LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuken past niet, kun je de koopovereenkomst ontbinden?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
BBCS
Contacteer:

Re: Keuken past niet, kun je de koopovereenkomst ontbinden?

Ongelezen bericht door BBCS »

ruud_neun schreef:Dat kan wel zo zijn, maar zij hebben me wel die keuken beloofd en daarvoor heb ik getekend. Niet voor een keuken die nu op iets heel anders gaat uitdraaien. Als ze me precies dezelfde keuken getekend hadden als bij andere keukenzaken had ik niet getekend, dat heb ik immers bij de andere zaken ook niet gedaan!
Ik heb het al diverse keren aangegeven: de droomkeuken die jij wilt, is in de praktijk niet haalbaar.
Al ga je naar 100 andere winkels, het resultaat blijft hetzelfde.

Jij moet hoe dan ook water bij de wijn doen. Anders kan die keuken nooit gerealiseerd worden.

Nadat ik alles goed gelezen heb, kom ik tot de conclusie dat de enige manier is om het probleem op te lossen, door dat muurtje te verplaatsen. Wat ook de conclusie was van de verkoper.
ruud_neun schreef:Ik vind het daarom ook niet eerlijk dat ik hier nu aan vast zou moeten zitten. En daar gaat het hele verhaal over. Niet of de keuken met al mijn wensen überhaupt past of niet.
Jij legt de essentie totaal ergens anders dan waar die werkelijk thuishoort.

De essentie bij jou is dat jij steeds gaat kijken wie de keuken die jij in gedachte hebt kan realiseren.
De essentie is juist dat wat jij wilt, niet kan.
De keuken die door de verkoper is geschetst, voldoet helemaal aan jouw wensen.
Aangezien het formaat van de ruimte waar de keuken in moet, niet toereikend is voor die keuken, moet je wat aan het formaat veranderen.

Wees eens aub realistisch, en verplaats gewoon het muurtje.
Dan kan die keuken gewoon gerealiseerd worden, en je bent van alle problemen af.

Je kunt ook eigenwijs blijven, en steeds alles gaan afkeuren.
Daar schiet je werkelijk niets mee op.

Je kunt bij een auto wel een vrachtwagen motor in de auto willen bouwen, maar zolang je de motorruimte niet vergroot, zal die motor er nooit in passen. Zo is het ook met die keuken.
Hoe je het ook went of keert, die keuken zal nooit of te nimmer zonder aanpassing van dat muurtje passen.

Of die keuken nu bij deze winkel of bij een andere winkel besteld en geleverd gaat worden, je ontkomt er niet aan.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Het is niet om je de grond in te trappen, in tegendeel.
Maar ik kijk verder dan mijn neus lang is, en ik zie gewoon de problemen waar jij tegenaan loopt.
En zolang dat je de problemen niet zelf aanpakt, zullen die problemen ook nooit opgelost worden en zul je nooit een nieuwe keuken krijgen.

Ik denk als je het slim aanpakt, dat je het met de huidige verkoper er uit kunt komen, en dat zij de keuken waarvoor jij getekend hebt, wel gerealiseerd kan worden.

Jij wilt wel die keuken, maar niet het muurtje verplaatsen.
Dan houdt het gewoon op.

ruud_neun

Ongelezen bericht door ruud_neun »

Lees in mijn bericht eigenlijk wel?

Het gaat erom dat ik bij een juiste voorstelling van zaken niet getekend had, dat heb ik immers ook niet bij twee andere keukenzaken gedaan.

Dat zij me nou vast willen houden aan dit contract dat is mijn probleem! Dat die keuken niet gaat passen is inmiddels wel duidelijk en daar gaat de hele discussie niet over. Het gaat erom dat ik niet aan een overeenkomst vast wil zitten die me wel die specifieke keuken beloofd. Nogmaals als zij me een keuken hadden getekend zonder bar of waar de muur weggehaald moest worden had ik niet getekend, net zoals ik bij twee andere keukenzaken niet getekend heb voor hun ontwerp. Ik hoop dat het nu duidelijk is. Van mijn part gaat er een keuken in die paars is, zolang ik maar niet vast zit aan een overeenkomst die me wel de droomkeuken beloofd, op basis van hun fouten en me verplicht tot bepaalde uitgaven.

