LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
ReRij
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 nov 2011 13:16

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door ReRij »

"Het is wel zo dat qua instructies eea met video's en bladen compleet "voorgekouwd" is, met een normaal hout-bouw schip komt er veel eigen inzicht en ervaring bij kijken".

Ben ik het geheel mee eens, maar ik zou 'voorkouwen' een service noemen.
Het model is nu eenmaal geschikt voor jong en oud en ook mensen die nog
nooit een model hebben gebouwd.
Op de display staat met grote letters: MAKKELIJK TE MONTEREN.
Nou, aan die belofte zal ik ze zeker houden hoor!

:)
R

ReRij
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 nov 2011 13:16

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door ReRij »

Marketing.

"De menselijke activiteit gericht op het vervullen van behoeften en verlangens door middel van ruil".

en

"Het proces waarbij structureel mensen gebracht worden tot het nemen van een aankoopbeslissing, het gebruiken, het volgen, gehoorzamen, afwijzen, schikken en accepteren van de normen van een ander, van de maatschappij of van een specifieke organisatie. Eenvoudig gesteld, als het niet de 'verkoop' stimuleert, dan is het geen marketing".

Met andere woorden, volgens marketing is het geen oneerlijke praktijk om de totaalprijs niet te noemen.
Had men dat wel gedaan, dan was dit desastreus geweest voor de verkoop van De Eenhoorn als een vervolg serie.
Om op de eerste definitie terug te komen: ruil.
Dus je betaald per aflevering. Je bent niet verplicht om elk deel te kopen.
Sla je een aantal delen over, dan is het schip in principe goedkoper.
Dus dan slaat de vermelding van de totaalprijs bij het eerste deel nergens meer op.
De prijs is afhankelijk van het aantal afleveringen dat je koopt.
Natuurlijk is het verstandig om alle delen te kopen, anders is het schip niet compleet.
Dat is nou marketing.
Iemand kan bijvoorbeeld beslissen om het schip zonder tuigage te kopen.
Geen ongebruikelijke gewoonte in de modellen wereld. In voorgaande eeuwen al niet.
Dus dan slaat hij de afleveringen met de masten en het tuig over en is het schip goedkoper.
In zijn geval zou de totaalprijs als die genoemd was in deel één niet waar zijn.
Kan men schrijven: "het model kost u maximaal 950 euro", maar dan druist men in tegen het
marketing principe: "als het niet de 'verkoop' stimuleert, dan is het geen marketing".

:D
R

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door van der Wardt »

ReRij schreef:Geachte heer Van der Ward.

U schrijft dat het aantal afleveringen wat genoemd wordt in kleine zwarte letters staat.
Is dat bij u ook zo op de display?
Naast uw opgevallen veld "mis aflevering twee niet" is een blauwe balk (ook wat kleine foto's).
Bij zowel deel één als deel twee staat het bij mij in duidelijke WITTE letters in de blauwe
onderbalk. Daar staat ook de streepjes code (in een wit vlak) en het adres voor de site
Ik heb er weinig behoefte aan om 100x opnieuw iets te gaan neerzetten.
Mijn grote kartonnen omslag was dubbelgevouwen en wel zo dat de inhoud aan folders en eerste MDF bouwdelen aan de binnenzijde zaten. Op de buitenzijde (= voor mij voorzijde) van dit deel van de omslag staat niets te lezen over het aantal afleveringen. Wel op de voor mij zijnde achterzijde! Maar daar keek ik aanvankelijk niet naar. Ik opende deze dubbelgevouwen kaft en bekeek het foldertje "Neem nu een abonnement en ontvang al deze prachtige cadeaus helemaal gratis!" Daar had dan naar mijn mening duidelijk op vermeld moeten zijn over hoeveel afleveringen het gaat en wat de kosten zijn zonder en met abonnement. Ik opende dat foldertje en las de antwoordkaart. Hieruit kon ik niets vinden over het totaal aantal afleveringen cq totale kosten.
Links van deze antwoordkaart staan o.a. 2 cadeaus afgebeeld, een verzamelband en de reproduktie . Nu: Daaronder op rode ( niet blauwe) achtergrond staat in kleine zwarte letters :
Geschenken kunnen afwijken van de afbeelding. Na 125 afleveringen is het model compleet enz enz. .............

