LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Het is ook een kulargument. Mode of niet, al was de jas van gisteren, al zou er geen mode bestaan; een jas met zo'n slijtplek kunnen ze toch niet als nieuw verkopen.

@TS
Misschien kunt u eens bij consuwijzer of juridisch loket navragen wat uw rechten precies zijn. Persoonlijk vind ik dit toch een beetje een grijs gebied. Aan de ene kant is er de wettelijke garantie van 2 jaar (welke een jas niet uitsluit) maar dat betekent niet dat een artikel 2 jaar lang in nieuwstaat moet blijven en niet aan gebruiksslijtage onderhevig is. Dan zou ik nooit meer nieuwe schoenen hoeven te kopen. Slijtplek of niet de jas is nog steeds een jas en vervult nog steeds zijn 'functie'.

Het kan dus zo zijn dat gebruiksintensiteit ook relevant is. Een dure wollen jas (bijvoorbeeld) kan nu eenmaal niet tegen het continue schuren van een tas op dezelfde plek al kost die jas 1000,-. Wol heeft gewoon de eigenschap te gaan vervilten bij dit continue schuren van een tas.

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door prijk »

olaf79 schreef:Wat een kolder argument van houtbrox. Natuurlijk zit er op die jas de gebruikelijke garantie (2 jaar) en mits u die jas normaal heeft behandelt (en conform wasvoorschrift gewassen heeft) moet u gewoon een nieuwe, vergelijkbare jas krijgen of uw aankoopbedrag terug.

Dat het een model van vorig jaar betrof heb jij helemaal geen snars mee te maken. Gewoon geld terug.
Het zou best kunnen dat je gelijk hebt, maar niet omdat er een " gebruikelijke garantie" van twee jaar zou bestaan. Ik ben benieuwd op grond van welk wetsartikel je dat stelt.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Jolijn »

olaf79 schreef:
Jolijn schreef:
olaf79 schreef:Lees het eerste bericht van TS nog eens door. Houtbrox geeft toe dat de jas veel slijtage vertoond, ergo, er is iets mis met de jas...
Alleen geeft men geen garantie omdat de jas uit de mode is...
Ergo K*tsmoes.
Waarschijnlijk vorige jaar verkocht met het verkooppraatje dat het een model is dat lang meegaat, niet aan modefratsen onderhevig enz.
Dat maakt allemaal niks uit. Recht op garantie is niet onderhevig aan mode. Die jas moet gewoon vervangen/ dan wel geld terug geven worden.
Dat bedoelde ik niet met m'n opmerking.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

**** CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

aerox
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 mei 2011 11:44

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door aerox »

Belachelijk dat men terug gaat met een jas waar je zelf aangeeft dat de slijtage komt door je tas. Op de tassen van tegenwoordig zitten allerlei soorten grote buttons, knopen, haken, strasstenen enz enz, niet zo gek dat dit gaat reageren op de plekken waar de de tas altijd hangt.

Ik heb vaak een sleutelbos in me spijkerbroek, nu heb ik een gat in me broekzak omdat sommige van die sleutels scherp zijn. Het was een broek van €140 euro, ik moet nu toch wel een heel naar persoon zijn wil ik geld gaan claimen bij de Bijenkorf omdat iets door me eigen schuld kapot is gegaan.

De wet zal geen uitzondering maken voor kleding maar dit is dus een maas in de wet. Als ik me schoenen van 20 euro ofzo dagelijks gebruik gaan ze slijten het zou dan een mooie deal zijn dat ik over 2 jaar vervanging of geld terug krijg. Dan hoef ik nooit meer nieuwe schoenen te kopen. Er zal geen rechter zijn met gezond verstand die dit anders zal oordelen, anders kan heel de modebranche wel opdoeken.

witte angora
Berichten: 31031
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb vaak een sleutelbos in me spijkerbroek, nu heb ik een gat in me broekzak omdat sommige van die sleutels scherp zijn.
Bij mij gaan de broeken hierdoor meestal niet langer dan een half jaar mee. 2 Jaar garantie op broeken zei je? :P

Ik zal er eens over denken de sleutelfabrikanten aansprakelijk te stellen voor de schade aan mijn broeken. :lol:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik vraag me toch wel af waar dat staat dat er 2 jaar garantie
zit op een jas.
Een jas is een jas dus het maakt niet uit of je die bij een dure winkel
koopt of bijvoorbeeld bij 1 van de goedkopere winkels als zeem*n, W**ra ?

witte angora
Berichten: 31031
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door witte angora »

Een jas is een jas dus het maakt niet uit of je die bij een dure winkel
koopt of bijvoorbeeld bij 1 van de goedkopere winkels als zeem*n, W**ra ?
Sterker nog.

