LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afriqiyah Airlines

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Marion64

Re: Afriqiyah Airlines

Ongelezen bericht door Marion64 »

C&G: als je betaald hebt met je creditcard, kan je het pas terugvorderen als je de dienst niet hebt ontvangen. Dus dat kan pas na je vertrekdatum.

Maar als tzt de tegoeden nog bevroren zijn, kan het geld ook niet terug gehaald worden.

Ik denk dat ons niets anders rest dan afwachten. En hopen dat de situatie snel verbetert en er voor ons allen nog geld is overgebleven....

serv

Ongelezen bericht door serv »

Mail aan Vliegwinkel.nl

Geachte heer van........,

18 dagen geleden heeft u aangegeven dat u het eea ging uitzoeken. Ik heb geen reactie van u vernomen op geen enkele vraag.
Kunt u me aangeven wanneer u op onderstaande vragen antwoord verwacht?

Wat is de reden dat dit proces zo lang duurt?
Wanneer zijn er gesprekken tussen de ANVR en IATA?
Waaruit blijkt dat u alles in het werk stelt om geld terug te vorderen van IATA?
Is het mogelijk geweest dat andere gedupeerde wel omgeboekt zijn?

Met vriendelijke groet
Serv

serv

Geachte ..........,

Dank voor uw e-mail en excuses voor mijn late reactie echter ik heb de afgelopen weken de nodige moeite moeten doen om de actualiteit boven water te krijgen.

Inmiddels hebben wij begrepen dat de tegoeden van Air Afriqiah niet zijn bevroren door IATA maar door banken en overheden. Dit betekent concreet dat ook IATA geen toegang heeft tot deze gelden en dientengevolge hier ook geen rol in kan spelen (m.a.w. machteloos staat).

De situatie is op zekere hoogte vergelijkbaar als Egypte; tijdens de opstand daar vloog Egyptair ook niet echter dit werd beperkt tot 2 dagen. De “oorlog” in Libië duurt vele malen langer.

Wij verwachten, zoals al eerder gemeld, niet dat deze airline nog zal gaan vliegen (ook niet na beëindiging van de oorlog).

Er zijn vermoedelijk 2 opties mogelijk:

1) Air Afriqiah gaat failliet (meest waarschijnlijke optie maar wel op de lange termijn); Air Afriqiah zal een faillissement aanvragen om een nieuwe start (onder wellicht andere naam) te kunnen maken. Klanten die de Vliegticketgarantie hebben afgesloten zullen in de dat geval (dus na officiële faillissementsverklaring) hun reissom vergoed krijgen van deze verzekering conform de voorwaarden (indien er geen Vliegticketgarantie is afgesloten dan zijn de financiële consequenties voor de consument).

2) Air Afriqiah maakt doorstart (niet waarschijnlijk); dit zal betekenen dat alle schuldeisers recht hebben op vergoeding (en dat zijn zowel passagiers als leveranciers) waardoor deze airline in acute financiele problemen komt en alsnog vrij snel failliet zal gaan.

Het heeft derhalve momenteel geen zin om gesprekken te voeren met ANVR dan wel IATA omdat dit buiten de macht van deze instanties ligt. Een geruststelling (maar u heeft daar niets aan) is dat dit passagiers wereldwijd betreft en dat feitelijk iedereen in dezelfde situatie verkeerd.

De beslissing om om te boeken naar een andere luchtvaartmaatschappij ligt bij uzelf. Wij kunnen met vrij grote zekerheid stellen dat deze maatschappij niet meer zal vliegen alhoewel we dit nooit kunnen garanderen. Wij kunnen u uiteraard behulpzaam zijn hierbij echter dit is tegen actueel tarief en nieuwe vluchten dienen opnieuw betaald te worden. Uiteraard berekenen wij geen omboekingskosten cq. reserveringskosten voor een nieuwe reis.

Helaas kunnen wij u niet beter berichten en is het een kwestie van afwachten. Het ANVR blijft in contact met IATA maar beide instanties hebben dit niet in eigen hand.

