LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

kunnen ze ook hebben met een simpele inbraak in het pand, als alles gewoon een papieren kopie is....dus wat dat betreft is de veiligheid van de gegevens net zo in het geding.
Geen enkele methode is 100% waterdicht.

E.Stills
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2012 21:35

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door E.Stills »

Europcar schreef:Wij betreuren uw ervaring.
Ik ook. Dit was eens maar nooit weer met Europcar (in Nederland of daarbuiten). Volgende keer ga ik naar Sixt, Hertz, Bo-rent of een ander autoverhuurbedrijf waar een kopie van mijn rijbewijs (logisch) volstaat en waar ik als klant normaal wordt behandeld.
Europcar schreef:Wij komen graag met u in contact om een nadere toelichting te geven. Wij willen benadrukken dat wij zorgvuldig en vertrouwelijk omgaan met de gegevens van onze klanten.
Alles leuk en aardig, maar waarom staat deze toelichting niet gewoon op de website? Waarom konden uw collega's ter plaatse die toelichting niet geven toen ik er om vroeg? Waarom kunt u deze toelichting niet hier op het forum geven?

Nu kan er ineens toelichting worden gegeven, terwijl jullie collega's ter plaatse niet verder kwamen dan "dat is ons beleid". Als jullie vertrouwelijk omgaan met mijn gegevens, waarom staat dan nergens aangegeven dat jullie mijn gegevens scannen? Sterker nog, waarom vinden jullie het nodig om mijn paspoort te scannen, waarom is het bekijken van mijn paspoort niet voldoende om mij te identificeren als de persoon op het rijbewijs?

In het meldingenregister van het CPB kan ik overigens niet vinden dat jullie zomaar mijn paspoort mogen scannen.
Uit datzelfde register maak ik op dat mijn gegevens verwerkt worden in het ELENA Waarschuwingssysteem van Bovag (dit is mij niet verteld toen ik vroeg wat er met mijn gegevens zou gebeuren en waar deze zouden worden opgeslagen). Waarom konden uw collega's mij niet vertellen dat mijn gegevens aan derde partijen verstuurd zouden worden?
Europcar schreef:U kunt ons bereiken via e-mail op [email protected] of via de telefoon op nummer 070-3811800.
Mosterd na de maaltijd.

Ik heb gisteren al melding van deze gang van zaken gedaan bij CBP. Tevens is er een brief naar jullie onderweg met het verzoek mijn gegevens te verwijderen en derde partijen waar u mijn gegevens mee heeft gedeeld hiervan op de hoogte te stellen.

Ik ben op zijn zachtst gezegd pisnijdig over hoe jullie omgaan met mij en mijn persoonlijke identiteitsgegevens, ben ook zeer boos over het feit dat ik zowat wordt uitgelachen (en te horen krijg dat ik kan ophoepelen) als ik aangeef dat ik niet wil dat mijn paspoort wordt gescand in verband met de veiligheid van mijn gegevens (inderdaad ja, MIJN gegevens, NIET de UWE!)

Het moge duidelijk zijn dat ik nooit meer klant wil zijn van jullie. Niet in Nederland en niet in het buitenland. En iedereen die een auto of busje wilt huren zal ik ten sterkste afraden om dat bij jullie te doen.

Beetje sneu dat ik ineens wel serieus word genomen nadat ik een bericht over jullie op het TROS Radar forum heb geplaatst.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

elena is alleen als je je niet aan de huurovereenkomst houdt..

E.Stills
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2012 21:35

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door E.Stills »

Europcar schreef:Wij komen graag met u in contact om een nadere toelichting te geven. Wij willen benadrukken dat wij zorgvuldig en vertrouwelijk omgaan met de gegevens van onze klanten.

U kunt ons bereiken via e-mail op [email protected] of via de telefoon op nummer 070-3811800.
Beste Europcar,

Leest u vooral ook even puntje 4 op de site overheid.nl over het voorkomen van identiteitsfraude:
Geef niet te snel een kopie van uw identiteitsbewijs af. Meestal is dat niet nodig. Als u toch een kopie geeft, schrijf er dan groot overheen dat het een kopie is voor het hotel of voor de autoverhuur. Streep op de kopie ook uw burgerservicenummer door: in het paspoort staat dat rechtsboven en onderaan in de balk met de codes.
Zelfs toen ik aanbood om een kopie van mijn rijbewijs of paspoort te laten maken waarna ik bepaalde gegevens (zoals hierboven staat) kon doorstrepen zodat deze "gecensureerde" kopie kon worden gescand was dit niet goed genoeg voor uw collega's.

Ik ben erg benieuwd naar uw toelichting...

