LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto geleverd in verkeerde kleur

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
hawk8748
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2011 14:59

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door hawk8748 »

Emmy75 schreef:[
Het contract ontbinden, gaat mij persoonlijk te ver. Het in de verkeerde kleur zijn van de auto staat in geen verhouding tot de waarde van de auto. Ontbinden zal waarschijnlijk wel via de juridische weg moeten en dan is het maar de vraag of het je dat waard is. .
Het ontbinden staat mijn contratueel vrij om te doen , doordat de andere partij de overeenkomst niet nakomt.

De dealer zou dit niet erg vinden, hij is deze auto zo kwijt tegen een mooie prijs..

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Chocomelk »

hawk8748 schreef:
Doen ze niet.. ze zeggen dat dit de waarde van de auto verminderd , je kunt het altijd zien en de kosten er hoog zijn..ook de kenteken papieren moeten aangepast worden.
Hun probleem toch, niet het jouwe.
Maar ja als ze het niet doen dan houdt het op.

Het is dus duidelijk een of/of kwestie geworden, of je neemt deze auto met
300 euro korting of je gaat nog maanden wachten op een nieuwe auto, dat is natuurlijk helemaal aan jou, dat kan niemand beslissen, alleen jij zelf.

Maar wat wil je nu eigenlijk zelf !?

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door tufima »

hawk8748 schreef: Het is niet de Greenline versie.... Maar het kost wel een beetje extra brandstof.

Ik zou met mijn nieuwe auto op vakantie gaan. Nu moet ik dat doen met een oude auto waar 200.00km op de teller staat, met eventuele risico's vandien...
Als de auto later geleverd zou zijn zou je er ook niet mee op vakantie hebben gekund.

Nogmaals het is allemaal erg vervelend dat meen ik serieus, maar wat is concreet je schade?

De dealer stelt jou een vergoeding voor die je niet afdoende vindt.
Er is reeds gevraagd wat jij dan zelf reeel zou vinden, maar daar heb je nog geen antwoord op gegeven. Kan je dat nu eens doen?

Ik denk dat niemand je hier een concreet antwoord zal geven omdat dat gewoon weg niet kan. Je heb vooralsnog geen aantoonbare schade en iedereen zal de kwestie anders beoordelen.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door tufima »

hawk8748 schreef:
Het ontbinden staat mijn contratueel vrij om te doen , doordat de andere partij de overeenkomst niet nakomt.

De dealer zou dit niet erg vinden, hij is deze auto zo kwijt tegen een mooie prijs..
Precies, de dealer is die auto zo kwijt aan een andere klant, dus zal hij je nooit meer korting kunnen geven dan de verwachte verkoopprijs.

Het lijkt me dat de dealer erg meedenkend is, maar hij kan natuurlijk ook niet verder gaan dan dat.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tufima schreef: Er is reeds gevraagd wat jij dan zelf reeel zou vinden, maar daar heb je nog geen antwoord op gegeven. Kan je dat nu eens doen?
Dat had ik ook al gevraagd maar krijg je helaas geen reactie op. :?
Maar mischien komt het nog.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Emmy75 »

hawk8748 schreef: Het ontbinden staat mijn contratueel vrij om te doen , doordat de andere partij de overeenkomst niet nakomt.

De dealer zou dit niet erg vinden, hij is deze auto zo kwijt tegen een mooie prijs..
Tja, als je dat denkt en echt wil, kun je dat zeker proberen. Enkel denk ik niet dat het zo simpel ligt. Je hebt een overeenkomst om een auto te leveren met bepaalde specificaties tegen bepaalde prijs. Zeer waarschijnlijk (mijn aanname!) staat er niet expliciet in dat de overeenkomst dat de auto op of voor een bepaalde datum afgeleverd moet zijn. Dus als de dealer ergens dit jaar de auto levert kan deze nog steeds de overeenkomst nakomen. Als je ontbinding wilt en de dealer is hier niet zomaar mee akkoord, zul je dat via de rechter moeten doen.