Met vriendelijke groeten/Kind regards,

Denniz

Ongelezen bericht door Denniz »

Is er iemand die net als ik bij Govolo tickets geboekt heeft en een annuleringsverzekering daar heeft afgesloten.

Op de site staat namelijk het volgende:

Een annuleringsverzekering voor onvoorziene gevallen
Voor alle oorzaken buiten uw schuld, bijvoorbeeld :
- u hebt niemand meer om op uw huisdier of uw huis te passen
- u hebt niemand meer om u op de plaats van bestemming te ontvangen
- uw verlofdagen worden geweigerd
- enz...

Ik kon deze verzekering afsluiten, nadat ik de tickets had gereserveerd. Zij brengen de annuleringsverekering onder bij de Europeesche. De Europeesche meldt dat burgeroorlog geen dekking geeft. Stel dat Afriqiyah failliet gaat, dan zullen ze ook geen dekking bieden omdat de achterliggende reden de burgeroorlog is....

Ik heb vele mails naar Govolo gestuurd dat hun site misleidend is. Er is sprake van een onvoorziene geval en ik heb toch echt geen schuld aan de burgeroorlog. Ze blijven verwijzen naar de polisvoorwaarden. Ze zijn van mening dat ik die had moeten lezen, nadat ik de polis had afgesloten.

Ik heb gemld dat het grof misleidend is dat ze doodleuk op hun site zetten dat het een revolutionaire annuleringsverzekering is en dat oorzaken buiten mijn schuld gedekt zijn. Maar als puntje bij paaltje komt, geven ze niet thuis.

Als er meer mensen zijn, dan kunnen we onze krachten bundelen. Govolo zit in Frankrijk en ik krijg elke keer reacties waar ik me dood aan erger.

De zaak zou voorgelegd worden aan de directie. Ik krijg de volgende reactie:

Geachte mevrouw/meneer,

Naar aanleiding van uw boeking berichten wij u als volgt.

Deze reactie is verkregen van onze directie. En ik verdedig het standpunt dat de voorwaarden omschreven zijn in de documenten en in de voorwaarden.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Internet
GOVOLO

Dat ze gewoon keihard liegen en bedriegen doet er kennelijk niet toe.

Laat een bericht achter als je door Govolo gedupeerd bent.

serv

krimper

Ongelezen bericht door krimper »

Heeft iemand ondertussen al een bericht (op papier) gekregen dat de vluchten niet doorgaan ?
Wij vertrekken normaal 7 juli maar tot nu toe nog geen schriftelijke reactie. Indien ik zelf niet naar het reisbureau zou gegaan zijn zou ik van niks weten. Ze zeiden daar dat ze enkel een mail sturen als de situatie wijzigt : als de vliegtuigen wel vliegen, wat echt absurd is !
Ze hebben me zo een formuliertje gegeven om het geld terug te vragen maar ik vertrouw het niet echt omdat ik dit moet vragen voor de vertrekdatum, niet daarna.

Weet iemand hier iets meer van ?

C&G

Ongelezen bericht door C&G »

Net gebeld met Expedia. Medewerker vertelde me het volgende:

[*] Ze had het gerucht gehoord dat Afriqiyah failliet was. Ze heeft geprobeerd te bellen met de airline, maar die nam niet op (niet zo vreemd op zondag)
[*] Morgen gaat ze nog een keer bellen, ze belt mij dan terug.
[*] In geval van faillissement zijn er meerdere opties. Zo kunnen de vluchten overgenomen worden door een andere airline maar kun je ook je geld kwijt zijn. Mogelijk ook dat er nog een policy vanuit Expedia wordt gevormd, maar dat zal niet betekenen dat ze de schuld op zich nemen.

Verder had ze de tip om aan te kloppen bij verzekering creditcard maatschappij. Iemand enig idee of dat meer zin heeft nu de reden niet meer oorlog is maar faillissement door oorlog?

