LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autorijden op slaolie

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
k. Schoe [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door k. Schoe [[email protected]] »

Al enige tijd voeg ik wat slaolie toe aan de diesel en ik heb gemerkt dat de auto er beter op gaat rijden en dat de roetuitstoot is verminderd van 1,60 naar 0,60 bij de laatste roetmeting. Een mooi resultaat voor een vw golf van 1986 met 380.000 km op de teller. Dat scheelt mooi een aantal sigaretten schadelijke inademing voor de mensen welke achter mij rijden! Helaas lees ik nu dat het is verboden om zonnebloemolie aan de diesel toe te voegen zonder de accijns aan de overheid te betalen. Mijn vraag; Is het mogelijk om de accijns aan de overheid over te maken voor de enkele liter zonnebloemolie welke ik toevoeg? Wellicht weten jullie hierop een andwoordt. Groeten Koos Schoe.

pascalb

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door pascalb »

Ik vind dit zeer interessante ontwikkelingen op het gebied van schoner autorijden enerzijds en mogelijke kostenbesparing anderzijds. Zoals ik het zie is dit een win-win situatie...... Het probleem ligt in dit geval op verschillende gebieden denk ik: 1. de onbekendheid hiervan bij het grote publiek 2. het achterblijven van een stimuleringsregeling van de overheid, en daarmee samenhangend de erkenning van de ontwikkelingen Ad 1. hiermee is er relatief gezien weinig vraag en zal het initiatief niet uitgaan van bijv. SHELL, BP, enz.. Hier ligt dus een mooie taak voor consumentenprogramma's als Radar! Ad 2. zoals al eerder gezegd is in dit forum denkt de overheid alleen korte termijn voorlopig dus willen ze er accijnsen van hebben, beetje raar als men altijd uitdraagt ZO voor het milieu te zijn en dat daar ook de accijnsen voor zijn bedoelt. Ik denk dat dit wel het omgekeerde bewijst. Met een dergelijk stijgende brandstofprijzen is het makkelijker om het grote publiek te interesseren voor deze ontwikkeling, naar mijn idee kun je hier toch wel de zogenaamde PULL-strategie op toepassen: --Zorg dat klanten bij de pomp gaan vragen naar biodiesel en het aanbod komt vanzelf op gang. Hopelijk zorgt Radar voor nog wat meer media-aandacht.

JR [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door JR [[email protected]] »

Nadat ik enige tijd werkzaam was in Duitsland is mij al eerder gebleken dat mijn auto (Peugeot 806 2.0 turbodiesel) niet geschikt was om op pure bio-diesel te rijden. Een gedeeltelijke bij voeging tot 15% was geen probleem. Hiervoor heb ik in de loop van de tijd verschillende soorten olie gebruikt en niet alleen uit de pomp..... De informatie werd mij (in Duitsland) door de importeur zonder problemen gegeven. De Nederlandse importeur reageerde alsof ik hem om zijn bankrekening vroeg....... Ik denk dat het in Nederland nog steeds tussen de oren zit. Verder denk ik dat we er niet zoveel over moeten kletsen, maar gewoon doen! Op iedere tank diesel die je neemt kun je gerust 10% plantaardige olie toevoegen. Dus gewoon bij de supremarkt olie kopen die goedkoper is als diesel en dat in je tank gooien. Op die manier, en als er maar genoeg mensen meedoen, kunnen we als burger tenminste een signaal afgeven naar de politiek dat we flauw zijn van dat gelanterfant en gezwets in de ruimte waarbij wel veel beloofd wordt, maar niets gedaan !