Weet je zeker dat de dealer dat niet erg vind? Een auto bestellen is heel persoonlijk vaak. De ene wil optie x en de ander wil y en zoekt de auto volledig volgens eigen specificaties uit. Hij zal er waarschijnlijk toch op moeten toegeven. Bovendien heeft deze de auto onverkocht staan en dit levert renteverlies op.

hawk8748
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2011 14:59

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door hawk8748 »

Chocomelk schreef:
tufima schreef: Er is reeds gevraagd wat jij dan zelf reeel zou vinden, maar daar heb je nog geen antwoord op gegeven. Kan je dat nu eens doen?
Dat had ik ook al gevraagd maar krijg je helaas geen reactie op. :?
Maar mischien komt het nog.
Ik weet nog niet waar het gesprek met de dealer naar toe gaat , dus wil niet zomaar een bedrag noemen.

Ik zou het fijn vinden als ik tijden het wachten op de nieuw auto, tijdens mijn vakantie gebruik kan maken van een jongere auto, en anders wil ik deze auto nemen i.c.m opties voor x euro (dat is voor hun minder duur) maar ik wil niet opties bestellen die ik anders niet had genomen...

hawk8748
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2011 14:59

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door hawk8748 »

Emmy75 schreef:
hawk8748 schreef: Het ontbinden staat mijn contratueel vrij om te doen , doordat de andere partij de overeenkomst niet nakomt.

De dealer zou dit niet erg vinden, hij is deze auto zo kwijt tegen een mooie prijs..
Tja, als je dat denkt en echt wil, kun je dat zeker proberen. Enkel denk ik niet dat het zo simpel ligt. Je hebt een overeenkomst om een auto te leveren met bepaalde specificaties tegen bepaalde prijs. Zeer waarschijnlijk (mijn aanname!) staat er niet expliciet in dat de overeenkomst dat de auto op of voor een bepaalde datum afgeleverd moet zijn. Dus als de dealer ergens dit jaar de auto levert kan deze nog steeds de overeenkomst nakomen. Als je ontbinding wilt en de dealer is hier niet zomaar mee akkoord, zul je dat via de rechter moeten doen.

Weet je zeker dat de dealer dat niet erg vind? Een auto bestellen is heel persoonlijk vaak. De ene wil optie x en de ander wil y en zoekt de auto volledig volgens eigen specificaties uit. Hij zal er waarschijnlijk toch op moeten toegeven. Bovendien heeft deze de auto onverkocht staan en dit levert renteverlies op.
1. het contract bevat een leveringdatum, hier moet de dealer aan voldoen ( of met toestemming van mij mag hij daarvan afwijken)
2. de auto is erg gangbaar uitgevoerd, geen vreemde zaken.
3. dat is een erg klein bedrag en dat kan hij gewoon weer uit onderhandelen aan een nieuwe koper.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door tufima »

Ik denk dat je wat wil horen wat niemand je hier kan en/of zal vertellen.

Nogmaals de dealer lijkt me niet onredelijk.

Besluit eerst of je de kleur acceptabel vindt, want op denk duur zou je je anders wellicht gaan ergeren aan de kleur en blijft deze kwestie je achtervolgen. Vind je de kleur acceptabel dan moet je gewoon met de dealer om de tafel gaan zitten en de kwestie uit onderhandelen. Maar nogmaals dat ligt aan je eigen wensen en de ruimte van de dealer qua verkoopprijs aan een andere klant. Vergoeding in de vorm van opties op de auto zo wellicht ook kunnen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Emmy75 »

