LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef: Sja en weer kapitalen verkwanseld, wat heeft dit wel niet allemaal gekost??

Politieke stemmingmakerij van de oppositiepartijen met de verkiezingen voor de deur.
Zal helaas weer heel veel gekost hebben, we zullen het nooit precies te horen krijgen wat het gekost heeft.

Hoop niet dat het politieke stemmingmakerij is maar dat dit doorgezet gaat worden, moet gewoon terug gedraaid gaan worden.
Patient/client is veel duurder uit.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:
Emmy75 schreef: Sja en weer kapitalen verkwanseld, wat heeft dit wel niet allemaal gekost??

Politieke stemmingmakerij van de oppositiepartijen met de verkiezingen voor de deur.
Zal helaas weer heel veel gekost hebben, we zullen het nooit precies te horen krijgen wat het gekost heeft.

Hoop niet dat het politieke stemmingmakerij is maar dat dit doorgezet gaat worden, moet gewoon terug gedraaid gaan worden.
Patient/client is veel duurder uit.
Daar wil ik dan eerst gedegen cijfers van zien, want ik was niet duurder uit dit jaar.
Lees de link van vroem ook eens toch een heel ander geluid.

Dan vind ik het onzin om weer een kapitaal uit te geven om het terug te draaien.
Vergeet niet dat dit ook veel geld kost aan de kant van de zorgverzekeraars die we met zijn allen weer mogen betalen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jij was mischien niet duurder uit dan heb je het werkelijk getroffen Emmy, ik ben helaas sinds dit jaar heel wat meer geld kwijt.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

Chocomelk schreef:Jij was mischien niet duurder uit dan heb je het werkelijk getroffen Emmy, ik ben helaas sinds dit jaar heel wat meer geld kwijt.
klopt, jouw tandarts hoort bij diegenen die ik kan bedanken voor alle extra en dan achteraf overbodige werk als dit teruggedraaid gaat worden.

Maar even realistisch: dat het de gemiddelde tandartsklant meer kost komt nog steeds met name door inperking vergoeding door de zorgverzekeraars. Denk je nu echt dat die als de tarieven weer door d eoverheid bepaald worden, en zelfs als die 10% omlaag gaan, die inperking van vergoedingen echt ook terug gaan draaien? ik denk het niet...die vinden het wel best zo. En de gevolgen daarvan alten zich raden op d elange termijn. 1 van de kritiekpunten richting zorgverzekeraars , welke ook aan bod kwam, is dat men te weinig mondzorg gecontracteerd heeft. Wat helaas nbiet aan bod kwam is de echte duidelijk aantoonbare reden daarvoor, namleijk dat in essntie geen enkel contract wat de sector aangeboden heeft gekregen echt voordeel voor PATIENT oplevert, vaak alleen maar nadeel. En in ieder geval geen echte voordelen voor de tandarts, alleen maar nadelen en inperking rechten voor zowel tandarts als patient, nog ongeacht de nog lagere tarieven (lager dan voorgaande jaren! en dus heel simpel een inperking van je investeringsmogelijkheden, en dus vernieuwingsmogelijkheden, en dus niks nada groei kwaliteit ) en dus een zeer forse inperking van mogelijkheden en daarmee een verschraling van de zorg (zijn verzekeraars op alle vlakken in de zorg toch al kampioen in).
Misschien moeten sommigen (ook NPCF en politiek, en consumentenbond, en ZVN) eens ophouden alleen met de portomonee te denken, als ze uberhaupt echt reeel nadenken over dit onderwerp...uitermate teleurstellend hoe zowel politiek als media weer omspringen met de belangen van de burger en een complete sector in de zorg...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:
Waarom ik het een mislukt experiment vind: niet eens zozeer om de prijs, maar er is geen vrije marktwerking, dat werken de tandartsen tegen.
Dat houden tandartsen inderdaad tegen, althans de mijne wel en meerdere tandartsen die het niet op prijs stellen dat men ergens anders een behandeling laat doen omdat men daar goedkoper uit is, wat dus echt honderden euro's kan schelen op een kroon.
Met oa een wortelkanaalbehandeling kan men ook veel goedkoper uit zijn bij een andere tandarts.