Hans Best [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Hans Best [[email protected]] »

"Radar liet al eerder zien hoe betrekkelijk eenvoudig het is om een dieselauto op slaolie te laten rijden. Hoe is de ontwikkeling van biobrandstof in Nederland nu". ---------------------------------------------------------------- Wat men echter vergeet te noemen is de prijs die de consument moet betalen voor de aanpassing van zijn/haar wagen. De praktijk leert dat de consument anders zal reageren dan verwacht als het over geld gaat. Deze aanpassing zal door weinig gebruikers, zeker als er geen prijs- en accijnsvoordelen zijn, worden gedaan. U kunt dit soort reacties toch in het verlengde van de hoge brandstofprijzen zien. Ook hier verwachte "men" dat de consument minder zou gaan rijden - het tegendeel is al aangetoond. Via het forum op de ANWB website ben ik gekomen bij Moly-Premium. Waarom heeft u het eigenlijk niet over middelen die aan de consument wel direct aan te bevelen zijn zoals op http://www.Moly-Premium.nl. Dit middel heeft bij mij in ieder geval aangetoond dat het goedkoper rijdt dus het milieu minder belast. Uit deze website begrijp ik wel dat er contact met u is geweest en u daar afwijzend op hebt gereageerd. Is daar een reden voor? groet Hans

Gast

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Gast »

Transparantie in inkomsten van volksvertegenwoordigers (reden waarom er niks aan Tabacsblad voorstel is gedaan ????) Onze volksvertegenwoordiging bestaat alleen uit aandeelhouders of mensen die voor deze grootaandeelhouders werken. Het enige belang die sommige ministers groot houden is hun eigen belang, kijk maar eens bij welke bedrijven of instellingen ze terechtkomen na hun ambtsperiode.

[[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door [[email protected]] »

Tijdens de uitzending van Radar en op de website van trosradar over dit onderwerp wordt gesproken over het feit dat alleen oudere diesels voor biodiesel in aanmerking komen en ook nog dat er (dure) aanpassingen noodzakelijk zijn. Het blijkt echter dat juist vele moderne diesels zonder aanpassingen gewoon op biodiesel werken. In duitsland waar ook biodiesel getankt kan worden blijken 3 miljoen (diesel)personenwagens hiervoor in aanmerking te komen. Op de duitse website www.biodiesel.de staat hier een en ander over beschreven en daar is ook een lijst met de auto's opvraagbaar die zonder problemen op biodiesel kunnen rijden. Ik heb zelf een VW transporter 2500 TDI en als ik in duitsland ben tank ik altijd biodiesel. Jammer dat dit milieuvriendelijker alternatief niet in Nederland beschikbaar is.

Katûm the Great [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Katûm the Great [[email protected]] »

Ik vind het belagelijk dat de nederlandse regering zijn uiterste best doet om de 3% begroting te halen maar geen enkele moeite doet om de 2% op sla olie rijdende auto's te stimuleren! Ik vind het een schandaal! Heeft iemand enig idee hoe je dit soort dingen aan de kaak kan stellen bij de regering? Want ik zoek mij rot naar hoe ik de torentjes hoog politiek kan bereiken!

Gast

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Gast »

Transparantie in inkomsten van volksvertegenwoordigers Uitzoeken wat voor neveninkomsten/aandelenportefeulles zij hebben.

Art
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2003 11:23

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Art »

LANDROVER Ik ben in het bezit van een 25 jaar oude zogenaamde light weight Land Rover met een 2,4 liter dieselmotor, afkomstig van het Nederlandse leger. Toen ik, een jaar of twee geleden, las over de mogelijkheden om op plantaardige olie te rijden, ben ik het meteen gaan proberen. Niet als toevoeging, maar de tanks helemaal vol met slaolie. Omdat ik dacht dat zo'n militaire bak wel wat hebben kan, heb ik heen enkele aanpassing uitgevoerd. Hij reed uitstekend en rook heerlijk naar oliebollen - of frietjes, zo je wilt. Ook omstanders en de buren waren er erg blij mee, zo lijkt me, want dat kreng rookt als een ketter, vooral bij een koude start. Zo heb ik een flinke tijd rondgereden, totdat ik na navragen bij (politie, belastingdienst, en uiteindelijk) de douane begreep dat ik in feite strafbaar was omdat ik geen accijns afdroeg over de brandstof. Het is onbegrijpelijk dat het rijden op plantaardige olie door onze overheid helemaal niet wordt aangekaart en zelfs strafbaar is. (Bij de douane vonden ze het een mooi verhaal; hier hadden ze nog nooit van gehoord. Rijden op slaolie? Maar ja, het mag niet.) Ik vermoed dat de belangen van de fossiele-brandstofindustrie hier een rol in spelen.

