LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] id kaart toch niet gratis!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
alfatrion

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Om te kunnen stemmen moet je dus betalen!

Wat zijn de LJN nummers?
http://jure.nl/bq4105
Laatst gewijzigd door alfatrion op 21 sep 2011 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

alfatrion schreef:Om te kunnen stemmen moet je dus betalen!

Wat zijn de LJN nummers?
Volgens mij deze..
LJN BQ4105

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

alfatrion

Wordt het legaliteitsbeginsel hier niet geschonden?

Deze maatregel van de minister laat een vieze smaak in de mond achterlaat. De belastingen verhogen was populairder geweest.
Minister van Justitie Donner (2003): "Om hanteerbaar te blijven moet maatschappelijke onvrede over de rechtspraak politiek gekanaliseerd worden"
http://www.burojeugdzorg.nl/267.htm
En hoe moeten we maatschappelijke onvrede over de politiek kanaliseren om hanteerbaar te blijven?

Emmy75

Als iemand naar de gemeente moet voor iets, zou ik dat vooral niet morgen gaan doen. Ze zullen het wel heel druk hebben met uitleggen waarom deze morgen niet meer gratis is.

evdbeek99

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Jammer, ik had nog graag een gratis id kaart gehad. De mijne is al even verlopen.

Ik vermoed dat vergrijzend Nederland wel zo'n gratis id kaart heeft opgehaald. Deze heeft namenlijk wel de tijd om door de weeks naar het gemeentehuis te gaan.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

evdbeek99 schreef:Jammer, ik had nog graag een gratis id kaart gehad. De mijne is al even verlopen.

Ik vermoed dat vergrijzend Nederland wel zo'n gratis id kaart heeft opgehaald. Deze heeft namenlijk wel de tijd om door de weeks naar het gemeentehuis te gaan.
Meeste gemeentehuizen hebben ook avondopenstelling. Wat is je probleem..?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

zo'n gratis id kaart heeft opgehaald.
Wat ik dan weer niet begrijp is dat voor die tijd niemand blijkbaar die kaart nodig had en nu deze gratis is ineens wel :?

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Is logisch. De ID kaart is veel handiger mee te nemen dan je paspoort, maar omdat je moet betalen kozen veel mensen voor alleen een paspoort.
Toen ie ineens gratis was namen de mensen hun kans.

Belachelijk om voor iets dat verplicht is geld te vragen.

Maar ja, was ie gratis gebleven dan hadden ze de gemiste inkomsten wel weer ergens anders vandaan geplukt :evil:

bprosman

De ID kaart is veel handiger mee te nemen dan je paspoort, maar omdat je moet betalen kozen veel mensen voor alleen een paspoort.
Dus als iets "onhandiger" is nemen we dat op de koop toe als het maar gratis is :lol: .
Totdat we (online) iets kopen want dan willen we de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs en mag er absoluut niks onhandigs aanzitten :lol:
Rare jongens die Hollanders.
kozen veel mensen voor alleen een paspoort.
Rijbewijs ?

Dirk1951

Ongelezen bericht door Dirk1951 »

bprosman schreef:
De ID kaart is veel handiger mee te nemen dan je paspoort, maar omdat je moet betalen kozen veel mensen voor alleen een paspoort.
Dus als iets "onhandiger" is nemen we dat op de koop toe als het maar gratis is :lol: .
Totdat we (online) iets kopen want dan willen we de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs en mag er absoluut niks onhandigs aanzitten :lol:
Rare jongens die Hollanders.
kozen veel mensen voor alleen een paspoort.
Rijbewijs ?
Wel goed lezen ... als je moet kiezen paspoort of id-card en ze koste allebei ongeveer het zelfde, dan kies je eerder voor het paspoort en schaf je daarnaast géén id-card aan ondanks dat voor het "dagelijks" gebruik een id-card handiger is ...

bprosman

Vandaar dat ik rijbewijs gaf als alternatief. Sinds dit ook verplicht is voor bromfietsers hebben al heel veel jongeren zo'n ding.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

SJZ schreef:Nee, of je het nu leuk vindt of niet: Donner doet precies wat hij moet of mag doen. De Hoge Raad zegt: de wet deugt niet, tot nu toe mocht je geen leges heffen. Dat mag alleen als er een goede wet voor is.

Donner maakt nu die goede wet (dus wel een rechtsstaat) en die wet moet door de Tweede Kamer goedgekeurd worden (dus democratisch).

Of je hier blij mee bent is een heel andere vraag.

