LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wij-Uitkering gewijgerd (partner verdient te veel)

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
bprosman

Re: Wij-Uitkering gewijgerd (partner verdient te veel)

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik vind het niet meer van deze tijd om te eisen dat iemand die ziek is de hele dag thuis gaat zitten wachten omdat er misschien een controle arts aan de deur verschijnt. Hallo, we leven niet meer in 1930.
Waar moet je dan naartoe gaan ? Je bent toch ziek ?. Bovendien wil je dat je salaris doorbetaald wordt dus je zit nog steeds in de "baas zijn tijd".
En op vrijdag of maandag komen wel vaker van die 'rare' ziekmeldingen voor. Hiermee wil ik zeker niet suggereren dat dit bij de vriendin van TS aan de hand is.
Voor een werkgever is het best irritant dat je steeds meer achter werknemers hun kont aan moet bellen waar ze zijn ( in dit geval was er wel netjes ziekgemeld ) maar je wil ook horen WAT er aan de hand is. Nu hoeft een werknemer mij niet in details te vertellen wat er aan de hand is (evt via de Arbo) maar ik wil wel een inschatting kunnen maken hoe lang iemand wegblijft (ivm planning / vervanging). Als een Arbo dienst mensen dan niet te pakken krijgt is dat knap moeilijk. Nu ben ik gestopt met de excuses geloven waarom mensen niet bereikbaar zijn, ik heb ze allemaal gehoord... van "Oma overleden" t/m de "Cavia die ongesteld is" :?

Wat betreft de "Rare" ziekmeldingen , als je mensen langer in dienst hebt ga je daar wel patronen in herkennen en heb je zelfs geen glazen bol meer nodig om te weten wie er na 11/11 (ik kom uit Brabant) zich ziek meldt.

CSM

Ongelezen bericht door CSM »

bprosman schreef: Waar moet je dan naartoe gaan ? Je bent toch ziek ?. Bovendien wil je dat je salaris doorbetaald wordt dus je zit nog steeds in de "baas zijn tijd".
Het ligt er natuurlijk aan wat je mankeert, maar de tijd dat we dachten dat 24 uur in bed liggen de beste remedie voor alles is, ligt achter ons. Even een klein ommetje maken kan geen kwaad, en is in veel gevallen zelfs bevorderlijk. Daarnaast, als je koelkast leeg is, zul je wel even naar de buurtsuper moeten.

Ach, misschien is het ook een cultuurverschil. Ik werk in een omgeving met enkel hoogopgeleide mensen, die geacht worden veel eigen verantwoordelijkheid te nemen. De baas kijkt niet continu over de schouders mee. Soms spreek ik mijn directe manager wekenlang niet. In andere bedrijfsculturen is dit anders.

Chris23

Ongelezen bericht door Chris23 »

morundo schreef:Wat kan ik hieraan doen?

Ik kan toch niet van mijn loontje, een kind, vrouw, koophuis, voeding ect. betalen.
Daarbij komen wij zo diep in de schulden.

Ik hoop dat jullie de oplossing hebben, anders zie ik de afgrond tegenmoet komen.

Hij geeft aan vanaf het begin dat ongeacht wie fout is,hij zijn gezin niet kan ondehouden,nu zoeken ze op alle manier dat iemand daarvoor moet opdraien.
Zijn vriendin heeft ze zicht niet aan de ziektemelding proceduren gehouden,dat zij geen bel te goed heeft om terug te bellen dat is niet het werkgever probleem.Los dat ik mijn twijfels heb,want steel dat ze een miskraam had gehad, hoe had ze de arts of de vriend kunnen bellen voor hulp? Een dat zij in de ochtend doorslaapt en dat ze beter smiddags kunnen bellen vind ik echt van de zotte, slap excuus.
Wat willen ze verder bereiken? hooguit dat de werkgever haar die paar dagen ziekte door betaalt?
Blijft dat zij financieel niet kunnen rond komen van allen 1 salaris.
Volgends mij lees jij alleen de laaste reactie's ofniet?
Ik heb aangegeven dan ik een oplossing heb gevonden, kan mijn vriendin + kind onderhouden van mijn loon. Minus alle koste houd ik zoon 500 euro over per maand. Ik vindt het gewoon onterecht dat ze is ontslagen, daar mag wel wat tegen gedaan worden.