Alziend Oog
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:32

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door Alziend Oog »

Het inscannen van paspoorten of identiteitsbewijzen komt tegenwoordig steeds vaker voor. Zo wordt een dergelijk document bijvoorbeeld aan het digitaal patiëntendossier toegevoegd. Indien Europcar gebruik maakt van een digitaal klantensysteem is het niet meer dan normaal dat er een digitale afdruk van uw paspoort wordt gemaakt ter toevoeging aan dit systeem.

Dat u twijfels heeft over de zorgvuldigheid van bewaring van uw persoonlijke gegevens lijkt mij overigens niet meer dan terecht, wie heeft immers nog overzicht wat er allemaal met zijn of haar gegevens gebeurd. U geeft echter zelf aan dat u al niet op het gemak was tijdens het verstrekken van uw gegevens, waarom gaat u hier dan toch in mee? Indien de groepsdruk vanwege de aanwezigheid van enkele vrijwilligers groter is dan uw eigen moraal is het wel een beetje overdreven om zoveel kritiek te uiten op het verhuurbedrijf. De fout is niet alleen bij Europcar te zoeken, maar ook voor een gedeelte bij u zelf. Een telefoontje naar een ander verhuurbedrijf met een andere aanmeldingsprocedure was snel gemaakt.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

omdat TS wel met reservings- , dus extra, kosten geconfronteerd werd indien de auto niet meegenomen werd. Daar kan ik mij dan ook wel weer wat bij voorstellen, dat je dan toch de auto meenement. Nog afgezien van de extra tijd, en de vraag of elders wel een geschikte auto voorhanden is op de korte termijn..

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Onder andere hoogleraar Recht en Automatisering mw. Prins geeft hier uitleg over de kwalijkheid van deze praktijken waar o.a. Europcar zich aan schuldig maakt:

Uitzending Zembla over identiteitsfraude: http://krt.be/1e1

Ook het huren bij een autoverhuurbedrijf komt expliciet aan de orde in deze uitzending uit 2008. Om over de grote mond van de medewerker van Europcar nog maar te zwijgen.

Maar zoals blijkt uit veel reacties uit dit draadje, vinden veel mensen het prima in orde om je paspoort aan een bedrijf af te geven voor een kopietje. "Welkom in het digitale tijdperk" etc.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

je huurt een auto en moet een kopie van je paspoort en rijbewijs achterlaten,
stukje uit de tekst/link hierboven, maakt dus geen verschil of je een kopie achterlaat of er een scan gemaakt wordt..
TS had kopie op papier prima gevonden trouwens...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

TS had kopie op papier prima gevonden trouwens...
Topicstarter kan prima voor zichzelf spreken. Het is niet de bedoeling dat je mensen woorden in de mond legt op dit forum. Houd je a.u.b. bij de feiten.

E.Stills
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2012 21:35

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door E.Stills »

vroem schreef:TS had kopie op papier prima gevonden trouwens...
...omdat ik daarop kan schrijven dat het gaat om een kopie en bij een kopie kon ik bepaalde gegevens kon doorstrepen zoals de overheid ook aanraad om te doen. Ga nu geen dingen uit verband trekken aub.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

Bob Schurkjens schreef:
TS had kopie op papier prima gevonden trouwens...
Topicstarter kan prima voor zichzelf spreken. Het is niet de bedoeling dat je mensen woorden in de mond legt op dit forum. Houd je a.u.b. bij de feiten.
Ik begrijp dat er op zijn minst een kopie van mijn rijbewijs nodig is om het busje uit te huren en dat ze eventueel een paspoort willen om mijn ID te controleren,
uit openingspost..ik houd mij bij de feiten, en leg niets en niemand woorden in de mond..
Misschien even beter lezen voor je mensen van iets beschuldigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

E.Stills schreef:
vroem schreef:TS had kopie op papier prima gevonden trouwens...
...omdat ik daarop kan schrijven dat het gaat om een kopie en bij een kopie kon ik bepaalde gegevens kon doorstrepen zoals de overheid ook aanraad om te doen. Ga nu geen dingen uit verband trekken aub.
dat maakt het er niet duidelijker op nee..

Kernprobleem in een dergelijke situatie blijft natuurlijk dat verhuurder bepaalt, anders auto niet mee, maar wel kosten kwijt..tenzij natuurlijk bij reservering afspraken gemaakt zijn. als dat kan..

Probleem met identificatie is dat het steeds harder nodig is, evenals dubbele en zelfs driedubbele controle, maar dat dit dus ook zijn keerzijde heeft.
En als er iets veranderd is het een kwestie van tijd dat de criminele tak van de maatschappij de openingen vindt om misbruik te maken. Zoals ik stelde: niets is (of blijft) 100% waterdicht...