Om je auto-vrachtwagen voorbeeld te gebruiken: als ik aangeef dat ik een vrachtwagenmotor in mijn auto wil en ik geef daarbij precies te maten van de motorruimte op. De verkoper zegt dat het kan, terwijl ik aangeef dat ik bang ben dat het niet past. Hij meet het na en verzekerd mij dat het past.

Bij thuiskomst blijkt het niet te passen. Dan is het toch niet eerlijk dat ik alsnog een vrachtwagenmotor bij hem moet afnemen? Immers ik had die vrachtwagenmotor nooit gekocht als ik hij me had verteld dat het niet zou passen. Toch verplicht deze verkoper me dat.
Laatst gewijzigd door ruud_neun op 07 okt 2011 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

BBCS schreef:Ik heb het al diverse keren aangegeven: de droomkeuken die jij wilt, is in de praktijk niet haalbaar.

Jij moet hoe dan ook water bij de wijn doen. Anders kan die keuken nooit gerealiseerd worden.
En dat water bij de wijn doen (wat betreft opstelling e.d.)wil TS wel....bij een andere keukenzaak.
BBCS schreef: Wees eens aub realistisch, en verplaats gewoon het muurtje.
Dan kan die keuken gewoon gerealiseerd worden, en je bent van alle problemen af.
Zoiets zou tot de mogelijkheden kunnen behoren...bij een andere keukenzaak.
BBCS schreef: Of die keuken nu bij deze winkel of bij een andere winkel besteld en geleverd gaat worden, je ontkomt er niet aan.
Bij een andere dus.

ruud_neun

Ongelezen bericht door ruud_neun »

Jolijn, ik wil ook best bij deze keukenzaak opnieuw kijken. Het gaat erom dat ik niet vast wil zitten aan een koopovereenkomst die mij van alles belooft maar het daarna niet nakomt.

Zoals gezegd, bij andere keukenzaken heb ik ook niet voor een overeenkomst getekend bij de juiste voorstelling van zaken.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ja, dat snap ik toch wel.
Evt. bij deze ook opnieuw (maar liever niet begreep ik), tenzij de verkoper concessies doet.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Umad, ik vergelijk het persoonlijk met een bunker. Als er in WOII zulke bunkers hadden bestaan, was er geen soldaat gesneuveld...

Ruud,
Er van uitgaande dat wat u hier stelt allemaal klopt en als feit beschouwd mag worden:
U heeft met een keukenleverancier iets afgesproken, een overeenkomst aangegaan. Uit deze overeenkomst komen verbintenissen voort, verplichtingen zo u wilt. Die verbintenissen resulteren in te verrichten prestaties. Uw prestatie betreft het betalen van de afgesproken prijs. De prestatie van de keukenleverancier betreft het leveren, en wellicht installeren van de afgesproken keuken.
Er mag, gezien uw bijdragen op dit forum, wel van uit gegaan worden dat de afgesproken keuken een in door u daartoe aangewezen ruimte passende keuken betreft, u heeft immers maten aangegeven, en geinformeerd of het e.e.a. wel zal gaan passen. De keukenleverancier heeft u er van verzekerd dat de afgesproken keuken zal gaan passen.