hawk8748 schreef: 1. het contract bevat een leveringdatum, hier moet de dealer aan voldoen ( of met toestemming van mij mag hij daarvan afwijken)
2. de auto is erg gangbaar uitgevoerd, geen vreemde zaken.
3. dat is een erg klein bedrag en dat kan hij gewoon weer uit onderhandelen aan een nieuwe koper.
1. Dat kan wel schelen bij de ontbindingspoging. Toch denk ik wel dat er bepaalde uitsluitingen zijn. Zou mij vreemd voorkomen als deze er niet zouden zijn. De dealer kan goed nat gaan zo.
2. Het hoeven ook geen vreemde zaken te zijn, maar sommige dingen kunnen ze nu eenmaal beter af fabriek inbouwen dan later. Dus voor iemand die persé een optie wil die er niet inzit, kan het lastig zijn. Hetzelfde geld voor een optie die iemand niet wil. Dat heeft voor deze persoon 0 meerwaarde maar zit wel in de prijs.. Ik bedoelde hiermee aangegeven dat het een beperkende werking heeft op de grote van de groep potentiële kopers. Tuurlijk is dat het probleem van de dealer en niet de jouwe.
3. Daar gaat geen enkele koper mee akkoord lijkt mij. Wat zou jezelf zeggen als de dealer zegt dat de auto duurder wordt omdat ie daar staat? Een koper zou eerder extra korting willen bedingen zodat de dealer deze auto weer kwijt is en een plek vrij heeft.. Dus denk ik een beetje te kort door de bocht omdat dat beter in je eigen straatje past..

Het argument van ontbinding kun je misschien ook heel goed gebruiken om een beter bod te krijgen. Men moet zich dan wel voorbereiden op het antwoord dat de dealer akkoord gaat met ontbinding. Als hij dit zegt is elke onderhandeling waarschijnlijk afgelopen en komt de dealer misschien niet meer terug op het eerdere bod als blijkt dat je je bedenkt. Want ooit wilde je deze auto graag hebben, in een andere kleur dat wel natuurlijk. Mogelijk moet je dan uitwijken naar een ander merk of andere dealer verder van huis ofzo... en wie weet wat dan weer de inruilprijs en nieuwe aanschafprijs gaat worden. Stel je koopt wel een Skoda bij een andere dealer denk ik niet dat je bij deze teruggaat voor onderhoud of reparatie als dit een beetje zuur is afgelopen..

Het antwoord op de vraag wat redelijk is, is mogelijk ook afhankelijk van het voortraject om tot aanschaf over te gaan. Zoals is de aanschaf en inruil destijds al keihard uitonderhandelt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Chocomelk »

hawk8748 schreef:
Ik weet nog niet waar het gesprek met de dealer naar toe gaat , dus wil niet zomaar een bedrag noemen.

Ik zou het fijn vinden als ik tijden het wachten op de nieuw auto, tijdens mijn vakantie gebruik kan maken van een jongere auto, en anders wil ik deze auto nemen i.c.m opties voor x euro (dat is voor hun minder duur) maar ik wil niet opties bestellen die ik anders niet had genomen...
Je weet dus wel wat je wilt, is het bedrag hoog genoeg voor je ga je wel met die andere kleur auto akkoord, is het bedrag niet hoog genoeg dan niet.
Jou dealer is niet verantwoordelijk voor jou vakantie.

Welk bedrag had je zelf in gedachten dan, jij vindt dus die 300 euro duidelijk niet genoeg.

hawk8748
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2011 14:59

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door hawk8748 »

Emmy75 schreef:
hawk8748 schreef: 1. het contract bevat een leveringdatum, hier moet de dealer aan voldoen ( of met toestemming van mij mag hij daarvan afwijken)
2. de auto is erg gangbaar uitgevoerd, geen vreemde zaken.
3. dat is een erg klein bedrag en dat kan hij gewoon weer uit onderhandelen aan een nieuwe koper.
1. Dat kan wel schelen bij de ontbindingspoging. Toch denk ik wel dat er bepaalde uitsluitingen zijn. Zou mij vreemd voorkomen als deze er niet zouden zijn. De dealer kan goed nat gaan zo.
2. Het hoeven ook geen vreemde zaken te zijn, maar sommige dingen kunnen ze nu eenmaal beter af fabriek inbouwen dan later. Dus voor iemand die persé een optie wil die er niet inzit, kan het lastig zijn. Hetzelfde geld voor een optie die iemand niet wil. Dat heeft voor deze persoon 0 meerwaarde maar zit wel in de prijs.. Ik bedoelde hiermee aangegeven dat het een beperkende werking heeft op de grote van de groep potentiële kopers. Tuurlijk is dat het probleem van de dealer en niet de jouwe.
3. Daar gaat geen enkele koper mee akkoord lijkt mij. Wat zou jezelf zeggen als de dealer zegt dat de auto duurder wordt omdat ie daar staat? Een koper zou eerder extra korting willen bedingen zodat de dealer deze auto weer kwijt is en een plek vrij heeft.. Dus denk ik een beetje te kort door de bocht omdat dat beter in je eigen straatje past..

