LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stinkende kleren na drogen in Whirlpool condensdroger

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
bprosman

Re: Stinkende kleren na drogen in Whirlpool condensdroger

Ongelezen bericht door bprosman »

Hij staat nu op 60 graden celcius ivm legionella , maar ....het water is zooooo warm/heet als je douchet
Min. 70 graden ivm Legionella, maar tijdens het douchen meng je toch koud water bij ?. Dmv een mengkraan of eventueel thermostaatkraan.

plumber

Ongelezen bericht door plumber »

http://www.legionellafilter.nl/
van droger naar legionella

atesli

Ongelezen bericht door atesli »

Dan meng je gewoon koud water bij???
Koud water is 30 graden , hoeveel koud water wil je toevoegen om 37 graden te krijgen??

Kaya60

Ongelezen bericht door Kaya60 »

Probleem dat we hier hebben is dat er wisselende waterdruk in het system vanaf de waterfabriek is. Soms zo hoog dat zonneboilers bij buren gewoon uit elkaar zijn gespat en bij ons hebben we drukregelaars moeten plaatsen om de druk in huis enigszins binnen de perken te kunnen houden.
Het is hier nu eenmaal een stuk minder gereguleerd/stabiel dan in Nederland.
Vanuit de waterfabriek wordt eerst, in de buurt van onze woonomgeving, water verzameld in een groot silo (op 60 meter hoogte), omdat we bergen/heuvels hebben en er anders helemaal geen druk is. Achter de silo wordt weer opnieuw druk opgebouwd en die is, zoals gezegd, sterk wisselend.
Ander belangrijk punt is dat een groot deel van de waterleiding op het eiland bovengronds loopt. Dit betekent dat overdag het water fors wordt voorverwarmd en de “koud”-water temperatuur kan oplopen tot boven de 30⁰C. ’s Nachts loopt de temperatuur buiten terug en voelt het water ‘s morgens al gauw koud aan.
In ons gezin hebben we te maken met 2 personen die graag “koud” douchen en 2 personen die lekker warm willen douchen. De laatsten komen nu inmiddels aan hun trekken, want die kunnen de thermostaat mengkraan nog aanpassen. Voor degenen die kouder willen douchen, is de enige kans om dat ’s morgens als eerste te doen. Als het echte “koude” water verbruikt is (ook andere huizen in de omgeving worden voorzien van water via de silo), is het over met de koude pret.
Goeie suggestie w.b. bijmengen van koud water, maar het bijmengen met water van, soms hoger dan, 30⁰C om tot bijvoorbeeld 25⁰C te komen, gaat helaas niet werken. Dat is een handicap hier 

Het andere deel van de vraag betreft de temperatuur van de boiler m.b.t. energie kosten besparen (temp naar beneden) en legionella bacterie voorkomen (temp hoger).
De link van Plumber t.a.v. legionella filter is top! Hartstikke bedankt!! Ik denk dat we daar in ieder geval aan moeten. Als de temperatuur van de boiler bijvoorbeeld terug kan naar 52⁰C, dan is er een aardige energie besparing te verwachten.
Het koude water blijft gewoon een probleem en dat zie ik alleen op te lossen, als we zelf een “koudebuffer” van n-100 liter aanleggen. Op een of andere manier de toevoerleiding koelen zie ik niet gebeuren.
Bedankt voor het meedenken!

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Je woont in een mooi land,maar toch ben ik blij dat ik hier woon.
Als ik zo lees wat je moet doen voor water,ben ik echt blij dat ik alleen maar de kraan open hoef te zetten en lekker kan douchen wanneer ik wil.

En al die enge beesten brr,ben toch al zo'n held wat dat betreft.
Neem mijn petje af voor jou,dat je ondanks dat gedoe daar,toch daar blijft wonen.
Klasse

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Wat mij betreft is dit een "verfrissende" vraag geweest van onze Topic Starter met evenzoveel behoorlijke, beschaafde en (bijna) altijd vriendelijke antwoorden. Dat het woord verfrissend tussen haakjes staat komt natuurlijk omdat het water niet verfrissend maar verhit is op de Antillen. TS, jij mag nog eens komen voor vragen, hoor. Hoewel, dan heb je meer problemen en dat gun ik je dan ook weer niet. Voor straks voor jou, welterusten (over een uurtje of 5?)

