Maar die 2 directeuren zijn tevens de enige aandeelhouders van deze BV en hebben daarmee een aanmerkelijk belang en kunnen zichzelf vanuit de winstreserve een dividend uitkeren. Deze uitkering wordt (uiteindelijk) in box 2 belast tegen 25% dividendbelasting. Het is daarmee geen salaris want dat 'valt' in box 1. De BV heeft eerst 20% Vennootschapsbelasting over de winst (dus na in mindering brengen van o.a. de salarissen) betaald waardoor de totale belastingdruk over deze winstuitkering 45% is (20% VPB en 25% Dividendbelasting)alfatrion schreef:Ik begrijp best dat de heren wel de lusten willen maar niet de lasten. Met de voordelen komen de nadelen. Een BV is een eigen rechtspersoon. Dat betekent dat de winst die de BV maakt niet van de twee directeuren is. Deze twee directeuren hebben enerzijds dan een salaris dat inclusief bonussen gebonden is aan een maximum en anderzijds aandelen in de BV. Als de BV het goed doet, dan zijn de aandelen veel waar. Dat lijkt mij geen onredelijke uitwerking. Het mes snijd aan twee kanten. Als je de winst in eigen zak wilt steken moet je geen BV starten. Als je geen risico wilt lopen kun je de winst niet eigen zak steken.Emmy75 schreef:Als we het voorbeeld nu eens aanpassen naar een kleine BV met 2 directeuren. Die 2 directeuren zijn eigenlijk ook in loondienst van de BV (dus spreken we over salaris). Veel bedrijven starten een BV wegens belastingtechnische redenen en / of het risico beperken van de hoofdelijke aansprakelijkheid. Het nettoresultaat (na belasting) van deze BV is 1.000.000,-. Het succes van het bedrijf is nog steeds het resultaat van het leiderschap van de directeuren. Dan zou het toch niet redelijk zijn dat deze daar niet voor meer in mogen meedelen dan bijvoorbeeld de balkenendenorm.
Juist daarom zullen ze zichzelf een zo laag mogelijk 'gewoon' salaris (incl. bonus) willen uitbetalen aangezien de Loonbelasting anders al gauw 52% zal zijn, terwijl de VPB + Dividendbelasting lager is (45%). Daarom is er in de belastingwetgeving de term "gebruikelijk loon" opgenomen. Deze wetgeving regelt dat Directeuren Grootaandeelhouders zichzelf niet een te laag salaris toekennen en de rest als winstuitkering uit hun BV trekken.
Maar ik begrijp je punt alfatrion. Ik wil alleen maar aangeven dat het allemaal niet zo simpel is. Het is heel 'gevaarlijk' om een maximum aan de de salarissen te 'stellen'. Het is niet bij voorbaat te overzien wat dat voor macro economische gevolgen zal hebben. Je kunt dat in ieder geval niet als Nederland (of zelfs als Europa) alleen gaan regelen.