LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

het RIO laat zich inpakken

wanneer wij als helpende aangeven dat mensen te veel hulp krijgen of te veel hulp ontvangen of doen alsof of misbruik maken van verschillende hulpartikelen dan zegt het RIO

''wij zijn een onafhankelijk indicatie orgaan''

tja, ze kunnen dat RIO beter meteen de deur uitzetten en ons eigen teamhoofd weer de intake laten doen

dat zou al een hoop geld schelen

wanneer we dan ook de super de luxe kantoren eens aanpakken waar onze hoge directeuren vergaderen dan komt het allemaal wel weer goed.

Sjarlie

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Sjarlie »

Hoe is het toch mogelijk.
Vandaag de dag wakker worden;

met bericht: Ministers verdienen te weinig
Advies: 30% verhoging

Wat is dit voor een scandalig gedoe?
Laat ze inleveren/Geef geld aan de Thuiszorg ed

Wij zeker bezuinigen?
Den Haag geef het goede voorbeeld

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Hoi sjarlie.
Zo zie je maar weer hoe den haag in elkaar zit.Ik weet het ,het is ongelofelijk en onverteerbaar.Maar dat wisten we al.De gezondheid op zijn achterwerk en dan den haag 30% meer willen.Als dat gebeurd ga ik nooit meer stemmen want gek maken met mooie praatjes en beloftes daar trap ik nooit meer in.En dan heb ik het helemaal gehad met ze.
Ik vraag me alleen af wat de bevolking gaan doen.Eerst hebben wij het op nieuws gehad over die gouden handdrukken,iedereen flink boos en nu dit weer.Daar is maar een woord voor ophoepelen met zo;n regering. :twisted: :twisted: :!: Moos.

Inter

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Inter »

Ik ben ook geen fan van deze regering maar minister Zalm is daar niet voor.
En misschien verdienen ze te weinig vergeleken met het bedrijfsleven( waar de topbestuurders zich zelf verijken ten koste van het lagere personeel die kan vertrekken)maar ze (politica) moeten niet vergeten dat ze een hele wachtgeldregelingen hebben die te absurd voor woorden zijn.

Annie3

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Annie3 »

ja de thuiszorg zal maar wat al te graag hun eigen indicaties willen maken, tijdens mijn werk zie ik een hoop frauduleus gedrag van de thuiszorg, niet mooi meer. Kijk en daar betaalt iedereen aan mij, Ook de mensen die het wel hard nodig hebben !!! Maar gewoon drie jaar zorg geven zonder indicatie en nu opeens een indicatie aan vragen terwijl het klontje klaar is dat er allang een herindicatie had moeten plaats vinden. Ga toch weg met je zelf indicatie stellen, dat is zo doorzichtig als wat. En trouwens iets anders .....die PGB , kost enorm veel geld. De partner heeft ook gezondheidsklachten en kan het huishouden niet aan behalve als hij er betaald voor wordt, dan kan hij het opeens wel. En dan er niet een deel van zijn baan ervoor opgeven zodat dit inderdaad een goede optie is maar gewoon in zijn vrije uren.Bah, dan kan hij het wel. Ik word gewoon misselijk bij al dat misbruik.

hibos
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2003 00:28

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door hibos »

huishoudelijke hulp!!

Al 10.000 opzeggingen lees ik vorige week.
Gevolg dus: ontslagen!
Die door 'een' uitkeringsinstantie betaald zullen moeten worden!!
Dus waar blijven de 'bezuinigingen'?
Want dit is "vestzak/broekzak politiek".

Waarom niet een bedrag gevraagd dat een 'zwarte' hulp ongeveer kost?
circa 8 a 9 euro, hoor ik.

Ik val nèt in de bovenste groep, waar ik evenveel betaal als iemand die een ton verdient (op website CAK kun je elk inkomen invullen en vergelijken).

Zwart-werk 'mag niet', maar wordt wel in de hand gewerkt!!
En wit-werk is niet eens mogelijk bij 3 uur p.w.!!