Op enig moment blijkt dat de prestatie van de keukenleverancier niet verricht kan worden, nu de maatvoering van de te leveren keuken niet correspondeerd met wat afgesproken is, de maten van de ruimte waarin deze moet komen te staan.
Uw wens de overeenkomst te ontbinden is verre van onredelijk dunkt me, u krijgt immers niet wat afgesproken is.
U heeft diverse opties.
U zult evenwel in rechte aan moeten kunnen aantonen dat de verkoper u heeft voorgespiegeld dat de keuken als overeengekomen zal passen in de daartoe bestemde ruimte. Een maatvoering als aangegeven op de schets welke correspondeert met de ruimte, of een hiertoe strekkende schriftelijke mededeling (referentie aan maten op offerte bijv.), of uw vrouw / man / vader / moeder / kennis / noem maar op die aanwezig was bij het e.e.a. en bereid is onder ede uw verhaal te bevestigen (er van uit gaande dat u met 1 verkoper van doen heeft gehad) is hiervoor voldoende.
De keukenleverancier uitlokken tot het schriftelijk erkennen van bevestiging dat de keuken zou passen, en ontworpen is adhv. door u beschikbaar gestelde maatvoering, is verre van sneaky, het staat de keukenleverancier immers vrij om te liegen.

Optie ontbinden.
U weet nu reeds dat de keukenleverancier niet zal kunnen presteren op de verbintenis aangegaan bij de overeenkomst, leveren van de keuken als aangeboden, passend in de door u aangegeven ruimte. Dit is op zich reeds voldoende grond tot ontbinding (6:80 BW en 6:83 BW jo. 6:88 lid 1b BW).
De overeenkomst is onder dwaling (6:228 BW) uwerzijds ingegeven door de informatie van de verkoper omtrent het passen tot stand gekomen, een ontbindigsgrond pur sang, net als de vorige overigens, wat sommigen op dit forum hier ook van mogen vinden.

Optie nakoming vorderen.
U kunt de keuken simpelweg laten komen, laat maar plaatsen dat ding, tot het punt waar de keuken niet meer past.
Vervolgens kunt op grond van het conformiteitsbeginsel (7:17 lid 2 BW of 7:17 lid 3 BW in casu) herstel of vervanging vorderen van het geleverde ex. 7:21 lid 1 BW, en dan ontbinding ex. 7:22 lid 1 BW wanneer dit niet gaat luken.
Dit zal een prijzige optie voor de keukenleverancier worden.
Deze optie is niet aan te raden, niet vanuit moreel en ethisch oogpunt, maar ook niet uit economische overwegingen, eenmaal bij de rechter kan de keukenleverancier wel eens met een uitdraai van dit topic komen, waaruit dan mogelijk een onrechtmatige daad uwerzijds blijkt.

Optie buiten rechte.
Een muurtje niet zijnde een draagmuurtje verwijderen en de boel acceptabel afwerken is een kwestie van honderden, niet duizenden euro's, waarbij het richting de duizend kan gaan, misschien net even er over heen, wanneer het een verlijmd muurtje van formaat betreft.
Wellicht zal de keukenleverancier wat gevoeliger zijn voor uw argumenten wanneer zij in een juridisch jasje worden gegoten (door bijv. de jurofoon), en valt de prijs van het weghalen van het muurtje bespreekbaar te maken.
Ik zou hoe dan ook deze weg nog bewandelen, tenzij ik absoluut niet meer met dit bedrijf in zee zou willen gaan, vanuit bijvoorbeeld de vrees dat slecht werk afgeleverd zou gaan worden tengevolge van de menselijke aard zullen we maar zeggen. In dit laatste geval zou ik dit ook summier en subtiel ter sprake brengen in de verklaring welke zou strekken tot ontbinding van de overeenkomst.

U hoeft niet naar de rechter, althans niet op uw initiatief, tenzij u al een substantiele aanbetaling heeft gedaan. Nu u gemeld heeft dat de keukenleverancier voornemens is u een percentage in rekening te brengen van de afgesproken prijs bij het niet afnemen, ga ik er van uit dat dit i.i.g. een groter bedrag daarstelt dan een eventuele aanbetaling. Het zal dus aan de keukenleverancier zijn e.e.a. af te dwingen door uiteindelijk naar de rechter te stappen.
Mocht u tot ontbinding over gaan, dient u er zorg voor te dragen dat uw verklaring welke hiertoe strekt ook daadwerkelijk door de keukenleverancier wordt ontvangen. Dit moet bewijsbaar zijn. U kunt hierbij denken aan verzenden op alle mogelijke manieren (aangetekend, normale briefpost, elektronische post, fax). Ontvangst is bewijsbaar wanneer u reactie ontvangt welke onmiskenbaar een reactie is op uw verklaring, wanneer de fax-machine aangeeft dat de verzending is gelukt, en wanneer de track & trace van de aangetekende brief aangeeft dat de brief is afgeleverd. Uiteraard dient u e.e.a. te bewaren.