Gisteren was er één van de duurdere merken in de reclame, en als we het over reclame hebben, dan was het dus met een korting van ruim 65%. Pas toen werd het interessant.

Beetje gebabbeld met de verkoopmedewerkster. Deze gaf aan dat de stof, omdat het katoen is, na verloop van tijd toch wat vaal gaat worden, in tegenstelling tot kunststoffen, dat blijft vaak veel langer goed, wat kleur betreft.

En waar koop je nu precies die jassen van kunststoffen e.d.? :?

Dus ik denk, als je Zeem.. en Wibr. spul gewend bent, en eens wat anders, wat duurders wilt, dat je je al snel bekocht zult voelen, inderdaad.

Haaaniet
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:22

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Haaaniet »

Ik heb inmiddels contact gehad met ConsUwijzer en Mitex. Het gaat hier idd. om een grijs gebied in onze wetgeving. Toch heb ik van zowel Consuwijzer als Mitex het advies gekregen om stappen te ondernemen omdat er wel degelijk gekeken wordt naar de verwachting die je als klant hebt bij aanschaf van een artikel. En het is nu eenmaal zo dat je bij een winterjas een andere levensverwachting hebt dan bij aankoop van bijv. een t-shirt. Ook speelt de prijs hierbij een rol.
Verder heb ik, bij aanschaf vorig jaar in de winkel juist uitgebreid gesproken over de verwachte levensduur. Door mijn twijfel over de hoge prijs was dat juist het argument waarom ik besloot de jas toch te kopen. Het is een redelijk klassiek model dat er echt voor gemaakt is om een paar jaar mee te gaan.

Maar wat me het meeste dwars heeft gezeten is de arrogante houding van het hoofd van alle filialen van Hout Brox. Ondanks de zeer duidelijke afspraak dat zij contact met mij zou opnemen is dat niet gebeurd.
N.a.v. een aangetekende brief is de zaak pas gaan rollen. Hoofd Inkoop heeft het opgepakt. Zij had vanaf het begin ingeschakeld moeten worden bij deze klacht maar zij heeft tot mijn aangetekende brief niet eerder van deze klacht vernomen.
Hout Brox wil de jas weer zien en hebben de jas gisteren aan huis opgehaald. Hij gaat eerst naar de fabrikant, daarna gaan ze besluiten hoe te handelen....

Als hier niks uitkomt zal ik een advocaat inschakelen. Maakt me niet uit hoe lang dit gaat duren maar ik voel me zo zwaar tekort gedaan. Het zaakje loopt nu al zo'n 6 weken en ik loop deze winter dus rond met een oude jas van 5 jaar. :cry: Ik ben echt teleurgesteld en laat het er niet bij zitten.
Als ik een vaatdoekje koop bij de Zeeman krijg ik zelfs een betere service. Triest.

Wordt vervolgd....

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Rickyman »

Als je geld hebt voor een advocaat (zal wel rechtsbijstand zijn) kun je beter je geld aan een nieuwe jas besteden. Een beetje advocaat rekent al snel 300 euro voor het opstellen en versturen van een brief, dus tel uit je winst.

Rick

Haaaniet
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:22

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Haaaniet »

GOED NIEUWS!
Vandaag kreeg ik een telefoontje met nogmaals excuses voor de manier waarop er met mijn klacht was omgegaan.

Na nader onderzoek en/of ruggespraak met fabrikant van de jas is besloten dat de klacht wel degelijk terecht is en er is besloten de jas volledig te vergoeden!
Ik had verwacht dat er een vergoeding zou komen waarbij rekening zou worden gehouden met de leeftijd van de jas maar dit is natuurlijk helemaal mooi.
Daarom heb ik besloten geen geld aan te nemen maar voorgesteld dat ze een tegoedbon opsturen. Een klein gebaar van mijn kant om mijn dank uit te spreken voor de moeite die er nu toch gedaan is.