Maar nee dan word je uitgeschreven bij je tandarts. :shock:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

dat werken de tandartsen tegen.
dat is niet juist, er is vanuit d epatienten geen behoefte aan. Als je het hele document van de NZA leest zal je tegenkomen dat slechts een kleine 10% van de patienten overweegt te veranderen, daarvan ook nog een aardig deel die dat overweegt vanwege verhuizing... tevens is inmiddels ik meen een regio 80% van de praktijken open voor nieuwe patienten. Onze voorzitter was gisteren niet geheel handig met zijn kwalificatie dat het niet slim is te shoppen voor een vulling of enkele kroon, maar dat si iets anders dan dat het niet zou kunnen. Nee het kan waarschijnlijk niet bij de dichtsbijzijnde tandarts, maar er is er wel altijd 1 te vinden. dus het kan! alleen d epatienten zien het niet zo, dik 90% is (zeer) tevreden over zijn/haar eigen tandarts, end ie zien dus ook geen reden te shoppen. ik vind overigens ook dat het shoppen als doel op zich van het experiment erg overgewaardeerd wordt, en eigenlijk vnl als stok om d ehond te slaan erg benadrukt wordt.
Marktwerking is ook op andere vlakken, namelijk info aan dat wellicht dan dat kleine maar wel aanwezige deel (nog altijd een kleine 10% van de bevolking dus een significant aantal patienten) die je voor je moet zien te winnen, of om te blijven (is ook vorm van marktwerking!! voldoende geven om NIET te shoppen!) of om als ze elders zitten of vanwege verhuizing of andere reden geen tandarts hebben maar wel willen ze over de streep te trekken naar jou toe te komen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

Maar nee dan word je uitgeschreven bij je tandarts.
Dat is niet toegestaan, mede door de regels van de marktwerking in de mondzorgmag een tandarts sec om die reden niet (meer) uitschrijven!! Maar dit heb ik al vaker uitgelegd meen ik....
Er zijn in essentie maar een paar redenen om uit te schrijven: wanbetaling en herhaaldelijk niet nakomen van afspraken, en dan moet patient ook nog vooraf gewaarschuwd worden dat herhaling dat gevolg heeft..Tevens is na herhaaldelijke oproepen niet meer komen reden uit te schrijven, maar 9 van de 10 die niet meer komen hadden zich al uitgeschreven echter dit nooit aan de tandarts verteld...Tevens is niet nakomen van adviezen die structureel van invloed zijn op de mondgezondheid een reden, echter dan moet de tandarts actief zorgen dat de patient wel elders onder dak komt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dat is wel degelijk op waarheid berust Vroem dat men bij vele
tandartsen niet de mogelijkheid kan krijgen om ergens anders een
behandeling te laten doen omdat die veel en veel goedkoper is.

Er word zeker gedreigd met je word uitgeschreven !

Net of alle mensen die graag ergens anders heen willen voor een behandeling zich melden bij NZA of waar dan ook.

Verder laat ik het hierbij want krijg het gevoel dat ik gewoon voor leugenaar word uitgemaakt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:
Vrije marktwerking betekent: de ene keer naar die kunnen gaan en de volgende keer naar de ander.
Juist !

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

vogels schreef:
Als je het hele document van de NZA leest zal je tegenkomen dat slechts een kleine 10% van de patienten overweegt te veranderen
Kijk, het woordje 'veranderen', heb ik het dus al niet over!

