Nee @Newmickey ook deze conclusie is een persoonljke conclusie en niet gebaseerd op feiten en bewijs. Ik weet ook wel dat refined sugars geen aspartaam is. Ik heb die link gemaakt naar dat onderzoek omdat dat een overview studie is van een aantal onderzoeken naar het effect van een westerse voedingswijze op ADHD. En in die overview studie staat expliciet vermeld dat met name frisdranken, meestal gezoet met aspartaam zoals je weet, daar een belangrijke rol in spelen.Ik weet niet wat jij denkt dat de term "refined sugars" betekent maar dat is in ieder geval géén aspartaam. Check je ooit wel eens wat je leest?
"Refined sugars" betreft alle vormen van geraffineerde suiker zoals kristalsuiker, poedersuiker, kortom alle tafelsuiker van natuurlijke oorsprong (suikerbieten, suikerriet etc.).
Vind het onbegrijpelijk dat je dit aangrijpt om het op aspartaam te betrekken, bespottelijk en dom!
En ook heb ik gezegd dat onderzoek doen via bevolkingsonderzoek naar het effect van geïsoleerde stoffen niet erg betrouwbaar is. En het beter is te kijken naar het effect van een bepaalde voedingswijze.
Als je wilt kijken naar het effect van aspartaam dan zijn dier studies zoals ik die heb gegeven blijkbaar relevanter en betrouwbaarder.
Ik heb nog steeds geen echt antwoord op de vraag waarom zouden die onderzoekers dan toch een studie met ratten opzetten met extreme hoeveelheden aspartaam omgerekend naar de mens? Alleen om leuk bezig te zijn? Of het wordt toch betaald dus prima? Want uit die dierstudie met ratten blijkt wel degelijk dat aspartaam schadelijk kan zijn. zie vorige posts.