Mic

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Mic »

Als je de artikelen leest wat het voordeel is om op bio-diesel te gaan rijden, is het heel voordelig. Maar de tros leeft nog in het verleden, alles in guldens. Hopelijk dat het onderzoek wel van deze tijd is.

van Kempen [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door van Kempen [[email protected]] »

Goedendag, Hierbij mijn ervaring op rijden met slaolie. Naar aanleiding van jullie vorige uitzending over het eenvoudig rijden op slaolie heb ik dat ook uitgeprobeerd. Ik had indrtijd een Toyota Hilux 2.4 diesel bj 1989 en reeds 400.000 km gelopen. Mijn gedachte baat het niet dan schaad het niet. Ik ben naar de Lidl gegaanen heb daar 2 dozen slaolie gekocht en aldaar op de parkeerplaats deze in de tank gegoten. Ik heb geen enkele terugval van motervermogen gehad of anderszins slechte resultaten. Enigste wat lastig is, is de oliebollen lucht. In de winter heb ik het niet aangedurft om op slaolie te rijden i.v.m. indikken, echter in het voorjaar weer volop gereden. Uiteindelijk is de auto met 520.000 km van de hand gegaan( met spijt) en niet vanwege motorische problemen maar de carosserie was op. Momenteel rijdt ik op benzine, maar mijn zoon heeft een diesel en ben nu aan het onderzoeken of deze ook zonder ombouw op slaolie kan rijden. M.vr.gr. Ruud van Kempen

H.Oldeboom [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door H.Oldeboom [[email protected]] »

Iedereen die op praktische, wetenschappelijke en economische basis iets wil weten over voor- en nadelen van biodiesel uit koolzaad zou de prospectus BIODIESEL van Klaus Scharmer op moeten vragen. De uitgever is Union zur Forderung von Oel- und Proteinpflanzen E.V. - Godesberg Allee 142-148 D-53175 Bonn en/of www.ufop.de. Ook nadelen voor de staat zoals het niet -heffen van minerale olie belasting, het weer in bedrijf nemen van braak liggende landbouwgronden worden duidelijk behandeld; het in de grote steden toepassen van biodiesel voor stadsverkeerbussen kan met een minimum aan kosten leiden tot een aanmerkelijke verbetering van de stadsatmosfeer en werkt als zodanig positief voor de stedelijke gezondheidstoestand van de mensen. H.Oldeboom

katjalobensteijn01 [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door katjalobensteijn01 [[email protected]] »

Het is verkiezingentijd. Ik weet niet waarop en op wie ik zou moeten stemmen. Ik zou graag op een partij stemmen, waarbij het overschakelen op plantaardige brandstof tot de belangrijkste punten behoort. Ik heb begrepen dat de VVD het eigenlijk alweer losgelaten heeft. Daar kunnen we dus weer niet van opaan. In wie in het Europeesch parlement zouden we op dat punt ons vertrouwen kunnen stellen??? Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Adam

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Adam »

JG des Maintenants Gast Geplaatst op 24 May 2004 20:59 door JG des Maintenants -------------------------------------------------------------------------------- De eerste de beste scheikundeles leer je dat bij het verbranden van koolwaterstoffen er altijd CO2 en/of CO vrijkomt. Dat is nu eenmaal de aard van de verbranding. Of ben ik nu gek?
Neen je bent niet gek! Ik heb dat ook destijds geleerd!

racemonster [[email protected]]

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door racemonster [[email protected]] »

Men kan op sla-olie geen accijns en daar weer btw over heffen, daarom houden ze het tegen. Diesel en alle andere benzinesoorten wel, is een grote melkkoe. Waarom zijn er dan plannen om de lpg te gaan verbieden. oh ja ik heb diverse jaren op tankstations gewerkt, weet precies hoe het zit

Gast

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Gast »

lpg wordt verboden omdat dit bij hoge temperaturen kan ontploffen.

