LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inzicht in stukken bestuur VvE?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Inzicht in stukken bestuur VvE?

Ongelezen bericht door Winterman »

SJZ schreef: Kennelijk best wel moeilijk. Als het makkelijk was zouden de bewoners het wel zelf, tegen een vrijwilligersvergoeding, doen.
Die bewoners kiezen er voor te betalen. Dat is een optie. Jij kan in veel zaken ook prima jezelf verdedigen. Kies je er voor dit door een advocaat te laten doen, dan mag je verwachten dat die advocaat dan ook zijn werk doet.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Inzicht in stukken bestuur VvE?

Ongelezen bericht door SJZ »

Die bewoners kiezen er voor te betalen. Dat is een optie. Jij kan in veel zaken ook prima jezelf verdedigen. Kies je er voor dit door een advocaat te laten doen, dan mag je verwachten dat die advocaat dan ook zijn werk doet.
OK, dat klopt. Maar kennelijk zijn de bewoners tevreden, want ze blijven bij die beheerder begrijp ik uit jouw verhaal.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Inzicht in stukken bestuur VvE?

Ongelezen bericht door Winterman »

Je wisselt niet zo makkelijk van beheerder. Zoveel zijn er ook niet beschikbaar. En het is natuurlijk een hele procedure. Daarnaast hebben we er in de afgelopen 15 jaar twee gehad die nog slechter waren.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Inzicht in stukken bestuur VvE?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Winterman schreef:Je wisselt niet zo makkelijk van beheerder. Zoveel zijn er ook niet beschikbaar. En het is natuurlijk een hele procedure. Daarnaast hebben we er in de afgelopen 15 jaar twee gehad die nog slechter waren.
Nu moet ik zeggen dat wij hier een "gelukje" hebben gehad.

Er zaten bij ons 108 appartementsrechten in de VvE, en ook bij een professionele beheerder toen deze failliet werd verklaard. Gelukkig bleken de rekeningen op naam van de VvE te staan en niet op naam van de beheerder ( Dit is iets om goed te controleren, in deze economisch moeilijke tijden)

Alhoewel de beheerder een doorstart ging maken konden we er toen zonder boete of andere problemen van af komen, en hebben we besloten, helemaal zat van de lamlendige houding van de beheerder, het beheer voortaan zelf ter hand te nemen. Dit is inmiddels al weer 8 jaar geleden , en we hebben zonder al te grote problemen alle stormen doorstaan

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Inzicht in stukken bestuur VvE?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ondanks het Splitsingsregelement krijg ik nog altijd geen inzicht in stukken die ik vraag.
En ik ben bang dat een volgende vergadering zo zal gaan zoals alle voorgaande. Dat ik vraag om duidelijkheid en inzage en dat reactie van het bestuur is dat dit genoeg besproken is in voorgaande vergaderingen en dat we verdergaan met het volgende punt.
En dan zal het weer slecht worden vastgelegd in het verslag. En ben ik nog altijd geen stap verder.

Wat is nou uiteindelijk mijn machtsmiddel hierin?

Stukje geschiedenis.
Bestuur heeft klacht ingediend bij NVM tegen beheerder (is NVM makelaar).
Half jaar later zijn bestuur en beheerder uit elkaar en beweert bestuur met schone lei te kunnen beginnen.
Maar de problemen die er waren, hoe zijn die opgelost?
Privérekeningen die betaald zijn van de bankrekening van de VvE?
Onderhoudscontracten die niet opgezegd zijn?
Onjuiste jaarafrekeningen stookkosten?
Ontstane betalingsachterstanden en het oplopen hiervan?
Garanties op uitgevoerde werkzaamheden, waarvoor in nieuwe MJOP opeens opnieuw geld voor gereserveerd is?

En dan is er een nieuw MJOP, waar men offertes naast zou leggen om deze inhoudelijk goed te kunnen vergelijken, beoordelen.

Ik krijg nergens informatie over, en nergens inzicht in.
Dan is het leuk, een Splitsingsregelement maar ik krijg het gewoon niet.

En nu dan?

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Inzicht in stukken bestuur VvE?

Ongelezen bericht door Winterman »

Is er nu dan nog een beheerder?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Inzicht in stukken bestuur VvE?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Het administratieve en financiele beheer van de VvE is ondergebracht bij nieuwe beheerder.
Het technische beheer, MJOP, is ondergebracht bij een andere partij.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Inzicht in stukken bestuur VvE?

Ongelezen bericht door Winterman »

Het financiele gedeelte moet in ieder geval worden nagekeken door een kascommissie, benoemd uit de bewoners, of een extern buro dat daarvoor wordt ingehuurd.

Voor jou zijn er denk ik twee opties. Via gerechtelijke stappen inzage afdwingen,of wat makkelijker is/lijkt, medestanders vinden binnen de vereniging en een nieuw bestuur kiezen.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Inzicht in stukken bestuur VvE?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Afgelopen donderdag vergadering gehad van de VvE.
3 week voor die datum heb ik punten ingebracht voor op de agende.
Mijn recht op inzage in stukken was een rode lijn daarin.

Zo is het vervolgens gegaan:
De voorzitter wilde na het openen van de vergadering met haar mededelingen beginnen. Ik haakte daarop in dat we het verslag van de vorige keer moeten goedkeuren en inhoudelijk moeten behandelen.
Nee dus. Staat niet op de agende. :lol:
Mijn ingebrachte punten blijken ook niet op de agende te staan. :lol:

Voor de 28e juni is nieuwe vergadering vastgesteld waarin mijn punten besproken kunnen worden.
Weer een maand verder. Als die vergadering er uberhaupt komt want van een bestuurslid (ontbrak op deze vergadering) werd de melding gemaakt dat hij binnenkort zal stoppen als bestuurslid. En de voorzitter heeft aangegeven ook te gaan stoppen als voorzitter. :?

Oh ja, en nog steeds krijg ik geen inzage in stukken.

Gesloten