Papieren rekeningen doen we tegenwoordig blijkbaar niet meer aan, dus ik na een hoop gedoe ingelogd op MijnKPN om de specificatie op te zoeken. Vermoeden was dat we veel in het buitenland gebeld hadden, maar die kosten bleken wel mee te vallen, op 1 gesprek na. Voor dat ene gesprek van een half uur werd een kleine 130 euro in rekening gebracht, er stond ook geen land bij vermeld (wat bij de andere gesprekken wel het geval was). Ter vergelijking, 25 minuten bellen vanuit Engeland kost 9,75 (42ct/m).
Dus ik bellen naar de klantenservice, heel gedoe, ruim een kwartier aan de lijn (in de wacht) gehangen voordat de medewerkster me een keer duidelijkheid kon verschaffen over waarom die kosten nou precies zo hoog zijn.
Puntje bij paaltje blijkt dus dat dit gesprek vanaf de veerboot van Newcastle naar Ijmuiden plaatsgevonden heeft en dit dus niet onder Engeland, niet onder Europa, nee zelfs niet onder "Rest van de wereld" valt, maar onder "Uitzonderingen". De medewerkster wist me te vertellen dat het hier een sateliet gesprek betrof. Waar ik dit op de website van KPN terug kon vinden wist ze me ook niet zo 1 2 3 te vertellen. Op de vraag of ik dit van tevoren had kunnen weten, of waarom ik geen smsje ontvangen had met de tarieven (zoals gebruikelijk als je in het buitenland komt) moest ze me het antwoord schuldig blijven.
Ben ik nou zo dom dat ik dit niet wist?
Maar goed, bij deze dus alvast een waarschuwing voor eenieder die van plan is naar Engeland op vakantie te gaan: zet je mobiel uit als je op de boot zit.