bprosman

Het ligt er natuurlijk aan wat je mankeert, maar de tijd dat we dachten dat 24 uur in bed liggen de beste remedie voor alles is, ligt achter ons. Even een klein ommetje maken kan geen kwaad, en is in veel gevallen zelfs bevorderlijk. Daarnaast, als je koelkast leeg is, zul je wel even naar de buurtsuper moeten
Daar is ook niets mis mee maar wacht dan even de controle af. Tenslotte als je op je werk had gezeten had je ook niet naar de buurtsuper kunnen gaan.
Ach, misschien is het ook een cultuurverschil. Ik werk in een omgeving met enkel hoogopgeleide mensen, die geacht worden veel eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Ben bang van niet, in mijn voorbeelden heb ik het over Nederlandse werknemers met minstens HBO en over het algemeen universitair opgeleid. Ik denk meer een GENERATIEverschil, iets met verantwoordelijkheidsgevoel en zo... maar goed, dat kom je wel meer tegen op dit forum.

CSM

bprosman schreef:Ben bang van niet, in mijn voorbeelden heb ik het over Nederlandse werknemers met minstens HBO en over het algemeen universitair opgeleid. Ik denk meer een GENERATIEverschil, iets met verantwoordelijkheidsgevoel en zo... maar goed, dat kom je wel meer tegen op dit forum.
Oh zeker, ik bedoelde met mijn opmerking niet dat hoogopgeleiden zich beter gedragen.

Waar ik op doel is dat het werk van hoogopgeleiden doorgaans niet op een dag-tot-dag basis gepland wordt. Dus als je een dag mist, dan maakt dat voor je werk niet uit.

Ik ben zelf ook heus wel eens een dagje nep-ziek geweest. Het verschil is dat mijn taken niet opnieuw gepland worden (deadlines schuiven niet op). Dus in de dagen nadat ik even gespijbeld heb, zal ik het werk in de dagen erna in moeten halen (en dat is verder geen klacht, hoor.... in feite besluit ik zelf om mijn werk een paar daagjes uit te stellen). Voor mijn werkgever is het daarom minder belangrijk om "spijbelen" tegen te gaan met controles, want eigenlijk gaat er door dit gedrag niets verloren.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bprosman schreef: Wat betreft de "Rare" ziekmeldingen , als je mensen langer in dienst hebt ga je daar wel patronen in herkennen en heb je zelfs geen glazen bol meer nodig om te weten wie er na 11/11 (ik kom uit Brabant) zich ziek meldt.
Klopt. Als iemand al wat langer in dienst is, weet een werkgever dat precies. En dat is ook het punt dat ik eerder maakte. Als een werknemer al wat langer in dienst is en zijn werk goed doet, en ook niet meteen zeurt als eens een keer iets af moet of een keertje vroeger moet beginnen enz; kortom als werknemer ook goed is naar werkgever, heeft deze ook wat "krediet" opgebouwd en wordt eea door de vingers gezien door veel werkgevers.

@bprosman en CSM,
Ik denk dat beiden een punt hebben. Er lijkt inderdaad een generatieverschil te zijn of iets wat toegeschreven kan worden aan de opvattingen van deze tijd. Het wordt heel normaal gevonden dat (sommige) werknemers maar zo doen als in de kraam van pas komt en werk is eigelijk maar een lastig tijdverdrijf die tussen allerlei andere activiteiten ingepland moet worden. Of werknemers die vanaf dag 1 meteen een hoop noten op de zang hebben. Ik ken wat dat betreft voorbeelden genoeg. Bv de werknemer die recht heeft op een auto van de zaak die meteen het op de 1e 2 dagen alleen heeft over de auto die hij wel gaat krijgen en gaat zeuren wat ie allemaal wil. Dat deze blij is met een auto die deze in eerste instantie krijgt toegewezen voor de eerste periode. (In dit voorbeeld was er niets mis met de auto) Ipv eerst maar eens je werk fatsoenlijk te doen en je te bewijzen. Bij dat laatste krijg je vanzelf in dit soort banen heel veel "krediet" en is alles mogelijk en bespreekbaar. Maar niet als we eerst gaan zeuren, dan sta je zo op straat. En dat was ook gebeurd in dit voorbeeld.