Het argument van ontbinding kun je misschien ook heel goed gebruiken om een beter bod te krijgen. Men moet zich dan wel voorbereiden op het antwoord dat de dealer akkoord gaat met ontbinding. Als hij dit zegt is elke onderhandeling waarschijnlijk afgelopen en komt de dealer misschien niet meer terug op het eerdere bod als blijkt dat je je bedenkt. Want ooit wilde je deze auto graag hebben, in een andere kleur dat wel natuurlijk. Mogelijk moet je dan uitwijken naar een ander merk of andere dealer verder van huis ofzo... en wie weet wat dan weer de inruilprijs en nieuwe aanschafprijs gaat worden. Stel je koopt wel een Skoda bij een andere dealer denk ik niet dat je bij deze teruggaat voor onderhoud of reparatie als dit een beetje zuur is afgelopen..

Het antwoord op de vraag wat redelijk is, is mogelijk ook afhankelijk van het voortraject om tot aanschaf over te gaan. Zoals is de aanschaf en inruil destijds al keihard uitonderhandelt.
1. klopt bv. overmacht is zo'n uitsluiting waarbij hij niets verplicht is. Algemene bovag voorwaarden Artikel 6 lid 2, maar dat is hier n.v.t. hij loopt 4 maanden uit omdat hij hardstikke de verkeerde kleur auto besteld heeft.

2. ik ben er niet op uit om te ontbinden. Ookal zou ik bij een andere dealer praktisch dezelfde deal kunnen krijgen, ik heb nog vertrouwen dat we tot elkaar kunnen komen.

3. ik heb 4 skoda dealers in de buurt,, dat geef mij de keuze, en deze fout schaad mijn vertrouwen niet in de garage...

4. de deal was ook netjes uitonderhandeld, ik gunde het deze verkoper ook een beetje, altijd goed contact mee gehad.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Emmy75 »

1. Tja da's weer zo eentje.. misschien vinden ze nog wel wat om het daar toch op te gooien.. als ze kwaad willen natuurlijk.
2. Dan zou ik dit zeker niet als argument gaan gebruiken want je kunt van een koude kermis thuiskomen.
3. Poehzeg.. is dat niet een beetje veel van 't goeie 4 stuks.. Oja zijn het ook verschillende bedrijven, soms zijn er ook meerdere van hetzelfde bedrijf..?
4. Doen wij ook inderdaad.. en dat laat weer wat ruimte over natuurlijk.

Dan denk ik dat er inderdaad best uit te komen is. Kan geen kwaad om er eventjes over na te denken hoor.. kan de verkoper ook bezinnen en wie weet waar het goed voor is :)

Sorry, maar ik weet nog steeds niet wat ik redelijk zou vinden. Ligt er ook aan wat voor soort persoon je bent. Kun je de verkeerde kleur accepteren of ga je je er naarmate de tijd vordert nog meer aan storen. Deze moet je denk ik voor jezelf beantwoorden alvorens je een keuze kunt maken.

Het probleem van de vakantie is mogelijk anders op te lossen, dus zou dat niet te zwaar laten meewegen in de besluitvorming. Je wenst een jaartje of 8 met de auto te doen.. als dan de onvrede over de kleur blijft groeien is die vakantie allang vergeten. Misschien wil de garage wel een andere auto als leenauto meegeven of zoiets.

We horen natuurlijk graag hoe het afloopt.

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Eerde »

Tsja wat is 'redelijk', je wilt ook een goede relatie met je dealer onderhouden.
Persoonlijk, gevoelsmatig... zeg ik;
1. Ontbinden mag sowieso
2. Compensatie kleur zou ik zoeken in extra's twv 500-700 Euro (Mits je de kleur niet afstotelijk vind)
3. Compensatie wachten 300 tot 400,= Euro.

stofzuigertje

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vind het een redelijk voorstel.

