LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvangtoeslag

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
ankeb
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2012 10:53

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door ankeb »

Wat een vergelijkingen; vroeger en nu, mensen die zich financieel gezien niet voldoende voorbereiden op het ouderschap..... Allemaal leuke argumentaties, maar waar het om gaat is dat ouders NU moeten dealen met wat er NU is. De kinderopvangtoeslagregels zijn aangescherpt, maar de mogelijkheden die de kinderopvangorganisaties daarvoor bieden zijn niet meegegroeid met de nieuwe situatie. Je moet verplicht 11 uur per dag afnemen en dat is bij heel veel mensen eigenlijk (veel) te veel. Zeker voor de moeder in het voorbeeld in de uitzending.
Volgens mij is dat het probleem en niet 'dat het vroeger anders/beter ging'.

Ik werk zelf bij een welzijnsorganisatie in Velsen en wij bieden sinds kort ook kinderopvang aan op onze peuterspeelzaallocaties. Voor kinderen van 2-4 jaar en voor halve dagen (ochtenden). Wij zijn daarin zeer flexibel qua contracten en mensen hoeven bij ons dus niet meer uren af te nemen dan ze nodig hebben. Ik weet dat er in het land veel meer welzijns- en peuterspeelzaalorganisaties zijn die dergelijke initiatieven ontplooien en dit kan voor ouders dus een uitkomst zijn. Goed idee dus om verder te kijken dan alleen naar traditionele kinderopvang/gastouder organisaties.

Ik wil echter ook even reageren op het door een andere forumbezoeker gestelde, dat kinderopvangtoeslag alleen beschikbaar zou moeten zijn voor alleenstaande ouders. Ik vind dat echt te kort door de bocht.
Ik vind het een groot goed dat zowel mannen als vrouwen participeren op de arbeidsmarkt. Mijn man en ik hebben 2 kinderen. Ik werk drie dagen, mijn man 4,5 en we nemen daarvoor 2 dagen opvang af. Voor 2 kinderen betekent dit (ook door de 11 uur/dag regel) 190 uur per maand. Het uurtarief van 6,43, betekent een brutobedrag van ruim 1200,-. Als wij geen kinderopvangtoeslag zouden krijgen, zou dit betekenen dat bijna mijn gehele netto salaris opgaat aan kinderopvang. Dat is dus niet rendabel en zou betekenen dat ik zou gaan stoppen met werken.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn?!

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door bianca82 »

Teunbosseman schreef:
Chocomelk schreef:
bianca82 schreef:ik hoef geen carriere, ik hoef geen dure bak onder mn kont ook hoef ik niet elk jaar op vakantie

enigste wat ik wil is genoeg verdienen om rond te komen
maar dat mag blijkbaar niet

Van mij mag je maar daar hoeft de overheid toch niet voor op te draaien ?

Overheid mag wel voor alle andere zaken opdraaien ?
waarom niet ik betaal genoeg belasting ervoor
+ als het zo doorgaat betaal ik meer aan opvang dan ik verdien en dus kan ik beter stoppen met werken..
dat gaat de regering nog meer geld kosten (en ook niet goed voor de economie lijkt mij)

want geloof me ik ben niet de enigste..

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

crazyme schreef:
RobertaA schreef:Wat een extremisme hier.
Kom op mensen, de extremen worden bepaald door maar 1% van de betreffende groep. Er wordt flink gegeneraliseerd, aangevallen en verdedigd. Niet heel veel constructiefs.
Die gedachte had ik ook. Omdat het niet mij pakkie aan is. Maar wanneer je je verdiept in de problematiek kan ik mij heel goed voorstellen dat het dus werkelijk een probleem is voor veel mensen.

Grof gezegd kost een dag in de week op een kdv 300 euro in de maand. Bij drie dagen is dat dus 900 in de maand. En dan maakt het veel uit of je uiteindelijk 300 of 900 zelf moet ophoesten.

Of kun jij 900 in de maand missen ?

Precies, en zet dat eens af tegen de inkomsten van de man / vrouw welke weer eens gaan werken.........waar werk je dan voor.....kdv ?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door SJZ »

Je moet verplicht 11 uur per dag afnemen en dat is bij heel veel mensen eigenlijk (veel) te veel. Zeker voor de moeder in het voorbeeld in de uitzending.
Zoals je zelf al schrijft: het probleem zit 'm in het feit dat veel kinderopvangcentra alleen hele dagen aanbieden.