Vrije marktwerking betekent: de ene keer naar die kunnen gaan en de volgende keer naar de ander.

dat is weer (fout van minister en NZA) een probleem vanwege de wetgeving inzake de behandelovereenkomst. Naast dat er de vraag rijst of het verstandig is, en of de patient er daadwerkelijk goedkoper mee uit is (eerder duurder...) is de opstelling van tandartsen daarin niet echt hen verwijtbaar, maar dat wordt nu dus wel gedaan... (dit heb ik ook al eerder verteld..)

en de ene keer naar de een gaan, en dan weer naar een ander, en weer naar een derde, is ook vernaderen. alleen elke keer/erg vaak. maar wel veranderen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

punt blijt ook dat het ""slechts "" 10 procent is, is gewoon onderzocht in opdracht van de NZA. en zijn hardere cijfers dan de ""vele "" tandartsen die dreigen met uitschrijven. heoveel dan, en waar, en wie? (ja die van jou weet ik, maar dat is 1 keten van praktijken, die echt geen monopolie hebben in de regio). ik maak je niet uit voor leugenaar, ik vind je betoog en onderbouwing ervan, en ruimte voor mijn uitleg alleen wat zwakjes. Alsof iedere tandarts dat doet.. en alsof iedere tandarts de absurde tarieven aanhoud die de jouwe in rekening brengt. Is dus niet zo. Mijn patienten mogen best elders een kroon of brug laten maken. Maar bij problemen daarmee ook de consequenties eruit trekken graag, namelijk problemen dan ook daar op laten lossen. Of mijn behandelvoorstel accepteren. (probleem wat ik helaas dus herhaldelijk tegenkom is dat veel tandartsen die shoppers accepteren vaak goedkope rotzooi plaatsen, het is niet voor niets goedkoper denk ik dan...maar goed dat is een praktisch aspect, we zijn hier voornamelijk theroretisch bezig geloof ik)

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

vogels schreef:
Dat is niet toegestaan, mede door de regels van de marktwerking in de mondzorgmag een tandarts sec om die reden niet (meer) uitschrijven!! Maar dit heb ik al vaker uitgelegd meen ik....
Kan zijn dat je dit al vaker uitgelegd hebt, ik lees niet alles op dit forum.

Vroem, dat het niet is toegestaan, betekent niet dat het niet gebeurd!

Huisartsen houden ook hun deur gesloten als je patiënt bent bij een vervangend collega. MAG niet, maar gebeurd wel!
ja ok, maar dit moet groeien, dat is nog niet onder controle na 3 maanden (waar de scan van de NZA over gaat) en ook nog niet na 6 en ik denk ook nog niet na 12, het is ook niet voor niets gestart als experiment voor 3 jaar!

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door nevermind »

Emmy75 schreef:
Chocomelk schreef:
vogels schreef:Kamer wil stoppen met experiment
Dat was te verwachten, hopen dat het doorgaat !
Sja en weer kapitalen verkwanseld, wat heeft dit wel niet allemaal gekost??

Politieke stemmingmakerij van de oppositiepartijen met de verkiezingen voor de deur.
Vind ik helemaal niet, dit was te verwachten.
Heb ik al in februari verspeld, dat dit soort ""EXPERIMENT"", alleen nadelig voor de patiënt/klant kan uitpakken.
Het vrijgeven van prijzen in de zorg, kan toch niet.
Wij kopen toch niet een brood bij de bakker, daar kan je nog bij een ander concurrent kijken, als het te duur is.Ben het wel met Emmy eens, wat hier weer geldverslindende procedures zijn geweest, en wie klapt in de handen,........ precies.
De enige welke weer niet tekort kwam, ja vul maar zelf in.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

[quote][De enige welke weer niet tekort kwam, ja vul maar zelf in./quote] ja precies, de heren zorgverzekeraars met hun overbetaalde raden van bestuur....zoals gezegd, denk nu maar niet dat wanneer een daadwerkelijk teruggedraaid gaat worden de verzekeringen hun polisbeleidnterugdraaien, gezien hun laatste opgave van redenen. Die hebben hun voorschot al genomen.

Ik heb wat ik hier stel een paar reacties geleden min of meer verpakt als vraag, maar daar wordt helaas niet inhoudelijk op ingegaan...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ach als de tandartsprijzen weer omlaag gaan scheelt het de patient al
een heleboel.
En gewoon vaste prijzen moeten er komen.

