LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ATU Arnhem oplichters!!

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
cabbymark

Re: ATU Arnhem oplichters!!

Ongelezen bericht door cabbymark »

Zo kan t blijkbaar ook!

Martine Fleming beoordeeld in de afgelopen week:

Vandaag super geholpen bij ATU in Arnhem. Mijn auto maakt een heel raar geluid bij het wiel, ik durfde niet meer naar huis te rijden. Dus naar ATU gereden en zij hielpen mij direct. Er werd met twee mensen grondig gekeken wat er aan de hand was, wiel eraf en vervolgens ook de remschijf. Bleek eens steentje in de remschijf terecht gekomen te zijn. Steentje werd verwijderd, verder was alles in orde, ik hoefde ook niets te betalen en kon weer veilig naar huis. Helemaal top service

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

ja hoor, daar wordt een oud topic weer eens omhooggeschopt met een ge-wel-dige ervaring.
Echt heel geloofwaardig!

willem de reiziger

Ongelezen bericht door willem de reiziger »

het komt er dus op neer dat je banden te zacht waren maar nu????

bewise67

Ongelezen bericht door bewise67 »

Ben niet zo van de forems waar er meer negatieve geluiden geuit worden dan positieve maar op horror69 wil ik toch even reageren.

Ten eerste, ik ben filiaalmanager bij een autoserviceketen. Ook wij verrichten apk's voor een zeer aantrekkelijk tarief. Dit noemen ze vrije marktwerking en vrijwel iedere organisatie is vrij in de vraagprijs van aangeboden diensten. In eerste instantie begrijp ik niet waarom consumenten een dienst komen kopen terwijl ze op voorhand al argwanend zijn. Als we het hebben over verrijking dan zal de consument toch ook naar zichzelf moeten kijken want die is blijkbaar op zoek naar een voordelige aanbieding. Maar waarom iets voordelig aan willen schaffen als je al je twijfels hebt over de kwaliteit ervan? Op die manier is er al geen eerlijke strijd in vertrouwen, in mijn ogen geen eerlijk uitgangspunt. Ten tweede over de apk en de afgekeurde draagarm het volgende. All apk keurmeesters zijn 1e monteur die daarna doorgestudeeerd hebben voor de apk licentie. Dit examen wordt afgenomen door een officiele instantie. Als uitgangspunt zijn alle apk keurmeesters bekwame vakmensen. Als het gaat om de keuring van een auto qua veiligheid en eventuele gebreken van technische aard aan de auto die de veiligheid niet toelaat dan wordt een auto afgekeurd. Het RDW vermeld duidelijk om welke regels het gaat en iedere keurmeester is op de hoogte van de regels. Bij het niet naleven van deze regels en bij constatering van het RDW daarvan krijgt een apk meester strafpunten die kunnen leiden tot een schorsing of een intrekking van de licentie. Een apk meester bedenkt zich dus wel twee keer. Echter.....en nu komt het.....techniek kent een grijs gebied. Het is geen zwart/wit. De ene keurmeester kan iets afkeuren omdat het volgens hem/haar nog 51% in orde is, de andere kan het afkeuren omdat het volgens diegene 49% of minder is. Zo ook in geval van het draagarmrubber. Om niets te zeggen en je auto bij een ander keuringsstation aan te bieden vind ik niet netjes. Hier spreekt argwaan van uit. De vraag reist nu namelijk ook hoe deze auto is aangeboden bij dat andere keuringsstation. Een afgekeurd item laten herkeuren is altijd koffiedikkijken. Het is wel tegen niet. Wie heeft gelijk. Feit blijft wel dat het onderdeel in ieder geval niet meer 100% in orde is dus wees blij dat de keurmeester van de ATU dat geconstateeerd heeft. Want waar gaat de apk nu om? Een veiligheidscheck wat de basis is van een apk of simpelweg goed keuren zodat de consument geen kosten heeft maar uiteindelijk geen 100% veilige auto heeft?

Ten derde, laatste, soms is het vele malen verstandiger om de hele draagarm te vervangen dan alleen de rubbers. Sommige rubbers van draagarmen, dit geld ook voor fuseehoezen en stuurkogelhoezen, zitten vanuit fabriekswege veel beter op zijn plaats omdat het als geheel gefabriceerd is dan alleen het losse rubber te vervangen. Bij sommige auto's is het zelfs zo dat losse onderdelen niet eens te bestellen zijn omdat ze als geheel worden verkocht. Denk bijvoorbeeld aan stabilisatorstangen. Hier zijn de rubbers los niet leverbaar terwijl we wel degelijk te demonteren zijn. Alleen een volledige stab.stang is te bestellen.

Slot: als je twijfels hebt over een garage ga er dan niet heen ookal wordt bijvoorbeeld een apk voordelig aangeboden. Apk's worden altijd vanuit tenchnisch oogpunt uitgevoerd en nooit vanuit commercieel oogpunt. De consument is niet gek en laat zich niet bedotten. Die ben je kwijt en zie je nooit meer terug. Dat wil toch geen enkele garage?????

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Het rubber was idd niet goed (en wordt deze week vervangen). Het was geen afkeurnorm en de auto zou hierop wel worden afgekeurd. Hiermee is mij de keus ontnomen om al dan niet te (laten) repareren. Een norm is toch een norm of mogen de keurmeesters die ter plekke verzinnen?
Misschien is het daarom dat er een controlerende instantie bestaat.... (Goddank).
Omdat het toch al omhooggeschopt was wil ik toch even reageren. Als de garage NIET gemeld had dat de rubber niet goed was (strikt genomen niet nodig) had Horror68 dit niet geweten en was de kans op vervolgschade (zand/vuil tussen te lagers) veel groter geweest. Dan kun je wachten op een topic hier "Garage xxx zijn een stelletje prutsers want ze hadden mij moeten vertellen dat de rubber vervangen had moeten worden, nu zit ik met grotere schade".

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

De auto werd afgekeurd op een slechte draagarm.
Horror68 heeft hem bewust laten afkeuren en is hierna naar een ander gegaan.
Waarom niet al bij ATU een herkeuring via de RDW aangevraagd?

LPZ

Ongelezen bericht door LPZ »

peweetje schreef:2 nieuwe voorbanden (Barum is Continental) bij ATU Arnhem laten vernieuwen. (...) Iedereen mag hier zelf zijn conclusie uittrekken.
Wat we hier aan conclusie kunnen uittrekken :roll: is:
  • # dat je bijna op je dak bent gegaan met zachte banden (naar voor jou, maar gelukkig mankeerde er niets aan je typvinger)
    # dat je nog wat hebt gegoogeld en ontdekte dat het bij ATU niet zo goed lijkt te gaan met de centjes (wat volledig off topic is en sinds een paar jaar bovendien bij meer bedrijven het geval schijnt te zijn)
    # dat je verder niets vertelt over een eventuele reactie/goedmaker/schadevergoeding van ATU...
Volgens mij is vooral te concluderen dat er bij elke reparatie dingen fout kunnen gaan (hoe zuur het ook is) maar dat je bijdrage verder best zinloos is, zolang je er niet eerlijk en feitelijk bij vertelt hoe het verder ging.

p.s. Persoonlijk vermoed (da's iets anders dan een conclusie) ook dat je of geen enkel gevoel voor techniek hebt wanneer je na >15 km nog niet merkt dat je voorbanden zacht zijn (daar stúúr je toch mee!?) of je hebt die bocht knáp hard genomen...

Gesloten