LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betaling annuleren

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door boef530 »

jeewee1979 schreef:We hebben 2 maanden geleden een nieuwe keukendeur telefonisch besteld omdat het fineerlaagje losliet. De verkoper gaf ook als tip om de deur te lijmen. We hebben toch een prijsopgaaf laten maken en de bestelling doorgevoerd.
Uiteindelijk heb ik toch de deur gelijmd en heb telefonisch de deur bij ACE keukens afbesteld. Nu heeft dit een andere collega gedaan dan degene waar we deze besteld hebben.
Nu wil dat ACE keukens ik de deur alsnog afneem omdat zij deze besteld hebben. Hoe sta ik in mijn recht en is er nog zoiets als annuleringskosten vanwege de leveringsvoorwaarden?

Het is zijn woord tegen mijn woord. Wie staat sterker?
Toch maar weer even onder de aandacht gebracht.
Het is toch zo klaar als een klontje, Ts heeft een bindende overeenkomst gesloten dus is gehouden aan afname danwel annuleringskosten. Er is sprake van een opdracht voor het maken van een prijsopgave die vervolgens wordt geaccepteerd en de bestelling wordt geplaatst, je spreekt dan niet meer van een impuls aankoop maar van een weloverwogen aankoop. Koop op afstand is dan niet meer van toepassing.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door alfatrion »

boef530 schreef:(...) je spreekt dan niet meer van een impuls aankoop maar van een weloverwogen aankoop. Koop op afstand is dan niet meer van toepassing.
Daar ga je weer. Eerst roeptoete je dat de regels van een koop op afstand niet van toepassingen zouden zijn wanneer de consument het initiatief nam. Nu roeptoet je dat deze regels alleen van toepassing zouden zijn van bij impulskoop. Hoe kom je aan deze wijsheid? Met andere woorden: waar staat deze onzin?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door grun »

boef530 schreef:Dan is er sprake van een mondelinge overeenkomst en die is bindend.
Ja, maar wel heel moeilijk te bewijzen. Het is het woord van de een tegen dat van de ander. Getuigen zijn er niet, en als ze er wel zijn kunnen ze maar 1 kant van het (telefoon)gesprek volgen.

Remke
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2012 12:12

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door Remke »

Daarnaast kan TS zich er mogenlijk ook op beroepen dat deze geen kennis had van de algemene voorwaarden en dus ook niet akkoord is gegaan met de algemene voorwaarden.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door Emmy75 »

alfatrion schreef:
Emmy75 schreef:ik bedoelde met speciaal besteld in dit geval ook eigenlijk maatwerk. Ik acht het namelijk vrij waarschijnlijk dat het wel degelijk maatwerk betreft in die zin dat het product speciaal voor de bestellende klant gefabriceerd wordt.
Het niet op voorraad hebben is niet het criterium. De wet is duidelijk: van maatwerk is spraken wanneer de zaak "tot stand gebracht [wordt] overeenkomstig specificaties van de koper".

Een koper die een standaard product besteld geeft daar bij het plaatsen van de bestelling geen specificaties. Dat dit product dan nog gemaakt moet worden veranderd niets aan het feit dat de koper geen specificaties heeft gegeven. De verkoper wordt geacht een standaard product te kunnen doorverkopen, ook wanneer deze nog gefabriceerd moet worden.
Het is zeer waarschijnlijk dat het product slechts gemaakt wordt na een bestelling, oftewel geen bestelling wordt er niets geproduceerd. Het product is dan qua maatvoering en kleur wel degelijk conform de specificaties van de koper geproduceerd en besteld. Zeker als er bijvoorbeeld ook nog gaten voor handgrepen worden voorgeboord. Elke greep heeft die zo'n beetje op een andere plek. Als maanden later per stom toeval een andere klant eenzelfde keuken besteld waar het deurtje qua maat toegepast kan worden, is er weer kleurverschil, dat is bijna niet tegen te gaan. Daarnaast zijn de kleurstellingen allemaal vrij tijdelijk aangezien het aan mode onderhevig is. De kans dat de verkoper een dergelijk deurtje los nog kan doorverkopen is 0,0.
alfatrion schreef:
Emmy75 schreef:30% annuleringskosten kan onredelijk zijn maar hoeft dat niet te zijn.
Dit beding staat op de grijze lijst dus de bewijslast dus het is aan de verkoper om aan te tonen dat het beding redelijk of onbezwarend is.
Dat de bewijslast bij de verkoper ligt wil niet zeggen dat het onmogelijk is om aan te tonen. Hij kan heel eenvoudig openheid van zaken geven over de kostprijs van het deurtje en kosten voor de behandeling van de bestelling. Er zomaar van uit gaan dat 30% onredelijk is en het keihard gaan eisen kan nog wel eens gevaarlijk zijn. Ook dit mes snijdt aan 2 kanten namelijk.

