LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] polish robinia

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
edje1967
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2012 21:03

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door edje1967 »

gemar schreef:Ook ik ben benadeelde voor 0,7 ha bomen die naar nu blijkt geen cent waard te zijn. De bomen worden gebruikt voor bio energie en brengen niets meer op.

Ik wil voorstellen om als gedupeerden de handen ineen te slaan en een goede advocaat in te huren die deze mislukking voor ons kan verhalen. Als iedereen meedoet, kunnen we de kosten zeker beperken. Of is er misschien iets van deze aard al opgestart zodat ik me daarbij kan aansluiten? Graag reacties!

GB
Laatst gewijzigd door edje1967 op 29 mar 2012 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

semarang51
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2012 20:16

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door semarang51 »

je gaat je schamen dat je erin getrapt bent. Ja, ook wij zijn de boot ingegaan voor 5.500 euro. Hoe het is zijn werk is gegaan is bekend; hetzelfde als bij alle anderen. Je lekker maken om bomen in Polen te kopen om een goede winst na 7 jaar te kunnen beuren. Dan het verzoek om de termijn met 2 jaar te verlengen om uiteindelijk alweer na 1 jaar je voor het blok te zetten om nu te kappen omdat anders het volgend jaar de kap voor jouw eigen rekening komt! Om ons allen te bundelen is een prima idee. Of je er nu geld voor gespaard hebt of geleend hebt, het is zeer zuur voor ons allemaal wat er gebeurd. Wijzelf hebben geen idee hoe je zoiets moet aanpakken, maar zijn zeker bereid om eraan mee te werken.

edje1967
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2012 21:03

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door edje1967 »

semarang51 schreef:je gaat je schamen dat je erin getrapt bent. Ja, ook wij zijn de boot ingegaan voor 5.500 euro. Hoe het is zijn werk is gegaan is bekend; hetzelfde als bij alle anderen. Je lekker maken om bomen in Polen te kopen om een goede winst na 7 jaar te kunnen beuren. Dan het verzoek om de termijn met 2 jaar te verlengen om uiteindelijk alweer na 1 jaar je voor het blok te zetten om nu te kappen omdat anders het volgend jaar de kap voor jouw eigen rekening komt! Om ons allen te bundelen is een prima idee. Of je er nu geld voor gespaard hebt of geleend hebt, het is zeer zuur voor ons allemaal wat er gebeurd. Wijzelf hebben geen idee hoe je zoiets moet aanpakken, maar zijn zeker bereid om eraan mee te werken.

Mensen stuur allemaal een berichtjenaar tros radar en evt omroepmax waar deze onderwerpen al eens eerder aan de orde zijn geweest.

edje1967
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2012 21:03

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door edje1967 »

edje1967 schreef:
gemar schreef:Ook ik ben benadeelde voor 0,7 ha bomen die naar nu blijkt geen cent waard te zijn. De bomen worden gebruikt voor bio energie en brengen niets meer op.

Ik wil voorstellen om als gedupeerden de handen ineen te slaan en een goede advocaat in te huren die deze mislukking voor ons kan verhalen. Als iedereen meedoet, kunnen we de kosten zeker beperken. Of is er misschien iets van deze aard al opgestart zodat ik me daarbij kan aansluiten? Graag reacties!

GB

KSL
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2012 15:46

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door KSL »

Ook ik ben benadeeld door Polish Robinia Foundation. Zojuist heb ook de informatie naaar Tros Radar gestuurd. Ik lees op het forum dat er in 2009 en in 2010 ook al gedupeerden zijn geweest.

Is er misschien iemand die weet wat hieruit is voortgekomen?

JoBerg
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mar 2012 21:48

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door JoBerg »

Ook ik heb een aantal bomen aangeschaft, helaas.
Inmiddels bericht gehad van PRF/Robiplant dat de bomen niets meer waard zijn en alleen verkoop tbv de bio-energie de kosten nog gaat dekken alleen voor de kosten van kappen.

Verder gaan zoeken naar nieuws, blijkt dat begin maart 2012 bij de Rechtbank Rotterdam er waarschijnlijk een rechtszaak heeft plaatsgevonden tegen PRF/Robiplant. Het vonnis wordt ergens volgende week gepubliceerd op de site rechtspraak.nl. Dit hou ik in de gaten, daarnaast heb ik half april een afspraak bij het Juridisch Loket.
Volgens mij is er een aantal jaren geleden ook al een rechtszaak geweest, probeer hiervan ook het vonnis te vinden.
Weet iemand hier meer van af?