Straks kunnen de ontslagenen trouwens bij hun 'oude klantjes' gewoon 'zwart' doorgaan!
Ik hoop het maar, want ik kan niet eens een zwartwerkster vinden!!

groet, halla

Klaas Vaak

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Klaas Vaak »

Voor huishoudelijke verzorging gaat dat wel op ja: er wordt nl gerekend met 11,80 euro per uur zorg. Daar kun je wel een zwartwerker voor krijgen en misschien ook nog wel een witte werkster. Maar voor dat bedrag huur je geen verzorgende en al helemaal geen verpleegkundige in. Voor de groep die deze zorg nodig heeft zijn er geen alternatieven: het is slikken of stikken.

SP=OK

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door SP=OK »

http://www.sp.nl/bureaucratiebrigade/voorstellen.stm
Veel beter dan deze kabinetsellende.

hibos
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2003 00:28

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door hibos »

Over de Huishoudelijke hulp:

aan KlaasVaak:
Je hebt helemaal gelijk: dat 'slikken of stikken' voor dié 2 groepen is wel heel erg!
Maar voor alle 3 de groepen geldt: als er thuis geen hulp mogelijk is wordt er eerder naar een verzorgingshuis gegaan.
En dat wil 'men' juist tegengaan.
---
aan SP=OK: dank voor die SP-url.
Het geeft echter geen antwoord op mîjn probleem: ik kan nl. geen andere huish. hulp vinden!!!
Nogmaals: ik ben niet tegen een verhoging van het uurtarief voor huish. hulp - dat was te laag.
Maar dan een bedrag dat ook een zwartwerkster vraagt.
Van 4.60 naar bv. 9- euro is voor mij nog te doen.

Wel kreeg ik laatst een briefje in de bus met aanbod van een onbekende jongeman. Maar je haalt als oudere niet gemakkelijk zomaar een vreemde in huis.
Dat de Thuiszorg ook huish. hulp regelt geeft toch meer vertrouwen!!!

Kortom: laat men ontslagen bij de Thuiszorg voorkómen!! Dat kost geld!!
Die (naast hun uitkering) natuurlijk vaak zwart gaan werken (wie controleert dat tenslotte).
Over waarden/normen gesproken!

Inter

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Inter »

Wel kreeg ik laatst een briefje in de bus met aanbod van een onbekende jongeman. Maar je haalt als oudere niet gemakkelijk zomaar een vreemde in huis.


Hier zeker voor oppassen want je zal niet de eerste zijn die op deze manier wordt beroofd.Al is niet iedereen slecht.
Maar het lost je probleem nu niet op .Zwart werken wordt op deze manier wel weer in hand gewerkt.

Klaas Vaak

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Klaas Vaak »

Maar voor alle 3 de groepen geldt: als er thuis geen hulp mogelijk is wordt er eerder naar een verzorgingshuis gegaan.
En dat wil 'men' juist tegengaan.
Klopt, de politiek hinkt op twee gedachten; zorgvragers moeten langer in hun eigen woonomgeving blijven wonen, waardoor het beroep op thuiszorg ook groter wordt t.o.v. verzorgingshuizen. Maar door zo te bezuinigen op diezelfde thuiszorg bereik je eerder het omgekeerde.

Wat me overigens verbaast is dat staatssecretaris Ross constant loopt te blèren dat de verzorgingshuiszorg veel te duur is; duurder dan thuiszorg. Dit is onzin: Voor iemand in een verzorgingshuis wordt een vast bedrag per opnamedag bepaald. Voor dat geld kan de thuiszorg nooit dezelfde zorg leveren (de dagvergoeding is lager dan het tarief voor één uur thuiszorg-verpleging!). Blijkt maar weer dat zelfs de verantwoordelijke bewindspersoon niet eens de moeite neemt om zich te verdiepen in waar ze verantwoordelijk voor is. En dan willen ze ook nog meer verdienen!

hibos
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2003 00:28

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door hibos »

dank voor de reacties
En de extra waarschuwing 'Inter'!
En 'Klaasvaak': toen mijn ouders in een verpleegtehuis moesten, werd practisch het hele AOW bedrag ingehouden (per maand).
Er gold toen wel een maximum bijdrage p.m.
De rest van de AOW ging op aan extraatjes als kapper, pedicure, kleding etc.
Op zich niet 'erg', want thuis wonen kost ook geld, zeg ik nuchter.