Dát is alles wat ik aanvankelijk kon vinden over het aantal afleveringen en deed toen geen moeite om verder te zoeken omdat ik nu wist wat het gehele project zou gaan kosten. Het is wellicht te begrijpen dat ik deze vermelding in pietepeuterig kleine letters op een rode achtergrond misleidend vond. Er werd zoveel reklame gemaakt in vele kleuren, kon er dan ook niet heel duidelijk bij vermeld worden wat voor velen belangrijk is: Hoeveel afleveringen en hoeveel gaat dit kosten? Nee, dat moet dan ergens onderaan worden neergezet en op een aantal andere plaatsen die niet direct opvallen.
Hiervoor wilde ik dus een waarschuwing doen uitgaan voor argeloze kopers die wellicht meenden met een stuk of 10 - 20 afleveringen een schip in elkaar konden knutselen. Vergeet niet dat die mensen meestal geen modelbouwers zijn die beter weten! Toen ik de reclame op de TV zag dacht ik aan 1 pakket en bouwen maar!





(in een geel vlak). Hier heb ik het dus over de display, de grote kartonnen plaat.
Valt het gele vlak meteen op (of de streepjescode) , dan valt de witte tekst over het
aantal afleveringen ook meteen op. Althans bij mijn exemplaar. De blauwe balk onderaan
de display valt in ieder geval goed op ten opzichte van de rest. Bewust gedaan, dat is zeker.
De tekst is telkens hetzelfde: NA 125 AFLEVERINGEN IS UW MODEL COMPLEET.
Dat zag ik pas later omdat zoals uitgelegd dat kartonnen display dubbelgevouwen was en waar dit vermeld was zat bij mij na het vouwen aan de achterkant.


De grote kartonnen display van deel één ligt ongevouwen in de winkel.
Ik heb hem ook ongevouwen mee naar huis genomen (paste in een tas van RADAR!!!!!!!) :D
Heeft mijn vrouw niet . Moest mee in een Bruna tas. Vandaar dat het dubbel gevouwen werd.
Een totaal prijs wordt inderdaad niet genoemd.
Dat was dan ook mijn grootste bezwaar betreffende die aanbieding.

Als je een aflevering in de winkel koopt of per post ontvangt staat duidelijk vermeld, voor het
uitpakken, dat het om 125 afleveringen gaat. In uw geval heeft iemand helaas de grote plaat gevouwen
Ondanks dit gegeven vind ik nog steeds dat het veel duidelijker in het midden op een geel of wit fond had moeten worden vermeld hoeveel afleveringen er zijn + de totale kosten met en zonder abonnement. Precies zoals het AD deed met die boekenserie.

Door het persoonlijk vouwen van de display van deel één treft de leverancier geen blaam dat die opmerking op een zogenaamde achterkant
kwam te staan.
De cassiere heeft het display gevouwen omdat het nergens inpaste.


Uw punt is duidelijk en er is wat voor te zeggen.
Dat denk ik ook en ik heb er geen andere belangen bij dan anderen ergens voor waarschuwen!

In mijn pakketten zaten TWEE brochures met een bon voor een abonnement.
Een grote, bijna A4. Daar staat het aan de binnenzijde onder de cadeau's in de RODE achtergrond
Klopt, ik had eerder een keer blauw geschreven. Sorry!
Uw punt is duidelijk en er valt wat over te zeggen. Vreemd alleen dat u het over een blauwe balk
in de brochures hebt die de bon voor een abonnement bevatten. Die komt bij beide, welke ik
ontvangen heb, wel voor,maar de tekst (met ook de voorwaarden) staat op een rode achtergrond.
Je moet die tekst inderdaad erg zoeken.
In het begin had ik het over de rode achtergrond dacht ik maar later verwarde ik het met blauw.
Belangrijkste is dat het amper te lezen is.

Met afkraken of negativisme bedoel ik eigenlijk niet alleen u, maar de sfeer van deze discussie. Als er positief geschreven wordt, wordt het meteen als onwaar gepareerd. Persoonlijk zal ik nooit een tekst van een ander kopiëren en in partjes knippen om op elk partje als een schoolmeester commentaar te geven. Ik vindt dat kleinerend. Dat is mijn mening hoor!!!
Ik doe dat dus principieel niet.
Iets citeren zet ik even tussen twee aanhalingstekens en alleen het noodzakelijke.
Soms is een kleine tekst wel te quoten.
Maar de opmerking alsdat ik andere bedoelingen of belangen zou hebben met mijn waarschuwing vind ik beneden peil!