Spreekt u het e.e.a. eventjes door tijdens uw afspraak met de jurofoon-mens. Druk desnoods de relevante postings uit dit topic eventjes af, die schetsen een aardig beeld van hoe u erin staat, en de keukenleverancier, en kunnen de neus van de jurofoon-mens alvast een duw de goede richting op geven.

Succes.

*.*

Ongelezen bericht door *.* »

Tevens heb ik tijdens het gesprek mijn twijfels geuit of het allemaal zou passen. Hierop is de verkoper de plattegrond en de tekening opnieuw met een liniaal gaan nameten maar verzekerde mij dat het toch ging passen.
En toch teken je?

Misschien kun je de plattegrond eens plaatsen hier en een bovenaanzicht van de getekende keuken.
Lijkt me dat op een plattegrond ook de maatvoering staat aangegeven. Dan kun je meten wat je wilt maar dan lijkt mij het maatverschil direct duidelijk.

Petersen

Ongelezen bericht door Petersen »

Beste Ruud,

De keukenverkoper heeft jouw droomkeuken ontworpen op papier.
Dit is en zal altijd een "droom"keuken blijven, omdat deze simpelweg niet gerealiseerd kan worden zonder concessies te doen.

Wie heeft in deze kwestie de fout gemaakt: ik denk beide, zowel jij als de keukenverkoper.
Jij was al bij 2 keukenzaken geweest die je medegedeeld hebben dat wat je wilde niet kon.
Vraagje, heb je je wensen geuit aan de verkoper en is die ermee aan de slag gegaan of had je zelf al een opstelling bedacht?
Als de 3de verkoper dan zegt een oplossing voor het probleem te hebben had je wel op je hoede moeten zijn. Check,check dubbel check.

Een ruimte die 300 mm groter of kleiner is lijkt mij van een bouwtekening gemakkelijk af te lezen cq na te meten.
Waarom niet samen met de verkoper naar de tekening gekeken/gemeten als hij/jij twijfelde?

De verkoper heeft m.i. de fout gemaakt om je de keuken zo te verkopen, al dan niet met opzet. (Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd bij welke keukenzaak je hebt gekocht)

Mijn advies: een afspraak maken met de desbetreffende keukenverkoper en zijn leidinggevende om te bekijken of je er op een of andere manier uit kan komen.

Voor een volgende keer (die komt waarschijnlijk niet meer want alleen een ezel...), laat een clausule in de koopovereenkomst opnemen.
Succes!

Umad

Ongelezen bericht door Umad »

BBCS schreef:Doe effe normaal zeg! :evil:
Luister dan ook eens. Of, nog beter, lees en begrijp dit topic opnieuw. En houd niet vast aan je waanideeen... zucht
BBCS schreef: Met alle respect, maar ik denk dat die keuken zoals die getekend is, en naar je eigen wensen, dat die nooit gerealiseerd kan worden.
Grote jongen, dat heb je iig wel goed begrepen
BBCS schreef: Eigenlijk is het juist het omgekeerde: door een foutje van de verkoper paste die keuken door het foutje juist wel. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Dus?
BBCS schreef: Ik heb het al diverse keren aangegeven: de droomkeuken die jij wilt, is in de praktijk niet haalbaar.