Inderdaad is werk voor hoogopgeleiden vaak toch een andere cultuur. Het werk moet gedaan worden en hoe deze persoon dat doet, zal de baas vaak worst wezen als het maar gedaan wordt en ook goed gedaan wordt. Of zolang de gestelde targets maar gehaald worden, voor de rest is het allemaal niet zo interessant als werknemer een dagje spijbelt. Ook is het niet zo interessant als deze onder "werktijd" allerlei privé dingen gaat doen. Veel van deze mensen bepalen hun eigen kalender en werktijd. Vaak werken deze mensen in een 24-uurs economie en wordt ook 's avonds werk gedaan enzo. De strikte lijnen tussen werktijd en privétijd vervagen enigszins en dat maakt allemaal niet uit zolang het werk maar gedaan wordt binnen de deadlines, targets enz. en uiteindelijk wordt er toch ruim voldoende gewerkt.

Echter in dit geval gaat het over werk in de thuiszorg. Dat is toch heel iets anders. Je hebt te maken met afspraken dat werk gedaan wordt op gestelde tijden bij allerlei mensen thuis. Die mensen rekenen op het bezoek van de thuiszorg medewerker en daar zijn afsrpaken over. Het is dan ook logisch dat een werkgever wil weten wat er aan de hand is en hoe lang het gaat duren. Aangezien het vrijdag was, moet deze gaan bepalen wat er op maandag gaat gebeuren. Kan werkgever op maandag weer op werknemer rekenen? of moet er vervanging geregeld worden of moeten de afspraken afgebeld worden of wat dat ook. Ja logisch ook dat ze in de ochtend bellen en niet om half 5 's middags. De werknemers op kantoor willen dit ook op tijd af hebben als er vanalles geregeld moet worden en met planningen geschoven moet worden en weekend vieren.

doradora456

Ongelezen bericht door doradora456 »

Chris,
ik heb moeite met uw oplossing, nl zwart werken.
als u dan gepakt wordt en een naheffing moet betalen gaat u daar weer over klagen. sommige mensen willen alleen maar ontvangen.

als thuishulp kan uw vriendin ook een inkomen verdienen, waar dan gewoon belasting over betaald zal worden. is ook een goede baan als de baby er is.

uw vriendin is ontslagen in de proeftijd, de werkgever hoeft geen reden op te geven waarom. het laat niet echt zien dat uw vriendin werkwillig is, na 3 weken al ziek. de werkgever zag de bui al hangen. geen beltegoed is natuurlijk geen goede reden waarom zij onbereikbaar was. hoe moest de werkgever weten of zij werkelijk ziek was of toe was aan een extra vrije dag.

totdat uw vriendin weer een inkomen uit werk krijgt, heeft zij elke maand dat zij niet werkt, recht op de algemene heffingskorting.

tip: koop 2 opwaardeerkaarten als reserve, is zeker nodig voor uw vriendin en baby

dora

CSM

Dora, er was wellicht niet eens sprake van een (juridisch geldige) proeftijd, blijkt Bovendien moet een werkgever wel degelijk een reden opgeven, indien de werknemer dat verlangt.

De werknemer valt heus wel e.e.a. te verwijten, maar ontslag wegens het een keer niet tot op de letter volgen van een (voor werknemer onbekende) procedue, is m.i. nogal onredelijk.

doradora456

Ongelezen bericht door doradora456 »

er is niet voor niets een proeftijd

dora

CSM

doradora456 schreef:er is niet voor niets een proeftijd
dora

Blijkbaar hebben veel mensen op dit forum last van een hardnekkig misverstand.

Proeftijd wil niet zeggen dat de werknemer alleen nog maar plichten heeft, en de werkgever alle rechten. Weliswaar is ontslag in deze periode ietsje makkelijker aan te zeggen, de werkgever moet wel redelijk blijven.

Dat iemand "al na 3 weken een keer ziek is" is geen geldige reden, ook al ziet de werkgever "de bui al hangen". Ook werknemers in een proeftijd worden door de wet beschermd tegen dit soort immorele denkpatronen.

