LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] opzegtermijnen vanaf 1-12-2011

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
chieppie

Re: opzegtermijnen vanaf 1-12-2011

Ongelezen bericht door chieppie »

Hoi iedereen,

Even een vraagje, wij hebben vorig jaar oktober een abo afgesloten bij zeker en mobiel. Nu willen wij deze opzeggen en dat hebben we ook gedaan, nu kregen we de bevestiging dat het contract afloopt op 3 oktober 2012.

kunnen wij geen gebruik maken van de wet?. dat is mij niet helemaal duidelijk.

kunnen mensen alleen gebruik maken van deze wet die na 1 dec 2011 een abo hebben afgesloten?

groetjes
wendy

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wet geld alleen wanneer het contract stilzwijgend is verlengt.

Als u op 3 oktober 2010 een twee jaar contract hebt gesloten en u zegt nu op dan moet u betalen tot 3 oktober 2012. Als u een een jarig contract hebt gesloten en tussentijds is deze tenminste een maal stilzwijgend verlengt en zegt vandaag op dan hoeft u er 7 jan 2011 niet te betalen c.q. heeft u recht op geld terug.

chieppie

Ongelezen bericht door chieppie »

we hebben ons contract voor een jaar afgesloten okt 2010, en deze is nu dus gewoon verlengd voor 2012. we wilde dit afgelopen week afzeggen ze dus dat het niet kan en dat ons contract gewoon afloopt op 2012.

wij zijn van mening dat we gewoon opkunnen zeggen en dat we er niet verder aan vast zitten.
maar hun blijven beweren dat het tot eind 2012 is.

groetjes
wendy

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Arnoud Engelfriets schrijft hier uitgebreid over in oa. Argh! Waar staan we nu met de Wet Van Dam?

alfatrion

chieppie schreef:we hebben ons contract voor een jaar afgesloten okt 2010, en deze is nu dus gewoon verlengd voor 2012. we wilde dit afgelopen week afzeggen ze dus dat het niet kan en dat ons contract gewoon afloopt op 2012.
Ik adviseer je het opzeggen c.q. ontbinden altijd schriftelijk te regelen. Dan heb je namelijk bewijs. Ik zou alsnog een brief sturen, hierin aangegeven dat jij de overeenkomst ontbonden acht vanaf bv. 8 januari en dat zij daarmee geen machtiging hebben om geld af te schrijven. Als ze dit toch doen kun je bij de politie aangifte doen van diefstal, bij de bank je klacht doen over dit bedrijf en je geld laten storneren. Als ze geen machtiging hebben dan betaald je alleen het deel wat je meent nog schuldig te zijn.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

chieppie

Bij een eenjarig kontrakt dat is afgesloten in 2010, kun je bij een verlenging die valt na 1-12-2011, het kontrakt opzeggen op willekeurig welke dag, mits je een opzegtermijn van 1 maand in acht neemt. Als de verlenging vóór 1-12-2011 heeft plaatgevonden, dan zit je er nog een nieuw jaartermijn aan vast. Zo interpreteer ik de WvD. Om mijn mening te toetsen, zou je ook even kontakt kunnen opnemen met Consuwijzer. Ik zou dit NIET navragen bij de Consumentenbond, want bij die vereniging weet de linkerhand niet (meer) wat de rechter doet. Kortom: daar krijg je naar mijn mening GEEN goed advies en ook geen betrouwbare informatie.

Maxiem.

Jan vP

Ongelezen bericht door Jan vP »

Consuwijzer is ook de weg kwijt.
Is niet de eerste keer dat ze er naast zitten.

Zie de informatie op de website van Martijn van Dam zelf.

http://www.martijnvandam.com/vraag_en_a ... tml?id=196

Geldt de wet voor bestaande contracten?
Ja! De wet kende een overgangsregime van een jaar. Bedrijven hebben zich dus voldoende kunnen voorbereiden. De regels in de wet gelden daarom niet alleen voor nieuwe contracten, maar ook voor bestaande.
Mijn contract is eerder dit jaar stilzwijgend verlengd. Kan ik er dan vandaag / per 1 januari onderuit?
Ja, je kunt je beroepen op deze wet die bepaalt dat stilzwijgend verlengde contracten behoren tot overeenkomsten met algemene voorwaarden die "onredelijk bezwarend" zijn. In de praktijk betekent dat dat een rechter een contract dat stilzwijgend is verlengd nietig kan verklaren. Je zit er dan vanaf 1 december helemaal niet meer aan vast.
Er wordt beweerd dat de wijzigingen voor bestaande contracten pas per 1 december 2012 ingaan, klopt dat?
Er zijn juristen, helaas ook op het ministerie van Justitie, die menen dat op deze wet ook nog de Overgangswet Nieuw Burgerlijk Wetboek uit 1969 van toepassing zou zijn, waardoor bedrijven gebruik zouden kunnen maken van een extra jaar overgangsrecht. Daardoor zou je stilzwijgend verlengde contract nog tot de eerstvolgende afloopdatum moeten ‘uitrollen'. Dat is naar mijn mening niet het geval. In de wet tegen stilzwijgende verlenging staat duidelijk:
"Deze wijziging voorziet niet in overgangsrecht. De wet zal namelijk in werking treden met ingang van de eerste dag van de dertiende kalendermaand na de uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst. Dit geeft betrokkenen een jaar de tijd om zich aan de nieuwe bepalingen aan te passen, hetgeen overgangsrecht overbodig maakt."

alfatrion

Zie de blog van Arnoud Engelfriet voor de analyse van Prof. Mr. Loos, hoogleraar Privaatrecht:
http://blog.iusmentis.com/2011/09/20/pe ... ontracten/

Gesloten