Ik ga in dit geval dus nu met u mee.
U hebt een ander exemplaren van deel één en twee dan ik.
Jammer dat er geen foto's geplaatst kunnen worden, dan kon ik u tonen dat de melding van
het aantal delen goed opvalt bij mijn beide exemplaren, op de kartonnen displays.
Het eerste wat je dus ziet in de winkel, want de rest zit nog verpakt in plastic
.

Nee, we hebben hetzelfde deel 1. Deel 2 heb ik niet gekocht. Ik had de Eenhoorn graag willen bouwen maar de totaal prijs vind ik te veel voor zo'n schip, hoe mooi dat ook is.
Mvg,
vdW

ReRij
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 nov 2011 13:16

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door ReRij »

geachte heer,

Dat zeg ik dus ook. Als u goed leest ben ik het met u eens.
Dan hoeft u uw verhaal niet nogmaals te herhalen.
Dat uw pakket dubbel gevouwen is waardoor u de duidelijke opmerking gemist hebt uit hoeveel afleveringen
het schip bestaat is uw probleem en niet van de fabrikant, ongeacht HOE het gevouwen is. Het is de bedoeling
dat eerst de buitenkant bestudeerd wordt en dan pas de inhoud. Dat is tamelijk logisch.
Het behoorde niet gevouwen te zijn. Het werd in de winkel ongevouwen gepresenteerd. Bij mij wilde de
verkoopster het karton eerst ook dubbel vouwen en ik kon het nog net voorkomen. Ik had immers een Radar tas.
Alle volgende delen zijn op A4 formaat en onderaan staat duidelijk vermeld dat het om 125 afleveringen
gaat. De folder zit nog verpakt in de plastic verpakking. Als u de folder ALLEEN had ontvangen, bijvoorbeeld
in uw brievenbus, vind ik dat u volkomen gelijk heeft. Dan was het aantal afleveringen zeer onduidelijk vermeld
(maar wel vermeld) en de totaal prijs al helemaal niet.

"Maar de opmerking alsdat ik andere bedoelingen of belangen zou hebben met mijn waarschuwing vind ik beneden peil!".

DAT heb ik helemaal niet geschreven.
Het zou fijn zijn als u wat nauwkeuriger was en niet alles dubbel zit te
vouwen met andere bewoordingen die niet geschreven zijn.
Ik had het over redenen en daar zit geen enkele belediging in.
Het kunnen ook positieve redenen zijn.
Het model kan u te duur zijn.
Het model kan u te moeilijk zijn.
U vindt het achteraf niet mooi.
Uw kleinzoon vindt het achteraf niet mooi.
U heeft geen affiniteit met de kunst van Hergé.
Het kan allemaal, maar het hoeft niet.
Heel onschuldige redenen.
Noem maar op.
Dat bedoelde ik.
Daar zit geen enkele belediging in.
Dat u beweert dat ik het beledigend bedoeld heb ontken ik ten stelligste
en als u dat maar door blijft zetten is het beslist gelogen door u.
Ik ontken uw zwartmakerij absoluut en resoluut.

U heeft het nu meerdere malen herhaald en vindt u nu niet dat het mooi geweest is?

Verder zijn we het nu min of meer wel met elkaar eens.
Fijn hoor.

Groet
R

Bent u leraar geweest? :wink:
Laatst gewijzigd door ReRij op 12 mar 2012 19:37, 8 keer totaal gewijzigd.

nnndoh
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 dec 2006 18:59

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door nnndoh »

van der wardt

https://www.lecturama.nl/hobby-vrijetijd/bouwjeschip

Is dit dan niet iets beter om je te plezieren? incl duidelijke informatie
met hoeveel het uiteindelijk kost om dan uiteindelijk iets rotterdams in huis te hebben?
En misschien weet je het voor de volgende keer dat als je zoiets op tv ziet, dat het nagenoeg altijd 125 afleveringen zijn en dat het veel geld kost
niks is gratis of goedkoop tegenwoordig.

zelfs de modellen in de winkels , 450 euro is toch gauw bijna 1000 gulden

helboy
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2012 19:18

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door helboy »

Waarom reageert iedereen zo heftig op elkaar. De aap is nu toch wel uit de mouw over wat het gaat kosten enz enz. De beslissing kan nu toch wel genomen worden na al die kritiek.
Bouwen of laat het lekker links liggen.
Door blijven breien, dat doe je toch ergens anders!!!!!