En ik vermoed dat een rechter ook niet onder de indruk zal zijn van de reden die de Thuiszorg heeft opgegeven. Nogmaals, Thuiszorg had er voor moeten zorgen dat de werkneemster direct op dag 1 op de hoogte kon zijn van de interne regels over ziekte en wat er dan van je verwacht wordt. Ze hebben dat zelf nagelaten (onzorgvuldig!). En dan is het m.i. niet eerlijk om een werkneemster te ontslaan omdat ze die interne regels niet gevold heeft.

Ten slotte, ik blijf herhalen: de proeftijd was waarschijnlijk nietig, omdat er terwijl zij haar werk verrichtte, niets over een proeftijd op papier stond.

.

bprosman

Thuiszorg had er voor moeten zorgen dat de werkneemster direct op dag 1 op de hoogte kon zijn van de interne regels over ziekte en wat er dan van je verwacht wordt.
Soms is er ook nog zo iets als "common sense". Zelf werk ik inmiddels zo'n 30 jaar, ben nu aan mijn 4e werkgever en het is nooit anders geweest dan "Ziekmelden doe je voor 09:00 , en je dient beschikbaar te blijven tot je eerste controle" (al is die tegenwoordig vaak telefonisch). Maar ik kom terug op het "generatieverschilletje" het lijkt er op dat werknemers alleen nog maar oog hebben tegenwoordig voor de "rechten" en even vergeten dat er ook "plichten" zijn. Juist in je proeftijd wil je je van je beste kant laten zien... toch ?

DarkSim1986

Ongelezen bericht door DarkSim1986 »

koophuis van de hand doen geen oplossing?

WilWil

Ongelezen bericht door WilWil »

Prima dat de discussie gevoerd wordt over wel of niet rechtmatig ontslag. Echter voor dit moment heeft TO hier niets aan. Het levert niet direct geld op, e.e.a. zal eerst door een rechter moeten worden bepaald. Dit kan maanden duren.

TO heeft en accuut probleem. Meer werken is de eenvoudigste oplossing. Dus ook in de weekenden en avonduren. Dit geldt voor beiden. Er is werk genoeg, bijvoorbeeld in de horeca en in winkels. Ook als je zwanger bent kun je gewoon werken, doen immers de meeste vrouwen. Ik realiseer mij wel dat werkgevers hier lang niet altijd op zitten te wachten.

Verkoop van het huis levert niet direct geld op, de kans op een restschuld is reeël.

Staar je niet blind op een WIJ uitkering. De bedoeling is dat je dan een leer/werk traject krijgt aangeboden, je krijgt niet zomaar een uitkering.

Kom je in de problemen, dan kun je altijd contact opnemen met de sociale raadslieden van de gemeente. Per gemeente verschilt in hoeverre ze je willen adviseren.

Hebben jullie alle toeslagen en belastingkortingen aangevraagd? Als je hierzelf geen idee van hebt, laat er dan iemand na kijken met verstand van zaken.

cassandra23

Ongelezen bericht door cassandra23 »

Chris23 schreef:Beste Mensen,

mijn situatie:

Vriendin = Werkloos
Heeft na haar WW-uitkering weer gewerkt, in proefperiode is zij
ontslagen vanwegen zwangerschap.
Ik = werk
Koophuis

Nu heeft zij een Wij-Uitkering aangevraagd, echter krijgt zij deze niet omdat ik
Te veel zou verdienen. Want wettelijk mag je maar 1.253,86 euro per maand verdienen netto, ik verdien 1285,42. Voor de rekenaars onder ons is dat 31,69 euro te veel.

Wat dus betekend dat zij geen recht heeft op een Wij-Uitkering.

Wat kan ik hieraan doen?

Ik kan toch niet van mijn loontje, een kind, vrouw, koophuis, voeding ect. betalen.
Daarbij komen wij zo diep in de schulden.

Ik hoop dat jullie de oplossing hebben, anders zie ik de afgrond tegenmoet komen.

@ Chris23, ik moet zeggen dat ik niet alle 7 pagina´s van deze discussie heb door gelezen. Mijn partner en ik zitten momenteel in het zelfde schuitje na oplichting van Ex-werkgever. Omdat ik nu 20 -30 euro teveel verdien heeft mijn partner nergens recht op. Ook voor andere hulp verdien ik een paar tientjes teveel.