Als hij de auto naar andere dealer stuurde zijn er ook kosten en ik zou zelf voor nog 6 maanden wachten kiezen.

Eind 2011 word er nauwelijks verkocht en in Januari veel dus jou inruil is dan 1 jaar ouder dus minder waard.
Ook de Km stand en onderhoud, ik verwacht dat je nu niet meer gaat dan wat noodzakelijk is dus de kosten voor de dealer zijn gezien de beperkte marge op een nieuwe auto en het risico van jou inruil al hoog genoeg.

En de eerder genoemde levertijd, dat is goed voor later want hoe langer die levertijd is des te hoger straks de restwaarde zal zijn, dat is in het verleden bij meerdere merken en modellen al gebleken.

Ook is het niet uitgesloten dat PON wegens dit foutje en weer inleveren deze foute kleur alsnog jou voorrang geeft en dat het geen 6 maanden gaat duren.
Vragen kan altijd bij PON.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

stofzuigertje schreef:En de eerder genoemde levertijd, dat is goed voor later want hoe langer die levertijd is des te hoger straks de restwaarde zal zijn, dat is in het verleden bij meerdere merken en modellen al gebleken.

Ook is het niet uitgesloten dat PON wegens dit foutje en weer inleveren deze foute kleur alsnog jou voorrang geeft en dat het geen 6 maanden gaat duren.
Vragen kan altijd bij PON.

Hoe langer de levertijd hoe hoger de restwaarde ??? Levertijden worden en vanzelf minder en de restwaarde hangt van wel meer factoren af dan alleen de levertijd.

Tevens heeft TS nog nergens bevestigd dat de dealer een PON dealer was.
Als een PON dealer is dan kan de importeur ( PON ) een reeds bestelde auto overzetten naar TS. Gaat middels - comcode -

Ind vragen kan altijd.

JanSL
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2010 12:20

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door JanSL »

Ik probeer via de Logica tot een antwoord te komen en alle mogelijkheden in kleine stukjes te verdelen.

De eerste vraag is: je accepteert de auto (onder voorwaarden) of niet ?
Stel: je wilt toch een nieuwe auto bestellen in de juiste kleur.
Welke schade zou je hierdoor hebben ?
*) Als je je eigen auto blijft doorrijden, betaal je wellicht meer wegenbelasting, verzekering en brandstof dan de nieuwe auto. Dit moet je dan berekenen.
*) Doordat je oude auto 200.000km gereden heeft is de kans op slijtage-schade dus aanwezig. Extra reparatie-kosten zijn dan voor de dealer


Uit verschillende antwoorden lees ik dat je de auto met de verkeerde kleur wel kan accepteren.

De volgende vraag: als je de verkeerde kleur accepteert, welke vergoeding moet daar tegenover staan ?
*) Naast het accepteren van een contant bedrag kan je eventuele ontbrekende opties die wel handig zijn (en de restwaarde verhogen) laten inbouwen. Denk aan radio, Bluetooth handsfree set, iPod aansluiting, getinte ramen, mooiere velgen of trekhaak. De dealer kan deze tegen kostprijs inbouwen en is een aantrekkelijke optie voor hem
*) Probeer af te spreken dat je de eerste aantal servicebeurten x% korting krijgt

succes ermee !
We horen graag hoe het afloopt :-)

ruudjoris
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2011 21:21

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door ruudjoris »

Een typisch geval hoe sla ik slaatje uit hun foutje !!! Word misselijk als ik lees!! Sorry ik heb dit niet geschreven.....

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik ben wel benieuwd of er vorderingen zijn gemaakt in deze zaak?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Auto geleverd in verkeerde kleur

Ongelezen bericht door ciske »

ruudjoris schreef:Een typisch geval hoe sla ik slaatje uit hun foutje !!! Word misselijk als ik lees!! Sorry ik heb dit niet geschreven.....
foutje? een andere kleur dan je wou hebben? wie heeft het dan geschreven , als jij het niet geschreven hebt?

Gesloten