LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rekening eigen risico Menzis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
ciske

Re: rekening eigen risico Menzis

Ongelezen bericht door ciske »

riddert schreef:Ja, zo is er altijd wel wat.

Wat klets jij toch makkelijk he? Het is maar goed dat jij het niet voor het zeggen hebt, er zijn mensen die echt zowat niet rondkomen.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Lijkt makkelijk geklets, dat zou kunnen. Enige jaren geleden stond ik er ook zo voor, en ben toen een bedrijf gestart. Dit pakt tot op heden redelijk goed uit.
Er zijn altijd mogelijkheden om je inkomen te vergroten, mensen hebben zelf invloed op hun situatie. Dat vergeten mensen weleens, en daar kan ik me aan storen. Vooral het geklaag over 'laat de rijken maar meer betalen', want, deze betalen al meer, dat blijkt uit dit topic.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Dat mensen beter met hun geld om moeten gaan , ben ik met je eens.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid een eigen bedrijf te beginnen, en ja ik vind ook dat de rijken wel meer mogen betalen.,

Gewoon naar inkomen betalen voor iedereen, zou wel zo eerlijk zijn.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

riddert schreef:Lijkt makkelijk geklets, dat zou kunnen. Enige jaren geleden stond ik er ook zo voor, en ben toen een bedrijf gestart. Dit pakt tot op heden redelijk goed uit.
Er zijn altijd mogelijkheden om je inkomen te vergroten, mensen hebben zelf invloed op hun situatie. Dat vergeten mensen weleens, en daar kan ik me aan storen. Vooral het geklaag over 'laat de rijken maar meer betalen', want, deze betalen al meer, dat blijkt uit dit topic.
Dit vind ik echt kortzichtig geklets.
Niet iedereen zonder baan kan aan een baan komen of een bedrijf beginnen.
Fijn dat het jou gelukt is, maar er zijn heel veel mensen die dat dus niet kunnen.
Iemand die dusdanig chronisch ziek is, die geen keuze heeft om het Eigen Risico aan te moeten spreken, die door zijn ziekte geen baan heeft.....vraag die eens of naar inkomen betalen niet veel eerlijker is.
En leg mij eens uit hoe die zijn inkomen moet vergroten, die kans is er volgens jou altijd.
En dat je € 60,- terugkrijgt, terwijl je € 220,- betaalt, dan blijft er toch nog een gat van € 160,- over of niet?
Waar trek je dat vandaan als je in de bijstand zit?
Ik ken geen mensen in de bijstand die dat even in hun kontzak hebben zitten.
Nogmaals, fantastisch dat jij het geluk hebt gehad dat je geld had om eigen bedrijf te beginnen en dat dit bedrijf niet op de fles is gegaan in dit klimaat.
Maar geloof me, jij bent een uitzondering, geen regel.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

VioletPrue schreef:
riddert schreef:Lijkt makkelijk geklets, dat zou kunnen. Enige jaren geleden stond ik er ook zo voor, en ben toen een bedrijf gestart. Dit pakt tot op heden redelijk goed uit.
Dit vind ik echt kortzichtig geklets.
Niet iedereen zonder baan kan aan een baan komen of een bedrijf beginnen.
Fijn dat het jou gelukt is, maar er zijn heel veel mensen die dat dus niet kunnen.
Iemand die dusdanig chronisch ziek is, die geen keuze heeft om het Eigen Risico aan te moeten spreken, die door zijn ziekte geen baan heeft.....vraag die eens of naar inkomen betalen niet veel eerlijker is.
En leg mij eens uit hoe die zijn inkomen moet vergroten, die kans is er volgens jou altijd.
En dat je € 60,- terugkrijgt, terwijl je € 220,- betaalt, dan blijft er toch nog een gat van € 160,- over of niet?
Waar trek je dat vandaan als je in de bijstand zit?
Ik ken geen mensen in de bijstand die dat even in hun kontzak hebben zitten.
Nogmaals, fantastisch dat jij het geluk hebt gehad dat je geld had om eigen bedrijf te beginnen en dat dit bedrijf niet op de fles is gegaan in dit klimaat.
Maar geloof me, jij bent een uitzondering, geen regel.
Even voor de goede orde, ieder jaar word de maximale vergoeding van het CAK, op de rekening overgemaakt, wegens chronische ziekte. Chronisch zieken zijn zeker in staat om iets te ondernemen, daar moet je niet te zielig over doen. Leer omgaan met je beperkingen en pas je werk erop aan.
Je kunt prima vanuit huis achter de computer ondernemen, fysieke arbeid hoeft niet. Dus zijn er altijd mogelijkheden.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