Marion64

Tegen mij is gezegd dat de aankoopverzekering (Creditcard) niet geldt voor vliegtickets.

Een andere mogelijkheid is om het bedrag te storneren, maar dat kan pas na de vertrekdatum. Alleen indien de geboekte vlucht niet geleverd wordt kunnen zij een creditering bewerkstelligen wegens het niet leveren van de geboekte dienst.

Maar als alle tegoeden bevroren zijn, zal het storneren ook problemen op gaan leveren....

krimper

Daarnet een bericht gedaan naar de bank omdat de betaling gebeurd is met visa. Wachten op antwoord nu.
Misschien zou het beter zijn dat de vliegmaatschappij failliet gaat dan is er in België het garantiefonds en in Nederland het calamiteitsfonds.
"Normaal" gezien zouden zij dan terugbetalen.
Ikzelf vind het heel absurd dat geen enkel reisbureau echt een helpende hand biedt. We moeten alles zelf uitvissen.

Afwachten dus ....

Denniz

Op de site van Tix:

Libie
(update 22/5) Vluchten van en naar Libie met de luchtvaartmaatschappij Afriqiyah Airways worden momenteel niet uitgevoerd. Formeel is Afriqiyah niet failliet, hetgeen een beroep op een verzekering hieromtrent niet mogelijk maakt. IATA heeft echter wel alle mogelijkheden voor reisagenten voor boekingen en restituties bij de luchtvaartmaatschappij geblokkeerd. Deze stap is genomen op basis van een besluit van de Europese Commissie die alle Libische belangen in de EU heeft doen bevriezen. Wij doen er alles aan om meer informatie te ontvangen betreffende uw vlucht. Helaas geeft de organisatie IATA aan dat de situatie zeer gecompliceerd is. Momenteel is het niet mogelijk om restitutie aan te vragen. Er is recent opnieuw verheldering vanuit de ANVR aan IATA gevraagd, met hierbij ook de vraag hoe restituties kunnen worden ingediend. Zodra de reactie hierop bekend is stellen wij u op de hoogte.

Mijn reisbureau heeft nu zelf de tickets geannuleerd. Ze hebben om restitutie gevraagd, maar dat gaat natuurlijk niets worden.

krimper

Artikel uit het Laatste nieuws van vandaag :

Het Garantiefonds Reizen heeft in 2010 14.000 reizigers geholpen die hun reisorganisator failliet zagen gaan. Het ging dan ook om een uitzonderlijk jaar, waarbij Best Tours en Intermed, twee van de grootste spelers uit de sector, over de kop gingen. De meeste mensen konden toch gewoon op reis zoals gepland, door een beroep te doen op andere touroperators.
Gemiddeld helpt het Garantiefonds Reizen, dat in 1995 werd opgericht als een onderlinge verzekeringsvereniging in de schoot van de reisindustrie, zo'n 500 mensen per jaar. In totaal kwam het fonds tussen voor 21.000 reizigers, waarvan 14.000 dus alleen vorig jaar.

"Bovendien kwamen de faillissementen van Intermed en Best Tours telkens in een moeilijke periode, respectievelijk in volle zomer en de winter", zegt Mark De Vriendt, directeur van het Garantiefonds.

Het Garantiefonds moest in 2010 voor 6,7 miljoen euro tussenkomen. Ondanks de zware interventies bij de verschillende faillissementen werd het boekjaar zonder verlies afgesloten. Het Garantiefonds kan tegen een stootje: de totale reserves stegen licht tot 11,4 miljoen euro. Streefdoel is de reserves op termijn te laten toenemen tot 15 miljoen euro.
:? In 2010 kwam het fonds onder andere tussen door de problemen in de luchtvaart als gevolg van de IJslandse aswolk. Bijstand werd ook verleend bij stakingen in binnen- en buitenland.

Wie in België boekt via een vergund reisbureau, kan rekenen op de bescherming van het Garantiefonds Reizen. Het fonds verzekert 564 touroperators en reisbureaus, met in totaal 1.111 verkooppunten. (belga/kve)
:?