Stel dat het deurtje 200,- kost voor de consument en de winkelier koopt het in voor 100,-. Dan is de consument met 30% veel goedkoper uit dan als hij die 100,- + orderkosten + kosten rechtsgang moet betalen.

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door 16again »

Daarnaast kan TS zich er mogenlijk ook op beroepen dat deze geen kennis had van de algemene voorwaarden en dus ook niet akkoord is gegaan met de algemene voorwaarden.
Levering van het deurtje betreft een nieuwe overeenkomst. Voor deze overeenkomst behoort de winkel gewoon opnieuw de algemene voorwaarden ter hand te stellen.

Van koper kan niet gevraagd worden nog te herinneren wat er in de AV stond van de keuken die 5 (..?) jaar geleden gekocht is.
.....kosten rechtsgang
verkoper riskeert ook voor die kosten op te draaien, en zal het daar naar verwachting niet op uit laten draaien.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75 schreef:Het is zeer waarschijnlijk dat het product slechts gemaakt wordt na een bestelling, oftewel geen bestelling wordt er niets geproduceerd. Het product is dan qua maatvoering en kleur wel degelijk conform de specificaties van de koper geproduceerd en besteld.
Wanneer de koper een keuze maakt uit de specificaties van de verkoper, dan worden dit niet zijn specificaties door het gegeven dat de fabrikant het product nog moet maken.

Vergelijk dit eens met product TV's. Een fabrikant als Philips maakt honderden modellen en types. Ieder model en type wordt gemaakt volgens een bepaalde specificaties. Kiezen voor een bepaald model en type is kiezen voor een set aan specificaties.
Emmy75 schreef:Zeker als er bijvoorbeeld ook nog gaten voor handgrepen worden voorgeboord. Elke greep heeft die zo'n beetje op een andere plek.
Ook handgrepen hebben standaard lengtes. Deuren worden in de fabriek voorgeboord en de winkel zoekt er een greep bij die hier op past.
Emmy75 schreef:Als maanden later per stom toeval een andere klant eenzelfde keuken besteld waar het deurtje qua maat toegepast kan worden (...)
Alles is gestandaardiseerd, dus ook de maat van de deurtjes. Een deurtje dat een breette heeft van 76,4 cm kun je niet krijgen. Een klant hoeft dus niet dezelfde keuken te hoeven bestellen om de deur te kunnen plaatsen.
Emmy75 schreef:
alfatrion schreef:
Emmy75 schreef:30% annuleringskosten kan onredelijk zijn maar hoeft dat niet te zijn.
Dit beding staat op de grijze lijst dus de bewijslast dus het is aan de verkoper om aan te tonen dat het beding redelijk of onbezwarend is.
Dat de bewijslast bij de verkoper ligt wil niet zeggen dat het onmogelijk is om aan te tonen. Hij kan heel eenvoudig openheid van zaken geven over de kostprijs van het deurtje en kosten voor de behandeling van de bestelling. Er zomaar van uit gaan dat 30% onredelijk is en het keihard gaan eisen kan nog wel eens gevaarlijk zijn. Ook dit mes snijdt aan 2 kanten namelijk.
De consument kan een brief sturen waarin hij aangeeft het beding te vernietigen. Daarbij kan hij een zin gebruik als "Mocht u van mening zijn dat het beding wel redelijk is dan wijs ik u op de omgekeerde bewijslast en verzoek ik u om dit aan mij te specificeren." Maar de praktijk toont aan de verkoper dergelijke informatie niet graag gegeven.