Zucht. Heb je nu NOG niet begrepen dat dat het punt niet is? Ik heb het hieronder in de quote van Ruud even dik gemarkeerd. Je kunt wel blijven proberen je eigen denkwijze en oplossing te forceren, maar je moet nu echt eens inzien dat de TS heel iets anders wil.
BBCS schreef: Nadat ik alles goed gelezen heb, kom ik tot de conclusie dat de enige manier is om het probleem op te lossen, door dat muurtje te verplaatsen. Wat ook de conclusie was van de verkoper.
Ga nog eens opnieuw lezen, maar dan ook ECHT lezen. Mijn god wat er in dat hoofd van jou omgaat :S.
BBCS schreef:
ruud_neun schreef:Ik vind het daarom ook niet eerlijk dat ik hier nu aan vast zou moeten zitten. En daar gaat het hele verhaal over. Niet of de keuken met al mijn wensen überhaupt past of niet.

Jij legt de essentie totaal ergens anders dan waar die werkelijk thuishoort.
Nee, we kunnen het er nu wel over eens zijn dat JIJ dat doet. Jij vertaalt de wensen van de TS via je eigen denkwereld naar een door jou aangedragen oplossing die kant noch wal raakt.
BBCS schreef: De essentie bij jou is dat jij steeds gaat kijken wie de keuken die jij in gedachte hebt kan realiseren.
De essentie is juist dat wat jij wilt, niet kan.
De keuken die door de verkoper is geschetst, voldoet helemaal aan jouw wensen.
Aangezien het formaat van de ruimte waar de keuken in moet, niet toereikend is voor die keuken, moet je wat aan het formaat veranderen.
Zucht NEEEEHEEEEEE. Mijn god, word je toch moedeloos van.
BBCS schreef: Wees eens aub realistisch, en verplaats gewoon het muurtje.
Je kunt ook eigenwijs blijven, en steeds alles gaan afkeuren.
Daar schiet je werkelijk niets mee op.
Vrij vertaald: Betaal duizenden euro's voor een keuken waar je zelf neit tevreden over bent. wat is dat nou voor advies?
BBCS schreef: Je kunt bij een auto wel een vrachtwagen motor in de auto willen bouwen, maar zolang je de motorruimte niet vergroot, zal die motor er nooit in passen. Zo is het ook met die keuken.
Uitstekende vergelijking :S. Zoals al eerder gezegd, het gaat er niet om OF het past, het gaat erom dat er isd getekend voor iets, wat door een fout van de verkoper, niet gerealiseerd kan worden waardoor de koper nu vastzit aan een keuken bij dit bedrijf. DAT is de essentie. Dus waar jij die essenties van jou vandaanhaalt?
BBCS schreef: Hoe je het ook went of keert, die keuken zal nooit of te nimmer zonder aanpassing van dat muurtje passen.

Plaat
BBCS schreef:Of die keuken nu bij deze winkel of bij een andere winkel besteld en geleverd gaat worden, je ontkomt er niet aan.
Heeeeeeeeeeeeeeeeee heeeeee. Kijk, nu begint het een beetje te komen. TS wil graag vrije keus en niet vastzitten aan deze keukenzaak.
BBCS schreef:Het is niet om je de grond in te trappen, in tegendeel.
Maar ik kijk verder dan mijn neus lang is, en ik zie gewoon de problemen waar jij tegenaan loopt.
En zolang dat je de problemen niet zelf aanpakt, zullen die problemen ook nooit opgelost worden en zul je nooit een nieuwe keuken krijgen.
Wijsheden uit het verre retardistan. :S
BBCS schreef: Ik denk als je het slim aanpakt, dat je het met de huidige verkoper er uit kunt komen, en dat zij de keuken waarvoor jij getekend hebt, wel gerealiseerd kan worden.
Jij wilt wel die keuken, maar niet het muurtje verplaatsen.
Dan houdt het gewoon op.
Ik denk dat je het hele topic opnieuw moet lezen. Het is echt ongelofelijk dat iemand zon plaat kan hebben. Ik vind zoveel koppigheid haast hilarisch als het neit om te huilen was.

Ik hoop dat je het nu eens begrijpt want het word nu wel om te huilen.

Gesloten