Kaya60

Lieve mensen, dank voor jullie geduld en jullie meedenken.

De stank in de droger hebben we met z'n allen niet op kunnen lossen en de boiler staat wat hoog (heet), maar ik ga nu eten maken met een glimlach op m'n gezicht....fijn volkje hebben we toch achter gelaten. Nooit te beroerd een ander te helpen. Wij wonen nu zo'n 16 jaar op deze rots en wij gaan hier niet gauw meer weg. Maar Nl is en blijft onze thuisbasis. Slaap lekker allemaal en ..Macha Danki !! :D

karremaar

Ongelezen bericht door karremaar »

Ik woon op een Waddeneiland heerlijk de 4 jaargetijden wil niet anders maar be happy be good :wink:

plumber

Kaya60 schreef:Lieve mensen, dank voor jullie geduld en jullie meedenken.

De stank in de droger hebben we met z'n allen niet op kunnen lossen en de boiler staat wat hoog (heet), maar ik ga nu eten maken met een glimlach op m'n gezicht....fijn volkje hebben we toch achter gelaten. Nooit te beroerd een ander te helpen. Wij wonen nu zo'n 16 jaar op deze rots en wij gaan hier niet gauw meer weg. Maar Nl is en blijft onze thuisbasis. Slaap lekker allemaal en ..Macha Danki !! :D
Wat de stank aangaat toch maar even de droger openen.Ook de ventilatie
in de droogruimte moet goed zijn.Hoe is het anders in de droogruimte zelf?
stinkt het daar niet.Wat legionella aangaat hoef je niet zo bang te zijn.
Het gaat alleen op voor water wat te lang in een leiding of vat stil staat.
Dus na de vakantie alles ff laten lopen is al goed.Boiller die elke dag gebruikt wordt hoef je niet bang voor te zijn.Trouwens hier moeten alle boillers van een beveiliging voorzien zijn net zoals de verwarming.
Ben nog wat vergeten.Onderaan de wasdroger zit een gat of rooster ,dit is de luchtinlaat voor de condensor en cirkulatie .Meestal is hij bekleed met schuimrubber.Maak dat gat of schuimrubber eens goed schoon.Kan best zijn dat daar wat inzit.

Kaya60

Bedankt weer voor je reactie , plumber !
Gisteren hebben we de hele santemekraam losgedraaid, nagekeken en z.n. schoongemaakt : niets onheilspellens tegengekomen. Helaas, zou ik bijna zeggen.
We hebben ons er nu bij neergelegd en besloten NOOIT meer een condens droger op dit eiland te kopen. Onzin conclusie natuurlijk ,maar het helpt je dit miskoopavontuur te verwerken.

De boiler staat inmiddels op 55 graden celcius, want de gave huid van mijn gezinsleden gaat boven alles. We zijn idd. minder bang voor legionella na alle info. doorgespit te hebben. Toppie, plumber !

Misschien heb jij iets aan de enige tip die ik in ruil aan jou kan geven ( en andere geinteresseerden) : www.curacao forum.nl
Een vriendelijk , gezellig en heel informatief forum voor iedereen met emigratie- of vakantie plannen naar dit fijne rotsje in de Caribische oceaan.
Ajo ! :D

tenormin

Bericht maar weggehaald, want deze link werkte ook niet! De jouwe ook niet Kaya, arme plumber. :lol:
Laatst gewijzigd door tenormin op 16 jul 2012 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

plumber

Als de hele droger is schoongemaakt en je was blijft stinken moet het
toch ergens anders aan liggen en niet aan de droger.
Toch de andere tips op het forum is proberen.Ook eens proberen geen
wasverzachter te gebruiken en wat minder wasmiddel.Ga toch wel de kant
op van vetluis in de was.Ben bang dat er niet goed gespoeld wordt.
De link kan ik, ben vrij bekend op Curacao vandaar dat ik er ook wil wonen.
Gaat alleen als ik de loterij win en niet die van Robbie:wink:
deze moet je hebben
http://www.curacaoforum.com/

Kaya60

Oh,..sorry....bij mij werkt'ie wel...
Afijn, zo komen we er toch weer uit.
Nee, onze Dos Santos is niet echt een oplossing plumber. Wij hopen al jaren op de good old Staatsloterij. In de tussentijd doen we maar gewoon ons werk!