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door doradora456 »

als je daar aan de balie staat is het logisch dat je in de war raakt.
je denkt "dat heb ik gemist bij het lezen".

ik heb het gehad bij de aanvraag voor een WWB-uitkering:
bij het inleveren van de aanvraag vroeg de medewerkster om mijn paspoort.
de medewerkster legde het paspoort apart om een kopie te maken, toen ik zei dat ik niet eens was met het maken van de kopie, (ze mocht wel het paspoortnummer opschrijven) werd mij gezegd dat de aanvraag dan niet in behandeling werd genomen. wat moet je dan doen? je hebt toch een inkomen nodig.
ik gaf onder protest toestemming.
ik ging op zoek naar de regels en wat bleek, het opnemen van het paspoortnummer in het dossier is voldoende. ik heb een brief gestuurd met de het wetsartikel en vroeg de kopie terug. per omgaande kreeg ik deze ook terug.

omdat er geen kopie in het dossier was, moest ik wel altijd mijn paspoort bij mij hebben bij afspraken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De AV van Europcar:
Verplichte legitimatie

Vergeet niet onderstaande documenten mee te nemen bij het afhalen van uw huurauto. Deze dienen allen op naam te staan van de hoofdbestuurder. Europcar behoudt zich het recht voor om vooraf de gegevens te controleren:
• Geldig paspoort of ID
Er is een essentieel verschil tussen "vooraf controleren" en "opslaan". Een controle is om handmatig te controleren of de persoon in kwestie bij het paspoort hoort. Er wordt niets opgeslagen.

Europcar overtreedt dus de eigen voorwaarden door paspoortgegevens te kopiëren en op te slaan in een onbekend datasysteem.

Onbekend is:

a) Hoe lang deze gegevens worden opgeslagen.
b) Of de opslag voldoet aan wet- en regelgeving.

Mijn vermoeden is dat Europcar dit expres zo doet: als ze van te voren eerlijk zijn in hun voorwaarden over hun werkwijze lopen ze de kans klanten te verliezen. Klanten die eenmaal bij de balie staan hebben de auto op dat moment écht nodig en worden door het inscannen/opslaan geheel verrast. En ga er daarom maar mee akkoord. Ook om te voorkomen dat men gezeur krijgt met het reeds betaalde reserveringsgeld: krijg ik het wel of niet terug?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef: Onbekend is:

a) Hoe lang deze gegevens worden opgeslagen.
b) Of de opslag voldoet aan wet- en regelgeving.
Dit geldt ook als ze een kopietje trekken die vervolgens de kast in gaat en heeft niets te maken met scannen.

Romers
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 mei 2010 20:09

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door Romers »

vroem schreef: Je geeft als verhuurder toch een ding met een waarde in de 5 cijfers voor de komma mee aan iemand die zijn verder niet kennen.
En dus?

Direct naast uw geboortedatum in het paspoort staat uw BSN-nummer. Met een scan van uw paspoort maak ik vanuit een ver buitenland een DigId op uw naam aan en ga ik een hypotheek aan met 6 cijfers. Hoe gaat u dat afbetalen? Of bent u nog van de generatie die roept: "van mij mogen ze alles weten, ik heb toch niks te verbergen"?

Voor alle mensen die eerst nog maar willen zien of de computer van het verhuurbedrijf wel op een netwerk is aangesloten; welkom in de 21ste eeuw! Hoe denkt u dat de vestiging van europcar zijn e-mail verstuurt en ontvangt, en hoe het hoofdkantoor zijn rapportages creëert? Flessenpost?

Een beetje handige chinees in Taipei of nigeriaan in Abuja is vanuit de lokale internetshop in een kwartier bij europcar binnen als ze daar op het idee komen om te bedenken dat er zo'n verhuurbedrijf met een directory gescande reisdocumenten bestaat, laat daar nou in godsnaam geen illusies over bestaan.

De topicstarter zou ik willen aanraden om europcar aan te schrijven met het verzoek om onder verwijzing naar de WPB artikel 35 e.v. u binnen de wettelijke termijn van 28 dagen de informatie te doen toekomen omtrent alle gegevens die men van u heeft geregistreerd en met welk doel deze gegevens van u worden gehouden, alsmede het verzoek deze te vernietigen voor zover dit nog nodig mocht zijn aangezien u geen zakelijke banden meer met hen wilt hebben in de toekomst, en bovendien aantoonbaar te maken dat dit ook daadwerkelijk is gebeurd.

Vooral dit laatste gaat uiteraard lastig worden, want hoe maken ze aantoonbaar dat er nergens in de organisatie meer een kopie rondzwerft, en ook bent u uiteraard nieuwsgierig naar de log van deze verwijdering in de backups van hun systeem.