Marion64

Er zijn vast mensen die ook gedupeerd zijn en nog geen reactie hebben gegeven op dit forum, maar wel meelezen.
Of misschien kent u iemand die gedupeerd is....

Om onze krachten te bundelen: stuur mij even een PB'tje!

Groet,
Marion

C&G

Ongelezen bericht door C&G »

Expedia heeft teruggemaild dat:

[*] De luchtvaartmaatschappij niet failliet is.
[*] Dat er om die reden geen restitutie aangevraagd kan worden.

Heb nu rechtstreeks de vraag gesteld aan de medewerker die mij heeft geholpen: 'Wat zou jij doen als je wel gewoon naar Zuid-Afrika wilde deze zomer?', met daarnaast als eisen dat we geen kansen op restitutie willen verliezen en zo voordelig mogelijk willen reizen.

Nog geen antwoord, wordt vervolgd.

CindyBB72

Ongelezen bericht door CindyBB72 »

Na vele emails met SuperSaver is dit hun laatste bericht:

No, the flights in July are not cancelled. What we meant was that the airline is not operating any flights at the moment. For the future there is no information at the moment. We have only received from the airline a message saying that they are not processing any refunds, reroutings or rebooking at the moment.

Unfortuntely the Afriqiyah Airways is having at the moment some financial difficulties. The message that we got form them is that at the moment they do not give any refund, rerouting or date change. Therefore we have to now only wate and see how the situation is developing.

We do not know when the situation will be better. At the moment the flights are cancelled but even if the flights were cancelled it is possible that the airline do not refund anything if they are in bankrupt.

If airline won´t cancel flights from the system you won´t get any announcement at all. As we have already told you many times before it´s very possible that these flights are not operating but it´s up to the airline if they will inform clearly about the cancellation or not. Airline itself is responsible of their own flights. We as Travel Agency can´t affect what happens to the flights in the system. Unfortunately the situation won´t change by arguing about this matter.

Zoals je ziet krijgen we op geen enkele manier een duidelijk antwoord. Alle emails heb ik doorgestuurd naar Aegon met de vraag wat te doen om gebruik te kunnen maken van de annuleringsverzekering. Dit is hun antwoord:

Geachte mevrouw Karus,

De polis biedt dekking tegen schade door annulering wanneer u niet op reis kunt als gevolg van een onvoorziene bijzondere omstandigheid. De schade dient wel door u te worden geannuleerd. In dit geval is er geen sprake van een reis dat door u wordt geannuleerd maar van een reis dat door de maatschappij zelf/IATA wordt geannuleerd. Dit is geen annulering maar een financieel geschil met de aanbieder van de reis. Wij zijn van mening dat de maatschappij hierin geen tegenprestatie heeft geleverd voor de door haar ontvangen gelden. Daarom dient de maatschappij het geld terug te betalen.

Gezien het hierboven genoemde komt de schade niet voor vergoeding in aanmerking.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hier ben ik uiteraard tegen in verweer gegaan en aangegeven dat de reis niet uitgevoerd kan worden vanwege de oorlogsomstandigheden en dat er nog geen sprake is van faillissement. Dus ben weer in afwachting van..

Heb inmiddels nieuwe vluchten geboekt en wij vertrekken woen. as. 29 juni heerlijk voor 3 weken naar Zuid-Afrika. We vliegen nu via Cairo.

serv

Dag,
onderstaande reaktie van vliegwinkel.nl. Het beste kun je onderaan beginnen te lezen omdat het mailwisseling betreft. Namen zijn ivm privacy veranderd.

Geachte heer .....serv......,

Dank voor uw reactie. De situatie is ongewijzigd en zo lang als de “oorlog” voort duurt verwachten wij geen ontwikkelingen omdat een groot deel van het openbare leven en de ambtenarij “plat ligt”.