Case closed! :mrgreen:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Gefeliciteerd!:)
Leuk dat je nog even de goede afloop aan de reageerders meldt.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Terecht gefeliciteerd.

Persoonlijk zou ik lekker het geld aangenomen hebben en daar nooit meer een stap binnen gezet.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Met de felicitaties sluit ik me graag aan bij Jolijn en Sephora.
sephora30 schreef:Persoonlijk zou ik lekker het geld aangenomen hebben en daar nooit meer een stap binnen gezet.
Waarom niet ? TS weet nu bij wie ze moet zijn als ze een klacht heeft. Bij sommige bedrijven is men dan al 3 kwart op weg naar de oplossing.

alfatrion
Berichten: 21946
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De verkoper is aansprakelijk en die reageerde met "geen garantie want de jas is uit de mode". Dat zijn het soort opmerkingen waarvoor je van de CA een forse boete kunt krijgen. Daarom dus geld aan pakken en nooit meer terug komen.

aerox
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 mei 2011 11:44

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door aerox »

Zo dat is een fantastische winkel. Daar ga ik al me kleren kopen. Koop wat dure spullen draag ze een seizoen en doe er van alles mee wat de winkel niet kan controleren en dan ga ik garantie claimen en me geld terug kriijgen.

Haaaniet
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:22

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Haaaniet »

Het was een van de managers (of directieleden) die hier een forse steek heeft laten vallen. Behalve dit negatieve bericht heb ik enkel positieve reacties gekregen van iedereen bij Hout Brox waar ik contact mee heb gehad. En ik vind niet dat je het een hele keten aan moet rekenen als 1 persoon zich zo opstelt naar de klant toe.
De filiaalleidster van Nijmegen (waar ik de jas overigens niet eens gekocht heb) was ook oprecht verontwaardigd en is intern ook hogerop gaan schakelen om dit naar tevredenheid en zoals het ook hoort op te lossen.
Dat is nu gelukt en daar ben ik blij om.
En omdat ik ervan uit ga dat iedereen het recht heeft op fouten maken en iedereen ook leert van zijn fouten heb ik aangeboden het om te zetten in een tegoedbon. Ze hadden nl. ook een deel van het bedrag af kunnen trekken daar ik er toch 1 seizoen me heb gelopen.
alfatrion schreef:De verkoper is aansprakelijk en die reageerde met "geen garantie want de jas is uit de mode". Dat zijn het soort opmerkingen waarvoor je van de CA een forse boete kunt krijgen. Daarom dus geld aan pakken en nooit meer terug komen.

Haaaniet
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:22

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Haaaniet »

aerox schreef:Zo dat is een fantastische winkel. Daar ga ik al me kleren kopen. Koop wat dure spullen draag ze een seizoen en doe er van alles mee wat de winkel niet kan controleren en dan ga ik garantie claimen en me geld terug kriijgen.
Een zure reactie die m.i. kant noch wal raakt.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Haaaniet schreef: En omdat ik ervan uit ga dat iedereen het recht heeft op fouten maken en iedereen ook leert van zijn fouten heb ik aangeboden het om te zetten in een tegoedbon. Ze hadden nl. ook een deel van het bedrag af kunnen trekken daar ik er toch 1 seizoen me heb gelopen.
Klasse reactie!
En voor deze jas heb je vast ook aankopen gedaan waar je wel tevreden over was.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen garantie op dure jas bij HoutBrox?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Chocomelk schreef:Ik vraag me toch wel af waar dat staat dat er 2 jaar garantie
zit op een jas.
Een jas is een jas dus het maakt niet uit of je die bij een dure winkel
koopt of bijvoorbeeld bij 1 van de goedkopere winkels als zeem*n, W**ra ?
Dit staat in o.a. de europese wet en de in wetboek 7 van het BW. De verkoper heeft al toegegeven dat de jas abnormaal veel slijtage vertoont. Het is dus geen gebruikelijke slijtage. Dit betekent dat de jas vervangen moet worden voor een vergelijkbaar exemplaar en of (als dat niet kan) gerepareerd en of (als dat ook niet kan) geld terug.
Het feit dat een jas uit de mode is is een *** smoes. En volledig invalide

Gesloten