Het is toch ook te gek dat als beide ouders 4 uur per dag werken, de maatschappij mee zou moeten betalen aan 11 uur kinderopvang per dag.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Marlies83 schreef: Halve dagen kan bij ons tenzij we een hele dag kunnen verkopen, het blijven toch ook zaken.

Alle verhalen over uurtje-factuurtje zijn niet haalbaar. Dat zal de prijzen alleen maar doen stijgen. Als de één tot 4 uur betaald, staat de verwarming toch nog aan en is de medewerker toch in het pand tot sluitingstijd. Dit moet toch echt betaald worden. .
Als je de auto naar een garage brengt word ook alleen de tijd gerekend dat ze met de auto bezig waren en ook daar staat de verwarming aan en is er een medewerker in het pand.

Mensen die bij jou kinderen brengen kunnen geen halve dagen afnemen of ze moeten ook hele dagen nemen.......sorry hoor. :roll:

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

@Marlies uurtje factuurtje kan niet, ja dat kan wel en sterker dat kon wel eens extra omzet opleveren, mensen zoeken toch opvang die flexibel is? Dus met hele dagen afnemen voor een paar uur verdien je nu goed, maar over een jaar misschien wel een stuk minder. Ik zie goeie kansen voor gastouders

Marlies83

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Marlies83 »

@aardjee. We zullen zien. Ik zie de uurprijs dan juist stijgen vanwege de extra administratieve kosten om dit uberhaupt rond te krijgen. Vergeet niet dat er strenge regels zijn voor het aantal verschillende gezichten dat een kind mag zien (niet meer dan 3 per week). En verkijk je niet op alle andere wettelijk gestelde eisen waaraan voldaan moet worden voordat je dit kan realiseren. De kwaliteit zal dan, naar mijn mening, ver te zoeken zijn.
Als een gastouder een goede oplossing is voor een ouder, prima.
Het is niet erg om mee te bewegen met veranderingen en alternatieven te bedenken om aan de vraag te voldoen maar zo snel aan het nu gaat, is het voor ons niet bij te benen.
(PS Wij zijn 10,5 uur open en de meeste ouders nemen wel ongeveer 9 uur af. Als de bezetting het toe laat bied ik halve dagen en de ziekte/vrije dagen mag je ruilen. Vind ik best flexibel)

Marlies83

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Marlies83 »

Chocomelk schreef:
Marlies83 schreef: Halve dagen kan bij ons tenzij we een hele dag kunnen verkopen, het blijven toch ook zaken.

Alle verhalen over uurtje-factuurtje zijn niet haalbaar. Dat zal de prijzen alleen maar doen stijgen. Als de één tot 4 uur betaald, staat de verwarming toch nog aan en is de medewerker toch in het pand tot sluitingstijd. Dit moet toch echt betaald worden. .
Als je de auto naar een garage brengt word ook alleen de tijd gerekend dat ze met de auto bezig waren en ook daar staat de verwarming aan en is er een medewerker in het pand.

Mensen die bij jou kinderen brengen kunnen geen halve dagen afnemen of ze moeten ook hele dagen nemen.......sorry hoor. :roll:
Bijzonder dat je kinderen met auto's vergelijkt. Je kan wel halve dagen afnemen als de bezetting het toelaat. Denk je echt dat garages hun kosten niet aan de klant doorberekenen? :?
Het is gewoon allemaal niet zo simpel als geschetst wordt.

Ik ben nu klaar met verdedigen. Ik vind het ook duur maar heb daar geen invloed op. Het gaat mij om de kinderen, als die maar niet de dupe worden van alle maatregelen. Bijvoorbeeld door elke dag van de week in een ander huis opgevangen worden en niet weten waar ze aan toe zijn. Ik kom er ook wel zonder de kinderopvang, binnenkort is er een tekort aan medewerkers in de bejaardenzorg :).