Vuil in de wasmachine, tja, waarom niet ?
Toch vind ik 't gek dat de was altijd fris ruikt als 'ie uit de machine komt. Alleen de gekleurde was blijft(!) stinken; de witte was ruikt redelijk normaal.
Dochter merkte op dat onze droger duidelijk rascistisch bezig is....d'r uit met dat kreng!
:D

Kaya60

Nu heb ik de goeie te pakken( plumber, die jij geeft is een heeeele oude versie)
www.forum.curacao.nl

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Misschien stomme vraag,maar doe je niet teveel was in de trommel?
Zodat het niet lekker kan drogen,vanmorgen moest ik ineens aan je denken ,had de droger aan,teveel erin!
Dan blijft het te lang klef zeg maar en ruikt het ook niet fris..

Misschien stom hoor??

Kaya60

Hoi Rozemarijn,

Altijd leuk als mensen aan je denken! :lol:

Nee, ik doe niet teveel was in de trommel, zeker hier niet met al die zweterige shirtjes etc.
En...ik vind niets stom, hoor! Mijn opmerking gelezen over de verwisselde waterleiding ? Dan voel je je pas een sukkel..

De opmerking van plumber is echt zo gek nog niet : vuile wasmachine.,maar ik kan niet verklaren waarom de was vorige week nog lekker fris uit de vorige droger kwam en dat nu direct bij deze nieuwe droger alleen de donkere/gekleurde was vies ruikt. Gek he'? Vorige droger was zo'n ding -met- een -slurf -naar -buiten, weet niet hoe dat heet. Neem nooooit meer een condensdroger.De oude droger is ernstig overleden.

Overigens nog geen antwoord gekregen van Whirlpool op mijn email.

Groetjes, Kaya :D

tenormin

Kaya, haha, dat heet een luchtafvoer droger, maar zoals je zelf al schrijft: in de volksmond is het gewoon zoals jij het omschrijft hoor: slurf.

Kaya60

Aha, weer iets geleerd : luchtafvoer droger.

Nou, ik heb er inmiddels iets voor over m'n oude slurfdroger weer tot leven te brengen. Helaas is de oude dame ten prooi gevallen aan een fikse stroompiek ( heel gewoon hier ) en ze was haar vilten riem rond de droogtrommel al kwijt..

Ze heeft een ere plekje in de schuur gekregen en we koesteren haar onderdelen.
:D Kaya :D

tenormin

Kaya60 schreef:Aha, weer iets geleerd : luchtafvoer droger.

Nou, ik heb er inmiddels iets voor over m'n oude slurfdroger weer tot leven te brengen. Helaas is de oude dame ten prooi gevallen aan een fikse stroompiek ( heel gewoon hier ) en ze was haar vilten riem rond de droogtrommel al kwijt..

Ze heeft een ere plekje in de schuur gekregen en we koesteren haar onderdelen.
:D Kaya :D
Allemensen, jij maakt heel wat mee op de Antillen. Nou ja, vervelen hoeft dus niet!!!

Kaya60

Nee, wij vervelen ons hier nooit en worden steeds handiger.We zitten hier allemaal met dezelfde kleine probleempjes en ongemakjes, maar daar leer je mee leven. Relativeren is te leren en het is fijn als je elkaar af en toe kan helpen. Ook dat is heel gewoon !

Als de stroom weer eens voor uren uitvalt, pakken de kids een zaklantaarn en weten dat ze met hun tengels van de koelkastdeur moeten afblijven en als we eens geen water hebben, weet iedereen de noodvoorraad met waterflessen te vinden. Je wordt hier "makkelijk" en het leven een stuk eenvoudiger.

Toch erger ik me kapot aan die stomme droger....hoe relativeer ik dat nou eens ?

Gesloten