LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sollicitatie klachten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Miranda

Re: Sollicitatie klachten

Ongelezen bericht door Miranda »

waarom mag hij dat niet??
tuurlijk wel, daarom ook een proeftijd van 2 mnd.
en er zal best wel iets meer in de ontslagbrief hebben gestaan hoor.
wie weet wat er allemaal gezegd en gebeurd is
als je maar 3 dagen hebt gewerkt dan zal de inzet niet echt geweldig zijn geweest en heeft de baas het al snel gezien.
in de ontslag brief stond:
in overleg met de bedrijdsleiding en crewleaders moet wij je helaas mededelen, dat je niet door je proeftijd ben gekomen.
De financiële afrekening (salaris, vakantie uren e.d.) zal zo spoedig mogelijk door ons worden voldaan.
Wij wensen je verder veel succes in de toekomst met eventuele andere sollicitaties.

Met vriendelijke groet
Er stond dus geen enkele reden in die brief. en dat ik dan te horen krijg dat ze me helemaal geen verantwoording hoeft af te leggen, kan IK pissig om worden.
En tja je werk niet goed doen, beetje logisch als ze zeggen: begin maar. ze hebben me geen eens goed en helder uitgelegd wat er moet gebeuren op een avond! heb ik bij andere werkgevers nog nooit meegemaakt.
en ja het kan best aan mij liggen dat ik niet in het team pas. ben nou niet echt de meest drukke en 'hippe' persoon, maar de rest die daar rond liep wel. ze lieten mij heel de avond staan achter de bar terwijl zij op hun gat zaten te roken.
Tja, logisch dat ik niet in het team pas als ze me gewoon negeren, maar ik heb geen eens de kans gehad om te laten zien wie ik ben, ik moet altijd een beetje los komen. en dat gebeurd niet echt als ik vanaf het begin meteen genegeerd wordt. maar goed. ik vergeet heel deze werkgever, kom er alleen nog als ik een film wil kijken. en ik ga vandaag solliciteren! wens me succes!

enneh over het onderwerp: tot nu toe heb ik ook geen klachten gehad, maar dat ging over parttime baantjes. ook mijn moeder, die tijd geleden druk bezig was met solliciteren, heeft nou niet echt moeilijkheden gehad. is er niet iets waar je met je klachten terecht zou kunnen? want als sollicitant heb je toch ook rechten? en trouwens als een werkgever jou niet wil door die simpele reiskosten (kan hij die niet terug vragen aan de belasting?) dan denk ik ook niet dat je het er geweldig naar je zin kunt hebben. dan blijven er wrijvingen... of niet?

Planner

Ongelezen bericht door Planner »

Nog even deze reactie ik kan het niet laten.
<KNIP>

maar waarom zou een werkgever die personeel zoekt je onheus bejegenen????

zij zijn toch degene die op zoek zijn naar een goede kracht??

<KNIP>

Je hebt gelijk maar, probeer het nu eens 2 zijdig te bekijken.
1. De werkgever is opzoek naar een goede kracht.
2. Potentionele werknemer is opzoek naar een leuke baan want anders solliciteer je toch niet ?
Balanceer iedere motivatie die je maakt op het puntje van een naald, probeer jezelf in eenieders positie te verplaatsen en je verrijkt je opinie.

Groeten Joep

pascale

Ongelezen bericht door pascale »

heej euh Joep,

heb jij pas een cursus gehad ofzo??? :D

pascale

suc6 miranda

pascale

ja joep,

ik snap jou ook maar ik heb er geen vrede mee dat iemand zegt dat hij/zij niet goed behandeld word door de werkgever die personeel vraagt.

de WERKGEVER heeft JOU nodig...
en JIJ.. Jij solliciteerd misschien wel omdat het moet van de euh..
soos ofzo? ( ooit van verplichte sollicitaties gehoord, ja toch zeker?? )
het zal ook echt wel te maken hebben met je uitstraling en de manier waarop je overkomt.
ik ben werknemer, maar altijd met zoveel enthousiasme aan iets begonnen..

ik heb er ook absoluut geen moeite mee als iemand mij geen reiskosten zou vergoeden. wanneer je in vaste dienst bent heb je natuurlijk wel recht op je vergoeding.