Voor de goede vermelden wij (nogmaals) dat Vliegwinkel.nl bemiddelaar is in de totstandkoming van de reisovereenkomst tussen u en de luchtvaartmaatschappij. Wij zijn derhalve geen partij en ook niet aansprakelijk voor eventuele schades die hieruit voortkomen. Dit is overigens een formele opstelling aangezien wij wel de bemiddeling voor onze klanten voor onze rekening nemen en uiteraard alles doen om uw geld maar ook het geld van onze andere klanten terug te krijgen. Onze invloed is echter niet dusdanig dat wij overheden en banken kunnen bewegen om tegoeden vrij te geven wetende dat juist daar de oorzaak ligt van het niet terug kunnen betalen.

Er is met andere woorden geen “problematiek met Vliegwinkel.nl” doch met Air Afriqiah cq. partijen die tegoeden bevroren hebben. Niet alleen voor u en voor ons maar voor alle klanten die tegoeden hebben en alle bemiddelaars wereldwijd.

Ik zal binnen onze directie dit issue (nogmaals) aankaarten.

....vliegwinkel.nl
manager operations

Geachte heer van .....vliegwinkel.nl......,

ik ben benaderd door de redactie van het tv programma "groeten van Max" om mijn problematiek met Vliegwinkel.nl cq. Air Afriqiah toe te lichten.
Ik heb twijfels om mijn problematiek toe te lichten in de media aangezien het mij alleen gaat om de terugbetaling van de tickets van Air Afriqiah.

Nu is onderstaande informatie alweer 14 dagen oud. Kunt u aangeven wat de meest actuele informatie is?
Kunt u een tijdsindicatie geven van uitbetaling bij een officiele faillissementsverklaring?
Wat zal de vermoedelijke termijnstelling zijn van beide faillissement opties?
Hoe staat u ten opzichte van een voorlopige coulance regeling? Dit als overbrugging tot het verschil eventueel door vliegticketgarantie teruggeboekt wordt?

Met vriendelijke groet
.......Serv ..........

--------------------------------------------------------------------------------

.
Geachte heer ......serv...........,

Dank voor uw e-mail en excuses voor mijn late reactie echter ik heb de afgelopen weken de nodige moeite moeten doen om de actualiteit boven water te krijgen.

Inmiddels hebben wij begrepen dat de tegoeden van Air Afriqiah niet zijn bevroren door IATA maar door banken en overheden. Dit betekent concreet dat ook IATA geen toegang heeft tot deze gelden en dientengevolge hier ook geen rol in kan spelen (m.a.w. machteloos staat).

De situatie is op zekere hoogte vergelijkbaar als Egypte; tijdens de opstand daar vloog Egyptair ook niet echter dit werd beperkt tot 2 dagen. De “oorlog” in Libië duurt vele malen langer.

Wij verwachten, zoals al eerder gemeld, niet dat deze airline nog zal gaan vliegen (ook niet na beëindiging van de oorlog).

Er zijn vermoedelijk 2 opties mogelijk:

1) Air Afriqiah gaat failliet (meest waarschijnlijke optie maar wel op de lange termijn); Air Afriqiah zal een faillissement aanvragen om een nieuwe start (onder wellicht andere naam) te kunnen maken. Klanten die de Vliegticketgarantie hebben afgesloten zullen in de dat geval (dus na officiële faillissementsverklaring) hun reissom vergoed krijgen van deze verzekering conform de voorwaarden (indien er geen Vliegticketgarantie is afgesloten dan zijn de financiële consequenties voor de consument).

2) Air Afriqiah maakt doorstart (niet waarschijnlijk); dit zal betekenen dat alle schuldeisers recht hebben op vergoeding (en dat zijn zowel passagiers als leveranciers) waardoor deze airline in acute financiele problemen komt en alsnog vrij snel failliet zal gaan.

Het heeft derhalve momenteel geen zin om gesprekken te voeren met ANVR dan wel IATA omdat dit buiten de macht van deze instanties ligt. Een geruststelling (maar u heeft daar niets aan) is dat dit passagiers wereldwijd betreft en dat feitelijk iedereen in dezelfde situatie verkeerd.