bpb2012
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2012 13:18

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door bpb2012 »

jeewee1979 schreef:We hebben 2 maanden geleden een nieuwe keukendeur telefonisch besteld omdat het fineerlaagje losliet. De verkoper gaf ook als tip om de deur te lijmen. We hebben toch een prijsopgaaf laten maken en de bestelling doorgevoerd.
Uiteindelijk heb ik toch de deur gelijmd en heb telefonisch de deur bij ACE keukens afbesteld. Nu heeft dit een andere collega gedaan dan degene waar we deze besteld hebben.
Nu wil dat ACE keukens ik de deur alsnog afneem omdat zij deze besteld hebben. Hoe sta ik in mijn recht en is er nog zoiets als annuleringskosten vanwege de leveringsvoorwaarden?

Het is zijn woord tegen mijn woord. Wie staat sterker?
Sjonge jonge zeg. Deze verkoper zal nog eens proberen om een klant van dienst te zijn door iets NIET te willen verkopen, maar gewoon service te verlenen.
- De verkoper adviseert om niet te kopen maar geeft tips om het deurtje zelf te kunnen maken (waar vind je dat nog!)
- Vervolgens laat u de verkoper een prijsopgaaf maken.
- Die bevalt blijkbaar want u bestelt het deurtje.
- Daarna toch nog maar even het eerste advies van de verkoper opvolgen.
- Hee, hij had toch gelijk!
- En dan nu met hangende pootjes terugkomen om toch maar niet te willen afnemen.

Het zou er hier niet om moeten gaan welke wetsartikelen allemaal wel en niet van toepassing zijn en hoe je op de meest slinkse manier toch maar onder deze bestelling uit kan komen. Deze verkoper heeft gewoon goed werk gedaan. Had u het advies gevolgd, was er niets aan de hand geweest. Nu heeft u dat deurtje toch besteld. Dan moet het ook worden afgenomen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door Emmy75 »

alfatrion schreef:Wanneer de koper een keuze maakt uit de specificaties van de verkoper, dan worden dit niet zijn specificaties door het gegeven dat de fabrikant het product nog moet maken.

Vergelijk dit eens met product TV's. Een fabrikant als Philips maakt honderden modellen en types. Ieder model en type wordt gemaakt volgens een bepaalde specificaties. Kiezen voor een bepaald model en type is kiezen voor een set aan specificaties.
TV's worden seriematig geproduceerd en je gaat naar de winkel en kiest daar een TV uit het assortiment dat er is. Het deurtje wordt pas geproduceerd na een bestelling van een klant conform de kleurspecificaties van de klant. Zonder onderliggende bestelling wordt er niet geproduceerd.
alfatrion schreef: Ook handgrepen hebben standaard lengtes. Deuren worden in de fabriek voorgeboord en de winkel zoekt er een greep bij die hier op past.
Enig idee hoeveel soorten en maten handgrepen het geeft ? Van heel lange grepen zo lang als de breedte van de deur tot minuscule knopjes en alles wat er tussenzit. Een blokje van 6cm heeft 2 schroefgaten een knopje vaak maar 1. Een heel lange heeft 2 gaten behoorlijk ver uit elkaar zitten ivm de stabiliteit en dat blokje heeft ze vlak bij elkaar zitten. Overigens afhankelijk van de keukenleverancier kan men wel degelijk een deurtje kopen van een afwijkende maat, alleen is het dan wel stukken duurder.
alfatrion schreef: Alles is gestandaardiseerd, dus ook de maat van de deurtjes. Een deurtje dat een breette heeft van 76,4 cm kun je niet krijgen. Een klant hoeft dus niet dezelfde keuken te hoeven bestellen om de deur te kunnen plaatsen.
Wat dacht u van de kleur ? Stap voor de lol eens een keukenzaak binnen en bekijk eens in hoeveel kleuren een en dezelfde keuken te leveren is. Een klant die een witte keuken besteld gaat echt niet akkoord met ineens een chocoladebruin deurtje ertussen. Het geeft zoveel verschillende kleuren waarbij heel veel kleuren slechts 1x of niet verkocht worden. Zelfs als het een wit deurtje is van fabrikant A kan deze niet gebruikt worden in ee witte keuken van fabrikant B. Het is nog makkelijker om een speld in een hooiberg te vinden dan een klant die wat heeft aan dit deurtje.