ik ben ook nu weer aan het rondneuzen.
afgelopen zaterdag stond er een advertentie in de krant voor hulp op de
zorgboerderij! dat lijkt me echt gaaf.
als ik nog ga solliciteren naar deze baan struikel ik er niet over dat ik heen&weer moet crossen.
zonder dat ik iets vergoed krijg

ik zal wel te makkelijk denken/praten denk ik :P

ps de grote letters zijn niet schreeuwerig bedoeld

Planner

Ongelezen bericht door Planner »

<KNIP>

de WERKGEVER heeft JOU nodig...
en JIJ.. Jij solliciteerd misschien wel omdat het moet van de euh..
soos ofzo? ( ooit van verplichte sollicitaties gehoord, ja toch zeker?? )

<KNIP>

Nu begin ik dus zeer te twijfelen aan ons sociaal bestel, wat is de reden van verplichte sollicitaties als jij die baan niet nodig hebt (althans zo doe jij het voor). De Sollicitatie Verplichting is er om er voor te zorgen dat je een baan vindt niet dat je blijft solliciteren op banen die je toch niet zinnen, dan neem je die baan toch aan al is het maar tijdelijk dan rij je in ieder geval niet mee op andermans rug. In de basis heb je deze baan ook nodig daar is de sollicitatie verplichting voor. Aan de gang niet in de soos blijven.

pascale

hoor jij dan nooit om je heen dat mensen maar solliciteren op een baan waarvan ze al zeker weten dat ze toch niet worden aangenomen??

ze moeten 8 sollicitaties per maand aan de soos laten zien.
dan zijn die er kennelijk van overtuigd dat je je best doet om werk te vinden.

ik wil ook niet beweren dat iedereen zo is
absoluut niet
maar wanneer een werkgever iemand nodig heeft
heeft het geen nut om een sollicitant zo in de z.ei.k te zetten,
dan denk ik eerder dat het gewoon niet heeft geklikt tussen werkgever en a.s. werknemer.

Kwaker

Ongelezen bericht door Kwaker »

Die sollicitatieplicht is een aanfluiting en betekent voor zowel de sollicitant als de personeelsfunctionarissen alleen maar een hoop onnodig werk.
Ga maar na: als je de baan echt wilt solliciteer je toch wel, als je 'm niet wilt wordt je toch niet aangenomen; een beetje P&O-er ziet direct of je oprecht gemotiveerd bent.
Bij ons komt zeker de helft van alle sollictatiebrieven van niet-gemotiveerde sollicitie-plichtigen. Die moeten allemaal worden gelezen én worden beantwoorden (lees: afgewezen).

Even weer on-topic:
Miranda, in principe hoeft een werkgever je geen uitleg te geven. Maar ik vind het wel zo fatsoenlijk om het wél te doen, bij voorkeur in een eindgesprek en niet in een brief. Al is het alleen maar omdat het voor jouw eigen toekomstige keuzes nuttig is om te weten waarom het in deze job niet is gelukt. Helaas zijn niet alle bedrijven fatsoenlijk, maar het kan ook zijn dat jouw leidinggevende de competentie 'slecht-weer gesprekken' (wat iedere manager moet kunnen) niet heeft.

Enne ... als je zo negatief bent over de ex-collega's en de leiding, dan moet je toch juist blij zijn dat je er weg bent?! :wink:

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Jovanand
Maar nu het volgende, je baas geeft je ontslag om dat hij een andere werknemer heeft gevonden die hem meer voldoening geeft (lees meer presteert ten opzicht van de kosten.) dit mag dan niet dat heeft mij altijd bevreemd
.....................................................................................................
Weet je waarom je baas je niet zomaar ontslaan mag.
De bescherming van werknemers is ontstaan door de uitbuiting die altijd plaats heeft gevonden, dat was nog veel eenzijdiger dan nu.
In veel landen worden de mensen nog volop misbruikt o.a. kinderen voor schamele vergoedingen.
Anders krijg je weer net zulke toestanden als bij de kokkelvissers waar men voor 0,50 euro cent je leven moet wagen.
flepp

Jovanand

Ongelezen bericht door Jovanand »

<KNIP>

Weet je waarom je baas je niet zomaar ontslaan mag.
De bescherming van werknemers is ontstaan door de uitbuiting die altijd plaats heeft gevonden, dat was nog veel eenzijdiger dan nu.
In veel landen worden de mensen nog volop misbruikt o.a. kinderen voor schamele vergoedingen.
Anders krijg je weer net zulke toestanden als bij de kokkelvissers waar men voor 0,50 euro cent je leven moet wagen.