Iedereen kan gaan roepen ´eigen schuld dikke bult´ maar wat ik echt belachelijk vind zijn de mensen die wel prima kunnen werken en vervolgens hun hele leven lang een uitkering kunnen trekken door de liegen en te bedriegen. De personen die wel eerlijk zijn en hun best proberen te doen worden afgescheept.

Chris, ik ben hier niet verder mee gekomen bij het UWV, wij krijgen nog steeds geen direct en duidelijk antwoord (elke persoon geeft iets anders aan). Tuurlijk is ieder zijn gezinskeuze, type woning hun keus maar je mag toch wel iets van ondersteuning verwachten ?

Ik hoop in ieder geval dat jij hiermee nog wel resultaat kunt boeken, zover ik weet mag iemand ook niet ontslagen worden wegens zwangerschap, maargoed. In elk geval veel succes.

bprosman

Tuurlijk is ieder zijn gezinskeuze, type woning hun keus maar je mag toch wel iets van ondersteuning verwachten ?
Waarom ? Wat is er mis met je "eigen broek ophouden" ?. Waarom zou de rest van Nederland dat mee moeten financieren ?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

cassandra23 schreef:Iedereen kan gaan roepen ´eigen schuld dikke bult´ maar wat ik echt belachelijk vind zijn de mensen die wel prima kunnen werken en vervolgens hun hele leven lang een uitkering kunnen trekken door de liegen en te bedriegen.
Dit verschijnsel is zeker niet goed te praten en wil ik ook helemaal niet doen. Maar aan de andere kant denk ik bij zo'n argument wel meteen... omdat andere mensen dat doen, moet u dat dan ook maar doen ? Als andere mensen in de plomp springen, springt u er dan achteraan ?
cassandra23 schreef:Chris, ik ben hier niet verder mee gekomen bij het UWV, wij krijgen nog steeds geen direct en duidelijk antwoord (elke persoon geeft iets anders aan). Tuurlijk is ieder zijn gezinskeuze, type woning hun keus maar je mag toch wel iets van ondersteuning verwachten ?
Ja klopt dat is ieders eigen keuze, maar sta dan ook voor die keuzes en neem de consequenties van die keuzes ook. Het kan nu eenmaal niet om vanalles wel de lusten maar niet de lasten te dragen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

cassandra23 schreef:Omdat ik nu 20 -30 euro teveel verdien heeft mijn partner nergens recht op. Ook voor andere hulp verdien ik een paar tientjes teveel.
Voor bijvoorbeeld een bijstandsuitkering geldt dat het niet alles of niets is. Het is dus niet zo dat als je 30 euro minder zou verdienen, dat je dan ineens honderden euro's extra bijstand zou krijgen. Je zou dan wellicht een paar euro bijstand krijgen, maar dat zou minder zijn dan die 30 euro die je minder zou gaan verdienen.

Het is wel zo dat een aantal andere regelingen ongeveer zo'n 'alles-of-niets' regeling hebben. Zo kan het voor huurtoeslag soms, als je net over de grens zit, inderdaad voordeliger zijn om bv. 100 euro minder te verdienen, omdat je dan een paar honderd euro huurtoeslag kunt krijgen. Dat is natuurlijk een vreemde situatie, dat zouden ze ook geleidelijk moeten verminderen in plaats van dat je ineens er zoveel op vooruit of achteruit zou kunnen gaan.

Overigens kun je voor bv. de huurtoeslag wel je toetsingsinkomen 'kunstmatig' verlagen, zodat je wellicht wel voor toeslagen of andere regelingen in aanmerking komt. Als voorbeeld van de huurtoeslag geldt dat veel mensen geen maximaal pensioen opbouwen via de werkgever en kunnen zelf dan nog een pensioenaanvulling 'kopen'. Je zou zo bijvoorbeeld 1000 euro kunnen storten op een pensioen-bankspaarrekening, waardoor je toetsingsinkomen voor de huurtoeslag ook met 1000 euro omlaag gaat. Als je daardoor ineens in dat jaar in aanmerking komt voor meer dan duizend euro huurtoeslag, dan is dat dus een lucratieve deal. En je pensioen wordt er later ook nog hoger van...