De kans dat de winkelier het deurtje nog kan doorverkopen is 0,0 en dat ding blijft gewoon als winkeldochter plek innemen.
alfatrion schreef:De consument kan een brief sturen waarin hij aangeeft het beding te vernietigen. Daarbij kan hij een zin gebruik als "Mocht u van mening zijn dat het beding wel redelijk is dan wijs ik u op de omgekeerde bewijslast en verzoek ik u om dit aan mij te specificeren." Maar de praktijk toont aan de verkoper dergelijke informatie niet graag gegeven.
Het is mogelijk maar een gok die ik niet zou willen nemen. Mogelijk dat deze bij een rechtzaak wel de informatie aanlevert en dat het veel duurder is voor de consument. En dan zal de consument in kwestie toch echt zelf op de blaren moeten zitten.

Daarbij is het ronduit onfatsoenlijk gedrag van een consument en dat zal toch meewegen in de afweging. Misschien komen consumenten er soms wel eens mee weg, maar als dit al te vaak voor gaat komen worden deze mazen ook weer gedicht en dan zijn wij allen als consument verder van huis. Knap staaltje van hoe schiet ik mijzelf in mijn voet.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75 schreef:
alfatrion schreef:Wanneer de koper een keuze maakt uit de specificaties van de verkoper, dan worden dit niet zijn specificaties door het gegeven dat de fabrikant het product nog moet maken.

Vergelijk dit eens met product TV's. Een fabrikant als Philips maakt honderden modellen en types. Ieder model en type wordt gemaakt volgens een bepaalde specificaties. Kiezen voor een bepaald model en type is kiezen voor een set aan specificaties.
TV's worden seriematig geproduceerd en je gaat naar de winkel en kiest daar een TV uit het assortiment dat er is. Het deurtje wordt pas geproduceerd na een bestelling van een klant conform de kleurspecificaties van de klant. Zonder onderliggende bestelling wordt er niet geproduceerd.
Je negeert me hier volledig, omdat je het nog moeten produceren onterecht gelijk hebt gesteld aan het produceren overeenkomstig specificaties van de koper. Een product dat nog geproduceerd moet worden kan ook heel goed geproduceerd worden overeenkomstig specificaties van de verkoper. Ik heb een geschetst waarbij een product geproduceerd gaat worden dat overeenkomstig specificatie van de verkoper.

Het gaat hier over wetgeving die zich specifiek richt op overeenkomsten die op afstand gesloten worden. Als je offline een TV koopt dan kan het zomaar gebeuren dat je een maand zit te wachten voordat je deze in huis hebt. Het is mogelijk dat ie gemaakt is nadat de overeenkomst gesloten is.

Je standpunt komt er op neer dat het wel heel gemakkelijk is om een wet te omzeilen die bedoelt is om consumenten te beschermen en daarom dwingend is gemaakt.
Emmy75 schreef:
Alfatrion schreef:De consument kan een brief sturen waarin hij aangeeft het beding te vernietigen. Daarbij kan hij een zin gebruik als "Mocht u van mening zijn dat het beding wel redelijk is dan wijs ik u op de omgekeerde bewijslast en verzoek ik u om dit aan mij te specificeren." Maar de praktijk toont aan de verkoper dergelijke informatie niet graag gegeven.
Het is mogelijk maar een gok die ik niet zou willen nemen. Mogelijk dat deze bij een rechtzaak wel de informatie aanlevert en dat het veel duurder is voor de consument.
Er is ook nog zo iets als misbruik van een recht. Los daarvan moet je als verkoper niet willen om pas bij een rechtszaak met deze informatie op de proppen te komen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Zo'n deurtje is net zoveel maatwerk als een maatpak voor een gemiddeld persoon. De stoffen die gebruikt worden zijn ook standaard waar de koper een keuze uit maakt en er zal vast een ander rondlopen die het pak ook goed zou passen. Een tv wordt niet geproduceerd conform specificaties van de verkoper maar Philips zet gewoon een x aantal modellen in de markt en thats it. De tv kan wel na de bestelling geproduceerd zijn maar wordt niet geproduceerd naar aanleiding van de bestelling. Dan is per toeval dat model weer aan de beurt. Het deurtje wordt pas gemaakt naar aanleiding van de bestelling en geen moment eerder. Als er niet besteld was door de klant zou het deurtje helemaal niet gemaakt.