<KNIP>

Ik denk dat situaties nu wel erg zijn veranderd, de vraag naar en het aanbod van werknemers is op dit moment redelijk in balans schat ik. Alleen is in de meest gevallen op dit moment het aanbod op de arbeidsmarkt (lees de banen) niet het gene wat de mensen die thuis zitten zoeken, en die kiezen er dan voor om thuis te gaan zitten in plaats van tijdelijk te kiezen voor de baan die niet geheel passend is, deze mensen zien alleen niet dat ze ook via interne wegen op een passende functie terecht kunnen komen.

Maar echte uitbuiting is in Nederland allang geen sprake meer, en je krijgt nu scheve verhoudingen

flepp

Ongelezen bericht door flepp »

Jovanand.
Je werkt vast nog niet erg lang, droom maar lekker door.
flepp

pascale

heej wat goed dat je die gevonden hebt
jammer dat je er niet bij hebt geschreven wat een ongelofelijke kl**tzakken van dierenbeulen er op die topic zitten.

er is werk zat
je moet alleen niet gaan lopen zeuren over wat je nou eigenlijk voor
werk wil

ik heb als matroos gewerkt, denk je dat dat zo makkelijk een simpel is?
nou, ik dacht het niet hoor, ga als 20-jarige vrouw met je overal en stofkapje op maar een duwbak die kolen vervoerd heeft uitvegen, maar het verdiende heeeeeeeeel goed
en ik ben een ervaring rijker

Gast

jaja pascale

je word gestalkd, dat krijg je ervan als je kusjes gaat rondstrooien :wink:

Miranda

Ongelezen bericht door Miranda »

nog even een laatste keer reageren en dan wel op kwaker (volgens mij). hij zei dat ik blij moest zijn dat ik weg was. even voor de duidelijkheid: ben reuze blij, vind het alleen irritant dat ik:
1: geen duidelijke reden kreeg
2: opnieuw kan gaan solliciteren
3: dat ik nu dus voor een (nog on-) bepaalde tijd zonder inkomen zit dat ik als student zijnde hard, heel hard gebruiken kan! zeker nu ik net samen woon!
kortom tis k*t gegaan.

Gast

Dwaal niet van het topic af mensen en zet je eigen ervaring eens neer op dit forum.