ReRij
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 nov 2011 13:16

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door ReRij »

nnndoh schreef:van der wardt

https://www.lecturama.nl/hobby-vrijetijd/bouwjeschip

Is dit dan niet iets beter om je te plezieren? incl duidelijke informatie
met hoeveel het uiteindelijk kost om dan uiteindelijk iets rotterdams in huis te hebben?
En misschien weet je het voor de volgende keer dat als je zoiets op tv ziet, dat het nagenoeg altijd 125 afleveringen zijn en dat het veel geld kost
niks is gratis of goedkoop tegenwoordig.

zelfs de modellen in de winkels , 450 euro is toch gauw bijna 1000 gulden

Helemaal mee eens en ik geef toe dat de omschrijving veel duidelijker is.
Meneer kan dus aan dit schip beginnen! Al is het maar uit principe.
:wink:

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Aan "ReRij"]
geachte heer,

Dat zeg ik dus ook. Als u goed leest ben ik het met u eens.
Dan hoeft u uw verhaal niet nogmaals te herhalen.
Dat uw pakket dubbel gevouwen is waardoor u de duidelijke opmerking uit hoeveel afleveringen het schip
bestaat is uw probleem en niet van de fabrikant, ongeacht HOE het gevouwen is. Het is de bedoeling dat
eerst de buitenkant bestudeerd wordt en dan pas de inhoud. Dat is tamelijk logisch.
Het behoorde niet gevouwen te zijn. Het werd in de winkel ongevouwen gepresenteerd. Bij mij wilde de
verkoopster het karton eerst ook dubbel vouwen en ik kon het nog net voorkomen. Ik had immers een Radar tas.
Alle volgende delen zijn op A4 formaat en onderaan staat duidelijk vermeld dat het om 125 afleveringen
gaat. De folder zit nog verpakt in de plastic verpakking. Als u de folder ALLEEN had ontvangen, bijvoorbeeld
in uw brievenbus, vind ik dat u volkomen gelijk heeft. Dan was het aantal afleveringen zeer onduidelijk vermeld
(maar wel vermeld).

Het feit dat ik dat vertelde was alleen om duidelijk te maken dat ik vanwege die opgevouwen toestand dat regeltje onderaan over die 125 afleveringen niet had gelezen en mij had beperkt tot die kleine lettertjes op rood fond That's all ! Blijf echter bij mijn vele malen herhaalde opmerking dat dit niet ergens onderaan behoort te staan maar duidelijk voor iedereen in grote letters voorop ! Inclusief de totaalprijs. Dát is de verantwoording en plicht voor ieder bedrijf dat zichzelf respecteert en als zodanig gerespecteerd wil worden. Eerlijke en duidelijke voorlichting aangaande prijzen en bijkomende kosten van een product!



"Maar de opmerking alsdat ik andere bedoelingen of belangen zou hebben met mijn waarschuwing vind ik beneden peil!".
DAT heb ik helemaal niet geschreven.
Het zou fijn zijn als u wat nauwkeuriger was en niet alles dubbel zit te
vouwen met andere bewoordingen die niet geschreven zijn.

Ik heb het eerder al 2x geciteerd en wel als volgt:


Sorry hoor, maar zoals meneer tekeer gaat, zo is alles wel af te kraken. Ik denk dat er andere reden zijn waarom de heer het product/abonnement maar al te graag wil bekritiseren.

Welke andere redenen zou deze heer dan wel hebben om het product/abonnement af te kraken? Ik kan niets positiefs uit die opmerking halen. Verzoeken om verduidelijking werden genegeerd!

Ik had het over redenen en daar zit geen enkele belediging in.
Het kunnen ook positieve redenen zijn.
Als je het eerste dat ik plaatste nog eens doorleest dan zul je zien dat ik niets anders deed dan kopers waarschuwen voor de totaalprijs! Er zijn heus veel mensen die aan iets beginnen zonder te beseffen wat de kosten uiteindelijk zullen zijn.
Het model kan u te duur zijn.
Het model kan u te moeilijk zijn.
U vindt het achteraf niet mooi.
Uw kleinzoon vindt het achteraf niet mooi.
U heeft geen affiniteit met de kunst van Hergé.
Het kan allemaal, maar het hoeft niet.
Noem maar op.
Dat bedoelde ik.
Daar zit geen enkele belediging in.


Dat bewijst dat mijn waarschuwing niet goed gelezen is. Het ging mij alleen om die onduidelijkheid aan de kaak te stellen aangaande de totaalprijs!