Uhhh vroem heb je in het verleden niet ergens hier iets geschreven dat als patienten van jou ergens anders heen wilde voor een goedkopere behandeling dat je ze ook wilde uitschrijven ? :wink:

Je schrijft dat je diverse reacties als vraag verpakt hebt maar geen antwoord op hebt gekregen, mischien dat wat duidelijker als vraag stellen, overigens zie ik je op vele reacties van mensen op dit topic ook niet reageren hoor.

Kamermeerderheid zegt STOP en willen het nog voor de zomer terug laten draaien.
Super !

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

vogels schreef:@vroem: ik ga er van uit dat je begrijpt, dat mijn bijdragen niet jou persoonlijk betreffen. Ik ken je niet en ik ken je ook als tandarts niet. Ik praat in het algemeen.
Maar bij problemen daarmee ook de consequenties eruit trekken graag, namelijk problemen dan ook daar op laten lossen.
Hier ben ik het in principe mee eens, alleen is het voor de betrokkene natuurlijk niet altijd duidelijk waar de (pijn)klachten vandaan komen.
Bovendien heeft een andere tandarts er geen financiële schade van als ze dan toch weer bij hem terug komen.
Geen schade nee, het is alleen niet leuk andermans rommel optie moeten ruimen, en vervolgens te weinig over te hebben om te doen wat je eigenlijk als voorstel aan de patiënt gedaanhebt ( al te vaak meegemaakt helaas...). Frustratie voor beide partijen.
Laatst gewijzigd door vroem op 26 jun 2012 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door vroem »

" vroem heb je in het verleden niet ergens hier iets geschreven dat als patienten van jou ergens anders heen wilde voor een goedkopere behandeling dat je ze ook wilde uitschrijven" klopt als een bus, goed geheugen. Maar dat was toen, dit is nu ( schijnt dat ik wel eens met mijn tijd meega...nieuwe inzichten en zo)

Bloska
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2012 18:01

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Bloska »

vroem schreef:dat zijn inderdaad normale tarieven. Ik ben in het licht van de discussie over die fotos en consult wel even benieuwd welke codes er precies aan hangen, want er zijn diverse vormen van consulten.
Ik zou de nota per post krijgen (hij wilde het geld contant, ik had niet zo veel op zak). Ik heb gebeld met de assistent: 3x A311 en 1x A511, en ik meen dat die eerste twee iets minder waren dan 25 euro 't stuk, maar de definitieve nota zou ik nog krijgen.

Aanpassing: Even ten overvloede, het is nog niet op papier en ik hoop dat ik het goed heb genoteerd.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Creatura »

Bloska schreef:Ik zou de nota per post krijgen (hij wilde het geld contant, ik had niet zo veel op zak). Ik heb gebeld met de assistent: 3x A311 en 1x A511, en ik meen dat die eerste twee iets minder waren dan 25 euro 't stuk, maar de definitieve nota zou ik nog krijgen.
Een A511 is het vaststellen van de wortel-classificatiescore, dat kan alleen als er ook daadwerkelijk een wortelkanaalbehandeling plaatsvindt.
De duurste die ik heb kunnen vinden is € 45,-, de goedkoopste € 19,63.

Hiermee kom je nog steeds niet op die € 175,- .......

Bloska
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2012 18:01

Re: Tandarts fors duurder door nieuwe code's of vrije tarieven?

Ongelezen bericht door Bloska »

Creatura schreef:
Bloska schreef:Ik zou de nota per post krijgen (hij wilde het geld contant, ik had niet zo veel op zak). Ik heb gebeld met de assistent: 3x A311 en 1x A511, en ik meen dat die eerste twee iets minder waren dan 25 euro 't stuk, maar de definitieve nota zou ik nog krijgen.
Een A511 is het vaststellen van de wortel-classificatiescore, dat kan alleen als er ook daadwerkelijk een wortelkanaalbehandeling plaatsvindt.
De duurste die ik heb kunnen vinden is € 45,-, de goedkoopste € 19,63.

Hiermee kom je nog steeds niet op die € 175,- .......
Ja, ik denk dat die foto's elk 25 euro per stuk zijn en classificatiescore dus 100 euro? Denk ik?

Ik kon de assistent niet zo goed verstaan.

Gesloten