Zelf ben ik ook bezig met soliciteren, en zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat het de laatste tijd gewoon bagger is en dat men zelfs niet eens de meoite neemt om mij een bericht terug te sturen.
Nou die bedrijven zullen dan ook van mij geen cv meer zien, maar ik bedank ze in iedergeval voor hun nette afhandeling.
Dan krijg ik tenminste wel antooord terug als ze zich aangesproken voelen, met verklaringen als (wij hebben het ontzettend druk, of wij krijgen per dag 130 colicitaties binnen, etc etc)
Nu kan ik het me voorstellen, dat ze het druk hebben, maar dan zou ik in iedergeval de vacature eens aanpassen, dat je geen bericht terug krijgt of een andere optie die men evt wil aangeven.
Zelf heb ik het idee dat ik gewoon te oud dus te duur ben, zelfs bij het uitzend buro wordt gewoon keihard gezecht dat je het maar moet doen, en dat je voor het minimum loon genoegen moet nemen.
Maar ja als je zecht dat je ook onkosten hebt en dat je ook nog een vrouw moet onderhouden en een huis, dan zeggen ze keihard dat je je huis maar moet verkopen.
Ja en dan op sraat gaan leven, mijn vinger in mijn S**t steken, wordt tog wakker man, get real.
Zelf wordt ik er niet vrolijk van en denk ik er hard over na om mijn kansen in het buiteland te proberen.
Laat nederland maar lekker met het beleid van balkje stoeien, maar ik wil er zolangzamerhand geen moeite meer voor doen.
Ik heb mijn taak gedaan, en heb ondehand 3 reorganisaties meegemaakt, in 18 jaar tijd waarvoor ik weer kon verkassen.
Daarnaast nog een werkegever die je ronduit loopt te beledigen dat je geen hart voor de zaak hebt, terijl je minimaal met een zere rug rondloopt.
Dat gouden klokje ken ik wel op mijn buik schrijven.
Maar goed, ik ben er nog niet, wat dacht je van het idee dat we straks lekker met zijn allen van de soos moeten gaan leven, en de huren gaan omhoog, maar je krijgt minder subsidie.
En je kunt daarnaast geen vast werk meer vinden, terwijl de wil er wel is.
Leuk he, ik hoop voor diegenen die nu nog werk hebben er niet dit jaar vooralsnog uit worden gegooid door het bedrijf, ik gun het geeneen.
Het is een hell geworden om vatsoenlijk een reactie terug te krijgen, en het is nog maar de vraag of men uberhaupt wel iemand er voor kan vinden om de vacature te vervullen.
Voorbeeld op de nationalevacaturebank, persoon minimaal 25 jaar met 5 jaar werkervaring (pre), en HBO+, maimale leeftijd 28 jaar.
Wordt wakker man die lui schijven een vacatureuit omdat ze dat moeten, maar ze zoeken gewoon geen een, ze willen geen cent uitgeven, alleen maar besparen.
minimaal 25 jaar met HBO+ en maximaal 28 jaar, dhuu.
Zelf ben ik moe geworden, en zie het nut er niet meer vanin om 3 keer op een colicitaie gesprek te komen, ik geef ze 45 minuten de tijd om hun zegje en hun vragen te stellen, en dan zijn de overgebleven 15 minuten voor mij, willen ze dat niet dan hebben zij maar pech gehad, (en ik ook) maar dan ken het mij niets meer boeien om het gesprek voor te zetten, of er uberhaupt naar toe te gaan.
Desondanks wat het cwi tegen mij zecht ken het me geen F**k schelen, ze doen maar die lui van het cwi, en hebben geen flauw benul hoe het in de wereld rijlt en zeilt.
Mischien kunnen we met zijn allen eens een zwarte lijst gaan aanbieden van bedrijven die zich shuldig maken aan discriminatie of geen reacties en of mensen aannemen, mischien ken het cabinet er wat mee (maarje dan zijn we ook weer 10 jaar verder voordat daar iets wordt meegedaan).
En dan nog het laatste, dat men straks maar 1 jaar recht heeft op WW, maar we moeten wel met zijn allen de volle pond blijven door betalen.
Leuk he politiek, legale diefstal noem ik dat, en je ken er niets aan doen.

Kwaker

Ongelezen bericht door Kwaker »

Zijn je sollicitatiebrieven van dezelfde lengte en toonzetting?

Jovanand

Ongelezen bericht door Jovanand »

<KNIP>

ik geef ze 45 minuten de tijd om hun zegje en hun vragen te stellen, en dan zijn de overgebleven 15 minuten voor mij, willen ze dat niet dan hebben zij maar pech gehad, (en ik ook) maar dan ken het mij niets meer boeien om het gesprek voor te zetten, of er uberhaupt naar toe te gaan.
Desondanks wat het cwi tegen mij zecht ken het me geen F**k schelen, ze doen maar die lui van het cwi, en hebben geen flauw benul hoe het in de wereld rijlt en zeilt.

<KNIP>

Dit zijn dus gevallen en types die anoniem reageren, dit zorgt voor de verloedering van onze sociale voorzieningen. Waarom neem je dan niet tijdelijk een baan die niet geheel in je straatje past, en zoek vanuit die baan verder naar beter passend werk, dan hoef je ook niet langer dan 1 jaar in de WW te zitten.

En Flepp nee ik werk reeds 14 jaar naar mijn mening al redelijk lang, ik heb me zelf via diverse baantjes langzaam omhoog gewerkt naar een baantje dat me bevalt. Ik was te "lui" om te leren, had er geen zin in wilde liever iets doen dan in schoolbanken zitten.

Heb nu een baan die me nu goed bevalt maar daar moet je wel iets voordoen. En is naar mijn mening beter dan alleen maar gaan zitten afgeven op iedereen om je heen.

Heb het lef en neem verantwoordelijkheid voor jezelf, je daden en je positie, in plaats van lopen klagen of hebben we allemaal een gelatine ruggegraat. Als het Nederlands sociaal bestel instort dan zijn we nergens dus wees onafhankelijk zolang je dat kan, zorg dat de mensen die afhankelijk zijn ook gebruik kunnen maken van het bestel en denk vooral dan aan onze bejaarden die liepen ook niet te klagen over hun bazen toen Nederland moest worden opgebouwd na de 2e wereldoorlog, maar door onze profiteurs trappen we die mensen maar met een extra grote luier een verzorgingstehuis in met de boodschap over 8 uur bent u aan de beurt voor een schone luier.