Ik begrijp dat u de melding bij de CBP al hebt gedaan, maar deze zal ongetwijfeld terugkomen met de melding dat u europcar eerst deze termijn van 28 dagen zult moeten gunnen. Hierna kunt u alsnog melding maken bij de CBP, en dat is zeker geen organisatie waar een verhuurbedrijf dat met persoonsgegevens omgaat een zelfde grote mond kan permitteren als men bij u heeft gedaan.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Persoonlijk vind ik dat TS wel een punt heeft, zoiets is ook eens aan bod geweest in de uitzending van Radar dat bedrijven te onpas kopietjes of scans maken van ID bewijzen.

Ik vind het vreemd dat mensen het allemaal geen probleem vinden. Een aantal jaren geleden dacht men ook dat bankpassen en pinnen veilig waren zolang men niet zelf de pincode afstaat, totdat een nieuw woordje werd toegevoegd aan de vocabulaire 'skimmen'. Moet het dan echt eerst goed misgaan voordat mensen hierover nadenken ? Met de gegevens op een paspoort kunnen kwaadwillenden een hoop ellende aanrichten voor een individu. Veel meer zelfs dan een gevalletje skimmen.
Romers schreef:Vooral dit laatste gaat uiteraard lastig worden, want hoe maken ze aantoonbaar dat er nergens in de organisatie meer een kopie rondzwerft, en ook bent u uiteraard nieuwsgierig naar de log van deze verwijdering in de backups van hun systeem.
Tricky, afhankelijk van de backupcyclus kan het nog wel een poosje rondzwerven.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door bprosman »

Europcar overtreedt dus de eigen voorwaarden door paspoortgegevens te kopiëren en op te slaan in een onbekend datasysteem.
Hoeft helemaal niet, nogmaals, tegenover het CBP moet je aan kunnen tonen WAAROM (misschien scheelt dit wel tientallen gestolen auto's), en HOE LANG. Als je dat aan kunt tonen mag je een heleboel.

E.Stills
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2012 21:35

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door E.Stills »

Romers schreef:
vroem schreef:Je geeft als verhuurder toch een ding met een waarde in de 5 cijfers voor de komma mee aan iemand die zijn verder niet kennen.
En dus?

Direct naast uw geboortedatum in het paspoort staat uw BSN-nummer. Met een scan van uw paspoort maak ik vanuit een ver buitenland een DigId op uw naam aan en ga ik een hypotheek aan met 6 cijfers. Hoe gaat u dat afbetalen? Of bent u nog van de generatie die roept: "van mij mogen ze alles weten, ik heb toch niks te verbergen"?
Dat was ook het argument van Europcar ("u leent een busje ter waarde van 40.000 EUR") en mijn tegenargument ("wat denkt u dat mijn identeit me waard is? Mijn hypotheek is in elk geval meer dan 40.000 EUR")
Romers schreef:Een beetje handige chinees in Taipei of nigeriaan in Abuja is vanuit de lokale internetshop in een kwartier bij europcar binnen als ze daar op het idee komen om te bedenken dat er zo'n verhuurbedrijf met een directory gescande reisdocumenten bestaat, laat daar nou in godsnaam geen illusies over bestaan.
Of zoals Vroem zegt: welkom in het digitale tijdperk!
Romers schreef:De topicstarter zou ik willen aanraden om europcar aan te schrijven met het verzoek om onder verwijzing naar de WPB artikel 35 e.v. u binnen de wettelijke termijn van 28 dagen de informatie te doen toekomen omtrent alle gegevens die men van u heeft geregistreerd en met welk doel deze gegevens van u worden gehouden, alsmede het verzoek deze te vernietigen voor zover dit nog nodig mocht zijn aangezien u geen zakelijke banden meer met hen wilt hebben in de toekomst, en bovendien aantoonbaar te maken dat dit ook daadwerkelijk is gebeurd.
Dank je wel voor deze tip Romers!
Romers schreef:Hierna kunt u alsnog melding maken bij de CBP, en dat is zeker geen organisatie waar een verhuurbedrijf dat met persoonsgegevens omgaat een zelfde grote mond kan permitteren als men bij u heeft gedaan.
Gelukkig! :D

Ik hoop, naar aanleiding van deze gebeurtenis en na het zien van sommige reacties hier, dat TROS Radar nogmaals aandacht wil besteden aan het beschermen van je eigen identiteitsgegevens.

E.Stills
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2012 21:35

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door E.Stills »

bprosman schreef:Hoeft helemaal niet, nogmaals, tegenover het CBP moet je aan kunnen tonen WAAROM (misschien scheelt dit wel tientallen gestolen auto's), en HOE LANG. Als je dat aan kunt tonen mag je een heleboel.
Waarom hebben ze een scan van mijn paspoort nodig, waarom is mijn rijbewijs niet genoeg? Beetje raar ook dat zij dat wel aan het CBP zouden kunnen vertellen, maar niet aan een klant die er naar vraagt. Ook raar trouwens dat het bedrijf te belabberd is om verdere uitleg in deze thread te geven.

Gesloten