Maar: we betalen allemaal al veel voor ziektekosten-verzekering (plus de eigen bijdrage) en voor de premie AWBZ, plus belasting....
Ik las: "het kabinet zal toch vooral de uitgaven moeten beheersen."
Wat betreft bv. de rollator en andere 'eenvoudige' hulpmiddelen kan ik instemmen met huur of koop door diegenen die dat aankùnnen.

Maar het is (altijd) het oude liedje:
Iedereen, rijk en arm, heeft recht op àlles vanwege het 'gelijke-behandeling-principe'.
[behalve de vroegere kinderbijslag, waarvan mijn vader als 'kleine zelfstandige' was uitgesloten].
Je kan de rijksten onder ons tenslotte niet discrimineren! :cry:
In plaats van het inkomen als norm te nemen! - en ook daarbij nog enkele 'grenzen/trappen' in te bouwen, betaalt iemand met een ton (of meer!), hetzelfde thuis-uur-tarief als iemand die net boven de nu gestelde grens ligt.
EN krijgt...gratis een rollator... lachen hoor.. als 't niet zo 'ziek' was.
(die 'later' verkocht kan worden want bij de Thuiszorg niet acceptabel als 2e-hands!)

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

De volgende stap voor de verzorgingshuizen is dat wonen en zorg geheel los van elkaar komt te staan. Men gaat dan gewoon [een reele] huur betalen en de verschillende vormen van zorg [ob, vp, hv, pv]kunnen ze afnemen bij vele zorgaanbieders. Idereen gaat dan ook in principe hetzelfde betalen voor de zorgproducten.
Wat in dit verband nog wel eens door elkaar gehaald wordt is het produkt thuiszorg en het bedrijf thuiszorg. Er zijn vele bedrijven die thuiszorg leveren. Uiteindelijk zal dit het marktmechanisme positief gaan beinvloeden voor de clienten.
QM

louleja

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door louleja »

het is enorm triest, ik werk ook in de zorg, en geloof me je doet het niet voor het geld.
de bijdrage die de clienten betalen, komen in ieder geval niet bij mij en mijn collega s terecht.
bijna iedereen die werkt in de zorg doet dit omdat je een goed hart hebt en iemand wil helpen..
ik wil ook iedereen die gedupeerd is door deze belachelijke regeling, sterkte toewensen..
en we hopen op betere tijden.. schandalig, ik schaam me bijna dat ik voor zo n bedrijf werk...
louleja

a3

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door a3 »

hallo
het is toch van de zotte ik kan het huis houden niet doen mijn man heeft een hernia en werkt nog voor het minimum maar je vraagt een bijzondere bijstand aan en je word gestraft dat je wel altijd gewerkt hebt en gespaart om een eigen huis te hebben ja word je voor gestraft als we die niet hadden dan konden we een bijstand uitkering krijgen maar ja nu eet je huis maar eerst op dit is toch niet meer te betalen
mijn hulp vind het zo eg maar die mensen kunnen er ook niets aan doen

a3

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door a3 »

hallo
ja en mijn vader heeft al;pha hulp en heeft tot op de dag van vandaag nog geen bericht gehad wat die moet betallen ja hoe hou je oude mensen voor de gek die weet officieel nog niet eens dat het gaat verhogen

Imai

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Imai »