RS

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door RS »

Wanneer meer mensen op biodiesel gaan rijden, zal dit gevolgen hebben voor de economië: - boeren hebben nu een slecht bestaan. Zij kunnen koolzaad of zonnebloemen gaan verbouwen voor de diesel. Omdat zo minder boeren hun bedrijf stoppen, zullen er minder werklozen zijn. - restanten van biodiesel, de "koek" kan dienen als veevoer. Er hoeft dus minder grondstof voor veevoer uit het buitenland worden gehaald. Goed voor de mineralenbalans in Nederland, maar ook voor vermindering van het vervoer en de brandstofconsumptie. - doordat boeren hun oliehoudende produkten tegen een fatsoenlijke prijs kunnen verkopen, zijn er minder subsidies nodig die veel boeren nu krijgen van het Europees parlement. Dit komt ons allemaal ten goede. Kortom: introductie van biodiesel zal zeker niet slecht zijn voor de economie. Zo snel mogelijk overstappen dus.

Gast

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Gast »

Nederlandse democratie (???) WORDT bepaald door SHELL/ABN-AMRO/ING-BANK en AEGON Welke ministers zullen na zijn loopbaan in het bestuur van deze firmas komen en wat hebben zij tijdens hun regeerperiode ten gunste van deze firmas geregeld. kwartje accijns ==> Kok bij Shell (Wouter Bos kwam van Shell) Zorgverzekingen ==> Wiegel en Linschoten toppers bij verzekering na wijzigingen in de wet Bouwfraude/huurverhogingen/vastgoed ==> Brinkman (CDA) enz enz enz .....................................

Jeroen_________

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door Jeroen_________ »

De stelling dat diesel met een beetje lpg schoner verbrandt van LPG alleen is echt onzin. Ik rijd op LPG in mijn auto en ben van beroep chemisch laborant. (het de opleiding chemische technologie gedaan) LPG wordt bij verbranding omgezet in CO2 (koolstofdioxide dat wat planten opnemen en mensen en dieren uitademen) en daarnaast H2O (= het water wat je drinkt.) Is is helemaal geen roetuitstoot bij LPG verbranding. De mening van meneer van dieselperformance products is wellicht ietsjes overtrokken vanwege zijn inzet voor zijn bedrijf/site. Ik kan me hooguit voorstellen dat er roetuitstoot is door de verbranding van de smeerolie maar dit is altijd nog minder dan bij diesel + smeerolie. LPG is de meest schone gangbare brandstof die algemeen verkrijgbaar is. slaolie en alle andere brandstoffen zijn bij verbranding minder schoon. Het enige voordeel van slaolie is dat deze kan worden geproduceerd middels de landbouw. (uit plantjes / zonnebloempitten enz.) LPG is een product van de olieraffinage

A.Versluijs
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2004 15:16

Re: Autorijden op slaolie

Ongelezen bericht door A.Versluijs »

Kijk op de volgende site of uw auto voorkomt op de lijst van auto's welke geschikt zijn voor biodiesel (RME of Rapsöl genaamd in Duitsland): http://www.biodiesel.de/index.php3?hid=00412\ Staat uw auto er NIET in? Helaas is deze dan NIET geschikt danwel vrijgegeven door de fabrikant voor het gebruik van Biodiesel. Een voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld auto's van Peugeot en Citroën welke zijn voorzien van een roetfilter; Dit systeem kan NIET gecombineerd worden met Biodiesel.

Gesloten