Verdere actie afhankelijk van de uitspraak van deze rechtszaak en het advies van het Juridisch Loket.
Indien er een mogelijkheid is tot teruggave van de inleg of wat dan ook, wil ik dit wel proberen. Zou fijn zijn als wij dit met een aantal deelnemers gaan doen.
Zodra ik meer weet bericht ik hierover.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

JoBerg schreef:Ook ik heb een aantal bomen aangeschaft, helaas.
Inmiddels bericht gehad van PRF/Robiplant dat de bomen niets meer waard zijn en alleen verkoop tbv de bio-energie de kosten nog gaat dekken alleen voor de kosten van kappen.

Verder gaan zoeken naar nieuws, blijkt dat begin maart 2012 bij de Rechtbank Rotterdam er waarschijnlijk een rechtszaak heeft plaatsgevonden tegen PRF/Robiplant. Het vonnis wordt ergens volgende week gepubliceerd op de site rechtspraak.nl. Dit hou ik in de gaten, daarnaast heb ik half april een afspraak bij het Juridisch Loket.
Volgens mij is er een aantal jaren geleden ook al een rechtszaak geweest, probeer hiervan ook het vonnis te vinden.
Weet iemand hier meer van af?

Verdere actie afhankelijk van de uitspraak van deze rechtszaak en het advies van het Juridisch Loket.
Indien er een mogelijkheid is tot teruggave van de inleg of wat dan ook, wil ik dit wel proberen. Zou fijn zijn als wij dit met een aantal deelnemers gaan doen.
Zodra ik meer weet bericht ik hierover.
Hier is het vonnis te vinden: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BW0387

De vorderingen van 65 eisers zijn bij vonnis van 7 maart 2012 afgewezen door de Rotterdamse rechtbank.

edje1967
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2012 21:03

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door edje1967 »

Ad Verkaad schreef:
JoBerg schreef:Ook ik heb een aantal bomen aangeschaft, helaas.
Inmiddels bericht gehad van PRF/Robiplant dat de bomen niets meer waard zijn en alleen verkoop tbv de bio-energie de kosten nog gaat dekken alleen voor de kosten van kappen.

Verder gaan zoeken naar nieuws, blijkt dat begin maart 2012 bij de Rechtbank Rotterdam er waarschijnlijk een rechtszaak heeft plaatsgevonden tegen PRF/Robiplant. Het vonnis wordt ergens volgende week gepubliceerd op de site rechtspraak.nl. Dit hou ik in de gaten, daarnaast heb ik half april een afspraak bij het Juridisch Loket.
Volgens mij is er een aantal jaren geleden ook al een rechtszaak geweest, probeer hiervan ook het vonnis te vinden.
Weet iemand hier meer van af?




ik zie dat de rechtzaak isafgewezen op 7 maart dus we kunnen allen fluiten naar onze centen!!!!!

Verdere actie afhankelijk van de uitspraak van deze rechtszaak en het advies van het Juridisch Loket.
Indien er een mogelijkheid is tot teruggave van de inleg of wat dan ook, wil ik dit wel proberen. Zou fijn zijn als wij dit met een aantal deelnemers gaan doen.
Zodra ik meer weet bericht ik hierover.
Hier is het vonnis te vinden: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BW0387

De vorderingen van 65 eisers zijn bij vonnis van 7 maart 2012 afgewezen door de Rotterdamse rechtbank.

edje1967
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2012 21:03

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door edje1967 »

gisteren een brief ontvangen van de advocaat Hr rob van Dijk
Hij wil in hoger beroepgaan wie doet er mee, hoe meer er mee doen hoe lager de kosten worden.

meld je aan Bij dhr rob van dijk via lexiusadvocaten

gr

Dronryp64
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 apr 2012 11:28

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door Dronryp64 »