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Marlies83 schreef:@aardjee. We zullen zien. Ik zie de uurprijs dan juist stijgen vanwege de extra administratieve kosten om dit uberhaupt rond te krijgen. Vergeet niet dat er strenge regels zijn voor het aantal verschillende gezichten dat een kind mag zien (niet meer dan 3 per week). En verkijk je niet op alle andere wettelijk gestelde eisen waaraan voldaan moet worden voordat je dit kan realiseren. De kwaliteit zal dan, naar mijn mening, ver te zoeken zijn.
Als een gastouder een goede oplossing is voor een ouder, prima.
Het is niet erg om mee te bewegen met veranderingen en alternatieven te bedenken om aan de vraag te voldoen maar zo snel aan het nu gaat, is het voor ons niet bij te benen.
(PS Wij zijn 10,5 uur open en de meeste ouders nemen wel ongeveer 9 uur af. Als de bezetting het toe laat bied ik halve dagen en de ziekte/vrije dagen mag je ruilen. Vind ik best flexibel)

Extra admin kosten ben ik niet bang voor, ja is ff meer invulwerk in een xcelletje maar ben van mening dat je meer mensen binnenhaalt hierdoor ipv alleen diegen welke wel hele dagen kunnen afnemen......en daardoor hoeft je uurprijs niet omhoog, kan zelfs omlaag !

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

SJZ schreef:
Je moet verplicht 11 uur per dag afnemen en dat is bij heel veel mensen eigenlijk (veel) te veel. Zeker voor de moeder in het voorbeeld in de uitzending.
Zoals je zelf al schrijft: het probleem zit 'm in het feit dat veel kinderopvangcentra alleen hele dagen aanbieden.

Het is toch ook te gek dat als beide ouders 4 uur per dag werken, de maatschappij mee zou moeten betalen aan 11 uur kinderopvang per dag.

Precies, daarom daarom verbaas ik mij dat een halve dag blijkbaar niet mogelijk is op dit kdv.......zal geen bestaan meer hebben zo.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Marlies83 schreef: Het is jammer om te lezen dat opvang niet als flexibel ervaren wordt. Wij bieden gratis dagdelen als je 1, 2 of 3 dagen afneemt, en een gereduceerd tarief als je 4 of 5 dagen afneemt. Halve dagen kan bij ons tenzij we een hele dag kunnen verkopen, het blijven toch ook zaken. .
Marlies83 schreef:Je kan wel halve dagen afnemen als de bezetting het toelaat. Denk je echt dat garages hun kosten niet aan de klant doorberekenen?
Het is gewoon allemaal niet zo simpel als geschetst wordt.
Als de bezetting het toelaat......dus als een mama en/of papa 3 halve dagen kinderopvang nodig heeft dan is dat niet zeker dat hun kindje bij jou terecht kan want natuurlijk uurtje factuurtje kan niet bij je.

Geen wonder dat de belasting moet ingrijpen en moet zeggen HO STOP we gaan niet meer betalen omdat veel mensen meer moeten betalen als dat eigenlijk nodig is omdat ze hele dagen moeten afnemen......belachelijk !

Marlies83

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Marlies83 »

Chocomelk schreef: Als de bezetting het toelaat......dus als een mama en/of papa 3 halve dagen kinderopvang nodig heeft dan is dat niet zeker dat hun kindje bij jou terecht kan want natuurlijk uurtje factuurtje kan niet bij je.
Jemig wat ben je aanvallend. Ik probeer ouders zoveel mogelijk tegemoet te komen. In overleg kom je altijd een heel eind. Van 3 halve dagen word ik niet gelukkig nee, omdat ik de drie middagen niet meer kan verkopen. Maar als ik plek heb kan het totdat ik een hele dag kan verkopen. Is het raar dat de opvang zakelijk is geworden door de privatisering?

Marlies83

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Marlies83 »

Teunbosseman schreef: Extra admin kosten ben ik niet bang voor, ja is ff meer invulwerk in een xcelletje maar ben van mening dat je meer mensen binnenhaalt hierdoor ipv alleen diegen welke wel hele dagen kunnen afnemen......en daardoor hoeft je uurprijs niet omhoog, kan zelfs omlaag !
Helaas is het toch niet zo simpel. Er staan geen computers op de groepen en personeel mag niet zo lang de groep af door de convenanturen. (het is lang omdat niet iedereen om kan gaan met een 'excelletje'.)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Marlies83 schreef:
Teunbosseman schreef: Extra admin kosten ben ik niet bang voor, ja is ff meer invulwerk in een xcelletje maar ben van mening dat je meer mensen binnenhaalt hierdoor ipv alleen diegen welke wel hele dagen kunnen afnemen......en daardoor hoeft je uurprijs niet omhoog, kan zelfs omlaag !
Helaas is het toch niet zo simpel. Er staan geen computers op de groepen en personeel mag niet zo lang de groep af door de convenanturen. (het is lang omdat niet iedereen om kan gaan met een 'excelletje'.)
Computer is er zo neergezet op iedere groep. :wink:

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aardjee »

Niet meer leren schrijven? je kan toch noteren welk kind wanneer binnen is en weer weg gaat. Dat kan je toch achteraf per dag in een excel sheet zetten tabblad per kind en aan het eind van de maand rolt er zo een factuur uit met een specificatie van uren per dag. Oh ja en je geeft aan dan kan ik de middag niet meer verkopen we hadden het toch over flexibel. Maar in jouw kdv zit je iedere middag dus duimen te draaien, kan je mooi de administratie doen. maar ik neem aan dat er ook ouders zijn die alleen voor de middag opvang nodig hebben

Marlies83

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Marlies83 »

Chocomelk schreef: Computer is er zo neergezet op iedere groep. :wink:
:) Ik weerleg het excel idee, er zijn wel meer bezwaren. (De beren staan in de rij op de weg).

Ik geloof niet dat wij dit onderling even met elkaar oplossen in dit forum. Als de regels van de overheid maar niet per definitie bij ons gelegd worden. Er waren andere manieren mogelijk geweest om tot een gezonde concurrentiestrijd te komen tussen opvangorganisaties. (Maar breek me de bek niet open over behoud van kwaliteit)
Ik wil alleen maar zeggen dat het niet zo simpel is. Niets is onmogelijk, maar ook zeker niet simpel.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

aardjee schreef:Niet meer leren schrijven? je kan toch noteren welk kind wanneer binnen is en weer weg gaat. Dat kan je toch achteraf per dag in een excel sheet zetten tabblad per kind en aan het eind van de maand rolt er zo een factuur uit met een specificatie van uren per dag. Oh ja en je geeft aan dan kan ik de middag niet meer verkopen we hadden het toch over flexibel. Maar in jouw kdv zit je iedere middag dus duimen te draaien, kan je mooi de administratie doen. maar ik neem aan dat er ook ouders zijn die alleen voor de middag opvang nodig hebben
Marlies83 schreef:Als de één tot 4 uur betaald, staat de verwarming toch nog aan en is de medewerker toch in het pand tot sluitingstijd. Dit moet toch echt betaald worden. Het is allemaal niet zo simpel als in de discussies geschetst wordt...

Marlies83

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Marlies83 »

aardjee schreef:Niet meer leren schrijven? je kan toch noteren welk kind wanneer binnen is en weer weg gaat. Dat kan je toch achteraf per dag in een excel sheet zetten tabblad per kind en aan het eind van de maand rolt er zo een factuur uit met een specificatie van uren per dag. Oh ja en je geeft aan dan kan ik de middag niet meer verkopen we hadden het toch over flexibel. Maar in jouw kdv zit je iedere middag dus duimen te draaien, kan je mooi de administratie doen. maar ik neem aan dat er ook ouders zijn die alleen voor de middag opvang nodig hebben
Lekker kort door de bocht. Nee, er zijn zelden ouders die alleen de middag willen maar dat is nu niet aan de hand. Weet je wat ze nu al schrijven? Kindoverdracht, overdracht naar collega's, kindschriftjes. Het zou leuk zijn als ze af en toe ook nog een keer iets met de kinderen kunnen doen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Marlies83 schreef:
:) Ik weerleg het excel idee, er zijn wel meer bezwaren. (De beren staan in de rij op de weg).

Ik geloof niet dat wij dit onderling even met elkaar oplossen in dit forum. Als de regels van de overheid maar niet per definitie bij ons gelegd worden. Er waren andere manieren mogelijk geweest om tot een gezonde concurrentiestrijd te komen tussen opvangorganisaties. (Maar breek me de bek niet open over behoud van kwaliteit)
Ik wil alleen maar zeggen dat het niet zo simpel is. Niets is onmogelijk, maar ook zeker niet simpel.
Jullie concurrentiestrijd gaat over de hoofden van de betalende ouders.
De ouders kunnen niet meer zoveel terugkrijgen van de belasting maar jullie zullen je niet gaan aanpassen met ook alleen halve dagen aan te beiden, nee joh ouders moeten of maar hele dagen werken en anders niet......

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

:P

Gesloten