VioletPrue schreef:
sephora30 schreef:Heb het over de eigen bijdrage en nee, die wordt voor uitkeringstrekkers niet gecompenseerd.
Voor een deel wel.
Als je de rekening waarop staat dat je het volle bedrag hebt verbruikt opstuurt en bijzondere bijstand aanvraagt, kun je € 60,- p.p. vergoed krijgen via je gemeente.
Ten minste, in die van mij wel.
Misschien toch eens navragen?
Hier krijgen we geen bijzondere bijstand voor de eigen bijdrage.

VioletPrue

riddert schreef:Even voor de goede orde, ieder jaar word de maximale vergoeding van het CAK, op de rekening overgemaakt, wegens chronische ziekte. Chronisch zieken zijn zeker in staat om iets te ondernemen, daar moet je niet te zielig over doen. Leer omgaan met je beperkingen en pas je werk erop aan.
Je kunt prima vanuit huis achter de computer ondernemen, fysieke arbeid hoeft niet. Dus zijn er altijd mogelijkheden.
Tuurlijk, dus het feit dat ik niet aan de bak kom komt omdat ik nog niet met mijn beperkingen om heb leren gaan?
Kom nou vriend, maak dat de kat wijs.
Heel veel chronisch zieken kunnen inderdaad werken, maar helaas is dat niet voor iedereen weggelegd.
Mogelijkheden zijn er niet altijd!
De banen waarbij je thuis achter je computer kunt werken (voor zo ver dat elke dag überhaupt gaat) liggen nou niet echt voor het oprapen.
Sterker nog, die zijn zo dun gezaaid dat je ze met een loep moet zoeken.

VioletPrue

sephora30 schreef:Hier krijgen we geen bijzondere bijstand voor de eigen bijdrage.
Da's mooi naatje.
Erg jammer, ik had gehoopt dat dat toch redelijk wijd verspreid was die regeling.
Sorry voor de dooie mus!

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

G7 schreef:Alleen denk ik soms? Geld opzij zetten? Voor sommigen zal het echt zijn van... waarvan?
Daar gat het hier niet om. Als de rekening in kleine bedragen komen (met dus veel hogere overheadkosten) moet je het ook gewoon betalen. Dus het maakt niet of je 10x een tientje moet betalen of 1x 100 euro.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

ciske schreef:
Mijn idee zou zijn, ieder betaald naar draagkracht. Dus diegenen die veel nodig hebben en maar weinig verdienen of waar weinig binnenkomt, niets of bijna niets betalen en diegenen die het beter kunnen missen, betalen wel. Dat vind ik solidariteit.
Helemaal met je eens, dat zou een stuk eerlijker zijn.

Dan maar linkse gedachten :lol:
Het vervelende is alleen dat de "linkschen" vinden dat zo'n beetje alles inkomensafhankelijk (zorgpremie, kinderbijslag, kinderopvangtoeslag, etc) moet worden, waardoor je uiteindelijk minder over kan houden dan iemand die net wat minder verdient.

En als je het voor de "echt" rijken veel duurder zou maken dan is er slechts sprake van symboolpolitiek want daar zijn er zo weinig van dat het geen zoden aan de dijk zet. Bovendien is het voor die categorie heel makkelijk om naar Belgie of Duitsland te gaan.

G7

Ongelezen bericht door G7 »

GJvdZ schreef:
G7 schreef:Alleen denk ik soms? Geld opzij zetten? Voor sommigen zal het echt zijn van... waarvan?
Daar gat het hier niet om. Als de rekening in kleine bedragen komen (met dus veel hogere overheadkosten) moet je het ook gewoon betalen. Dus het maakt niet of je 10x een tientje moet betalen of 1x 100 euro.