.Tóch maar wél op 1 april mij even laten horen ivm de PRF want ook deze houd mij sinds 2004 bezig.
Als kleine zelfstandige eerst geld gespaard en net als velen hier mij aangesloten bij de zogenaamde "Groene Spaar Adviseurs" jaja.., nádat de overeenkomsten vol verwachting waren getekend en betaald, (kleine 9000 euros) dan maar afwachten tot de eerste mogelijkheid van kap én uitbetaling, maar intussen weten wij allemaal beter!!
Ook mijn adviseur hield het al na zeer korte tijd voor gezien en begon voor zichzelf en daar sta je dan.
Op 24 maart alweer een brief van Berkhouwer ontvangen met alweer een keuze die ook géén keuze is want na allerlei andere toezeggingen en beloftes, weet je toch niet meer wat je moet.
Ook ná de gerechtelijke uitspraak van afgelopen maand, lijkt het een farce om nu mensen hun fiat te vragen om de bomen te kappen en dan wát over is, uit te betalen en zo niet, dan moeten wij eventueel later bijbetalen omdat de bomen gekapt moeten worden.
Er werd dus aanvankelijk 20.00 euro per ha. beloofd en nú zou er 2000 per ha. overblijven, áls het ook zo is??!!
Dus ik vermoed maar vraag ook aan lezers hier, wat jullie denken, omdat ook in 2009 Dhr. van Dijk adviseerde om niet te reageren.
Een wrange zaak, maar ja...voor ons allemaal hè. maar is er dan helemaal géén mogelijkheid om in elk geval een deel van ons geld terug te krijgen?
Dat je van een kale kip niet kan plukken, dat weet ik, maar hoe kaal is de kip???

JoBerg
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mar 2012 21:48

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door JoBerg »

Ik heb inmiddels het vonnis gelezen, zie Rechtspraak.nl, ga naar uitspraken en registers, uitspraken, zoeken in uitspraken.
Vul dit nr in bij LJN: BW0387.
Het is een heel stuk om te lezen, maar het komt er volgens mij op neer dat er nog geen vergunningsplicht bestond op het moment van aangaan van de overeenkomsten en dat er geen genoeg aanknopingspunten zijn geweest om bv. een vordering tot vergoeding van schade toe te kennen.

Wat ik wil een aandachtspunt vindt is dat bovenop alles niet nog meer onverwachte "kosten" voor ons naar voren komen en dit een eeuwig durend gedoe wordt.
Denk er wel over na om mij aan te sluiten voor het Hoger Beroep, en ik ben benieuwd naar de uitkomst van mijn afspraak bij het Juridisch Loket van 11 april.
Wordt vervolgd.

gemar
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:02

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door gemar »

Ik wil me als gedupeerde graag aansluiten bij de actie met advocaat Rob van Dijk uit Rotterdam. Hoe gaat dit in zijn werk?

[email protected]

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door Jolijn »

Lees wat een eindje hier boven staat.
Daar staat hoe, wat en waar je je kunt aanmelden.
Is dat niet helemaal duidelijk, kun je via PB je vragen aan betr. poster stellen.

aatje&faatje
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2012 22:59

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door aatje&faatje »

ook wij zijn de gedupeerde en ook wij hebben 27 maart een antwoordkaart ontvangen en moeten binnen 14 dagen een antwoord geven alternatief 1: bio- energie alleen bij minimaal 2000 euro netto-opbrengst per ha wij hebben 0,3ha, dus dat leverd niks op maar hebben wel onze kap nodig.
En alternatief 2: 1 jaar wachten en dan geen garantie en in 2013 de bomen op onze kosten verwijderen.
Noemen ze dit een keuze?
De 27ste ook e-mail verstuurd naar eerdere opgegeven e-mail adres die eerder vermeld staat via dit forum maar dat bestaad niet.
Doet Tros Radar hier zelf ook nog wat mee?
En is het raadzaam om contact te zoeken via AFM?
Of misschien via consumentenbond?
Eigenlijk valt Berkhouwer te verwijten dat hij geen goede afkoper heeft waar hij wel toe verplicht is en wie zegt of weet dat hij het hout niet goed kan verkopen?
Wie weet heeft of kan hij het wel goed verkopen en steekt het in z`n eigen zak.
De enige die er aan verdienen zijn de Polen?

Astimo
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jan 2011 15:17

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door Astimo »

Op 28 maart heb ik het volgende bericht geplaatst, omdat ik bij dit hele gebeuren nogal wat vragen heb en deze draad toen niet gevonden heb. Graag wil ik ook nog even de aandacht vestigen op de vragen, onderaan dit lange verhaal. Kan iemand mij daarop antwoorden?
Na uitgebreid op het forum te hebben gezocht en de zoekfunctie te hebben gebruikt, kom ik wel op een soortgelijk verhaal, maar niet op hetzelfde verhaal uit. En aangezien ik gisteren een gestandaardiseerde brief heb gekregen, ben ik ervan overtuigd dat ik niet de enige ben met dit 'probleem'.

