en we voor de zoveelste maal zijn aangeland op het punt waar de aard van de zaak en de eigenschappen benodigd voor normaal gebruik welkens aanwezigheid niet betwijfeld behoeft te worden weer het verdomhoekje ingeschopt zijn.
Dat gooi ik niet in de verdomhoek.
Die eigenschappen behoren op de uitspraken van verkopende partij en zijn voorverkopers gebaseerd te zijn.
Als men dat baseert op de mening van de consument, is het hek van de dam en kan de verkopende partij daar nooit aan voldoen.
Als de verwachting van de consument ook gebaseerd is op de uitspraken van verkopende partij en zijn voorverkopers, maar dat is heel vaak niet het geval.
En daarom is dat gezeik ook.
Waar is de verwachting van de consument op gebaseerd?
Wat valt er precies onder de normale verwachting?
Zolang dat de producenten van die producten niet aan die regels te houden, heb je aan die regels geen moer.
Het punt is:
Die "regels" die door jullie geopperd worden, zijn in de praktijk door de verkopende partijen niet uitvoerbaar.
Het is heel gemakkelijk gezegd:
Een computer dient minimaal 5 jaar probleemloos mee te gaan, omdat de diverse organisaties dat beweren en dat veel mensen thuis een computer hebben die meer dan 5 jaar draait.
En als de diverse mensen aangeven dat een computer minimaal 5 jaar kan draaien, zegt men ook gelijk dat de verkopende partij gedurende die periode kosteloze reparatie of vervanging moet geven als zij alleen maar tegen de verkopende partij zeggen dat de computer normaal gebruikt is.
Het probleem:
De verkopende partij KAN niet garanderen dat die computer binnen 5 jaar niet kapot zal gaan, dus kan aan de consument niet het recht gegeven worden dat de consument gedurende 5 jaar recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging als de computer buiten zijn schuld om kapot gaat.
Dat is dus een verkapte regel: de winkelier MOET gedurende de 5 jaar garant staan dat die computer niet kapot zal gaan.