Dus hoewel ik het ten dele eens ben met je idee, zal je ook hier stuitten op de vertraagde bijwerking van de belgegevens en kosten.
Da's lekker dan, hoe moet ik dan buitenlandse service nummers bellen met mijn gsm van de zaak, als dat wél nodig is? Je geeft zelf al aan dat het in de praktijk eigenlijk niet te doen is. Wij hebben ~450 verschillende software pakketten in gebruik hier op de zaak, sommige van relatief kleine bedrijfjes die gelieerd zijn aan zeg een universiteit in Polen, dus wij bellen nog regelmatig naar het buitenland met een mobiel.
Maar goed, TS had dit simpelweg kunnen voorkomen door een pin-code te gebruiken voor zijn lock-screen lijkt me?
Het probleem heeft niets te maken met vertraagde verwerking. Het gaat erom wat de provider afspreekt met de roaming partners in het buitenland. Vodafone kan gewoon afspreken dat er tot een bepaald plafond kosten gemaakt mogen worden en daarna niet meer.
Dit is voor het normale roaming verkeer al afgedwongen door de Europese commisie. Omdat het moest, kon het ineens technisch wel en was de vertraging geen enkel probleem meer.
Ik weet niet waar jij trouwens werkt, maar ik kan me niet voorstellen dat jouw baas er gelukkig van wordt als jij servicenummers van 10,00 euro per minuut gaat bellen. ALs jij naar Polen belt, kost dat centen per minuut, geen euro's. Je kan bellen wat je wilt, maar het lukt je echt niet om voor 11.000,00 euro in minder dan 24 uur naar Polen te bellen. Dat kan alleen met belachelijk dure service nummers, die in Nederland zelfs verboden zijn of met een technisch gemanipuleerde SIM kaart waarbij vele gesprekken simultaan lopen.
Een PIN code hoeft je helemaal niet te helpen. Dat is dezelfde discussie als met betaalpassen. Jarenlang is erop gehamerd, verberg je pin code goed, dan overkomt je niets. Totdat we erachter kwamen dat criminelen de
betaalmachines ombouwde, toen moesten de banken met spoed overgaan op een nieuwe, fraude bestendiger passen.
Het is heel makkelijk om te wijzen naar de slachtoffers, als je je PIN code goed had verborgen was het je niet gebeurt, wie gaat er dan ook alleen na tienen over straat dan, dan vraag je er toch om om overvallen te worden, ja als je je zo kleed, dan vraag je erom om aangerand te worden... De werkelijkheid is, dit had iedereen kunnen overkomen. Je telefoon in een vreemd land gestolen en voor je het weet, is de rekening opgelopen tot 11.0000,00 euro.
Dat geldt hier ook, we weten niet hoe de criminelen het voor elkaar gekregen hebben om voor 11.000,00 euro binnen 24 uur te frauderen met een gestolen telefoon. TS geeft duidelijk aan dat het met vele, elkaar overlappende gesprekken gedaan is. Lijkt wel of er een hele belwinkel over één SIM kaartje liep.
TS zei hier zelf over:
8.45u (naar nummer) gebeld voor 10 minuten 8.46u (naar nummer) gebeld voor 12 minuten 8.47u (naar nummer) gebeld voor 11 minuten ... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoe ze het gedaan hebben,...
Dat ziet er niet uit als normaal gesprekverkeer maar als een gemanipuleerde SIM kaart. Elke minuut wordt er een gesprek gestart die 10 tot 12 minuten duren, die gesprekken overlappen elkaar.