Kijk overigens ook eens naar de argumenten die u zelf volledig negeert in dit verhaal.

Als verkoper moet je idd misschien niet willen deze informatie pas bij de rechtszaak aan te voeren. Aan de andere kant moet de consument zich niet op deze wijze onder een gedane bestelling willen uitwezelen. De verkoper heeft nb de optie van het lijmen eerst gegeven.

Het zou in dit geval meer gaan om misbruik maken van de KOA rechten. Laten we wel wezen deze rechten zijn in het leven geroepen om de consument dezelfde mogelijkheden te geven een product te beoordelen, passen bekijken enz. als deze in de winkel heeft of zou kunnen en de consument te behoeden voor een al te overhaaste beslissing. Immers bij een gewone winkel moet de consument nog de keuze maken om naar de winkel te gaan of binnen te lopen voor x. Als deze gewoon in een winkel besteld had, wat voor deze dingen gebruikelijk is, was gewoon het koop = koop principe van toepassing.

De verkoper zal in de toekomst nog eens uit oogpunt van service een telefonische bestelling accepteren. Bij de volgende klant heet het gewoon "sorry maar dat accepteren wij niet, kom maar gewoon naar de winkel de offerte tekenen".

Maar goed ik brei er een punt aan, aangezien TS ook niet meer reageert.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door ruud_a »

gerland schreef:Een beroep op de wet kopen op afstand om te kunnen annuleren?
Onwaarschijnlijk dat dit slaagt!

De door TS verstrekte informatie is onvoldoende om te kunnen concluderen dat deze casus valt onder 'kopen op afstand'.
De door TS verstrekte informatie kan wel zodanig worden aangevuld dat er een casus ontstaat die valt onder 'kopen' op afstand.
Maar dat is dan wel een heel onwaarschijnlijke situatie.

1.) TS belt ACE Keukens, de firma waarbij destijds de keuken is gekocht voor het deurtjesprobleem en bestelt, uiteindelijk, het deurtje ---> geen 'kopen op afstand'
2.) TS bezoekt de winkel van ACE Keukens voor het deurtjesprobleem en bestelt later telefonisch het deurtje ---> geen 'kopen op afstand'
3.) TS zoekt (en vindt) in het telefoonboek (al dan niet elektronisch) het nummer van een keukenzaak voor het deurtjesprobleem en belt vervolgens ACE Keukens om te bestellen ---> geen 'kopen op afstand'
4.) TS heeft een deurtjesprobleem en ziet een advertentie in de krant of op het internet of hoort een reclamespotje: 'ACE Keukens, wij lossen al uw deurtjesproblemen op!, bel xxx-xxxxxxx en bestel nu!'
---> wel 'kopen op afstand' (maar onwaarschijnlijk dat het zo gegaan is)
ik vind 4 twijfelachtig als kopen op afstand
ik denk dat kopen op afstand ontstaat als de verkoper het initiatief neemt en de koper persoonlijk en actief benadert
dus niet middels een algemene advertentie of reclamespot