Nou, voor mij maakt dat wel heel veel uit. Ik betaal liever 10 x een tientje dan €100 ineens. Is toch weer een hap geld en verder ga ik op jou rechts geneul niet in. Jij zal wel bij die mensen horen waar het altijd al goed mee ging en straks nog beter mee gaat. Ik gun het je!

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

sephora30 schreef:Vindt je het gek als de directeur van Philips evenveel moet betalen als een bijstandmoeder met 3 kids :evil:
Tja, dit is gewoon feitelijk onjuist. de zorgverzekeringspremie in Nederland is inkomensafhankelijk. Je vergeet dat de totale kosten voor de zorgverzekering bestaat uit 4 componenenten, waarvan er 2 inkomensafhankelijk zijn:

1) De nominale premie die je betaald aan de zorgverzekeraar. In 2012 ongeveer 1200 euro voor een basisverzekering.
2) Mogelijke eigen risico van 220 euro per jaar
3) De eventueel verkrijgen zorgtoeslag van de overheid. maximaal 835 euro voor een alleenverdiener
4) De belasting die geheven moet worden op de inkomensafhankelijke premie die de wekrkgever of uitkeringinstantie. Deze belasting varieert van nul euro tot circa 1100 euro afhankelijk van je inkomen.

Dus om terug te komen op je vergelijking. Een bijstandsmoeder die de volledige eigen risico verbuikt heeft betaalt een totale premie van 585 euro per jaar (1200+220-835+0).
Een alleenstaande die 50.000 euro of meer verdient die zijn volledige eigen risico verbruikt heeft 2520 euro aan kosten.((1200+220-0+1100).

Een verschil van maar liefst 2000 euro!!! op jaar basis

En zeg eens eerlijk voor 585 euro verzekerd zijn is een koopje als je bekijkt waar je allemaal voor verzekerd bent. Dat is ongeveer 1 ligdag in een ziekenhuis.

Dit allemaal nog lost van het feit dat het argument op zichzelf al twijfelachtig is. Een directeur betaalt ook evenveel voor een brood als een bijstandsmoeder.

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

eriktiel schreef:ik vind het onzin "je weet dat de rekening komt"..tuurlijk komt ie, maar wanneer? april,mei,juni? en geld opzij leggen net als voor een tv als die kapot gaat en de wasmachine, vaatwasser, auto reparaties...enz.
Ik blijf erbij dat menzis gewoon na elke betaling een factuur stuurt voor het eigen risico!

Tja dan houdt elke redelijk discussie op. Als je weet dat ie komt is eigenlijk niet relevant wanneer het komt. Dus snap je argument niet. Hoe later hoe beter zou ik zeggen. rente-technisch gesproken. Vereist wel dat je een financiele administratie kunt voeren. Ik vermoed dat daar je probleem ligt.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik vraag me af bij welke rijken ze dat geld allemaal nog moeten gaan halen als men alles inkomensafhankelijk wil maken ?

Bij Jan Modaal valt ook allang niets extra's meer te halen. Die valt met veel toeslagen sowieso al buiten de boot en betaald zich al blauw. Die groep heeft ook bijna geen reserve meer die zomaar even over blijft. Het scheelt niet meer veel of Jan Modaal heeft een vrij te besteden koopkracht gelijk aan de minima met alle toeslagen.

Jan Modaal en de minima is veruit het grootste deel van de bevolking. De mensen die nog rijker zijn, is of maar een klein percentage van de bevolking. Ze kunnen de minima ook niet blijven compenseren en het hele eigen risico maar schrappen. Dan zou 10 % van de bevolking dit moeten gaan betalen voor de overige 90%. Dat is voorhet gros van die 10 procent ook al snel niet meer te betalen.