Dat u beweert dat ik het beledigend bedoeld heb ontken ik ten stelligste
en als u dat maar door blijft zetten is het beslist gelogen door u.
Ik ontken uw zwartmakerij absoluut en resoluut.

U heeft het nu meerdere malen herhaald en vindt u nu niet dat het mooi geweest is?
Zo komt het bij mij wel over! Ik vind het wel prachtig zo.
Verder zijn we het nu wel met elkaar eens.
Fijn hoor.

Groet
R

Bent u leraar geweest? :wink:
Ik ben een ex zeevarende ! Later aan de wal in de verkoop en logistiek gezeten bij een in de scheepvaart opererend Amerikaanse international bedrijf. Verrassing ?
En Gij ? Drukker? Grafisch bedrijf?
Greetz!

ReRij
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 nov 2011 13:16

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door ReRij »

"Dat u beweert dat ik het beledigend bedoeld heb ontken ik ten stelligste
en als u dat maar door blijft zetten is het beslist gelogen door u.
Ik ontken uw zwartmakerij absoluut en resoluut".

R
Architectuur. :wink:

Ik ga het model fijn bouwen en heb er zin in!

Vaar wel.
:lol:

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door van der Wardt »

ReRij schreef:
nnndoh schreef:van der wardt

https://www.lecturama.nl/hobby-vrijetijd/bouwjeschip

Is dit dan niet iets beter om je te plezieren? incl duidelijke informatie
met hoeveel het uiteindelijk kost om dan uiteindelijk iets rotterdams in huis te hebben?
En misschien weet je het voor de volgende keer dat als je zoiets op tv ziet, dat het nagenoeg altijd 125 afleveringen zijn en dat het veel geld kost
niks is gratis of goedkoop tegenwoordig.

zelfs de modellen in de winkels , 450 euro is toch gauw bijna 1000 gulden

Helemaal mee eens en ik geef toe dat de omschrijving veel duidelijker is.
Meneer kan dus aan dit schip beginnen! Al is het maar uit principe.
:wink:
Meneer begint er dus echt niet aan.
Bijna 800 euro voor een modelschip, never nooit! Ik heb andere hobby's waaraan ik mijn geld besteed.
Ben wel enkele malen a/b van deze sleper geweest. Machtig schip.
Maar dit model wordt idd netjes aangeboden zonder enige twijfel betreffende de totale kosten . Zó hoort het! En daarover ging mijn waarschuwing voor de Eenhoorn!

ReRij
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 nov 2011 13:16

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door ReRij »

Eind goed al goed.

(laatste woorden van het album Scharlaken Rackham).

:D

fastatje
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2012 18:19

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door fastatje »

Héhé. nu kan iedereen lekker gaan slapen....... maar ik hou één oog open.

ReRij
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 nov 2011 13:16

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door ReRij »

Dit is niet specifiek aan iemand alleen gericht en heeft ook geen negatieve intentie.

