--------------------------------------------------------------------------------
Wat een hoop welles nietes gediscusseer zeg. Duidelijk is dat veel mensen de kabelvoordelen (geen grote investering, veel TV's/video's tegelijk aansluiten, relatief veel zenders) aangrijpen om Digitenne en de satelliet af te kraken. Het sterk(st)e punt van satelliet is natuurlijk de kwaliteit en de onafhankelijkheid en dit wordt weer gebruikt om de kabel af te kraken.
je blijft natuurlijk afhankelijk van de zenders die via de sateliet uitzenden, als de comerciele zenders weer een goedkoopere distributie manier ondekken zul je dus weer moeten inversteren in nieuwe app. op de zenders te blijven ontvangen, zie toen de zenders van analoog naar digitaal gingen
Feit blijft dat de kabel duurder zal (blijven) worden en er meer en meer zenders achter de decoder zullen verdwijnen
daar zijn nog steeds rechtzaken over helemaal nog niet zeker
Feit is dat satellietontvangst voor veel mensen een duister gebied is (=moeilijk) en dat de aanvangstinvestering fors te noemen is. Toekomst??: mensen die voor kwaliteit gaan en alle huidige zenders willen blijven zien, kiezen digitaal en moeten betalen (kabel: hoger maandabonnement, satelliet: aanschafkosten (digitenne=niet landelijk dus eerst dat maar eens zien))
sateliet geen vrt geen regio of lokale omroep, kabel zal ook niet elke zender bregen dus als je echt alles wilt zien zul je kabel en een schotel moeten nemen nog duurder
Mijn conclusie: digitale TV wordt de standaard en dan zal de satelliet veel sneller rendabel worden tov de digitale kabelpakketten. Als je dan toch nog een verstokte analoge aanbidder bent, bespaar je dan in ieder geval de kosten van een plasma-, tft, pixel plus etc scherm want dan heb je het niet helemaal begrepen.
als de gemeente de rechtzaken uiteindelijk winnen zal het kabelnet analoog moeten blijven gebruiken, of digitale decoders "gratis" beschikbaar moeten stellen
en nog iets wat betreft de kwalitijd tis maar net waar je tevreden mee bent ik vind een mp3 van 128kbps prima kinken ik weet dat cd een beter kwalieit geeft maar ik hoor het er niet vanaf.