VioletPrue

vogels schreef: Betekent dus dat je dubbel op krijgt, want ook van het CAK krijg je zo'n 50 - 60 euro. Gun het je, maar kloppen doet het niet, want die CAK vergoeding is al om je eigen risico op het gemiddelde te brengen van wat anderen hier aan uitgeven.
Ik persoonlijk krijg het wegens chronische ziekte inderdaad 'dubbelop'.
Maar er zijn genoeg mensen met een minimuminkomen die het via het CAK niet krijgen en die zo toch gecompenseerd worden.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

vogels schreef:

Betekent dus dat je dubbel op krijgt, want ook van het CAK krijg je zo'n 50 - 60 euro. Gun het je, maar kloppen doet het niet, want die CAK vergoeding is al om je eigen risico op het gemiddelde te brengen van wat anderen hier aan uitgeven.
Niet iedereen krijgt geld van het CAK hoor, ook al valt je lichaam bijna uit elkaar.

Mar v.d. Berg

Ongelezen bericht door Mar v.d. Berg »

Je weet van tevoren hoeveel je eigen risico bedraagt. Standaard is dat 220 euro per jaar. Als je vaak gebruik maakt van medische voorzieningen ben je dat bedrag áltijd kwijt. Daar kan je ieder jaar dus gewoon op rekenen.
Dat je daarover laat bericht krijgt, komt door de snelheid waarmee jouw zorgverleners declareren bij je verzekering. De meeste apothekers declareren 1x per kwartaal. Andere zorgverleners zijn misschien net zo traag. Dat kan een verklaring zijn voor het late bericht van jouw verzekering aan jou.
Overigens is het helemaal niet gek als je je verzekeraar belt en vraagt waarom dit zo lang moet duren. Dat zullen ze je gewoon vertellen.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

weet je,nou ja ik krijg ook helemaal niks ,van geen ene kant,maar ik zeg niks...
is niet voor niks en val ook van ellende uit elkaar,en moet heel veel betalen en veel!
maar maakt niet uit,....

ik betaal mijn eigen risico,prima ,ik denk zelf dat elke chronische ziek niet eens zo klaagt omdat ze weten oke het komt.
het zijn de mensen die haast nooit wat mankeren en dan ineens een rekening krijgen omdat ze een paar keer wat hadden,ja dat komt even hard aan,zijn ze niet gewend...maar ja,het is toch echt zo..

de chronische zieken weten gewoon ja het komt er aan,wanneer dan ook ik moet betalen...

@violet vind het fijn voor je dat je die extra toeslag ,wel voor saphora weer minder dat het bij jou niet is :(

alles is voor een chronisch zieke al duur genoeg

giddyupgoman54

Ongelezen bericht door giddyupgoman54 »

:D maarssen,vandaag een rekening binnen gekregen,voor de eigen bijdrages 2011?????? en 2012 of we maar even binnen 14 dagen 553,38 wilden betalen,we hebben al jarenlang een betalings regeling omdat we deze bedragen niet kunnen betalen,ook in 2011,al nu krijgen w dus nog een keer de rekening voor een gedeelte van 2011,en voor 2012,zijn deze mensen helemaal niet goed bij,dit systeem is hetzelfde als een faillisement uitspreken voor ons,destapeling van al de bezuinigingen die ze oever ons uitgegooid hebben kan gewoon niet meer!

kreeg vandaag een mail van menzis nadat ik op 17 augustus een klacht had ingediend dat ik op 4 september telefonisch benaderd was en dat al mijn klachten verholpen waren,niemand had mij of mijn vrouw gebeld /gemaild,of geschreven,nu gooit men dus ook al niet bestaande telefoon gesprekken in de strijd om de problemen die voor mij al 5 jaar lopen weg te werken.
het kan dus nog gekker,service hebben ze nog nooit van gehoord,blijkbaar moet alles via de rechter of de consumenten instantie geregeld gaan worden.
hoor graag van mensen die ook deze ervaringen hebben met menzis ,wil graag een rechtszak opzetten,om ze zo te laten voelen wat ze ons al jaren aan doen!!!
fam burger [email protected]
hartelijk dank gisela en cornell maarsen :arrow:

Menzis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Menzis »

Hallo Gisela en Cornell,

Erg vervelend om te lezen dat er zoveel problematiek is ontstaan. Graag ontvang ik van jullie een e-mail met daarin jullie gegevens, zodat wij het kunnen uitzoeken. Dit mag je sturen naar [email protected]

Graag hoor ik van jullie!

Met vriendelijke groet,

Madeleine Sanders

Webcareteam Menzis

Gesloten