De beslissing om om te boeken naar een andere luchtvaartmaatschappij ligt bij uzelf. Wij kunnen met vrij grote zekerheid stellen dat deze maatschappij niet meer zal vliegen alhoewel we dit nooit kunnen garanderen. Wij kunnen u uiteraard behulpzaam zijn hierbij echter dit is tegen actueel tarief en nieuwe vluchten dienen opnieuw betaald te worden. Uiteraard berekenen wij geen omboekingskosten cq. reserveringskosten voor een nieuwe reis.

Helaas kunnen wij u niet beter berichten en is het een kwestie van afwachten. Het ANVR blijft in contact met IATA maar beide instanties hebben dit niet in eigen hand.

.....vliegwinkel.nl........
manager operations

Geachte heer van ........vliegwinkel......,

18 dagen geleden heeft u aangegeven dat u het eea ging uitzoeken. Ik heb geen reactie van u vernomen op geen enkele vraag.
Kunt u me aangeven wanneer u op onderstaande vragen antwoord verwacht?

Wanneer zijn er gesprekken tussen de ANVR en IATA?
Waaruit blijkt dat u alles in het werk stelt om geld terug te vorderen van IATA?
Is het mogelijk geweest dat andere gedupeerde wel omgeboekt zijn?

Met vriendelijke groet
..........serv..........

CindyBB72

volgens mij wordt iedereen van het kastje naar de muur gestuurd en weet niemand iets of wil niets toezeggen. Een ding is duidelijk er worden geen vluchten meer uitgevoerd van en naar Libië.

krimper

Vandaag contact opgenomen met een advocaat en een paar mails doorgestuurd om te laten bestuderen.
Aan de telefoon zei hij dat de kans om geld terug te krijgen heel klein is en dat we beter een tegoedbon vragen of proberen via rechtbijstand.

Het garantiefonds zou ook niet tussenkomen omdat Afriqiyah geen lid is (????)

Hebben jullie ook gelezen dat de Navo de bevroren tegoeden zou gebruiken om de rebellen te steunen (?)

Ik hou jullie verder op de hoogte als ik iets verneem.

Denniz

Van annuleringsverzekeraar de Europeesche hoef ik ook niets te verwachten.

1. Burgeroorlog is niet gedekt
2. Als Afriqiyah failliet gaat dan komt het door de burgeroorlog en dat is niet gedekt
3. Er is alleen dekking als het faillissement wordt uitgesproken voor vertrekdatum

Over punt 3 heb ik me vreselijk opgewonden. Voor een faillissement wordt uitgesproken ben je meestal echt maanden verder... Kort gezegd dekking bij faillissement is een sigaar uit eigen doos....

Ik heb nu nog een geschil lopen tegen mijn reisbureau Govolo die een annuleringsverzekering aanbood waarbij stond vermeld dat ik een annuleringsverzekering kon afsluiten die dekking bood tegen alle onvoorziene omstandigheden buiten mijn schuld.

Ik heb van het Europees Consumenten Centrum vernomen dat de website misleidend is. Ik heb nu een officiele klacht ingediend en het gaat opgepakt worden.

Wij gaan nu met KLM en dankzij de Brussel treinroute is het goed betaalbaar. Wij zijn nu maar 400,00 euro meer kwijt met twee volwassenen en 2 kinderen.

Nu hoop is dat we het geld terugkrijgen van de tickets van Afriqiyah.

Ik wens iedereen succes.

Ik moet nog reageren naar Max.

serv

Voor mij is de vliegticketgarantie van Vliegwinkel.nl de enige mogelijkheid om geld terug te krijgen. Dus nu nog wachten dat ze failliet gaan.

Succes iedereen.

En wij maar denken dat je goed verzekerd bent.

Serv

CindyBB72

Ik heb zojuist de tickets geannuleerd bij Supersaver. En als het goed is krijg ik het bedrag van de annuleringsverzekering uitgekeerd, hou jullie op de hoogte.

gr. Cindy

Gesloten