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75 schreef:Zo'n deurtje is net zoveel maatwerk als een maatpak voor een gemiddeld persoon. De stoffen die gebruikt worden zijn ook standaard waar de koper een keuze uit maakt en er zal vast een ander rondlopen die het pak ook goed zou passen.
Een keuken zou perfect in de ruimte passen, wanneer dit net zoveel maatwerk zou zijn als een maatpak. Het formaat van de kastjes en de deurtjes zouden worden aanpast aan de situatie, wanneer dit net zoveel maatpak zou zijn als een maatpak. Er zouden geen stukjes muur te zien zijn, wanneer dit net zoveel maatwerk zijn als een maatpak. Maar een keuken past niet perfect in de ruimte, kastjes en deurtjes worden niet aangepast aan de ruimte en stukjes muur zijn te zien. Ik kan het weten want mijn ouders hebben zo'n keuken. Als die keuken net zoveel maatwerk zou zijn als een maatpak dan kan ik wel een stukje muur aan wijzen dat we niet hadden mogen zien.
Emmy75 schreef:Een tv wordt niet geproduceerd conform specificaties van de verkoper maar Philips zet gewoon een x aantal modellen in de markt en thats it. De tv kan wel na de bestelling geproduceerd zijn maar wordt niet geproduceerd naar aanleiding van de bestelling. Dan is per toeval dat model weer aan de beurt. Het deurtje wordt pas gemaakt naar aanleiding van de bestelling en geen moment eerder. Als er niet besteld was door de klant zou het deurtje helemaal niet gemaakt.
Dat beweer je al de hele tijd maar ik ga er niet mee in. Daarbij is het irrelevant.
Emmy75 schreef:Kijk overigens ook eens naar de argumenten die u zelf volledig negeert in dit verhaal.
Voor een deel had ik het gevoel in herhaling te vallen. Voor een deel had ik het gevoel dat deze gebaseerd waren op een onjuiste premisse. En voor een deel had ik het gevoel dat het zwarte punt lag bij deze onjuiste premisse.
Emmy75 schreef:Als verkoper moet je idd misschien niet willen deze informatie pas bij de rechtszaak aan te voeren. Aan de andere kant moet de consument zich niet op deze wijze onder een gedane bestelling willen uitwezelen.
Het pas gegeven van die informatie bij een rechtszaak rechtvaardigt niet het alsnog ontbinden, maar wel afwijken van de gebruikelijke regel dat de partij die een zaak verliest de proceskosten moet betalen.
Emmy75 schreef:Het zou in dit geval meer gaan om misbruik maken van de KOA rechten. Laten we wel wezen deze rechten zijn in het leven geroepen om de consument dezelfde mogelijkheden te geven een product te beoordelen, passen bekijken enz. als deze in de winkel heeft of zou kunnen en de consument te behoeden voor een al te overhaaste beslissing. Immers bij een gewone winkel moet de consument nog de keuze maken om naar de winkel te gaan of binnen te lopen voor x. Als deze gewoon in een winkel besteld had, wat voor deze dingen gebruikelijk is, was gewoon het koop = koop principe van toepassing.
Ik zie geen misbruik. Het herroepingsrecht is in het leven geroepen om de consument de mogelijkheid te geven om binnen aantal dagen de koop te kunnen ontbinden zonder opgave van redenen. In de wetgeving wordt bewust onderscheid gemaakt tussen offline en online. Dit kan niet vervolgen gelijk getrokken door ieder verschil als misbruik te bestempelen.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door alfatrion »

ruud_a schreef:ik denk dat kopen op afstand ontstaat als de verkoper het initiatief neemt en de koper persoonlijk en actief benadert dus niet middels een algemene advertentie of reclamespot
Hoe verklaar je dan dat rechters oordelen dat er spraken is van een koop op afstand bij overeenkomsten die via een webwinkel worden gesloten? En de ConsuWijzer - het informatieloket voor consumenten - hier niet over rept?

http://www.consuwijzer.nl/elektronica/k ... op-afstand
http://blog.iusmentis.com/2011/03/24/an ... erd-wordt/

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door 16again »

...als de verkoper het initiatief neemt en de koper persoonlijk en actief benadert
Dat zijn juist de ingredienten die horen bij een beroep op colportagewet.
Dat is hier niet van toepassing.

Gesloten