Ik ga zeker veel plezier beleven aan het maken van het model.
Nu ik ook weet dat een gebouwd model 1000 euro duurder kost
dan het bouwpakket geeft me dat een extra stimulans en vind ik
de prijs zelfs redelijk. Zoals we nu weten is die ook verspreid over zo'n
2,5 jaar. Ook mooi. 1950 euro is voor de fanatieke liefhebber van Kuifje
en zo fanatiek ben ik nu ook weer niet.
De tijdsduur is ook prettig, hoewel ik nog even wacht tot ik het hele
spantwerk heb. Kan ik dat in één keer in elkaar zetten. Ik ga er niet
eens van uit dat het allemaal perfect past. Kan ik me ook niet ergeren als
iets niet past. Pas je het gewoon aan tot het wel past.
Zo lastig is dat niet hoor. Althans voor mij niet. De ervaring heb ik nog wel.
Mijn bouwfases zullen met grotere tijdsperiodes geschieden dan elke week.
Ik schat zo eens in de twee maanden een weekeindje.
Er schijnt wat onregelmatigheden te zijn met de levering in het begin.
Geen probleem. Ik heb een afspraak met de winkel dat zij de afleveringen
die er zijn reserveren. Het is een postagentschap en ik kom er toch al
één keer in de maand om een postpakket te brengen dat naar de andere
kant van de wereld moet.
Neem ik gelijk de afleveringen van De Eenhoorn mee die zijn binnengekomen.
Van een abonnement houd ik niet. Ik heb nergens een abonnement op.
En zo kom je ook eens in de winkel. Het jonge echtpaar die het runt zijn
aardige mensen en een praatje zit er altijd in. Dat maakt het ophalen van de
afleveringen ook prettig relaxed.
Het gaat me niet om de waarde (later) maar om het plezier (nu en later).
Ja, dit wordt plezier de komende tijd.
Ook met de boekjes, ze zijn erg leuk om te lezen, geven sfeer en goede
documentatie. Ik ben benieuwd wat er allemaal in staat in de volgende 1968
pagina's (minus de voor- en achterpagina's van elk boekje).
Maar ik kan begrijpen dat, als je niets hebt met Kuifje, het model je veel
minder aanspreekt. Wil je een mooi authentiek schip als model, dan kan je
inderdaad beter een bouwpakket nemen uit de winkel. Maar zoals eerder
gezegd zijn die veel moeilijker om te bouwen. Deze discussie begon met een
waarschuwing. Mijn waarschuwing is dat de winkel-bouwdozen zo moeilijk
zijn dat men halverwege kan afhaken. Ik heb dat wel gezien bij anderen in het verleden,
toen ik me intensief met modelbouw bezig hield. Dan is een dergelijk bouwpakket,
ondanks dat het goedkoper kan zijn dan De Eenhoorn, ook weggegooid geld.
Bovendien is de investering voor gereedschap en zo veel hoger.
Wil men zich met die bouwpakketten inlaten, start met een klein schip, zoals
De Halve Maan. Meteen aan een groot zeilschip beginnen is bijna onbegonnen
werk, zonder ervaring. Alleen voor ervaren modelbouwers.
Daar zal De Eenhoorn toch meer succes garanderen. Maar dat is geen authentiek
schip, zoals bijvoorbeeld de Wasa (3900 euro, pfffff, daar heb ik die van mij 20 jaar
geleden niet voor verkocht. 1500 gulden kreeg ik er voor toen en dat vond ik heel wat.
Overigens is hij toen naar een klein maritiem privé museum gegaan. In Duitsland.
Wie weet doe ik nog wel eens verslagje over de voortgang van De Eenhoorn.
Uiteindelijk zal hij bij mij op een dressoir pronken.
:)

Vriendelijke groet
René

nnndoh
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 dec 2006 18:59

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door nnndoh »

positieve of negatieve reacties over dit schip maal ik niet om
ondanks dat ik voorlopig helaas zonder werk zit, is dit toch iets wat ik dolgraag wil hebben, en ik zal dan ook wel gewoon het hele collectie nemen in die tijdsbestek van 2 jaar.
al met al , hij ziet er gaaf uit gewoon

ReRij
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 nov 2011 13:16

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door ReRij »

Hoi

Ik kreeg ook nog een reactie van iemand waarom er geen zeilen bij zitten.
Hergé heeft die wel getekend.
Dit klopt, maar de zeilen werden in de scenes getekend waar het om het zogenaamde
echte schip gaat (dus terug in de tijd in het boek).
Ons model is een kopie van de drie modellen die in het boek voorkomen en die modellen
hadden geen zeilen.
Het model bezit dan ook niet de tuigage om de zeilen te bedienen, maar alleen het vaste
wand om de masten te stabiliseren en om de ra's in positie te houden. Zoals ik al eerder
schreef dus een vereenvoudigd tuigage, naast het feit dat Hergé al een vereenvoudigd
tuigage tekende om de uiteindelijk kleine tekeningen in het boek niet te gecompliceerd te
maken. Net zo goed als hij een vrijwel leeg schip tekende, terwijl in werkelijkheid het schip
gekrioeld moet hebben van de mensen, zeker tussen de 200 tot 300! Hier wordt ook naar
gerefereerd in één van de verschenen bijgeleverde boekjes.
Ik verwacht ook wel veel onderdelen van 'kunsthars' (résine) en het zou me niet verbazen als
onderdelen van masten of de ra's daarvan gemaakt zijn. In ieder geval zeker alle versierende
delen van het schip. Metaal wordt in het geheel niet gebruikt bij het model, lijkt het.
Résine is ook het materiaal waar de beelden van gemaakt worden en het is wat anders dan
plastic (sowieso zwaarder). In ieder geval een materiaalkeuze waar de ervaren modelbouwer
van modellen van ooit bestaande schepen zijn neus voor zou ophalen.

Groet
R

Gesloten