Ook ik zat al maanden op een eerste nota van het CAK te wachten en die kwam vanmiddag.
Ik schrok me rot, ik betaalde altijd ruim 14,00 euro in de maand aan eigenbijdrage, dat is dus nu bijna 83,00 euro geworden.
Geen idee waar ik dat vandaan moet halen. Ik heb eerst maar eens dat gratis nummer gebeld van hun omdat ik mijn alpha hulp altijd 10,75 in het uur betaal, volgens de zorginstelling. En het CAK rekenen 11,80 aan mij door. Ik dacht werkelijk dat ze een fout hadden gemaakt.
Nou, nee dus. Want het klopt dat hun uurloon hoger is dan dat ik mijn hulp voorschiet. Ze berekenen ook nog administratie kosten!
Waar gaan we met zijn allen heen als het zo doorgaat?
En wat helemaal onbegrijpelijk is dat je zo lang moet wachten op je eerste nota, je de hulp gewoon laat komen omdat je niet weet waar je aan toe bent en nu met een geweldig bedrag in je maag zit! Terwijl ze de gegevens van het jaar 2002 gebruiken!! Ik ben begin vorig jaar enorm achteruit gegaan in mijn salaris, vandaar dat grote verschil nu.
Alles moet je maar voorschieten, en dan is het nog maar de vraag of ze ook snel terugbetalen.....
Maar dit kan ik niet meer ophoesten. Ik ga mijn hulp maar afbellen, nadat ik morgen eerst de zorginstelling bel om te vragen of er nog meer mogelijkheden zijn.
Ik heb haar helaas heel erg nodig, ben slecht ter been, toen ik hulp aanvroeg is er iemand wezen kijken van een instelling en binnen een week of drie had ik gelijk hulp voor de zware dingen in het huishouden.
Maar het kan gewoon niet meer. Dit is niet leuk niet meer.
Ik voel vooral mee met de genen die ook daarnaast nog zorg nodig hebben. Het lijkt me vreselijk.

collinda

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door collinda »

geachte caroline, ik ben het helemaal met je eens en wie niet dit kan gewoon helemaal niet ik heb ook op de site van het cda iets geschreven over altijd maar bij de kleintjes te plukken terwijl de regering en gewezen ministers 120.000 euro per jaar krijgen.daar hoeven ze niks voor te doen. ze krijgen die bedragen omdat ze in balkenende 1 een aantal weken minister zijn geweest. ik hoop dat de discussie op gang komt in nederland over bezuinigen hoelang pikken wij nederlanders dit nog wanneer komen we met elkaar eens in opstand?wanneer begint de regering eerst eens in zn eigen beheer te kijken waar ZIJ op kunnen bezuinigen? waarom hebben ministers chauffeurs nodig? wij rijden toch ook naar ons werk!!!!! en waarom van die peperdure auto's? iets minder is ook goed hoor, goed genoeg tenminste voor het volk. groetjes collinda

helga den ouden

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door helga den ouden »

Hallo


HEBBEN JULLIE GEZIEN DAT JE VOOR ZORG GELEVERD OP 27/28/29/30/31 DECEMBER 2003 AL HET NIEUWE TARIEF VAN 11.80EURO BETAALD!!!!!!!
ARGUMENT IS DAT ZORGWEEK 1 2004 OP 27 DECEMBER 2003 INGAAT.
JE MOET DAN MAAR EEN BEZWAARBRIEF INDIENEN!!!
HET IS TOCH TE BELACHELIJK VOOR WOORDEN DAT DIT ZOMAAR KAN MET EEN WETTELIJKE BEPALING.

KAN IEMAND MIJ HIER UITLEG OVER GEVEN?????

Ook wij zitten in het zelfde schuitje.
Wij kunnen het niet meer betalen want men houd geen rekening met drie kleine kinderen die ook veel geld kosten.
Het is toch belachelijk dat je gezinssituatie niet meetelt bij de eigenbijdrage! Alsof je dan nog 442,38 euro per maand op kan hoesten!

Groetjes Helga

helga den ouden

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door helga den ouden »

Hallo

Na bij vele instanties vandaag van het kastje naar de muur gestuurd te zijn blijkt dat zorgweek 1-2004 niet op 27 december 2003 ingegaan is maar op 29-december 2003. Laat ik nou net op die dag zorg hebben ontvangen! Ik heb mijn thuiszorg noodgedwongen op moeten zeggen en als ik had geweten dat de zorgweek 1 op 29 december inging dan had ik het een dag eerder opgezegd.
In de brief van het cak-bz stond dat de verhoging per zorgweek 1 2004 zou ingaan.Alleen hebben ze er dus niet bijgezet wanneer deze week dan begon.
Dus het komt er volgens mij op neer dat omdat ze administratief geen moeite kunnen en willen doen, ze dan de clienten meer laten betalen.
Als ergens staat zorgweek 1 2004 ga ik er vanuit dat dit dus ook daadwerkelijk in 2004 is en niet in 2003!!!!

Maar goed morgen ga ik vrolijk verder bellen, want ze hadden dan betere voorlichting moeten geven aan de clienten.

Groetjes Helga

Gesloten