Niet blij met deze maatregel maar toch volkomen eens met het bovenstaande. Het mag en het is demokratisch. Of het een schoolvoorbeeld is van een betrouwbare overheid is een tweede.

De term "betrouwbare overheid" is afgeleid van het Engelse "dependable government" en dat laatste is hier eigenlijk een betere uitdrukking.

De laatste 5 a 10 jaar worden teveel maatregelen genomen en weer schielijk ingetrokken, regels die géén 3 jaar hetzelfde blijven. Ik kan er niet echt vrolijk van worden maar gaan roepen dat iets ondemokratisch zou zijn is natuurlijk onterecht en incorrect.

alfatrion

sephora30 schreef:Maar ja, was ie gratis gebleven dan hadden ze de gemiste inkomsten wel weer ergens anders vandaan geplukt
Ja, uit de belastingen. Maar dat vind ik ook terecht, want het gaat om een algemeen belang niet om een individueel belang.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
sephora30 schreef:Maar ja, was ie gratis gebleven dan hadden ze de gemiste inkomsten wel weer ergens anders vandaan geplukt
Ja, uit de belastingen. Maar dat vind ik ook terecht, want het gaat om een algemeen belang niet om een individueel belang.
Dat is de vraag.. moeten we met z'n allen betalen voor de extra id-kaarten van alle mensen die naast hun paspoort ook nog een id-kaart willen hebben ?

ik zou zeggen: of allemaal een id en dan ook centraal ( via de belastingen ) betalen.. of de gebruiker betaalt ( de oude situatie )..

alfatrion

Mensen die geen paspoort nodig hebben omdat zij niet zo nodig naar het buitenland toe willen, moeten toch voor anderen een ID-kaart aanschaffen. Dat is grond voor mij om te zeggen betaal dat uit de belastingen. Dan betalen de sterkste schouders de zwaarste lasten.

Iemand die als een paspoort heeft kan daarmee ook aan het algemeen belang voldoen en heeft dus geen ID-kaart nodig. Of je dat als regel moet willen instellen hangt voor mij puur af van de administratieve last om dit bij te houden.

Het gaat hier niet om leges.

mzuri

Ongelezen bericht door mzuri »

bprosman schreef:Vandaar dat ik rijbewijs gaf als alternatief. Sinds dit ook verplicht is voor bromfietsers hebben al heel veel jongeren zo'n ding.
En voor degenen die zo'n ding niet (mogen) hebben (berijden) een handige gratis ID kaart die elke dag mee kan naar school/openbaar vervoer e.d. mee genomen moet worden.

(BTW de ID kaart voor kinderen tm 13 jaar is veel goedkoper, het kan dus wel voor ca €10)

bprosman

(BTW de ID kaart voor kinderen tm 13 jaar is veel goedkoper, het kan dus wel voor ca €10)
Voor zover ik weet krijgen kinderen op die leeftijd hun eerste ID kaart gratis (of is dat inmiddels ook afgeschaft ?) De mijne zijn al wat ouder namelijk.

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 02 feb 2012 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75

bprosman schreef:Vandaar dat ik rijbewijs gaf als alternatief. Sinds dit ook verplicht is voor bromfietsers hebben al heel veel jongeren zo'n ding.
Het probleem met een rijbewijs voor identificatiedoeleinden is dat deze niet altijd en overal geaccepteerd wordt. Ja ik weet dat de overheid voorschrijft dat en rijbewijs ook een geldig legitimatiebewijs is, echter bij verschillende overheidsinstanties zoals bijvoorbeeld UWV is men verplicht zich te legitimeren met ID-kaart of paspoort en wordt rijbewijs niet geaccepteerd. :?
alfatrion schreef:Mensen die geen paspoort nodig hebben omdat zij niet zo nodig naar het buitenland toe willen, moeten toch voor anderen een ID-kaart aanschaffen. Dat is grond voor mij om te zeggen betaal dat uit de belastingen. Dan betalen de sterkste schouders de zwaarste lasten.
Daar kan ik me wel in vinden. Echter je zit dan met de groep mensen die en een paspoort hebben om overal naar toe te reizen die ook wel die gratis ID-kaart willen hebben, omdat dat wel zo makkelijk is in het dagelijks leven en ze het paspoort veilig thuis kunnen opbergen. Omdat het toch gratis is, wil een grote groep mensen dan naast een paspoort een gratis ID-kaart hebben. Dit zal de gemeenschap dan wel onnodig op kosten jagen. En vanwege dit euvel kan ik me goed voorstellen dat we een systeem hebben van de gebruiker betaald.

Gesloten