Heb de volgende vraag voor jullie met betrekking tot het (laten) scannen van mijn legitimatiebewijs.
Ivm een verhuizing heb ik vorige week een busje gereserveerd bij Europcar. Vanwege de reservering/betaling moest ik via iDeal mijn creditcard gegevens doorgegeven en terplekke zou ik het resterende borgbedrag pinnen, tot nu toe niet heel vreemd.
Bij de algemene voorwaarden op de Europcar-website staat het volgende:
Vanochtend was het tijd om het busje op te halen bij Europcar. Gelukkig had ik een aantal behulpzame vrienden weten te strikken om mij vandaag te helpen. Aangekomen bij Europcar, met mijn rijbewijs en paspoort als tweede ID, gebeurde iets dat mij op zijn zachts gezegd niet aanstond.Verplichte legitimatie
Vergeet niet onderstaande documenten mee te nemen bij het afhalen van uw elektrische scooter. Deze dienen allen op naam te staan van de hoofdbestuurder. Europcar behoudt zich het recht voor om de gegevens te controleren:
• Geldig paspoort of ID-kaart
• Voor het besturen van een bromfiets van Europcar geldt een minimale leeftijd van 21 jaar en een geldig A-M bewijs of een nationaal rijbewijs
• Huurders met een woonadres in Nederland dienen een adreslegitimatie in de vorm van een bank- of giroafschrift, loonstrook, uittreksel bevolkingsregister, afschrift van telefoonabonnement vaste telefonie of afschrift van een telefoonabonnement GSM mee te nemen. Deze documenten mogen niet ouder zijn dan 30 dagen
• Internationale huurders dienen voor het huren van een elektrische scooter in bezit te zijn van een Credit Card voor waarborg en betaling.
Let op! Een dubbele legitimatie is verplicht; ook voor een eventuele tweede bestuurder.
De meneer van Europcar vond het heel gewoon om ongevraagd mijn rijbewijs te scannen (dus geen fotokopie op papier, maar een scan die "ergens" in hun computer verdween). Hetzelfde gebeurde met de factuur die ik moest meenemen, waarbij ik hem gelukkig last-minute kon overtuigen om het papier dubbel te vouwen zodat mijn betaalgegevens niet werden meegescand.
Vervolgens verdween mijn paspoort ineens ongevraagd onder de scanner. Toen ik hiertegen protesteerde kreeg ik te horen dat ik in dat geval het busje niet zou meekrijgen. Ik was het hier niet mee eens en legde uit dat het hier om mijn identiteit gaat en dat ik niet weet wat er met mijn gegevens gebeurd en waarom/waar/hoe veilig mijn gegevens worden opgeslagen. Zij verwachten van mij een bewijs van rijvaardigheid om een busje te huren – het is toch niet zo raar om te vragen om een uitleg/bewijs van hoe zij om met mijn identiteitsgegevens om te gaan?
Ik kreeg een grote mond en kon ophoepelen of ophouden met zeuren. Uiteindelijk heb ik met tegenzin toegegeven (achteraf spijt), ik had immers al vooruit betaald en zou mijn geld niet terugkrijgen en er waren mensen die vrij hadden genomen om te helpen verhuizen.
Op de website en in de algemene voorwaarden staat niets over het scannen en opslaan van scans van mijn persoonlijke identiteitsbewijs. Ik begrijp dat er op zijn minst een kopie van mijn rijbewijs nodig is om het busje uit te huren en dat ze eventueel een paspoort willen om mijn ID te controleren, maar waarom is er een scan van mijn paspoort nodig?
Mag een commercieel bedrijf zomaar een ID bewijs/paspoort van klanten scannen en in hun systeem opslaan (zonder dat het in de alg. voorw. staat)?
Op dit moment staan mijn creditcardgegevens én een scan van mijn rijbewijs én van mijn paspoort ergens op een server van Europcar en ik heb geen idee wat zij verder met mijn gegevens doen. Het zint me niet dat ik niet weet waar mijn gegevens zijn opgeslagen en wat Europcar met mijn gegevens van plan is (dit is niet op de website te vinden en het Europcar personeel kon mij dit ook niet vertellen). Daarbij weet ik niet hoe goed beveiligd hun systemen zijn. DigID bleek onlangs al niet 100% waterdicht, door een hacker kwamen gegevens van KPN-klanten op straat te liggen etc., wie garandeerd mij dat mijn creditcard- en paspoort-gegevens veilig zijn bij een of ander autoverhuurbedrijf?
Kan iemand mij vertellen wat mijn rechten en de rechten van Europcar zijn inzake MIJN persoonsgegevens en een scan van MIJN paspoort (ze hebben immers ook al mijn creditcard gegevens EN een scan van mijn rijbewijs)?
Welke stappen moet ik ondernemen om te zorgen dat Europcar mij garandeerd dat zij zo snel mogelijk AL mijn gegevens uit hun systeem wissen?
Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik raad iedereen af om bij dit bedrijf een busje te huren. Niet alleen kunnen zij me niet duidelijk vertellen waarom zij mijn gegevens nodig hebben (afgezien van "dat is het beleid"), daarbij hebben ze een grote mond tegen klanten die vragen wat er met hun gegevens gebeurd.
Groeten,
E. Stills