dan kost je dit EUR38,50. Omdat je niet in het bezit zou zijn van een geldig vervoersbewijs. De NS daarintegen vindt het niet erg dat je niet incheckt met je abonnement. Immers ben je in het bezit van een geldig vervoersbewijs.

De reden dat RET en de NS dit anders zien... het argument van de RET hierin ontgaat mij. De vervoerders RET, Connexxion en Qbuzz stellen dat ze deze informatie moeten hebben voor het verdelen van de kosten. Dit lijkt op het eerste gezicht misschien logisch voor sommigen, maar het is echter een drochreden; het is immers ook zo dat de NS ook te maken heeft met ProRail en Arriva, dus verschillende vervoerders.

Tevens was dit ook geen probleem ten tijden van de papieren OV-kaart. In ieder geval was het niet het probleem van de reiziger.

De huisregels zijn gebaseerd op artikel 70 t/m 73. En stellen dat U heeft geen toegang in de bus, tram en metro zonder geldige incheck van uw OV-chipkaart. Geheel helder dus. Ikke ben niet strafbaar. :mrgreen:

In de AV van de RET staat artikel 70 geciteerd,
Artikel 70
1. Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen.

Kort oponthoud op het perron (tot 20 minuten) is trouwens gewoon gratis. Dit mogen ze ook wel beter communiceren naar de klant. (http://www.ret.nl/service-en-verkoop/ov ... -vaak.aspx)

Artikel 70 is gewoon helder; iedereen die meent dat het per definitie verboden is om je te bevinden op het perron zonder plaatsbewijs is bij deze uitgesloten van de discussie.
Voor mensen die niet kunnen lezen is er ook emperisch bewijs in de vorm van verkoopautomaten op het perron... :roll:

Gesloten