Maar ook ik dwaal weer af, sorry mensen ik laat me teveel ont- en uitlokken.

Groeten Joep

ividepivicam

Ongelezen bericht door ividepivicam »

Ik krijg nu steeds vaker te horen dat, wanneer een sollicitatie niet goed is uitgepakt (dat ik niks meer hoor, of dat ze erg lullig doen tegen me) het NIET aan mij ligt maar dat het waarschijnlijk niet goed gaat met de man in kwestie/het bedrijf. Zou wel eens waar kunnen zijn. De laatste sollicitatie die slecht ging en waarbij ik zelfs een opdracht had moeten maken, bleek achteraf een grote order misgelopen te zijn waardoor hij nu op het randje van faillisement stond. Dan kan ik het me voorstellen dat je niet zo blij bent, maar om nou alle telefoontjes te negeren en mij zo te laten stikken (dat terwijl ik de baan al bijna had, dacht ik...) is niet netjes.

Heb ik hier al veel gelezen dat het van twee kanten moet komen. Ik doe me best, de werkgever idem dito. Mee eens. Maar de laatste tijd moet het allemaal van mijn kant komen. Zeer frustrerend is dat.
Alsof het niet erg genoeg is, dat je geen werk meer hebt, krijg je het ook nog eens van het UWV op je dak. :evil:

Het gesprek met de UWV mevrouw was zo raar. Doordat ik al haar goede tips ALLANG had gebruikt en zij van gekkigheid niet meer wist wat ze tegen mij moest zeggen (ik had alles gedaan wat ik KON doen) kwam ze met ze vage baantjes aanzetten en insinueerde ze dat ik niet genoeg solliciteerde. :shock: (tussen de 10 en 20 serieuse sollicitaties per week lijkt me niet weinig)

Maar ik probeer me niet meer druk te maken (alhoewel ik af en toe wel in een behoorlijke dip kan schieten) en gewoon maar mijn best te doen. Meer kan je niet doen.

ik ga.
moet nog solliciteren.
groetjes,
een sollicitant

ividepivicam

Ongelezen bericht door ividepivicam »

Hier een site waar je naar toe kan met je sollicitatie klachten en waar wat meer staat over de rechten die je hebt als sollicitant.

http://www.nvp-plaza.nl/frames.phtml?s=ic&p=icsol.phtml&

http://www.intermediair.nl/Loopbaan/dos ... chten.html

Maak er gebruik van zou ik zeggen,
groetjes, iv

Gast

jovanand als je goed gelezen had ben ik in al 18 jaar werkzaam, en daarbij komt 1 jaar ww bij, dus werkeloos een een profiteur ben ik absoluut niet want dan had ik wel 18 jaar in de soos gezeten.

En wat betrefd andere baantjes, die heb ik genoeg gehad, van putjes schepper tot Voorman.
Lui en profiteren doe ik dus niet, en wat betrefd mijn toon zetting, daar heb ik (vind ik) recht op om ook eisen te gaan stellen aan een werkgever).
Ok er zijn altijd mensen die er anders over denken, maar dacht je dat ik het voor mijn lol doe of zo.
Ik werk en zoek werk omdat ik wel moet, er moet ook brood op de plank komen, en gas water licht en aflossing moeten ook betaald worden.
En het gaat een stuk makelijker als je werkt, ipv dat je in de WW of soos zit.

Maar de laatste tijd wat men ook al hier vermeld, dat de werkgevers eisen gaan stellen, dat is wat mij betrefd terrecht, maar dan moeten ze niet raar op hun neus kijken dat ik voor mijn hachje opkom.
Doe je dat niet dan lopen ze constand over je heen en hou je er een lamme rug er aan over, en zit je voor het minimum werk te verrichten.
Is het zo vreemd in nederland dat je voor je eigen opkomt of zo.

Werk is werk, als zij goed voor mij zijn ben ik goed voor hun, en bekijk ik de cao niet zo precies.

Maar met verplichtingen van hun kant komen er ook verplichtingen van mijn kant, is dat zo raar dan??

Gesloten