Zelfde zou je wellicht kunnen doen met spaarloon of de toekomstige vitaliteitsregeling. Let er wel op dat veel verschillende instellingen ook met verschillende inkomens rekenen, dus als je het inkomen voor de ene regeling verlaagt, betekent dat niet meteen dat je je inkomen ook voor een andere regeling verlaagt.

Chris23

Ongelezen bericht door Chris23 »

Sorry hoor, maar wat een onzin komt er bij sommige uit.
Ik ga het huis toch niet verkopen, waar moet ik dan leven?
Daarbij is het huisje spotgoedkoop in de maand.

Ik heb het al opgelost, de zorgtoeslag komt bij mij binnen van haar, hiermee betaal ik haar zorgverzekering. Daarbij als de baby over 4 maandjes er is, kan zij gewoon savonds gaan werken na tijdje. Daarbij krijg ik nog voor een niet werkende vrouw 160 euro per maand.

De zorggroep ga ik niet achteraan, is te veel gedoe en kost een hoop geld. Vooral als je het zou verliezen.

Ik heb gewoon op de vaste laste iets gespaard en haar schuld ook in een keer afgelost.

Verder gaat nu alles prima, zij geen stres en ik een nieuwe beter verdiende baan.
Met 2000 netto in de maand moet je goed kunnen rondkomen denk ik zo ;-)
voorheen had ik maar 1350 netto via detachering.

Helaas nu geen auto maar daar zit ik niet mee, haal ik er makkelijk uit.

voor de serieuze mensen hier, bedankt voor jullie inzet.
Heeft mij een hoop geholpen.

svdmeer

Ongelezen bericht door svdmeer »

@Chris23: Wat bedoel je met "serieuze" mensen? Mensen die kritiek hebben kunnen ook heel serieus zijn.

Wat je hebt gedaan is onverantwoord en dom.
- Jong aan kinderen beginnen
- Aan kinderen beginnen terwijl je amper meer dan het minimum loon verdient
- Huis kopen zonder dat de lasten met één inkomen gedragen kunnen worden
- Tijdens baan-wissel vriendin aan kinderen beginnen

Terecht dat de Wij en de rest van de sociale zekerheid zich daar niet voor leent.
Gelukkig ben je er goed van af gekomen. Uiteraard wens ik je geen gedwongen verkoop toe, dus mooi dat de problemen voorlopig voorbij zijn. Jammer dat het krijgen van kinderen zo enorm gesubsidieerd wordt, dit belemmert mensen het nadenken voor er aan te beginnen en er wonen in dit landje al zoveel mensen.

svdmeer

Ongelezen bericht door svdmeer »

cassandra23 schreef:
Chris, ik ben hier niet verder mee gekomen bij het UWV, wij krijgen nog steeds geen direct en duidelijk antwoord (elke persoon geeft iets anders aan). Tuurlijk is ieder zijn gezinskeuze, type woning hun keus maar je mag toch wel iets van ondersteuning verwachten ?
Nee. Je moet verantwoordelijkheid dragen voor je eigen keuzes. Voor de gezinskeuze van mensen met grote gezinnen draaien alleenstaanden en kleine huishoudens al op door de miljoenen aan betaald verlof, kinderbijslag, 'gratis' zorg, kinderopvang etc..etc.. Belachelijk, in een vrije samenleving draait niemand op voor andermans keuzes, tenzij het om echte pech gaat zoals ziekte of onvrijwillig baanverlies.
Ik hoop in ieder geval dat jij hiermee nog wel resultaat kunt boeken, zover ik weet mag iemand ook niet ontslagen worden wegens zwangerschap, maargoed. In elk geval veel succes.
Tijdens proeftijd wel. Om gedonder te voorkomen kan de werkgever beter niet over die zwangerschap beginnen, maar tijdens proeftijd ben je vogelvrij.
Ook een contract hoeft niet verplicht verlengd te worden, zwanger of niet.
Uiteraard grijpt een werkgever die kans, want hij heeft niets aan iemand die 16 weken weg is en daarna waarschijnlijk minder wil gaan werken.

Gesloten