In 2004 kwam er iemand bij ons om te helpen de maandelijkse lasten omlaag te brengen. Een heel mooi verhaal en wij zagen het wel zitten. In het buitenland waren speciaal bossen aangeplant waarvan het hout een behoorlijk waarde zou hebben, omdat het in de bouw altijd gebruikt wordt. We kregen ook rendementen te zien en die waren wel heel erg mooi. Maar als het allemaal zou tegenvallen, zou het laagst denkbare rendement ons na 8 jaar opzadelen met een tekort van ongeveer €3000. Aangezien er een verzekering was tegen bosbrand, natuurschade, militaire acties en weet ik veel wat, durfden wij dat wel te gokken.
Tot mijn verbazing kwam ik er later achter dat wij een lening hadden afgesloten bij Arenda voor €40.000. Tot mijn verbazing, omdat het mij niet uit het gesprek duidelijk was geworden, maar dat kan aan mijn onoplettendheid liggen. Nagekeken in de papieren, dat schepte ook niet echt duidelijkheid, dus zelf geconcludeerd: onze lening was overgenomen waardoor we lagere maandlasten zouden hebben, tegelijkertijd is er zo'n €25.000 bijgeleend om te investeren in FSC hout, maar omdat er alleen rente wordt betaald is het totaal maadbedrag (in eerste instantie) lager dan dat van de oorspronkelijke lening (waarbij werd afgelost).

Spijt als haren op het hoofd, het gevoel erin gestonken te zijn, maar getekend met volle bewustzijn, dus niet zeuren.

In de tussenliggende jaren wordt ons dringend verzocht het hout langer te laten staan, omdat de opbrengsten tegenvallen en langer laten staan maakt de stammetjes dikker en de opbrengst groter. Maar 2 jaar langer laten staan betekent ook 2 jaar langer alleen rente aan Arenda betalen (wat ondertussen, ondanks de lage rente, een hoger bedrag is als de aflossing 8 jaar geleden) en mijn gevoel zegt dat die dikkere stammen niet meer opleveren dan het bedrag van 2 jaar extra betalen. Dus daar niet op gereageerd.

Gisteren viel er een brief in de bus, gericht aan iedereen die dit jaar (nu ongeveer?) 'zijn bos' gaat laten kappen, sommige na 8 jaar, anderen na 10 jaar. Eerst wordt verteld hoe slecht het allemaal is en de laatste jaren gegaan is. Niemand, geen enkel bedrijf, is bereid onze bossen te kappen. Dus moest Robina dat zelf doen, maar dat kostte Robina geld, hetgeen ze de afgelopen jaren betaald hebben omdat ze 'ons' niet met die kosten op willen zadelen. Maar dat drukt natuurlijk wel enorm de opbrengst.
Als ik het goed begreep, hebben ze nu 'onze' bossen gekapt, heel veel werk gehad aan het recht maken van de stammen, en waarvoor eigenlijk? Niemand wil nog houten palen om te bouwen. Althans, niet van onze bossen. Nu kunnen ze het wel verkopen aan de bio-industrie, maar dat levert maar heel weinig op. We kunnen het hout wel opslaan, wachten tot de markt voor de mooie, rechte stammetjes van onze bossen weer aantrekt, maar ook dat kost geld, dus als we dat willen, moeten we binnen vier weken een paar duizend euro overmaken. Reageren we niet binnen vier weken, wordt het hout aan de bio-industrie verkocht.

Mijn vragen:
We hebben niets anders dan hun brief voor deze gang van zaken.
Ze hebben het nu over percelen in Polen, terwijl we toentertijd de percelen mochten bezoeken, in zuid-Duitsland. Kunnen zomaar die percelen verwisseld/verplaatst worden?
Behalve het verzoek het hout niet te kappen, hebben we nooit een zorgwekkend verslag gezien. Sterker nog, we hebben nog nooit een verslag gezien wat het gekapte hout dat jaar opgeleverd heeft. Moeten we nu accepteren dat het allemaal 'op z'n gat ligt'?
Hoezo heeft Robina kosten gemaakt om de stammetjes zo mooi recht te maken, heeft de bio-industrie dat nodig?
Hebben we niet recht op een uitgebreid verslag van hoeveel hout er gekapt is, wat de marktwaarde is en wat de bio-industrie ervoor geeft?

Wie heeft nog meer deze brief ontvangen en zit met dezelfde vragen?

Iedereen bedankt voor antwoorden. Overigens, dat het dom is, weggegooid geld is (standaard reacties bij andere topics over soortgelijke onderwerpen) geeft geen antwoord op mijn vragen.
Omdat me niet duidelijk is wat ik precies moet zetten in de e-mail aan [email protected], heb ik bovenstaande forumbericht gekopieerd.
Als iemand nog meer tips heeft, graag!

Astimo
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jan 2011 15:17

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door Astimo »

edje1967 schreef: Mensen stuur allemaal een berichtjenaar tros radar en evt omroepmax waar deze onderwerpen al eens eerder aan de orde zijn geweest.
Heb je daar ook adressen van? Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik mijn verhaal bij trosradar kwijt wilde, maar dat doe ik dus niet als ik hier op het forum wat plaats?

aatje&faatje
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2012 22:59

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door aatje&faatje »

Ik heb iemand gesproken van het radar telefoon team die gene heeft verteld dat radar er zelf niks mee kan omdat het in Polen is.
Er is een advies geweest om contact te zoeken met Consuwijzer via telefoon nummer: 0880707070.
Een ander advies wat ik voorstelde was TROS Opgelicht dat zou eventueel wel mogelijk zijn.
Eerlijk gezegt denk ik niet dat wij het echt via de rechter ons recht zouden kunnen halen gezien dat de vorige ploeg (afgelopen 7 maart 2012) heeft verloren en nu nog een extra kosten plaatje voor de kiezen krijgen van 13.000,00. (65 eisers a,200,00) maar ja, wie niet waagt die niet wint.
Het zou misschien ook eventueel mogelijk zijn om het via een rechtbijstand verzekering aan te vechten, maar dan moet je die wel hebben.
Wij zelf hebben de bomen in 2004 laten planten in 2010 hebben wij 2 voorstellen gekregen van dhr Berkouwer voor een ieder wel bekend verhaal.
In de brief staat dat ze onze kap nodig hebben van 2013 maar onze (8+2=10/2004-2014)
zou eigenlijk in 2014 plaats moeten vinden misschien dat daar nog wat mee te doen is gezien op Juridisch vlak?
De AFM had een dwangsom uitgegeven aan PRF nu hun gelijk is gegeven waar gaat dat geld dan heen misschien toch nog een betaling?
Wij zijn erg nieuwgierig naar wat een ander nog eventueel weet te doen en dat dan ook graag laat weten via dit forum.

joost&liliane
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2012 12:00

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door joost&liliane »

Ook wij zijn de pineut (16.000 euro). PRF/Robiplant Berkenwoude begaat met de brief van 24 maart jl een juridisch aanvechtbare fout. Zij wil onder het contract uitkomen door een fooi van 7% van de oorspronkelijke investering uit te keren. Het is de vraag of deze wel wordt uitgekeerd, want RPF/Robiplant heeft mogelijk nog nooit iets uitgekeerd. De rechterlijk uitspraak van 7 maart jl. heeft uiteraard geen betrekking op de brief van 24 maart jl. dat moet dus een nieuwe procedure worden. Bij wie kunnen wij ons aanmelden? Ik neem aan dat deze keer een veelvoud van de 65 eisers (dank jullie wel!) zich aanmeldt. En ga nog niet in op het 'voorstel' van PRF/Robiplant. dan weet je zeker dat je niets meer terug krijgt.

JoBerg
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mar 2012 21:48

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door JoBerg »

Als ik het zo lees zijn er 2 verschillende brieven uitgegaan, een antwoordkaart en een brief. De laatste heb ik ontvangen en ik heb dezelfde vragen als Astimo.
Er is geen rapport aan welke partijen de bomen zijn aangeboden, (inspanningsverplichting) en welke prijs de bio-energie dan wil betalen.
Daarnaast wordt in de brief ook opeens gesproken over 5% verkoopkosten en controle en registratie van de verkochte hoeveelheid (wordt aan de deelnemers doorberekend (ons dus). Kan dit niet terugvinden in de overeenkomst.
Komen deze extra kosten ook bij jullie voor op de antwoordkaart en de brief?

ice-queen
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2012 10:07

Re: polish robinia

Ongelezen bericht door ice-queen »

ik heb mijn verlies al lang geleden geaccepteerd. Blijf met een grote schuld zitten. Is het nou verstandig om zoals de brief van 24 maart van PRF aangeeft voor die kap voor bio-energie te gaan en hopenlijk nog een beetje geld te krijgen en van PRF af te zijn of niet? Ik wil niet in 2013 nog meer kosten krijgen.

Gesloten